Produktgenomgång av 2016 och 2017 års olika TV-apparater

Permalänk

Enligt ratings.com ligger Sonys XE720 på ca 20ms i input lag och har läst på bla hardforum att XE70 här i Europa är exakts samma model med IPS och relativt låg inputlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Varje tv = ca 400 kronor i kemikalieskatt!

Undrar hur många kronor staten drar in på jippon som "black friday"?

I bästa fall nog för att kompensera för den skada miljön lider vid framställningen, i praktiken blir skillnaden löjligt liten:
I dagsläget bor det 9,903 miljoner personer i Sverige men vi avrundar till 10 miljoner för enkelhetens skull. Av dessa är många antingen småbarn eller väldigt gamla eller samboende och kommer knappast att köpa en ny TV (var). Om vi säger att 10% av svenskarna går ut och köper hemelektronik med kemikalieskatt så ger det 1 000 000 x 400 = 400 000 000, 400 Miljoner. Det är ju massor med pengar???

Nej, i statsfinansernas värld så är det faktiskt väldigt lite pengar. Om vi bara ser till en liten ort som Skellefteå kommun med 76 000 invånare motsvarar det inte ens kommunens budget, det räcker inte ens till poster såsom Skolverksamhet eller Socialtjänst. Bara För- och Grundskolenämnden omsatte 2017 enligt uppgift 1 300 000 000 dvs 1,3 miljarder. Köper alltså var 3:e svensk en ny TV så täcker "inkomsterna" av kemikalieskatten det inte ens för att täcka kostnaderna för att bedriva skolverksamheten i Skellefteå i Västerbotten. Det är alltså knappast en stor vinst för staten, möjligen för miljön..

Men låt oss jämföra med hela Sveriges ekonomi, Sverige beräknas under 2017 ha inkomster på motsvarande 979 700 000 000 eller 979,7 Miljarder. Kemikalieskatten i detta fall, om var 3:e svensk köper en TV, blir en reell ökning av intäkterna med 0,1% (!)
Köper däremot varenda svensk en TV vardera, ung som gammal, drar statskassan in motsvarande 0,4% mer.
Inte ens om vi går man ur huse och köper en ny TV var kommer intäkterna bli märkbara i statskassan

Så du kan nog vara lugn, förra året omsatte "Black Friday" motsvarande 3,6 miljarder i Sverige inom alla kategorier. Den billigaste skärmen du kan köpa idag som kommer upp i maxskatten på 400kr dvs väger mer än 3,33kg kostar idag 1511kr. Om alla pengar som omsattes under hela förra årets black friday hade lagts på att köpa den billigaste men mest beskattade skärmen hade det lett till att sälja 2 238 528 skattepliktiga skärmar. Detta hade då gett 400kr/st vilket ger 953 011 250kr dvs 953 miljoner.
. Som vi tidigare konstaterade motsvarar detta inte ens 0,1% av den svenska statskassan.

TL:DR: Inte ens om alla pengar som omsattes förra året på black friday hade gått till att köpa den billigaste skärmen som nådde mest kemikalieskatt, hade skatteintäkterna motsvarat ens 0,1% av statsfinanserna. Vi vet redan att det säljs en hel del annat som inte är belastat med miljöskatt på black friday, kemikalieskatten blir för låg för att märkbart påverka statsfinanserna märkbart ens vid orimligt hög omsättning dvs 100% maxskatt på alla köp

källor:
http://www.skelleftea.se/kommun/ekonomi-och-budget/budget
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skellefte%C3%A5_kommun
http://www.regeringen.se/artiklar/2016/09/budgeten-for-2017-p...
https://www.smartermarketing.com/2016/12/07/svensk-e-handel-s...
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/...
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s340974368&o=produkt_s...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2749755

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Jag har en LG OLED 65B7V och den sparar inställningar för varje ingång, ruskigt bra TV på alla sätt faktiskt.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

@Svensktiger: Jag har en LG OLED 65B7V och den sparar inställningar för varje ingång, ruskigt bra TV på alla sätt faktiskt.

Du har inte haft problem med inbränning eller retention på din tv? Det som avskräcker valet av c7/b7 är om man sitter och lirar och sen lämnar den kvar massa hud bilder etc..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket välskriven och informativ guide!!

Permalänk

Imponerande guide! Är lite sugen på en OLED, hade inte koll på att de bra apparaterna kommit ner till 15k.

Tycket det är bra med kategorin "Good enough". Något att rekommendera till föräldrar som inte vill lägga mer än 5k. Jag har samma erfarenhet som Thomas av Grundig etc.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Mycket tacksam för sammanställningen, detta är service!
Just TV har alltid känts som en fruktansvärt tät djungel att ta sig igenom innan man förstår vilken specifik modell man vill ha. Nu vet jag vilken jag ska hålla utkik efter på mellandagsrean, eventuellt kanske det går gå ett år till, våran 6 år gamla Sony håller ju fortfarande med den användningen vi har här hemma

Visa signatur

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. //Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Älskar att Samsung mäter input lag i längdenheter istället för tid

Permalänk

Jag inhandlade en LG OLED65B6V förra året och kan inte mer än säga att jag är otroligt nöjd med den tvn och kommer antagligen inte byta på länge. Jag har inte haft några problem vare sig med banding eller med inbränningar. Nu har jag till största del använt den till film och inte lika mycket till spel, att det skulle ske inbränningar på kort tid är dock en myt från plasmans gamla dagar skulle jag nog säga.
Ett exempel kan vara en statisk programikon i ena hörnet som alltid finns där, den syns inte efter ett par timmars tittande.

Skulle detta ändå ske så finns det ju "clean-sweep" inbyggt som man kan köra för att rensa tvn på sådana detaljer. Jag har aldrig gjort det dock då behovet aldrig har funnits.

Den sjukaste känslan i början var att det var svårt att tyda om tvn var på eller inte då den verkligen ser avstängd ut om bilden som visas är helt svart. En rekommendation om ni får möjlighet att dema någon av LGs tv-apparater är att be att få se "Life of PI" i HDR, magiskt.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:
Ja, det är en viktigt funktion också.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SevenFour:

@Laxpudding

Är det i din åsikt värt 5kkr att kliva upp från LG 55B7 till Sony 55A1?

Jag har läst på in absurdum om dessa apparater så jag vet att de är bra på olika saker. Jag har länge tänkt mig att jag ska köpa Sonyn primärt för att den hanterar sämre källor bättre. Men det känns svårt att motivera den prisskillnad som nu är.

Vad som är värt 5 000 kr extra kan jag inte berätta för dig. Däremot kan jag säga att A1 är den lämpligare TV:n i fall du prioriterar färgkvalitet högst!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lewenhaupt:

Enligt ratings.com ligger Sonys XE720 på ca 20ms i input lag och har läst på bla hardforum att XE70 här i Europa är exakts samma model med IPS och relativt låg inputlag.

Ok, intressant - finns gott om anledningar att uppdatera och hålla artikeln aktuell!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XPerion:

En modell som jag tycker passar in i Sonys topmodeller segmentet är Z9D. Sony anser att det är fortfarande deras reference modell angående HDR på deras LCD TV modeller. FALD med mest dimming zoner, X1 Extreme Proccessorer som kommer få stöd för HDR, HLG, Dolby Vision. En bortglömd legend?

Bara jag som glömt bort den i listan över toppmodeller. ZD9 Fortfarande den kanske bästa HDR-TV:n sett till den bild den presterar. Har dock ingen aning om hur Sony hållit den uppdaterad med HGL och liknande format.

Permalänk

@Laxpudding:

Du har koll på att Samsung släppte en serie oled för 5/6år sen (nämnde inget om det i videon) ? Hade för mig att det var 50% som var säljbara (men hitta en artikel som hävda att det var så lågt som 30%).

Många som glömt eller inte vet (tänkte på tråden där diskuterades om Samsung skulle börja med oled).

Edit tror samsung gav upp oled för dom inte hade kommit lika långt med tekniken som LG (alltså en som fungerar bra på större skärmar utan behöva slänga såna mängder paneler som samsung fick göra). Sen troligen investeringen dom behövde göra i fabriker tar ju tid, så tog i stället det dom hade storskalig kapacitet för och förbättra den i stället (alltså LCD och dot tekniken).

Kommer troligen ta år innan Samsung försöker igen, om det händer (beror på om kunderna verkligen vill ha äkta oled).

Men för oleds brister ska minska eller jobbas bort (ja allt går ju inte trolla bort dock), så behövs ju även konkurrens (inte bara LG konkurrerar mot sina gamla paneler). Som du säger i klippet verkar ju version 7 vara den gen som oled kan bli riktigt vettig ersättare till LCD tekniken.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow

Samsung tillverkar många fler OLEDs än LG Display gör, det är bara att det är helt inriktat på små paneler. En del av tekniken de har utvecklat för små paneler skalar upp till stora, annat inte. Att det handlar om olika fabriker är dock största hindret, handlar om olika storlekar på substraten och olika substrattyper.

Volymerna på OLED till TVs är mycket små för övrigt, LG väntas tillverka under 2 miljoner paneler under 2017.

Det krävs mer än enstaka produktionslinor för att OLED för stora paneler ska ta fart. Sen är det inte många som försökt till att börja med, Panasonics prototyp några år tillbaka ska t.ex. ha varit tillverkad i Taiwan. Taiwaneserna har tekniken hos båda de stora paneltillverkarna där, men att dedikera fabriker eller linor i fabriker för OLED är svårt när det handlar om så stora investeringar.

Samsungs VA-paneler säljer helt enkelt. Samsung kan inte ta bort LCD/VA-produktion för att bygga upp OLED. Det gäller ju oavsett hur bra de utvecklat tekniken i labbet under de senaste åren. Efterfrågan har de ju dessutom på små paneler för telefoner, surfplattor, bärbara datorer osv, och de kräver som sagt helt andra fabriker än de som tillverkar stora paneler. Ingen kommer investera i det som är minst lönsamt när tekniken fortfarande är relativt ny. Även LG har nog svårt att motivera deras satsning, men de lyckas iaf göra paneler till det lite dyrare segmentet nu som inte kostar som en bil. Produktionskapacitet och pris är ju varför OLED i lite större paneler i princip stannat i proffssegmentet. Lätt att se varför många lockas att utveckla bättre LCD-paneler/bakgrundsbelysning istället, och varför kunderna styr efterfrågan dit. Går fortfarande att göra LCD-skärmar och TVs som har är high-end och förbättrade över förra generationens produkter, många tillverkare av själva produkten kan ju inte göra mycket mer än att vänta på att nya paneler ska komma heller.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Broken-arrow: Samsung har haft någon form av större OLED-skärm som de turnerat runt på mässor och liknande för många år sedan. Men det var ingen masstillverkning riktad till vanliga konsumenter på världsomspännande basis.

För övrigt inget nytt. Brukar alltid dyka upp teknikdemos, proof-of-concept-modeller och begränsade partier som möjligtvis kan specialbeställas för de köpare som inte behöver tänka på priset. Men klivet till en masstillverkad och tillgänglig produkt är ganska stort.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse efter att bytt en 6/7 år gammal plasma som jag gillade mycket till en ni OLED TV:

https://www.sweclockers.com/forum/post/17133484

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Inte ens LG Electronics säljer många OLED-TVs till att börja med. Ingen har byggt någon fabrik tillägnad stora OLED-paneler och Samsung har inte ens haft någon fabriksyta till saken i praktiken, trotts att de är företaget som investerat mest i OLED.

Kunder (TV-tillverkare) som köper in LGs OLED-paneler vet om att volymerna är starkt begränsade, för att konsumenterna inte ska uppleva någon brist eller sitta och vänta på sin tur att köpa OLED-modellerna så är de ju också prissatta så att efterfrågan på deras LCD-modeller inte ska försvinna. Alla företag har någon form av volym de vill hålla.

Även om LG Display kommer spendera några miljarder dollar på att bygga upp en ny produktion/lina för stora OLED-paneler i en av deras anläggningar i Korea så spenderar de faktiskt mycket mer pengar på POLED för små paneler. Då ska man ändå tänka på att LG Displays enskilt största marknad är paneler till TVs. De verkar dock också bygga OLED-produktion för TVs i Kina. Vad kan LGs beslutade investeringar betyda i praktiken? 2-3 gånger volymen om ett par år eller tre? Tror inte det handlar om mer på kort sikt. Att de satsar så mycket mer på POLED är ju för att de vill komma ikapp Samsung lite grann, de har ju ändå nästan hela marknaden när vi talar om mindre OLED-paneler. IPS-paneler till TVs kommer vara LGs största produkt många år till. Lika så, så kommer ju LCD-paneler till mobila enheter vara större än LGs POLED i många många år, det är stora investeringar de gör, men det handlar inte om jättemycket volym ännu.

Permalänk
Medlem

Så, kort o gott. Vilken 4k uhd borde man satsa på om man vill ha bra bild till bra pris? Har en ps4 som kan användas för Netflix och spela så inte nödvändigt med smart funktioner. Överväger att köpa pro om det blir en ny tv, kommer isf även behöva byta ut receiver/ljud delen men tänkte köra vidare på samma högtalarna från nuvarande samsung hemmabio paket.

Tips mottages tacksamt, så ävw på receiver i slimlime segment.

Receiver är endast aktuellt om inte tvn fattar att den ska skicka vidare ljudet från ps4 - >tv - >toslink hemmabio.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Så, kort o gott. Vilken 4k uhd borde man satsa på om man vill ha bra bild till bra pris? Har en ps4 som kan användas för Netflix och spela så inte nödvändigt med smart funktioner. Överväger att köpa pro om det blir en ny tv, kommer isf även behöva byta ut receiver/ljud delen men tänkte köra vidare på samma högtalarna från nuvarande samsung hemmabio paket.

Tips mottages tacksamt, så ävw på receiver i slimlime segment.

Receiver är endast aktuellt om inte tvn fattar att den ska skicka vidare ljudet från ps4 - >tv - >toslink hemmabio.

Tjaa, eftersom det inte finns några exakta definitioner av "bra bild" och "bra pris" så är det rätt hopplöst att svara på din fråga.

Men börja med att bestämma hur stor tv du vill ha och vilken prisklass som är aktuell.

Men hösten har handlat om Sony och LG och dessa får säga vara bland årets bästa kap (max 30 papp) än så länge:

LCD:
Sony 55XE85 9000 kr
Sony 65XE90 15000 kr
Sony 75XE90 27000 kr

OLED:
LG 55C7 14000 kr
LG 65C7 23000 kr
Sony 55A1 20000 kr
Sony 65A1 30000 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad som är värt 5 000 kr extra kan jag inte berätta för dig. Däremot kan jag säga att A1 är den lämpligare TV:n i fall du prioriterar färgkvalitet högst!

Men då är ju Panasonic ett ännu bättre val och deras Oled kostar 23000kr i 55".

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna TV? https://www.dustinhome.se/product/5011041334/55uj701v-55-4k-l...

Jag var först inne på UJ750V som kostar 1000 kr mer och enda skillnaden verkar vara Dolby Vision. Är det värt att betala extra för Dolby Vision till LCD?

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elemental:

Intressant att läsa! Skulle även vilja ha ditt eller andras omdöme om uppdateringsfrekvensen. Vissa säger att ska man köpa en ny TV nu så ska man absolut ha minst 100 Hz. Bör man undvika TVs med endast 50 Hz eller spelar det mindre roll?

Han pratar om det i del 1. (du ska strunta i Hz)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Vad tror ni om denna TV? https://www.dustinhome.se/product/5011041334/55uj701v-55-4k-l...

Jag var först inne på UJ750V som kostar 1000 kr mer och enda skillnaden verkar vara Dolby Vision. Är det värt att betala extra för Dolby Vision till LCD?

HDR på en "lägre mellanklass" LCD, speciellt när det är en IPS, är inte så mkt att skriva hem om ändå så njae...förvänta dig inte att Dolby ska kunna utföra mirakel om man säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sony 55XE90 gick just under 10 papp, ett riktigt kap!

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-kd55xe9005baep-xe9...

Subjektivt förstås men det är imo först här nånstans det börjar bli nån mening med att mata Tv:n med HDR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag dock aldrig köpa en Android TV.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sunray:

Vad tror ni om denna TV? https://www.dustinhome.se/product/5011041334/55uj701v-55-4k-l...

Jag var först inne på UJ750V som kostar 1000 kr mer och enda skillnaden verkar vara Dolby Vision. Är det värt att betala extra för Dolby Vision till LCD?

Jag skull nog säga att ifall du verkligen prioriterade Dolby Vision och maximal HDR-kvaitet så är LG:s LCD:er fel ställe att börja på. OLED-modellerna är betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Personligen skulle jag dock aldrig köpa en Android TV.

Personligen skulle jag aldrig köpa en tv baserat på vilket "smart-tv" OS den har, eller inte har.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ok, intressant - finns gott om anledningar att uppdatera och hålla artikeln aktuell!

Köpte precis 49" i XE70 serien och input lagen är helt klart godkänd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Personligen skulle jag dock aldrig köpa en Android TV.

Personligen skulle jag säga tvärt om. Jag skulle inte köpa något som inte är en Android TV.
Efter att ha varit hardcore förespråkare för ren HTPC så har jag eftersom man testat olika "smart TV" bytt sida.
Android TV så som den körs på en modern TV med en skapligt snabb SOC är perfekt för 90% av det som jag tidigare körde på HTPC:n.

Utan att babbla på allt du kan göra med en Android TV så tar jag det jag inte kör på den. Det är spel och högupplöst video som är komprimerade med äldre standarder som x264 som man kan köra. Allt annat inklusive 4k video x265, Youtube, filmtittande, fototittande körs direkt på teven nuförtiden.