Hej! Speldator för ca 15k, ser denna okej ut? i7 eller r7?

Permalänk
Medlem

Hej! Speldator för ca 15k, ser denna okej ut? i7 eller r7?

Hej Sweclockers! Är på väg att köpa en ny speldator men behöver lite råd då jag inte är så jätteduktig på datorer.

Är inne på att köpa den här färdigbyggda datorn från komplett då den är nedsatt 3000kr denna månad, men hade tänkt att byta ut processorn mot en i7-7700k och priset blir då 14 800kr (alla delar separat blir ungefär 15500) och då får jag den ihopsatt samt 3 års garanti.
https://www.komplett.se/product/11129/datorer/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i145#

Alternativet vore ett liknande bygge fast med Ryzen 7 1700 eller 1700X istället då vad jag förstått ska Ryzen 7 vara minst lika bra som en i7 och dessutom mer "future proof".

Hade tänkt att främst använda den för gaming och streaming och vill kunna maxa reltativt krävande spel som tex PUBG och samtidigt klara av att streama utan några problem. Hade tänkt att datorn ska duga åtminstone 3-4 år framåt och klara av kommande spel utan problem innan jag behöver uppgradera den. Har ingen fast budget men hade tänkt mig någonstans runt 15 000kr. Kan tillägga att anledningen till att det lutar mot den färdigbyggda datorn är då jag aldrig byggt en dator själv förut och helst skulle slippa göra det, men om det finns ett betydligt bättre alternativ än datorn jag länkade så kan jag nog snickra ihop det på något sätt!

Stor tacksam för all hjälp/tips jag kan få då jag som sagt inte har jättebra koll på allt detta

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

@Bomano: Har du en 1080p skärm eller en 1440p? och har du 60Hz eller 144?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Ska du streama så är Ryzen 1600 eller 1700 ofta att föredra men PUBG gillar intel/höga frekvenser. Så det är ett dilemma. Men nog klarar en 7700k av att streama. Jag rekommenderar dock att du använder vsync eller sätter ett fps cap för att ge CPU'n mer rum att crunsha x264.

I den färdiga datorn så skulle jag dock sett till att bytt cpu-kylare till något vettigt med en 120 mm-fläkt, typ en Pure Rock. Sen tycker jag det är värt att lägga en 200 kr på 3200 MHz-minnen men det är upp till dig.

Vad jag inte gillar med färdigbyggda datorer är OEM-licensen på Windows. Detta innebär att du måste köpa ny licens till nästa dator om några år då licensen binds till ditt moderkort. Kostar 100 spänn extra att få en licens du kan använda för evigt. (kanske inte för evigt...😉)

Som alternativ drog jag ihop ett Ryzenbygge. Säger inte att det är bättre med en 1600 för dig då du lirar mycket PUBG, som gillade intel iaf i somras. Kan kanske ha uppdaterats sen dess och blivit bättre optimerat (dvs inte helt kasst).

https://www.komplett.se/wishlist/shared/08d923e6-d0b0-4dbf-92...

Positiva saker med den är:
- 6 kärnor/12 trådar = bättre för att streama med x264 i normala spel.
- Bra moderkort som bas för framtida uppgraderingar till t.ex. en begagnad Zen 2+ om 3-4 år.
- Ingen OEM licens
- Bättre nätaggregat
- snabba minnen som enligt källa är Samsung single sided b-die. Dock slut i lager så klart. Rekommenderar att köpa G-skill flare x någon annanstans om du köper Ryzen. Komplett är kassa på minnen och minnesmarknaden är kaos just nu.
- du kan använda medföljande kylaren till Ryzen 1600. Med i paketet finns bra kylpasta m du ska använda istället för den som redan sitter på kylaren. Bort med den medföljande, dit med den nya.
- Du lär dig att bygga datorer!!! Krävs en skruvmejsel typ.

Negativt:
- 1600 ska överklockas. Vågar du inte det rekommenderar jag den inte. Kan nå ca 3,8 GHz med den medföljande kylaren.
- inte R7 1700 tyvärr. Prisskillnad på 1000 kr fick inte plats i budgeten. Går nog att skaffa billigare nätagg, skippa en onödig pcie-SSD och köra en vanlig istället samt köpa billigare minnen så ryms den i budgeten.
- Ryzen har varit rätt så mycket sämre i just PUBG.
- Du måste bygga själv och har dig själv att skylla om du klantar till det.

Övrigt: Datorn är nedsatt för att 8700k är på väg... kan dock ta någon månad men ska du streama så är det värt att vänta på den istället! Lätt! Sen är 1070Ti på väg som svar på Vega 56 (som är snabbare än 1070). 1070Ti kommer i slutet av okt och lär skjuta ned priset på 1070. Kanske...

Kan du hålla ut och köpa en 8700k när den finns så skulle jag göra det. För en streamer är dom extra 2 kärnorna värt hur mycket som helst!

Edit: Gjorde en dator med 1700 också. Minnena är en osäkerhet hur bra dom fungerar. Bör kunna gå i 2800 MHz iaf. Men Ryzen är kinkig på minnen och kan man ingenting så kan det bli jobbigt. Minnena som var i ursprungliga listan är prövade på det moderkortet att gå i 3200 MHz.

Nåja, här är ett alternativ till: https://www.komplett.se/wishlist/shared/3020eabe-22c5-4740-9f...

Bara så du vet vad som kan fås med ett Ryzensystem.

Edit2: Tydligen hänt en del i PUBG med optimiseringar. Här är en video som jämför 1600 mot 1700 i PUBG och streaming. Dock oklockade vilket dom inte ska vara för då rekommenderar jag dom absolut inte!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm

Tusen tack för ett så bra och utvecklat svar, väldigt snällt av dig och uppskattar verkligen att du tog dig tiden att svara! Många bra punkter jag inte ens tänkt på eller visste om innan

Men så som jag förstått det nu så bör jag endast gå för ett Ryzensystem om jag tänker överklocka, och om inte så i7-7700k (alternativt i7-8700k)? I sådana fall får jag ta och kolla upp lite mer om överklockning innan jag bestämmer mig om jag ska köra på ryzen eller intel då jag inte hade tänkt överklocka från början, så ska ta och kolla upp om det är något jag kan tänka mig pilla med

Hade för övrigt ingen koll alls på 8700k! Lyckades inte hitta något exakt datum men stod på komplett att de preliminärt kommer in i början på december, är det något som kan stämma eller har du koll på ett exaktare datum?

På tal om budget så har jag ingen direkt fast budget på 15 000 så kan tänka mig att gå upp någon tusenlapp till och köra på R7 istället för R5 om jag nu bestämmer mig för att köra på ett Ryzensystem.

Visst stämmer det också att det inte är lika future proof att köra på en intel CPU då jag om några år inte kommer kunna uppgradera med enbart en ny processor utan även kommer behöva nytt moderkort (rätta mig gärna om jag har fel) till skillnad från Ryzensystemet där det räcker att jag byter ut processorn som du säger?

Ska ta och försöka fördjupa mig ännu mer i det hela nu och se om jag blir något klokare av det, stort tack igen för all hjälp!

Permalänk
Medlem

@Paddglutt har just nu en 1080p 60Hz, men har tänkt att köpa en 1080p 144Hz samtidigt som jag köper/bygger datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomano:

@heatm

Tusen tack för ett så bra och utvecklat svar, väldigt snällt av dig och uppskattar verkligen att du tog dig tiden att svara! Många bra punkter jag inte ens tänkt på eller visste om innan

Inga problem

Men så som jag förstått det nu så bör jag endast gå för ett Ryzensystem om jag tänker överklocka, och om inte så i7-7700k (alternativt i7-8700k)? I sådana fall får jag ta och kolla upp lite mer om överklockning innan jag bestämmer mig om jag ska köra på ryzen eller intel då jag inte hade tänkt överklocka från början, så ska ta och kolla upp om det är något jag kan tänka mig pilla med

Grejen med Ryzen är att du får mer cpu-kärnor för samma peng men att dom mest prisvärda processorerna, dvs R5 1600 och R7 1700, kommer med låga frekvenser ur kartong. Med överklockning kan du få upp dom till 1600x- eller 1700x/1800x-prestandanivåer. Dock max runt 3,7-3,8 med stockkylaren som följer med. Spel, speciellt spel som PUBG gillar höga frekvenser och har ofta svårt att ta tillvara på mer än 3-4 processorkärnor, helt enkelt därför att problemen som ska beräknas inte enkelt går att hacka upp i bitar och lösas snabbare på detta sätt. Du får söka efter PUBG-tester som gjorts den senaste månaden. Gamla tester är utdaterade då mycket utveckling gjorts den senaste tiden. Detta gäller typ alla tester med Ryzen. Du måste kolla på färska.

Dock när vi slänger in grejen att du ska streama så förändrar det saken då mjukvarutranscoding i x264 är ett problem som skalar bra med fler kärnor/trådar. Så det är en avvägning. Dock skall sägas att jag kunde streama world of tanks i 1080p/30fps och 4,5 Mbit/s med min urgamla 2500k och preset super fast i OBS. Körde då med vsync på för att inte spelet skulle suga mer cpu-kraft än nödvändigt. 1080p och 60 bilder per sekund i bättre kvalité, säg fast, kräver dock mycket cpu-kraft och det är där 6 eller 8 kärnor gör underverk.

Hade för övrigt ingen koll alls på 8700k! Lyckades inte hitta något exakt datum men stod på komplett att de preliminärt kommer in i början på december, är det något som kan stämma eller har du koll på ett exaktare datum?

CPUn har lanserats men bara i fåtal ex. Räkna dock med att den kommer kosta 3600 kronorish för CPU'n, 1400-1700 för ett moderkort och så en 350 kr för en kylare som inte följer med vilket gör CPUn i stort sätt 2000 kr dyrare än R5 1600. Men den är snabb som fasen och man får det bästa från två världar. Hög klockfrekvens, bra IPC (instructions per clock) och 6 kärnor/12 trådar. Jag personligen hade nog köpt en R5 1600 för halva priset och lagt dom 2000 kronorna på bättre grafikkort eller lagt pengarna på en ny Ryzen efter 2-3 år. Men 8700k kommer vara en riktigt snabb processor och perfekt för streaming.

På tal om budget så har jag ingen direkt fast budget på 15 000 så kan tänka mig att gå upp någon tusenlapp till och köra på R7 istället för R5 om jag nu bestämmer mig för att köra på ett Ryzensystem.

Bra att ha valmöjligheter!

Visst stämmer det också att det inte är lika future proof att köra på en intel CPU då jag om några år inte kommer kunna uppgradera med enbart en ny processor utan även kommer behöva nytt moderkort (rätta mig gärna om jag har fel) till skillnad från Ryzensystemet där det räcker att jag byter ut processorn som du säger?

Väntar du och köper en 8700k kommer du inte behöva byta upp dig på länge så då gör det inte så mycket. En 7700k sitter på en plattform som är död. Du kommer aldrig kunna få något snabbare till den. Personligen skulle jag inte lägga pengar på en 7700k. Eller jo, fick jag den för runt 2000-2400 kr så visst. AMD har lovat att AM4 och nuvarande styrkretsen kommer funka på Ryzen (Zen), zen+ som kommer i första halvan av nästa år, Zen2 som blir Ryzen 2 i stort sätt, som kommer någon gång i början av 2019 tror jag sen tror jag även Zen2+ kommer men är inte säker. Så det kommer finnas CPUer att uppgradera till. Hur snabba dessa kommer vara vet vi ju dock såklart inte.

En dator med 8700k och 1070 kommer således gå för lite mer än 15000 kr och du kommer inte kunna köpa den än. När 8700k kommer i större lass får Asien vet vi inte. Början av december kanske. Början av januari i värsta fall.

Ska ta och försöka fördjupa mig ännu mer i det hela nu och se om jag blir något klokare av det, stort tack igen för all hjälp!

Se svar ovan i fet stil.

Det är inte ett lätt val du står inför.

Edit: Jag vill även understryka det faktum att Intels processorer är bra mycket bättre för 144 MHz-monitorer i många spel. Ryzen ger såklart en klart godkänd spelupplevelse men är det maximal fps du är ute efter så är det intel som gäller. Så är det bara.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm

Tack så hemskt mycket återigen, väldigt bra förklarat! Nej det blir inte ett så lätt val som jag trodde men just nu lutar det mot att bygga ett Ryzensystem i slutet av månaden när 1070Ti kommer som du påpekade. Ska fortsätta kolla på jämförelser nu och se om jag ska köra på ett R5 eller R7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomano:

@heatm

Tack så hemskt mycket återigen, väldigt bra förklarat! Nej det blir inte ett så lätt val som jag trodde men just nu lutar det mot att bygga ett Ryzensystem i slutet av månaden när 1070Ti kommer som du påpekade. Ska fortsätta kolla på jämförelser nu och se om jag ska köra på ett R5 eller R7

Såg att jag hade glömt fetat till lite av svaret men du förstod nog iaf. Så blir det när man skriver på en iPad. Man får noll översikt i vad man håller på med.

Lycka till och återkom vid frågor. Du hinner fundera mycket tills i slutet av okt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm

Inga problem, jag lyckades förstå det ändå Tack så mycket! Ja det kommer nog bli en hel del fundering fram och tillbaks nu

Permalänk
Medlem

@heatm

Hej igen! Hade tänkt att vänta till black friday med att bygga min dator men såg att komplett hade sin singles day kampanj med 2000kr rabatt vid köp för 10000kr så tänkte slå till nu istället Tänker dock fortfarande vänta med att köpa grafikkort och mekanisk hårddisk alternativt en till SSD tills Black Friday.

Detta är det jag plockat ihop utöver det: https://www.komplett.se/wishlist/f8d0a3ef-4681-4bfb-ad7f-b665...
I princip det som du länkade i första kundvagnen alltså. Är det något du eller någon annan sweclockare tycker jag ska ändra på eller ser allt bra ut fortfarande? Hade tänkt att köra på ett 1080 eller 1080ti till det, beroende på hur det blir på black friday. Tacksam för all hjälp!

//Bomano

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig kolla på vad ett köp från en firma som inte konstant använder gråzons ordinariepriser, veckans super-rea och allmänt tveksam marknadsföring tar för ett liknande bygge. Inet, som också länkats ovan, skulle jag rekommenderat alla dagar framför komplett pga dessa skäl.

Permalänk
Medlem

@Baseless

Vet exakt vad du menar, men har redan jämfört med att plocka ihop en samma komponenter på webhallen/inet och skulle även fast dessa delar var ca 650kr billigare än på komplett spara 1350kr pga kampanjen, så i detta fall med en rabatt på 2000kr så är det värt det

Har du några andra synpunkter vad gäller val av komponenter? Hade tänkt köpa ett 1080 alt. 1080ti till detta

Permalänk
Medlem

Insåg precis att länken ej fungerade, denna funkar:
https://www.komplett.se/wishlist/shared/ee4a0360-9b43-4e22-a0...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bomano: Det ser bra ut, du kan spara en slant genom en vanlig SSD dock.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomano:

@Baseless

Vet exakt vad du menar, men har redan jämfört med att plocka ihop en samma komponenter på webhallen/inet och skulle även fast dessa delar var ca 650kr billigare än på komplett spara 1350kr pga kampanjen, så i detta fall med en rabatt på 2000kr så är det värt det

Har du några andra synpunkter vad gäller val av komponenter? Hade tänkt köpa ett 1080 alt. 1080ti till detta

Det ser bra ut. Vill du få datorn snabbare kan du leta efter minnen på andra sidor. Samma minnen finns för bättre pris och i lager på webhallen: Här har du dom för ~2000 kr.

Du har tänkt överklocka din CPU eller hur? Annars rekommenderar jag inte riktigt Ryzen 7 1700 då den kommer gå i låga frekvenser när du streamar. Ska vara lätt att få upp den i 3,8 GHz. Det du gör är att du börjar med att överklocka CPU'n tills den är stabil. Använder du Prime95 för att stresstesta så använd version 26.6. Senare versioner använder AVX eller något och ger orealistiska belastningar och skyhöga temperaturer (dom kanske har gått tillbaka en bit, jag vet inte. Men jag använder alltid 26.6 då det funkar). Sen drar du upp minnet så högt du kan. Kom ihåg att spara eller skriva ner dina inställningar för CPU-överklockningen utifall bios återställer sig själv efter en krasch.

Jag vill även påpeka att intels i7 8700k nog är ett bättre val för 1080p/144 Hz. Men den finns ju inte i lager och är mycket dyrare än Ryzen 1700. Som en streaming-CPU är 1700 extremt prisvärd så det är fortfarande ett bra val, men den ska överklockas. Så är det bara.

Köp även till en extra fläkt att stoppa in i fronten. Tror det kommer med två stycken 120 mm-fläktar i det chassit. Du vill iaf ha två fläktar som trycker in luft i chassit när du överklockar CPU'n och har ett grafikkort med eftermarknadskylare. Personligen skulle jag köpt två 140 mm-flätar och monterat i fronten, sen flyttat 120 mm-fläkten som är i fronten och satt den i toppen som ett extra utblås.

Mvh heatm

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm

Oj hade helt missat att du skrivit ett inlägg! Tack ännu en gång för din hjälp
Jo jag märkte att minnena var rätt så mycket dyrare på komplett, men var tvungen att beställa därifrån för att kunna nyttja rabattan på 2000kr så fick bli så!

Jag ska överklocka CPUn, har lärt mig lite om det på sistone så ska se hur det går Ska köra på wraith spire stock coolern som följer, ska enligt många vad jag läst duga så ska börja med den iallafall. Tack för tipset om prime95, ska testa så fort jag får mina minnen! Är medveten om att 8700k förmodligen är ett bättre val, men efter att länge vägt för och nackdelar så blir det en R7 1700 istället!

Bra tips angående fläktarna, det ska jag göra Antar att det inte spelar jättestor roll vilken tillverkare man väljer på dem? Båda dessa har bra reviews så blir nog en av dem om du inte har några andra rekommendationer
https://www.inet.se/produkt/6308829/noctua-nf-a14-140mm-pwm?g...
https://www.komplett.se/product/756842/datorutrustning/pc-kom...

Permalänk
Medlem

@Bomano:

Jag tror du valde rätt plattform för framtiden. Har du tid över och har något intresse över vad som kan komma så kan du titta på videon nedan. Det är spekulationer men Jim (tror jag han heter?) från AdoredTV har rätt så bra känsla när det gäller trender i branschen. Det kommer komma mycket gott till AM4-plattformen!

Lycka till med överklockningen och ta det lugnt om det är första gången. Det är inte så mycket att oroa sig över. I värsta fall får man reseta bios och börja om. Skriv ner dina settings på ett papper varje gång du gör några ändringar. Det underlättar enormt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm

Intressant video, han verkar verkligen veta vad han pratar om! Och jäkligt skön dialekt Känns ännu bättre att jag valde Ryzen nu efter att ha sett videon.

Jodå jag ska ta det försiktigt till en början och följa dina råd så ska det förhoppningsvis gå bra!

Stort tack åter igen för all hjälp och att du tagit dig tiden, uppskattas något enormt! Ha det bäst!

Mvh Bomano

Permalänk
Medlem

@heatm

Juste det var en grej till jag undrar över, sen lovar jag att aldrig plåga dig igen med några frågor
Du skrev för länge sedan att minnena i en av listorna du länkade var testade att fungera i 3200Mhz på Asus Prime X370-Pro, visst var det dessa du då syftade på?

https://new.webhallen.com/se/product/271121-Corsair-Vengeance...

Blev lite osäker på det häromdan och försökte kolla upp det på egen hand men lyckades inte hitta något om den kombinationen, hittade dock ett inlägg någonstans om att de fanns med i QVL listan för moderkortet men att minnena endast stöttade 1 DIMM som det står i listan och att det tydligen skulle leda till något problem om jag förstod det rätt(?) Förstod mig inte riktigt på det hela så blev lite osäker.

QVL-listan: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_X370-PRO/...

Kanske är underförstått att dem funkar och just därför hittar jag inget när jag söker eller så missar jag något..
Annars om det är osäkert så kan jag avbeställa och beställa dessa istället, som verkar funka bra med just det moderkortet, dock 3200Mhz och inte 3466Mhz.

https://new.webhallen.com/se/product/236943-Corsair-Vengeance...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomano:

@heatm

Juste det var en grej till jag undrar över, sen lovar jag att aldrig plåga dig igen med några frågor
Du skrev för länge sedan att minnena i en av listorna du länkade var testade att fungera i 3200Mhz på Asus Prime X370-Pro, visst var det dessa du då syftade på?

https://new.webhallen.com/se/product/271121-Corsair-Vengeance...

Blev lite osäker på det häromdan och försökte kolla upp det på egen hand men lyckades inte hitta något om den kombinationen, hittade dock ett inlägg någonstans om att de fanns med i QVL listan för moderkortet men att minnena endast stöttade 1 DIMM som det står i listan och att det tydligen skulle leda till något problem om jag förstod det rätt(?) Förstod mig inte riktigt på det hela så blev lite osäker.

QVL-listan: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_X370-PRO/...

Kanske är underförstått att dem funkar och just därför hittar jag inget när jag söker eller så missar jag något..
Annars om det är osäkert så kan jag avbeställa och beställa dessa istället, som verkar funka bra med just det moderkortet, dock 3200Mhz och inte 3466Mhz.

https://new.webhallen.com/se/product/236943-Corsair-Vengeance...

Jo, det är helt rätt att dom endast står listade i 3200 MHz med ett minne isatt. Alltså inte 3466 MHz. Var dock dom bästa minnena jag hittade och sett flera som fått upp dom i 3200MHz med två dimms på Ryzen. Står lpx-minnena med på listan som att dom klarar 3200 så kan du köpa dom istället (länken funkade inte för mig). Det är lite knepigt med Ryzen då alla butiker inte har alla minnen. Men hittar du några snabba som står i QVL-listan kan du köra på dom istället om du vill vara säker. Det kan ju skapa lite mindre huvudverk med att mixtra med minnesinställningar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm

Okej dåså! Var bara osäker ifall jag blandat ihop dem med några andra minnen eller något. Ska försöka med dem och se hur jag får det att funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomano:

@heatm

Okej dåså! Var bara osäker ifall jag blandat ihop dem med några andra minnen eller något. Ska försöka med dem och se hur jag får det att funka

Gör det. Kom ihåg att uppdatera bios till senaste det första du gör innan du börjar höja hastighet på minnena och överklockar CPUn. Återkom gärna med resultat. Inte bara för min nyfikenhet utan även för andra som söker efter svar.

Mvh

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@heatm

Efter ungefär 6h lyckades jag efter många svordomar på något sätt få ihop det hela och komma in i bios Det tog sin tid men det känns riktigt bra att det hela verkar flyta på bra än så länge, ska bara snygga till kablarna som ligger lite huller om buller just nu. Lyckades också boota upp windows via USB och aktivera det

Väntar fortfarande på min HDD och de extra fläktarna som inte blivit skickade ännu, men sen när jag väl installerat dem och fått ordning på kablar och luftflöde så ska jag göra som du säger och uppdatera bios och sedan ge mig på minnena och CPUn. Återkommer med resultat på det hela om ett par dagar!

Permalänk
Medlem

@Bomano: dela gärna bilder, alltid kul att se
EDIT: om du inte får minnena att fungera i 3200MHz så bör G.Skill Ripjaws eller Flare X (3200MHz CL14) fungera då dessa har Samsung B-die

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Bomano: Gött!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@sweisdapro Absolut, klart det kommer bilder på den proffsiga kabeldragningen när allt väl är klart

@heatm Juste på tal om att uppdatera bios, går det lika bra att ladda ner och uppdatera direkt via bios eller är det att föredra att ladda ned från asus hemsida och lägga på ett USB för att sedan uppdatera med?

Permalänk
Medlem

@Bomano: Om funktionen finns att uppdatera via bios är väl det absolut smidigast, annars är det ju lätt gjort att lägga det på en USB och uppdatera

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@sweisdapro Yes den funktionen fanns, dåså!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bomano:

@sweisdapro Absolut, klart det kommer bilder på den proffsiga kabeldragningen när allt väl är klart

@heatm Juste på tal om att uppdatera bios, går det lika bra att ladda ner och uppdatera direkt via bios eller är det att föredra att ladda ned från asus hemsida och lägga på ett USB för att sedan uppdatera med?

Finns funktionen i bios så ska ju det gå lika bra så länge det inte är någon beta-version du är ute efter. Kolla vilken version du får hem och jämför med senaste på Asus hemsida.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770