Permalänk
Medlem

Får inte in några kanaler över DVB-T

Vänder mig hit eftersom det tagit stopp för mig.

Har nyss ordnat boxerabonnemang till en tv. Försöker nu söka efter kanaler men det spelar ingen roll hur många gånger jag gör det, den hittar noll. Förutom om jag sätter in en svart ground breaker, då hittar den några kanaler, med dålig signal. En vit dito ger inget. Men jag vill inte ha någon sån mellan ändå, utan enbart kabeln till väggen.

Körde först med en billig och tunn antennkabel från jula, trodde den var problemet. Så jag skaffade ny RG-6 och nya kontakter. Har även kopplat in en antennförstärkare efter uttaget i väggen. Inget tycks hjälpa.

När samma tv-apparat stod på annan plats på annan adress så fungerade allt utmärkt. Har aldrig vart med om att det ska vara så svårt att hitta digitala kanaler.

Vad gör jag för fel nu?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Bor du i ett hus med kabeltv så kanske inte marknätet sänds ut i antennsystemet, vet du att det finns normal antennsignal i uttaget ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns inga andra uttag än detta och om det vore kabeltv över detta uttag borde jag ju hitta analoga kanaler? För det gör jag inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du lär ju inte få ut DVB-T via en kontakt i väggen i en lägenhet (?). Möjligen DVB-C eller analoga signaler. Eller via fiber.
En vanlig bordsantenn bör ge dig DVB-T på de flesta platserna men inte som du har kopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Du lär ju inte få ut DVB-T via en kontakt i väggen i en lägenhet (?). Möjligen DVB-C eller analoga signaler.

jodå. det finns ju boxar som slår ihop en mängd olika källor. eller rena klåpartilltag där de serikopplat 10stycken piratboxar..

men varför inte höra om grannar har mottagning? det är väll en hungrig råtta som kalasat kabel helt enkelt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Udihow:

Det finns inga andra uttag än detta och om det vore kabeltv över detta uttag borde jag ju hitta analoga kanaler? För det gör jag inte.

Vet du eller antar du att det finns dvb-t i antennuttaget, finns det några anslag om det i huset eller någon annan information om att det finns ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är ni antyder, DVB-T är inget som "skickas ut" via kabel och kräver ej heller boxar. Det tar man emot endast med en vanlig antenn. I lägenhetshus ska husets takantenn vara kopplad till uttagen i lägenheterna.

Jag tröttnade på krånglet och köpte en vanlig triax utomhusantenn och skruvade upp i taket. Nu fungerar alla kanaler utan problem..

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Udihow:

Jag vet inte vad det är ni antyder, DVB-T är inget som "skickas ut" via kabel och kräver ej heller boxar. Det tar man emot endast med en vanlig antenn. I lägenhetshus ska husets takantenn vara kopplad till uttagen i lägenheterna.

Jag tröttnade på krånglet och köpte en vanlig triax utomhusantenn och skruvade upp i taket. Nu fungerar alla kanaler utan problem..
http://zufall.nu/upload/IMG_20171125_204516.jpg

Då vet du att dvb-t inte skickas ut via det antennuttag du har, det är ganska vanligt att man spärrar det i fastighetsnät så man kan få de boende i huset att teckna kabeltvabonnemang, dvb-t är ju inte ett måste enligt lagen utan det duger med att kanalerna kan ses i lägre kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.