Flasha Mac Pro 4.1 till 5.1 i Ubuntu

Permalänk
Medlem

Flasha Mac Pro 4.1 till 5.1 i Ubuntu

Tja!

Som topic lyder, går detta att göra eller måste man installera OS X för att kunna flasha BIOS?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Tja!

Som topic lyder, går detta att göra eller måste man installera OS X för att kunna flasha BIOS?

Mvh

Väldigt tveksamt, ganska säker på att det går bara från deras egna OS.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Väldigt tveksamt, ganska säker på att det går bara från deras egna OS.

Det är det jag är rädd för. Typiskt att dom ska hålla på och krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Det är det jag är rädd för. Typiskt att dom ska hålla på och krångla.

Hhehe, aa. Dock även om Linux har implementerat ish nyligt med att kunna deploya BIOS via firmware paketet så litar jag inte på nått som skall flasha från OS till firmware. Bara direkt i UEFI/BIOS eller dos som var just skapad av tillverkaren för det enskilda fallet.

För mycket som kan hända annars som kan bricka en dator.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju pröva köra "fwupdate" och kolla om den hittar några uppdateringar.
Den kan uppdatera UEFI system. Men kanske inte från alla tillverkare.
Kanske måste vara ett modernt system som stödjer UEFP capsules.
Går bland annat att uppdatera datorer från Dell iaf.