Förhandstitt: Louqe Ghost S1

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt: Louqe Ghost S1

Påkostade materialval, ultrakompakta yttermått och plats för högpresterande komponenter är några av ledorden för svenska Louqes kommande chassi Ghost S1, som idag tittar förbi i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sweet baaaaabbbyyyy! Men rymmer den en 540mm radiator?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag blir så sugen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nisch men ändå för dyrt, de försöker göra det Fractal har gjort i flera år men på liten skala.

Tror inte på det här alls, kommer finnas en liten fan base som kanske stödjer det men de kommer bli överkörda av jättarna.

Kul men helt onödigt produkt.

Permalänk
Medlem

Whooo, kom oväntat, men trevligt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Nisch men ändå för dyrt, de försöker göra det Fractal har gjort i flera år men på liten skala.

Tror inte på det här alls, kommer finnas en liten fan base som kanske stödjer det men de kommer bli överkörda av jättarna.

Kul men helt onödigt produkt.

Skulle säga att den här är närmare släkt med NCASE M1, och i samma prisklass. Tävlar inte med Fractal Design på något plan.

Absolut inte en onödig produkt. Kommer säkert sälja bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utmärkt att det går live på lördag så kan man spendera stålarna man sparat på alla kassa BF-reor!

Jag kan dock inte bestämma mig för luft eller sluten vatten? Vad är att rekommendera om låg ljudnivå är det man eftersträvar?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av GuuFi:

Nisch men ändå för dyrt, de försöker göra det Fractal har gjort i flera år men på liten skala.

Tror inte på det här alls, kommer finnas en liten fan base som kanske stödjer det men de kommer bli överkörda av jättarna.

Kul men helt onödigt produkt.

Tycker den är extremt billig för den design och genomtänkt produkt det är.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Nästa bygge lär väl bli en mITX-maskin med något saftigt grafikkort, skulle mycket väl kunna tänka mig denna låddan

Och ja, de stora drakarna har liknande produkter, men å andra sidan har jag inget emot att betala en tusenlapp extra för att slippa de tråkiga sniklösningar tillverkarna ofelbart börjar blanda in när de blir så stora att aktieägarnas avansintresse hamnar högre än viljan att leverera genomgående kvalitet på agendan.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, och tack för en bra genomgång!

Skrivet av GuuFi:

Nisch men ändå för dyrt, de försöker göra det Fractal har gjort i flera år men på liten skala.

Tror inte på det här alls, kommer finnas en liten fan base som kanske stödjer det men de kommer bli överkörda av jättarna.

Kul men helt onödigt produkt.

Nisch men ändå billigt, för 1990:- är ingenting för lågvolymproduktion med hög kvalité. Fractal har billiga gigantiska kinachassin, vilket är så långt ifrån detta chassi man kan komma.

Jag kommer definitivt att backa en (plus två L-hattar så får jag se om det blir en AIO-kylare i botten för cpu och en till i toppen för gpu).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag kan dock inte bestämma mig för luft eller sluten vatten? Vad är att rekommendera om låg ljudnivå är det man eftersträvar?

Jag har redan köpt en Noctua NH-L12 som jag ska testa med i första hand, så får jag se om det blir en tyst AIO (exempelvis Kraken) senare. Louqes egna testresultat visar på fullt godkänd kylprestanda och låg ljudnivå med NH-L12.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gillar att man får det isärskruvat ala Ikea modellen.

Men risern borde kunna gå att sänka mer än nån mm, ser ut som att man kan sänka den minst 2cm om inte ännu mer. Ser ut att den kan krocka lite med strömkableförlängaren men det går la att köpa in en annan typ vilket Jonas nämnde att de skulle göra det ändå.

Men sjukt fint chassi när man ser det in action.

Dock tycker jag inte att det är för billigt som Tvelander påstår, 2k för lite alu/stå e rätt "möhö". R&D är ju redan gjort och gjordes la på fritiden, å bara tillverknings och materialkostnaden kommer in i bilden vilket gör att man lär kunna få minst 500kr/enhet i fickan, minst. Fast det beror la på vem han har vänt sig till för produktionen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DST:

Gillar att man får det isärskruvat ala Ikea modellen.

Men risern borde kunna gå att sänka mer än nån mm, ser ut som att man kan sänka den minst 2cm om inte ännu mer. Ser ut att den kan krocka lite med strömkableförlängaren men det går la att köpa in en annan typ vilket Jonas nämnde att de skulle göra det ändå.

Men sjukt fint chassi när man ser det in action.

Dock tycker jag inte att det är för billigt som Tvelander påstår, 2k för lite alu/stå e rätt "möhö". R&D är ju redan gjort och gjordes la på fritiden, å bara tillverknings och materialkostnaden kommer in i bilden vilket gör att man lär kunna få minst 500kr/enhet i fickan, minst. Fast det beror la på vem han har vänt sig till för produktionen.

Kolla prisskillnaden på andra produkter i klassen så är det BILLIGT om något.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kolla prisskillnaden på andra produkter i klassen så är det BILLIGT om något.

Vad spelar det för roll?

Välgenomtänkt eller ej, allt beror på vem man har gått till för produktionen. Har en vän som snickrade ihop ett simpelt rackchassi men kostnaden per enhet va sjuk, bara för att. Materialet är inte så dyrt och R&D är redan gjort gratis som en hobby och om han/hon har tillgång till maskinerna själv så kommer det ju påverka priset/enhet vilket gör att han kan sälja fler istället. Skaparen kanske inte är så girig å vill väl främst få ut produkten istället för att räkna varje krona? Detta kan ju sätta press på de andra, och om det ändå är pengar han är ute efter så kan han ju höja efterhand eller vid nästa projekt.

Jag förstår att du gillar saker som gärna kostar lite extra men bara för att sakerna är väldesignade så betyder inte att det ska behöva kosta skjortan för det.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Vad spelar det för roll?

Det är klart det spelar roll. Tillgång efterfrågan. Har svårt att tänka mig något annat än priset är så pressat det kan bli för att fortfarande vara flytande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Det är klart det spelar roll. Tillgång efterfrågan. Har svårt att tänka mig något annat än priset är så pressat det kan bli för att fortfarande vara flytande.

Vad spelar det för roll om det finns andra aktörer som tar mer betalt för sina? Han är ju inte dem och har sina egna deals att tänka på.

Han kommer nog kunna sälja bra mycket fler enheter pga priset. Å vad jag vet så är volymen kung i sådana fall.
2k för ett stycke standard mini-itx paket som han erbjuder tycker jag låter logiskt och väldigt tilltalande, perfekt prisbild enligt mig dvs perfekt lockpris sen kan han ju salta priset på tillbehören lite å det hade inte jag kollat snett på alls.

Polaren betalade hutlösa priser bara för att han inte kunde nå de volymer som hans kontrakterade tillverkare ville, om skaparen inte har tillgång till maskinerna själv så lär det vara något liknande för han oxå. Men vem vet, jag spekulerar bara.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jäkligt smart chassi på många sätt, inget för mig då tyst > allt annat för min del.
Men man vart ändå lite sugen att köpa saker till ett sådant system när man ser detta chassit, gillar verkligen hattarna som lösning på en del saker.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DST:

Vad spelar det för roll?

Välgenomtänkt eller ej, allt beror på vem man har gått till för produktionen. Har en vän som snickrade ihop ett simpelt rackchassi men kostnaden per enhet va sjuk, bara för att. Materialet är inte så dyrt och R&D är redan gjort gratis som en hobby och om han/hon har tillgång till maskinerna själv så kommer det ju påverka priset/enhet vilket gör att han kan sälja fler istället. Skaparen kanske inte är så girig å vill väl främst få ut produkten istället för att räkna varje krona? Detta kan ju sätta press på de andra, och om det ändå är pengar han är ute efter så kan han ju höja efterhand eller vid nästa projekt.

Jag förstår att du gillar saker som gärna kostar lite extra men bara för att sakerna är väldesignade så betyder inte att det ska behöva kosta skjortan för det.

Tycker inte det är dyrt för 5 öre tbh.

Men kanske är jag.
Caselabs mITX kostar tex 3k + ncase 3k +

Spelar enormt stor roll va allt annat kostar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Blir nog ett köp till nästa bygge!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tycker inte det är dyrt för 5 öre tbh.

Men kanske är jag.
Caselabs mITX kostar tex 3k + ncase 3k +

Spelar enormt stor roll va allt annat kostar.

Jag säger inte att det är dyrt, för mig personligen är det mitt i prick. Men det jag säger är att du inte kan titta på vad de andra aktörerna har för priser, spec inte när du är ny på marknaden. Du vet ex inte vad de har för avtal och vad deras marginaler ligger på.

Bara för att du gärna skulle pröjsat mer betyder inte att fler hade gjort det. Vad tror du är bäst, en produkt som kostar ca 3k men säljer i 500ex eller en som kostar 2k å säljer 1000ex...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Har Dan Case A4 idag, men kyllösningen för CPU är lite väl mycket kompromiss i det chassit. Har redan införskaffat en L12 i väntan på detta chassi i hopp om att det bättre fyller mina behov.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut! Bra prispunkt imo.
Självklart spelar det roll vad andra liknande chassin kostar.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Jag tar två!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Absolut den hårdvara som gett mig mest sug under mina 10 år som dator byggare.
Är helt såld!

Permalänk
Medlem

Kommer att backas. Bra jobbat!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Kommer de ha fler previews hos mer internationella profiler?

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: populärast på ncase m1 är luft iaf finns en massa trådar om det noctua Ofc.

Permalänk

Grymt bra!

Permalänk
Medlem

Vilket nice chassi, givet köp om jag går över till mini-ITX.