är denna datorn bra för min far?

Permalänk

är denna datorn bra för min far?

Hej! Min far ska köpa en ny dator nu och det han gör på datorn är att surfa runt lite och streama lite filmer.

https://www.dustinhome.se/product/5011007825/v110

är denna datorn tillräckligt bra för detta? Han vill ha en 15.6 tum med 8 gb ram som minst och 128 gb ssd som minst men så lågt pris som möjligt för datorn och det är denna jag har hittat endast. Vad tycker ni?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk

@Howardtheory: Ja den duger gott, skulle dessutom tipsa om att tex lägga in Linux Mint eller Ubuntu,jag gjorde det på min sambos laptop för nåt år sedan o hon kör bara facebook o youtube i princip, o hon har inte klagat, som hon brukar göra på windows:)

Edit : om du inte bor hemma kan du ju spara en textfil på skrivbordet med tex sudo apt update && sudo apt upgrade och ev andra cmds som han kan behöva, så håller han ju själv burken updaterad.

Permalänk

Varför vill han ha just 8 GB ram? Det låter snarare som att han vill ha en tablet om han bara vill surfa och streama. Specsen ser bra ut, men Lenovo har ganska kass kvalité på sin produkter som inte är Thinkpads. Jag tänker också att 15.6" på en sån där upplösning inte är särskilt bra för att titta på filmer, men det kan hända att äldre människor inte bryr sig om upplösningen.