Nintendo Switch väntas sälja bättre än Wii

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch väntas sälja bättre än Wii

De senaste prognoserna för Nintendo Switch förutspår att konsolen kommer säljas i 110 miljoner exemplar under sin livstid, vilket är fler än såväl Wii som Wii U.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas ny Super Smash Bros kommer snart!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd

Nintendo Switch säljer nog endast så många exemplar som alla som köper måste köpa 2 stycken av dem under dess livslängd då konsolen förmodligen kommer gå sönder innan livscykeln är klar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Jag var sjukt tveksam till idén att lansera den med "endast" Zelda och sedan en till port på Mario Kart några månader senare. Men verkar som strategin fungerat då varje titel de själva släppt varit ett måste i princip, samtidigt som tredjepart fått iväg en hel del lyckat också

Min favorit är fortfarande ARMS. Sjukt kul om man köper till ett extra par joycons o fightas med/mot en kompis med motion control

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Inaktiv

Ganska tydligt vid det här laget att de flesta/nästan alla missbedömt produkten. Försäljningen exploderar och första året är inte ens förbi. 200-500 spel redan lanserade och fler på väg. Fler utvecklare och utgivare börjar haka på när försäljningssiffrorna börjat synas. Och vi har redan fått rätt bra indikationer om vad konsollen fixar.

Bra att Nintendo fick en bra start denna gång, hoppas det håller i sig bara. Trivs riktigt bra med min och är den som spelas på mest idag. Efter det PC förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nintendo Switch säljer nog endast så många exemplar som alla som köper måste köpa 2 stycken av dem under dess livslängd då konsolen förmodligen kommer gå sönder innan livscykeln är klar.

Varför skulle den gå sönder mera än andra konsoler? RRoD någon?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag är också ganska sugen på en Switch.. men har hittils klarat mig bra med Wii U.
Dock så är det lite som när iPad kom och etablerade sig på marknaden - många ville ha en, utav att veta varför...

Men men, dåligt med rea på den nu under Black Friday bara.. ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Varför skulle den gå sönder mera än andra konsoler? RRoD någon?

Jag skulle gissa att det är för att man tar med sig den. En portabel konsol är i en skadlig miljö precis som telefoner och telefoner går sönder rätt ofta för vissa personer.

Jag tycker Nintendo har gjort ett bra jobb med switch

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Varför skulle den gå sönder mera än andra konsoler? RRoD någon?

Främst för den är portabel. Annars har den ju mindre slitdelar och borde hålla bättre, om den håller sig hemma alltså.

IVF, en extremt uppblåst uppskattning av totalförsäljningen som uppenbart är helt verklighetsfrånvänd.

Skickades från m.sweclockers.com

Autoskriv gillade totalförstörd bättre än totalförsäljningen. Fairtrade enough. Lol, memes.
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag skulle gissa att det är för att man tar med sig den. En portabel konsol är i en skadlig miljö precis som telefoner och telefoner går sönder rätt ofta för vissa personer.

Jag tycker Nintendo har gjort ett bra jobb med switch

Galet bra jobb. Och sedan är skärmen i hårdplast och inte glas, så den spricker inte alls lika lätt som telefoner. Vill man ha glasyta på skärmen är det bara att köpa ett skämskydd I härdat glas för 20 kronor på ebay.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd

@backspace: inte om kretskorten brinner upp Nvidia har en historia bakom sig att bygga billiga mobila kretsar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Galet bra jobb. Och sedan är skärmen i hårdplast och inte glas, så den spricker inte alls lika lätt som telefoner. Vill man ha glasyta på skärmen är det bara att köpa ett skämskydd I härdat glas för 20 kronor på ebay.

Har sina fördelar och nackdelar. Den skrapades av dockan (gör den fortfarande det?) men den spricker inte iallafall

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ren marknadsföring sånt här. Samma med Oneplus som skyndar sig att spamma ut sina försäljningsrekord som de hela tiden skriver och där man kan vrida och vända på allt man vill för att få det att låta så bra som möjligt.

Blir mest less att läsa sånt här. Nintendo är bland de snålaste tillverkarna som finns dessutom.

Permalänk
Medlem

Dottern ska få en I julklapp, hade hoppats på en bra deal nu under Black Friday men icke så nicke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Jag ser på Switchen som att det är en glofierad surfplatta
Hur många kör den i dockat/odockat läge?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slagt:

Dottern ska få en I julklapp, hade hoppats på en bra deal nu under Black Friday men icke så nicke.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte lika roliga priser som under hösten. Extremaste fallet fick studenter den för 2200-2300kr. Vanliga dödliga 2700-2800kr. Clas Ohlson i september.

Erbjudandet CDON har/hade för 2999kr var nog den bästa i Sverige. Utan spel. Finns något paket med Mario och Zelda för runt 4000kr med.

Amazon UK ska sälja Switch + Mario Odyssey för runt 280-290 pund. Kan vara värt att kolla av Tråden om Switch, väldigt aktiv diskussionsmässigt men även leta nya spel och fynd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag ser på Switchen som att det är en glofierad surfplatta
Hur många kör den i dockat/odockat läge?

99% portabelt här, matchar hur jag känner för att spela bäst i dagsläget. Switchen brukar följa med runt i hemmet och även ibland utanför hemmet.

Laddar oftast i dockningsstationen. Tänkt skaffa en extra laddare vid något tillfälle att ha i sovrummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag ser på Switchen som att det är en glofierad surfplatta
Hur många kör den i dockat/odockat läge?

Kör 50/50 typ. Lirar framför tv först sen tar jag med den till sängen tills John Blund kommer

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Inte lika roliga priser som under hösten. Extremaste fallet fick studenter den för 2200-2300kr. Vanliga dödliga 2700-2800kr. Clas Ohlson i september.

Erbjudandet CDON har/hade för 2999kr var nog den bästa i Sverige. Utan spel. Finns något paket med Mario och Zelda för runt 4000kr med.

Amazon UK ska sälja Switch + Mario Odyssey för runt 280-290 pund. Kan vara värt att kolla av Tråden om Switch, väldigt aktiv diskussionsmässigt men även leta nya spel och fynd.

Ja det blir ett paket, får bli Mario och Mario Kart, eller dessa samt Zelda. Finns ett par hundralappar att spara. Blir ett köp oavsett vad. Tösen vill ha en så galet mycket och jag har lyckats övertyga henne att det blir inte av, utan hon får önska sig det i födelsedagspresent haha

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Främst för den är portabel. Annars har den ju mindre slitdelar och borde hålla bättre, om den håller sig hemma alltså.

IVF, en extremt uppblåst uppskattning av totalförsäljningen som uppenbart är helt verklighetsfrånvänd.

Skickades från m.sweclockers.com

Se saltet rinna.... 🤣

Jag har slängt min, suttit på den, inget repskydd, och behandlar den lika oförsiktigt som jag behandlade gameboy/nds. Inga repor än så länge och inga fel på den. Haft sen lanseringen. Det är en välbyggd och tålig konsol. 👌

Jag tror att det kommer komma upp i mer än så då den förutom att vara bra för barn även tilltalar vuxna i alla åldrar som på äldre ålder inte har tid eller möjlighet att sitta fastklistrad framför TV. Själv brukar jag spela Mario på jobbet när det inte finns något att göra. Sådant sprider intresset bättre än reklamkampanjer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Den dagen Metroid Prime kommer ska jag överväga att köpa en.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Se saltet rinna.... 🤣

Jag har slängt min, suttit på den, inget repskydd, och behandlar den lika oförsiktigt som jag behandlade gameboy/nds. Inga repor än så länge och inga fel på den. Haft sen lanseringen. Det är en välbyggd och tålig konsol. 👌

Jag tror att det kommer komma upp i mer än så då den förutom att vara bra för barn även tilltalar vuxna i alla åldrar som på äldre ålder inte har tid eller möjlighet att sitta fastklistrad framför TV. Själv brukar jag spela Mario på jobbet när det inte finns något att göra. Sådant sprider intresset bättre än reklamkampanjer.

Salt för vad? Har ingen Switch utan WiiU, men den är ju av uppenbara orsaker närmast i nyskick.

Slängt den var, i sängen? Posta gärna lite högupplösta bilder på skönheten, samt innan det några videor där du så naturligt det går drulletappar den i diverse underlag som är vanliga utomhus.

Fantasier. Ska den sälja bättre än tidigare maskiner så krävs ju rimligen något rejält mycket mer än mestadels liknade titlar, eller merparten rent reprismaterial, som inte sålde en remarkabel mängd tidigare, när de faktiskt var hyfsat nytt åtminstone. Vad optimismen grundas på är hyfsat vagt minst sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Wow, tonen har verkligen ändrats fort för Switch. Från flopp till potentiellt Nintendos bäst säljande konsol någonsin.

Dock gäller inte detta Europa. Playstation 4 fullkomligt krossar allt motstånd här och säljer mer än alla andra konsoler tillsammans inklusive rent bärbara enheter.

Skrivet av AndreaX:

Främst för den är portabel. Annars har den ju mindre slitdelar och borde hålla bättre, om den håller sig hemma alltså.

IVF, en extremt uppblåst uppskattning av totalförsäljningen som uppenbart är helt verklighetsfrånvänd.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av altair4:

Ren marknadsföring sånt här. Samma med Oneplus som skyndar sig att spamma ut sina försäljningsrekord som de hela tiden skriver och där man kan vrida och vända på allt man vill för att få det att låta så bra som möjligt.

Blir mest less att läsa sånt här. Nintendo är bland de snålaste tillverkarna som finns dessutom.

Svårt att säga hur det kommer sluta, men Switch är den bäst säljande konsolen i Nordamerika, och i Japan säljer den ungefär lika mycket som alla andra konsoler tillsammans.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Fantasier. Ska den sälja bättre än tidigare maskiner så krävs ju rimligen något rejält mycket mer än mestadels liknade titlar, eller merparten rent reprismaterial, som inte sålde en remarkabel mängd tidigare, när de faktiskt var hyfsat nytt åtminstone. Vad optimismen grundas på är hyfsat vagt minst sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde kanske läsa på lite om tvspelshistorien.

Dom välkjända karaktärenas spel säljer för övrigt bra just för att dom är bra spel. Vi som spelar dom *vil* ha nya versioner, och det är en stor utveckling mellan titlarna, så här blir det också bakläxa.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Blir mest less att läsa sånt här. Nintendo är bland de snålaste tillverkarna som finns dessutom.

Va har du för belägg att säga det du skriver? Så Microsoft och Sony behåller mindre del av marginalerna själva och ger detta til spelarna? Absurt.

Det blir att läsa på lite för dig också.
Nintendo är den som har laborerat mest med nyskapande och har fått betala många gånger för detta medans dom lyckade varianterna har blitt snott och kopierat rakt av. Styrkorset f.eks, vem uppfann det? Playstation kom först utan analog - tils Nintendo kom på att sätta detta på en gamepad - svisj- så kom en ny spak til PS med analoga styrpinnar. Så kom rumble pack - oj då kom en ny version av Dualshock som dom började kalla den. Sony skulle inte ens finnas som spelkonsol om det inte vore för Nintendo så gör om gör rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Va har du för belägg att säga det du skriver? Så Microsoft och Sony behåller mindre del av marginalerna själva och ger detta til spelarna? Absurt.

Det blir att läsa på lite för dig också.
Nintendo är den som har laborerat mest med nyskapande och har fått betala många gånger för detta medans dom lyckade varianterna har blitt snott och kopierat rakt av. Styrkorset f.eks, vem uppfann det? Playstation kom först utan analog - tils Nintendo kom på att sätta detta på en gamepad - svisj- så kom en ny spak til PS med analoga styrpinnar. Så kom rumble pack - oj då kom en ny version av Dualshock som dom började kalla den. Sony skulle inte ens finnas som spelkonsol om det inte vore för Nintendo så gör om gör rätt!

Nintendo är ett av de snålaste företagen för att de vägrar att folk ska tjäna lagliga pengar på deras verk (t.ex. resensioner på youtube) utan att dom själva får 40% genom deras youtube partner program. Annars claimar de videorna för att tjäna varje öre, helt enkelt ganska bajsigt hur än man ser på det.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Salt för vad? Har ingen Switch utan WiiU, men den är ju av uppenbara orsaker närmast i nyskick.

Slängt den var, i sängen? Posta gärna lite högupplösta bilder på skönheten, samt innan det några videor där du så naturligt det går drulletappar den i diverse underlag som är vanliga utomhus.

Fantasier. Ska den sälja bättre än tidigare maskiner så krävs ju rimligen något rejält mycket mer än mestadels liknade titlar, eller merparten rent reprismaterial, som inte sålde en remarkabel mängd tidigare, när de faktiskt var hyfsat nytt åtminstone. Vad optimismen grundas på är hyfsat vagt minst sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, jag förstår precis vad du menar för min Nintendo NX* kom redan från fabrik med ett litet glapp mellan basdosa och "nöjeskonvent" (wtf: "joycon"? Det låter som nån sorts ludermässa i Amsterdam). Så jag skulle då aldrig drömma om att råka tappa min NX på så mycket som min hårdaste kudde. Men helt rättvist: skulle du verkligen be någon att drulletappa sin gamla Gameboy -89 i marken på olika underlag också? Det vore inte litet fräckt det För fullt så reptålig var ju faktiskt inte den ursprungliga Gameboy heller, trots att dess absoluta dödsgräns troligtvis ligger vid en vida högre smärttröskel än den av Nintendos senaste.
(*ja: jag vägrar kalla det för "switch", för inte fan är det en switch!)

Jag ser inga som helst konstigheter i den nyhet vi nyss läst. Tvärtom blir jag mäktigt förvånad om inte Nintendos senaste säljer många gånger fler enheter av NX, än Wii/WiiU. Jag skaffade aldrig Nintendo Wii (eller 'Wii U', för den delen, och förstod först nyligen att WiiU inte bara var en tilläggsenhet till 'Wii' ). Men förutom att vi som högkonsumerande population med spelintresse ökar i antal, så är det ju också många familjer som kommer kunna köpa varsin enhet till varje unge (i tron att det funkar helt ok) istället för att, som med Wii, begränsas till att handla en enda familjeenhet genom produktens egen utformning. Detta är nu möjligtvis inte Nintendos huvudmarknad, de där extra små enheterna per hushåll, men just i att den blir delvis handhållen och delvis huskonsoll så öppnar det självklart för en avsevärt bredare kundbas, jämfört mot de förra.

Nej, Nintendo är nog affärsmässigt helt rätt ute med den här konsollen -- den upplevs tyvärr bara inte i mina ögon helt genomtänkt som slutgiltig produkt. Medan de uppenbarligen tänkt att mjukvara kan patchas över tid så tycker jag att de har överskattat den hårdvarumässiga möjligheten till "patches". Den tidiga lanseringen mötte som ofta annars en hel del barnsjukdomar. De flesta av vilka verkar vara åtgärdade för nyproducerade enheter. Och ja, problem vid lansering är väldigt vanligt, men inte av nödvändighet förlåtligt. Vi som valt att leva med våra (för att inte sitta utan enhet medan de tramsar med fult enkla justeringar) så är vi väl inte något problem längre idag för Nintendo. Inte mer än att vi kanske sprider dålig stämning när vi - som jag gör nu - fortfarande skriver om de gamla felen. Men sett till Gameboiy -89 så var nog den enda riktiga nedsidan just att den inte hade en belyst skärm, för toleransen är så klart större när man uppfinner en helt ny produkt. NX är i all ärlighet inte mycket mer än en högförädlad surfplatta och många saker som de inte sett till borde faktiskt med full rimlighet kunna ha beaktats.

Så deras huvudsakliga problem nu närmast ser jag dels vara det vanligt kritiserade underskottet av intressanta speltitlar, vilket de långsamt börjat möta upp, men framförallt ser jag deras problem renderas inom en ganska kort tid hur de rent kundpolitiskt ska lyckas marknadsföra sin "Nintendo ROUTER" (eller vad de nu lär få för sig att kalla sin NX v2.0 /motsv.). Jag har sagt det i flera andra sammanhang, att Nintendo kommer vilja åtgärda många problem med den här enheten i en lansering av en helt ny enhet. Med tiden, åtminstone, den inbyggda grafikkretsen. Även väldigt troligt en del fysiska justeringar som lägger till ett stödben och lägger ned "kassettporten" (/SD slot) innanför det ena av TVÅ stödben. De kommer säkert också få för sig att flytta på audio- och AC-port, av någon anledning, eftersom de älskat att göra just detta genom hela DS historia. Jag kan också lova att de en dag inser att vissa hushåll inte valt att köpa flera enheter just för att sparfiler inte kan flyttas mellan olika enheter. Detta sista aspirerar nog till att få vara mitt hetaste kritikobjekt, för det är verkligen så sjukt löjligt. Man kan inte säkerhetskopiera sparfilen själv, man kan inte kopiera sparfilen till sitt onlinekonto och man kan inte ens spara sin sparfil till spelkassetten (som om dessa små kB inte finns ledigt på SD-kortet). En fruktansvärt feg lösning för att brandskalsskydda sin "intellektuella rättighet" över produktens användbarhet, jag förväntar mig sparfiler frikopplade från användarkonton som en självklarhet, även om Nintendo nu vill komplettera med användarspecifika sparfiler.

Jag vet att Nintendo aldrig profilerat sig på högprestandagrafik, men hur länge kan vi egentligen räkna med att den mobila tekniken andas innan nästa tar över? Jag öppnade häromdagen en helt ny mobiltelefon, tillverkad 2012, där webläsaren var nästintill obrukbar för att varje sida leder till error. Just "google.com" gav ju sökresultat smidigt, men jag kan endast klicka in på somliga länkar därifrån. Rent lotteri vilka källsidor som funkar och inte. Överlag var det kanske 5% av alla sidor jag försökte som faktiskt funkade. Eftersom Google Market numera heter Google Play så hindras möjligheter till uppdateringar utan att roota hela enheten. Självklart lär nu inte Nintendos konsol vara fullt lika tidsberoende, men jag ger det kortare än fem år innan denna NX v1.0 har fasats ut helt, ersatts av NX v2.0 liggande i "REA-hyllorna" (men fortfarande nästan lika dyra som förut) i väntan på någon sorts NX v2.33 som ska vara "HyperVR Ready".

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Vore intressant om någon sajt som publicerar denna information också publicerar ungefär hur dom räknar. Visst kan den mobila aspekten göra att folk köper flera, samtidigt som det blir mer och mer uppenbart att Switch-familjen (1 enhet bara än så länge) ersätter 3DS, dock så länge Switch är så pass dyr tror jag endast ett fåtakl kommer att köpa flera per hushåll. Speciellt med tanke på tilläggsavgifterna som kommer i form av dyrare spel samt inköp av minneskort.

Det som saknas för Switchen som fanns för WII är hajpen. Visst hajpar olika nintendofans på podcasts och även i form av anställda speljournalister, fast hajpen "i stugorna" tycks mycket svalare än för WII. Wii lyckades attrahera en massa folk som normalt aldrig intresserade sig för spelkonsoler och liknande, till och med pensionärer. I det här fallet tycks det vara mest folk som redan sedan tidigare är intresserade av Nintendos bärbara konsoler (läste i någon undersökning att 75% eller liknande uteslutande använde Switch som bärbar enhet och i princip inte använde dockningsmöjligheten).

Det gör ju att marknaden "torde mättas" efter ett tag (förutom i Japan där alla är galna i dom). Dessutom lär ju kassakon 3DS då som funnits parallellt bli mindre intressant än den varit annars vilket rimligtvis drar ner den totala vinsten (för företaget) på längre sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Wow, tonen har verkligen ändrats fort för Switch. Från flopp till potentiellt Nintendos bäst säljande konsol någonsin.

Dock gäller inte detta Europa. Playstation 4 fullkomligt krossar allt motstånd här och säljer mer än alla andra konsoler tillsammans inklusive rent bärbara enheter.
Svårt att säga hur det kommer sluta, men Switch är den bäst säljande konsolen i Nordamerika, och i Japan säljer den ungefär lika mycket som alla andra konsoler tillsammans.

Enligt Prisjakt och Inet så är Nintendo Switch just nu, den bäst säljande konsolen i Sverige. Så krossar vet jag inte riktigt om den gör men förmodligen kommer kanske PS4 på länge sikt ha sålt flest enheter inom dess livstid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500