Permalänk

Ny Oled?

Jag har en 2 år gammal LG 55EG910V idag.
Har det hänt mycket med oled paneler på denna tiden?
Blir fruktansvärt sugen på en LG OLED55C7V.
Är det kanske rent dårskap att ens överväga det? Behöver lite åsikter så jag kanske lugnar mig

Permalänk

Har du upplevt 4K, och HDR?
Bara dom två gör att din uppgradering är värd pengarna. Din nuvarande kan åka in i sovrummet, till landet, eller säljas på blocket för att betala av din nya fina tv.

Ingen dårskap när det handlar om bra bild, hur mycket tid spenderar du framför din tv tex?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur "gamla" oleds ser ut. köpte nyligen en LG OLED55B7V som jag vart nöjd med. men jag kommer ifrån en riktigt gammal LG lcd tv.

vill du ha 4k så kanske det kan vara värt men jag TROR att bilden på din är väldigt bra och att du troligtvis inte kommer se så mkt skillnad förutom 4k och HDR.

gå och titta i en butik det är nog bästa sättet, lite dåligt tillfälle bara då jag tror att butikerna kommer vara PACKADE på folk hela helgen. dom ligger bra i pris nu, jag gav 18k för min för ca 1 månad sen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Megagurra:

Har du upplevt 4K, och HDR?
Bara dom två gör att din uppgradering är värd pengarna. Din nuvarande kan åka in i sovrummet, till landet, eller säljas på blocket för att betala av din nya fina tv.

Ingen dårskap när det handlar om bra bild, hur mycket tid spenderar du framför din tv tex?

Nej varken 4k eller HDR.
Tiden framför tvn är väl inte så mycket MEN när jag väl är där vill man ju såklart ha det så bra som möjligt.
Detta med HDR, är detta en funktion som är "på" oavsett eller krävs det ett visst format eller källa på något vis?
jag använder tvn 95% till film och kvalité på källan är jag noggrann med.
Den svåra biten är väl att övertala tanten att det är vettigt köp och att man inte är helt från vettet.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Vet inte hur "gamla" oleds ser ut. köpte nyligen en LG OLED55B7V som jag vart nöjd med. men jag kommer ifrån en riktigt gammal LG lcd tv.

vill du ha 4k så kanske det kan vara värt men jag TROR att bilden på din är väldigt bra och att du troligtvis inte kommer se så mkt skillnad förutom 4k och HDR.

gå och titta i en butik det är nog bästa sättet, lite dåligt tillfälle bara då jag tror att butikerna kommer vara PACKADE på folk hela helgen. dom ligger bra i pris nu, jag gav 18k för min för ca 1 månad sen.

Du kanske har rätt. jag får överväga detta under dagen verkar det som.

Permalänk
Skrivet av jocke95jk:

Nej varken 4k eller HDR.
Tiden framför tvn är väl inte så mycket MEN när jag väl är där vill man ju såklart ha det så bra som möjligt.
Detta med HDR, är detta en funktion som är "på" oavsett eller krävs det ett visst format eller källa på något vis?
jag använder tvn 95% till film och kvalité på källan är jag noggrann med.
Den svåra biten är väl att övertala tanten att det är vettigt köp och att man inte är helt från vettet.
Du kanske har rätt. jag får överväga detta under dagen verkar det som.

Det är ett format, vissa spel, 4k blu-ray och material från Netflix, och massa andra amerikanska streamingtjänster erbjuder HDR. (Dolby Vision, 10bit osv)

Tycker upplevelsen är bäst i spel hittils. Svenssons ser oftast ingen skillnad på HDR, utan behöver se med och utan på två tvapparater bredvid varandra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@jocke95jk: Den OLED-modell du äger är ändå väldigt bra. När du ännu inte fått smak på 4K och HDR så är du definitivt i en situation där du kan vänta ut den stunden du faktiskt får smak för modernare bildteknik. När den dagen kommer kan du sannolikt välja en bättre TV än vad som säljs idag.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@jocke95jk: Den OLED-modell du äger är ändå väldigt bra. När du ännu inte fått smak på 4K och HDR så är du definitivt i en situation där du kan vänta ut den stunden du faktiskt får smak för modernare bildteknik. När den dagen kommer kan du sannolikt välja en bättre TV än vad som säljs idag.

Med det resonemanget kan man strunta i att köpa teknikprylar öht? - Kommer alltid något bättre än vad som finns "idag"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Megagurra:

Med det resonemanget kan man strunta i att köpa teknikprylar öht? - Kommer alltid något bättre än vad som finns "idag"

Japp, det kommer alltid något bättre. Som de flesta redan vet. Men ditt resonemang om att aldrig köpa prylar har jag svårt att förstå hur du tänker? Inget vidare råd till TS, eller hur?

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095123

Varför inte slå till på denna TS?
Då får du 10" större, HDR och 4k. Lite roligare uppgradering än enbart för 4k och HDR

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Med det resonemanget kan man strunta i att köpa teknikprylar öht? - Kommer alltid något bättre än vad som finns "idag"

bättre att vänta om man endå inte har nått sug efter den nya tekniken som kommer vara mer mogen och bättre + mer för pengarna. dumt att köpa bara för köpandets skull.
jag väntar gärna så länge det går med att köpa teknik för att få mogna buggfria produkter. samma gäller bilar. ny modell = barnsjukdommar. köpte en saab 900 NG när den kom 94 och jag fick dras med vibbrerande framvagn på motorväg samt mkt "klonkande" som var barn sjukdommar och annat smått och gott men jag fick den till ett vettigt pris. 2-3 år efter var nya varianter fria från dessa problem.
kolla bara på mitt köp av ryzen, där var jag en "early adopter" och nu runt 9 MÅNADER senare börjar allt fungera som det ska. men vi alla drivs ibland av begärets makt så även jag.

"kommer alltid nått nytt" självklart helt sant och man kan vänta ihjäl sig men varför inte vänta på en förfinad produkt som är i sitt esse?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

bättre att vänta om man endå inte har nått sug efter den nya tekniken som kommer vara mer mogen och bättre + mer för pengarna. dumt att köpa bara för köpandets skull.
jag väntar gärna så länge det går med att köpa teknik för att få mogna buggfria produkter. samma gäller bilar. ny modell = barnsjukdommar. köpte en saab 900 NG när den kom 94 och jag fick dras med vibbrerande framvagn på motorväg samt mkt "klonkande" som var barn sjukdommar och annat smått och gott men jag fick den till ett vettigt pris. 2-3 år efter var nya varianter fria från dessa problem.
kolla bara på mitt köp av ryzen, där var jag en "early adopter" och nu runt 9 MÅNADER senare börjar allt fungera som det ska. men vi alla drivs ibland av begärets makt så även jag.

"kommer alltid nått nytt" självklart helt sant och man kan vänta ihjäl sig men varför inte vänta på en förfinad produkt som är i sitt esse?

Helt legit argument. Men ibland vill man bara ha en ny pryl allt för mycket. Själv anser jag att 4k och HDR är mer moget än vad som är nödvändigt anno 17. Kanske så moget att det är värt att vänta på nästa era som du säger. Men som sagt, med sånt resonemang kan man sluta konsumera och fantasera om hur bra saker blir i framtiden istället.

Min oled i 4k hdr upplevelse är större leap i tekniken än från bildrörsskärmar till 720/1080p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Helt legit argument. Men ibland vill man bara ha en ny pryl allt för mycket. Själv anser jag att 4k och HDR är mer moget än vad som är nödvändigt anno 17. Kanske så moget att det är värt att vänta på nästa era som du säger. Men som sagt, med sånt resonemang kan man sluta konsumera och fantasera om hur bra saker blir i framtiden istället.

Min oled i 4k hdr upplevelse är större leap i tekniken än från bildrörsskärmar till 720/1080p

Skickades från m.sweclockers.com

ja oled tekniken känns rätt mogen nu även om en del inbränningsproblem tycks finnas kvar. sluta behöver man inte göra men istället vänta på något som är riktigt balanserat och bra?
kommer ihåg när en vän till mig fick en av de första platt dator skärmarna, det var super coolt och super dyrt men INGEN såg något om man inte satt rakt framför, helt klar omogen teknik, varför köpa då för kraftigt överpris när man kunnat vänta 2-3 år och fått en betydligt bättre skärm för en bråkdel av pengarna? lite det jag menar. ALLT var gräsligt med den skärmen, den absolut sämsta bild jag sett men o andra sidan så vägde den 50kg mindre än min tjockskärm och titta idag, tjockskärmarna är utraderade.

sen brukar jag även utgå från behov, behöver jag verkligen detta, har jag råd att slösa dessa pengar?

har kvar min gamla triniton skärm och INGET slår 0ms i respons tid i 180hz :). brukar ställa den brevid min isp panel och den är väldigt snabb och fin fin svärta, tror att oled kan vara en värdig utmanare i respons tid men det får vi se när jag skaffar en oled skärm.

tog ett par dagar för mig att anpassa mig till min isp panel när jag först bytte från crt för att allt "hängde efter lite".

crt är den bästa tekniken men tyvärr är flimret vid låg hz samt storleken och tyngden ett stort hinder(dom bannades väll för att dom även innehöll bly?), min 21 tums skärm väger nog 80-90kg. SED var en lovande uppföljare med lades ned när lcd och oled tog över.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Tack för alla svar.
Jag väntar på nästa generation istället

Permalänk
Medlem

Så här funkar det för mig:

#17133484

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO