FreeNAS, byte av bootmedia?

Permalänk
Snusfri

FreeNAS, byte av bootmedia?

Idag så rullar FreeNAS (9.10.2-U6) på ett sd-card i min Microserver Gen8 men får upp varningar om att det är "Degraded".

Har således införskaffat ett USB-minne (Sandisk Cruze Blade 16GB) som jag tänkte köra FreeNAS på istället.

FreeNAS 11 finns ju nu, kan jag installera det på det nya USB-minnet utan att förlora datan på diskarna eller bör jag installera samma version jag redan har och sedan uppgradera?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@THB: Kopiera över materialet på SD-kortet in på usb'et, och sen dist-updatera?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om du har jails på lagringsdiskarna kan man installera om på det nya minnet utan problem. FreeNAS hittar lagringsdiskarna och därmed även jailsen. Du kan ju spara din nuvarande bootdisk för säkerhets skull. Helt riskfritt.

Du kommer få konfigurera lite småsaker kanske, men det går ju fort. Skönt att veta att du inte får med några fel som uppstått på den trasiga bootdisken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Spara konfigurationen innan du stänger av nuvarande installation, installera om den version du hade och läs in konfigurationen igen. Sen uppdaterar du till 11 via GUI

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Installerade om FreeNAS på nya stickan, gick direkt på 11'an och FreeNAS hittade den gamla poolen så det gick smärtfritt.

Skönt med ny boot-media som inte är degraded.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro