Permalänk
Medlem

Sony A1 vs LG B7V vs LG C7V

Tjena!

Black Friday är snart här och tänkte då förhoppningsvis köpa en TV. Är rätt så inne på en 55-tums OLED just nu eftersom de har bättre betraktningsvinklar och svärta. De modeller jag har kollat på är Sony A1 och LG B7V/C7V. Som jag förstått är dessa fördelarna/nackdelarna med respektive TV:

B7V:
Låg input lag
Bra OS

A1:
Bra ljud
"Smooth gradation" - jämnar ut posterisering
Hög input lag?
Dåligt OS
Lutar (ej märkvärt har jag läst)

Har inte jämfört C7V med B7V och A1. Vad är skillnaden på B7V och CV7?

Vad gäller input lag vet jag att B7V är perfekt för gaming, men är det någon märkvärd skillnad på A1 generellt samt för gaming?

Då B7V inte har lika bra ljud som A1 kommer jag nog få köpa till en soundbar för bättre bas. + väggfäste så kommer priset öka till priset av en A1, såvida inte B7V sänks ännu mer till på fredag. (A1 har inbyggt väggfäste som jag förstått).

Vilken TV tycker ni är det bästa valet?

Permalänk
Medlem

Står också i kvalet..

55" Lg oled c7v 14990 på elgiganten
55" lg oled b7v 13990 på netonnet
65" philips pus8102 14990 netonnet
Sonys xe90 va jag och kollade i butiken.. herregud va skarpt!
Sen är öven lgs sj800v en bubblare för riktigt bra pris och inputlag på 15ms!

Jag har läst allt som går att läsa på om oled, qled, nanocell, hdr etc etc..
Där jag står nu några timmar innan reorna är om inbränning och image retention på oled gör det istället värt att välja led tv? Svärtan är ju oslagbar men mest ser man ju det när andra tv apparater står bredvid att jämföra med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tjena!

Black Friday är snart här och tänkte då förhoppningsvis köpa en TV. Är rätt så inne på en 55-tums OLED just nu eftersom de har bättre betraktningsvinklar och svärta. De modeller jag har kollat på är Sony A1 och LG B7V/C7V. Som jag förstått är dessa fördelarna/nackdelarna med respektive TV:

B7V:
Låg input lag
Bra OS

A1:
Bra ljud
"Smooth gradation" - jämnar ut posterisering
Hög input lag?
Dåligt OS
Lutar (ej märkvärt har jag läst)

Har inte jämfört C7V med B7V och A1. Vad är skillnaden på B7V och CV7?

Vad gäller input lag vet jag att B7V är perfekt för gaming, men är det någon märkvärd skillnad på A1 generellt samt för gaming?

Då B7V inte har lika bra ljud som A1 kommer jag nog få köpa till en soundbar för bättre bas. + väggfäste så kommer priset öka till priset av en A1, såvida inte B7V sänks ännu mer till på fredag. (A1 har inbyggt väggfäste som jag förstått).

Vilken TV tycker ni är det bästa valet?

Va inte meningen att sno tråden.. kanske ska starta en ny? Tänkte mest att vi båda har funderingar kring samma sak:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

@Ink7:
Elgiganten i Finland har 1111€ på 55PUS8602... kan få 2016 oled för 1500€ men kan inte motivera det..

Problemet är att det inte finns några reviews på 8602... dagens ilands problem

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Vad är skillnaden på B7V och CV7?

https://www.youtube.com/watch?v=3JIlhzhzYok
In short: foten och ramen skiljer

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Står också i kvalet..

55" Lg oled c7v 14990 på elgiganten
55" lg oled b7v 13990 på netonnet
65" philips pus8102 14990 netonnet
Sonys xe90 va jag och kollade i butiken.. herregud va skarpt!
Sen är öven lgs sj800v en bubblare för riktigt bra pris och inputlag på 15ms!

Jag har läst allt som går att läsa på om oled, qled, nanocell, hdr etc etc..
Där jag står nu några timmar innan reorna är om inbränning och image retention på oled gör det istället värt att välja led tv? Svärtan är ju oslagbar men mest ser man ju det när andra tv apparater står bredvid att jämföra med.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt klart med dig om det sista du skrev. Bara 1 timme kvar tills Elgigantens erbjudanden börjar gälla och jag börjar tänka på om LED är det bättre valet just på grund av att OLED fortfarande är en ny teknik som inte har mognat än.

Om du kör på LED, hade du tänkt köpa en VA eller IPS-panel? Jag har läst lite recensioner och det verkar som att VA är bäst "overall" vad gäller bilden. Fördelen med IPS är ju bättre färger och betraktningsvinklar medan en VA har bättre kontrast och svärta. Fast kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det var väl något med att högtalarna på C7V är bättre också? Samt att TVn stöder både Dolby Atmos och Dolby vision?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Håller helt klart med dig om det sista du skrev. Bara 1 timme kvar tills Elgigantens erbjudanden börjar gälla och jag börjar tänka på om LED är det bättre valet just på grund av att OLED fortfarande är en ny teknik som inte har mognat än.

Om du kör på LED, hade du tänkt köpa en VA eller IPS-panel? Jag har läst lite recensioner och det verkar som att VA är bäst "overall" vad gäller bilden. Fördelen med IPS är ju bättre färger och betraktningsvinklar medan en VA har bättre kontrast och svärta. Fast kan ha fel.

Alla oled paneler är ju lg's. Sony, philips etc använder sig av dem. Men vilken oled kör med VA skärm? Är det sonys a1a mån tro?
Jag valde att åka till mediamarkt för att se själv och ja Sony ZD9 "zlatans tv" är ju oslagbar i ljusstyrka.. xe90 är mer prisvärd i mitt tycke. Fick se xe85 och 90 bredvid varandra och ja ljusstyrkan är nämnvärt mycket bättre på 90.
Sen till lgs sj800v som fått riktigt bra recensioner och 49" och 55" på netonnet är ju riktigt bra pris på. Har dock inte sett den irl.. sj850 va rätt imponerande å andra sidan.
Beslutsångest hej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Det var väl något med att högtalarna på C7V är bättre också? Samt att TVn stöder både Dolby Atmos och Dolby vision?

Skickades från m.sweclockers.com

Högtalarna ska vara samma de också av vad jag läst (nånstans) ...
För den som nu ens använder dem

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

funderar också på samma sak. Hur vet du att Netonnet kommer att ha B7V för 14000kr? har de gått ut med det? Billigaste 55" OLED någonsin isf va?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Högtalarna ska vara samma de också av vad jag läst (nånstans) ...
För den som nu ens använder dem

Nån skillnad borde det väl ändå vara med tanke på den stora prisskillnaden utan rea? CV7 är ju några tusen dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Alla oled paneler är ju lg's. Sony, philips etc använder sig av dem. Men vilken oled kör med VA skärm? Är det sonys a1a mån tro?
Jag valde att åka till mediamarkt för att se själv och ja Sony ZD9 "zlatans tv" är ju oslagbar i ljusstyrka.. xe90 är mer prisvärd i mitt tycke. Fick se xe85 och 90 bredvid varandra och ja ljusstyrkan är nämnvärt mycket bättre på 90.
Sen till lgs sj800v som fått riktigt bra recensioner och 49" och 55" på netonnet är ju riktigt bra pris på. Har dock inte sett den irl.. sj850 va rätt imponerande å andra sidan.
Beslutsångest hej

Skickades från m.sweclockers.com

Kör man på Sony A1 så slipper man köpa till en soundbar då den redan har riktigt bra ljud har jag läst. Så antingen 20k för Sony A1 eller 14-15k för B7V/C7V + en soundbar för några tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Alla oled paneler är ju lg's. Sony, philips etc använder sig av dem. Men vilken oled kör med VA skärm? Är det sonys a1a mån tro?
Jag valde att åka till mediamarkt för att se själv och ja Sony ZD9 "zlatans tv" är ju oslagbar i ljusstyrka.. xe90 är mer prisvärd i mitt tycke. Fick se xe85 och 90 bredvid varandra och ja ljusstyrkan är nämnvärt mycket bättre på 90.
Sen till lgs sj800v som fått riktigt bra recensioner och 49" och 55" på netonnet är ju riktigt bra pris på. Har dock inte sett den irl.. sj850 va rätt imponerande å andra sidan.
Beslutsångest hej

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså sitter oxå o har beslutångest över lg sj800 och sony xe900
vet att det finns oled 55 tum för samma pris men e inne på 65 tum och då drar oled iväg i priset...
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/l...

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-kd65xe9005baep-xe90...

Visa signatur

Asus z170 pro. Intel core i7-6700k. Asus strix 1080. Hyperx 16 gb ddr4 2133Mhz. corsair RM750x 750W. Hydro h80iGT. samsung850 EVO 250GB/Kingston 240GB. Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

funderar också på samma sak. Hur vet du att Netonnet kommer att ha B7V för 14000kr? har de gått ut med det? Billigaste 55" OLED någonsin isf va?

Om du går in på deras sida och bf och sen smygtitta så ser du vad som komma skall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk

@Ink7: Elgiganten har ju C7V För det priset?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Nån skillnad borde det väl ändå vara med tanke på den stora prisskillnaden utan rea? CV7 är ju några tusen dyrare.

Man kan ju tycka det, men ska inte vara det av vad jag läst.
Samma panel i grunden, och samma chip som styr panelen i båda apparaterna.
(möjligen de "binnar" panelerna till olika modeller förstås)
Högtalarna ska vara samma enligt någon jämförelse jag läst.

Det är nog ingen slump att priset ligger så relativt lika nu när det är rea.

I förra generationens OLED (6-serien) så var B liksom "budgetmodellen" (annat chip, inte kurvad osv) men den skillnaden är hårfin denna generation!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

@Ink7: Elgiganten har ju C7V För det priset?

Sant. Elgigantens väntrum sida är dock inte mycket att hänga i granen... på netonnet kan man ju boka och hämta när det passar ist för att va på plats 0700.. skiljer ju inte något i bildkvalitet mellan de båda:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

@Kumpa:

sonyn är avsevärt bättre val

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

@Kumpa:

sonyn är avsevärt bättre val

@hajvan får man fråga varför du anser sony bättre?

Visa signatur

Asus z170 pro. Intel core i7-6700k. Asus strix 1080. Hyperx 16 gb ddr4 2133Mhz. corsair RM750x 750W. Hydro h80iGT. samsung850 EVO 250GB/Kingston 240GB. Fractal R5

Permalänk
Medlem

@Kumpa:

Sonyn kör med direkt bakgrundsbelysning, ett 40tal zoner. LGn är kantbelyst.
direktbakgrundbelysning ger mkt bättre svärta och ljusstyrka.

här har du en video som förklarar lite angående lgs sj85 serie vilket ska vara snäppet bättre än den du tittar på.
https://www.youtube.com/watch?v=53ZxKgHufew&t=337s

dessutom höjer han x900 till skyarna

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

@Kumpa:

sonyn är avsevärt bättre val

Pratar vi LED eller OLED?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@finally:

LED
han frågade om 2 specifika LCD TV apparater

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Pratar vi LED eller OLED?

Skickades från m.sweclockers.com

yeah sorry men lånade tråden litegrann

Visa signatur

Asus z170 pro. Intel core i7-6700k. Asus strix 1080. Hyperx 16 gb ddr4 2133Mhz. corsair RM750x 750W. Hydro h80iGT. samsung850 EVO 250GB/Kingston 240GB. Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Man kan ju tycka det, men ska inte vara det av vad jag läst.
Samma panel i grunden, och samma chip som styr panelen i båda apparaterna.
(möjligen de "binnar" panelerna till olika modeller förstås)
Högtalarna ska vara samma enligt någon jämförelse jag läst.

Det är nog ingen slump att priset ligger så relativt lika nu när det är rea.

I förra generationens OLED (6-serien) så var B liksom "budgetmodellen" (annat chip, inte kurvad osv) men den skillnaden är hårfin denna generation!

Misstänker de sparar de bästa panelerna till G-serien och B-serien får de sämsta. Laxpudding hade väl sett en del G7 paneler som var top of the line gällande vertikal banding eller så var det någon annan. Det är ju helt rätt göra så. Så de är lite mindre av ett lotteri köpa G7 och liten chans att man kan köpa en golden B7.

Undrar vilken deal philips och sony får men jag antar de beställer batcher så de blir rättvist på så sätt. Men rimligen skulle en G7 då prestera bättre än genomsnittlig A1 eller 9002 om man tillåts spekulera

Apropå input lag kolla också på input lag utanför game läget. De sabbar bildkvaliten rätt så duktigt på 9002:an och läst rapporter om detsamma på LGn. På min gamla plasma är det istället läget som ska köras för bästa bildkvalitet. LG har input lag över 100 ms emellanåt utanför spelläget.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x