Upprepande problem med grafikkort/dess drivrutin

Permalänk
Medlem

Upprepande problem med grafikkort/dess drivrutin

Hej,

Jag har haft problem med min stationära dator nu ett tag (började för 1-2 månader sedan), och det har blivit mycket värre de senaste dagarna. Nu kan jag inte spela ett enda spel, det har alltså med grafikkortet/grafikkortsdrivrutinerna att göra.

Jag hade fel på mitt nya tangentbord för ett tag sen och de på supporten ville att jag skulle göra något med registret i Windows för att lösa felet på tangentbordet, och jag gjorde vad de sade (vilket jag ångrar). Det löste inte tangentbordsproblemet men i samma veva började det krångla med grafikkortet/drivrutinerna till kortet.

Spel gick inte att spela (otroligt mycket lagg) och vissa gick inte ens att starta med ett felmeddelande (kommer inte ihåg meddelandet exakt nu, och har inte spelet installerat, kan kolla upp det om det hjälper). I början hjälpte det alltid att ominstallera eller uppdatera grafikkortsdrivrutinerna, då fungerade allt som vanligt ett tag (kanske en till två veckor) sedan kom felet tillbaka igen på samma sätt, och jag fick åter igen fixa drivrutinerna.

Men nu de senaste dagarna så fungerar det inte alls (kan inte spela något spel över huvud taget exempelvis), och det hjälper inte att ominstallera grafikkortsdrivrutinerna. Ibland när jag startar om datorn fungerar det problemfritt, men vid ytterligare en omstart har problemet kommit tillbaka igen.

Tilläggas kan att det är en gul triangel vid grafikkortet med utropstecken i, i enhetshanteraren, när det inte funkar.

Jag har testat att formatera hårddisken och installera om Windows två gånger och problemet är kvar, vilket är underligt då jag tänkt att det kanske blev något fel när jag gjorde något med registret, och då tycker jag att en ominstallation av Windows borde hjälpa, men inte.

Har även installerat om moderkortsdrivrutinen (om jag nu gjorde rätt).

Undrar nu om någon har erfarenhet av samma problem, eller bara vet vad man kan göra åt det?

Funkar inget annat får man väl börja fundera på att prova med ett annat (nytt) grafikkort, men vill inte röra hårdvaran i onödan, om det skulle vara mjukvaran det är fel på... Men får man inget val så.

Jag använder Windows 10, har ett GeForce GTX 780 som grafikkort.
Felmeddelande som dyker upp i enhetshanteraren (vid grafikkortet): "Den här enheten har stoppats eftersom ett problem har rapporterats. (Kod 43)"
Felmeddelande som dyker upp i "Diagnostikverktyg för DirectX": "Det är problem med NVIDIA GeForce GTX 780-enheten. Sök efter 'felkod 43 för grafikdrivrutin' om du vill ha mer information."

Tacksam för tips och hjälp!

Permalänk
Medlem

Kan du prova GTX 780 i en annan dator?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Om felet är kvar trots nyinstallerat Windows så har du hårdvaruproblem. Antingen grafikkortet självt eller någon intill liggande värmekänslig (!?) del av moderkortet. Prova att köra med öppen låda eller tillfälligt flytta grafikkortet till ett annat PCIe -slot. Grafikkortet kör bra även på PCIe_8 platsen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Jag har ingen annan dator att prova grafikkortet i, men funderar på att köpa ett billigt kort för typ 350 kr och bara testa om det blir någon skillnad innan köper ett dyrare. Eller lämna in den till en datorhandlare som får kolla på det... Vi får se.

Ska prova lite fler mjukvarugrejjer innan jag börjar prova ändra om i hårdvaran. Men kan säkert vara så att det är något fel på grafikkortet. Hoppas det är det i så fall och inte moderkortet eller så. Det visar sig.

Permalänk
Medlem

Hej igen

Har bytt grafikkortet till ett nytt, och problemet verkar ha löst sig. Har dock inte provat ett spel än, ska göra det nästa vecka... Men verkar funka nu iallafall!:)

Skickades från m.sweclockers.com