Permalänk

Två datorer till en DVI-ingång?

Hej!
Jag vet att de flesta moderna skärmar har en VGA och en DVI-ingång men jag vill kunna koppa två datorer till samma DVI-ingång för bra bild från båda så är detta möjligt med en KVM-switch?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Det du är ute efter om du ska kunna få bild på båda är inte en switch det är en split dvs 1in 2ut antingen hittar du en sådan med dvi eller så får du hitta en med hdmi i värsta fall och köra med adaptrar till dvi på ändarna.

Var go:
https://www.dustinhome.se/product/5010182128/adapter

Edit: Missade helt att det stod 2 datorer till samma skärm läste det som tvärtom då fungerar inte det ovan nej utan då är det Switch du är ute efter men det behöver inte just vara en KVM switch utan det kan likväl vara en 2in 1ut dvi switch, alternativ om du inte hittar med dvi får du i värsta fall kanske köra dvi-hdmi adapter och köra en hdmi split.

Men vill du få med tangentbord och mus mellan datorerna också så är det en KVM switch som gäller om du inte har separat tangentbord och mus.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

Jag vet att de flesta moderna skärmar har en VGA och en DVI-ingång

Nja, VGA har väl börjat försvinna, och även DVI är sällsynt på de mer högupplösta skärmarna. Nu för tiden är det främst DisplayPort och HDMI som gäller.

Skrivet av Grafikante:

men jag vill kunna koppa två datorer till samma DVI-ingång för bra bild från båda så är detta möjligt med en KVM-switch?

Ja, en KVM-switch fungerar om du vill koppla in två datorer till samma skärm och växla mellan dem. De flesta skärmar har dock flera digitala ingångar, så om det bara är skärmen du vill dela kan det gå bra att bara koppla in datorerna på olika ingångar och växla mellan dem med skärmens meny.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Grafikante:

Hej!
Jag vet att de flesta moderna skärmar har en VGA och en DVI-ingång men jag vill kunna koppa två datorer till samma DVI-ingång för bra bild från båda så är detta möjligt med en KVM-switch?

En kvmswitch blir "halvfel" du behöver egentligen en dviswitch, nått likt denna >
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...
Men en kvm fungerar också även om den ger mer funktioner än det du frågar efter.

Skrivet av BaZZe:

Det du är ute efter om du ska kunna få bild på båda är inte en switch det är en split dvs 1in 2ut antingen hittar du en sådan med dvi eller så får du hitta en med hdmi i värsta fall och köra med adaptrar till dvi på ändarna.

Var go:
https://www.dustinhome.se/product/5010182128/adapter

En spliter blir totalt fel, det handlar ju om att välja vilken av 2 datorer man visar bilden från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.