Intäkter från mikrotransaktioner har fördubblats sedan 2012

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

Intäkter från mikrotransaktioner har fördubblats sedan 2012

Trots högljudd kritik mot fenomenet visar ny statistik att mikrotransaktioner växt mycket de senaste åren, där intäkterna från dessa i free-to-play-spel fördubblats sedan 2012.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011

Om spelet är F2P så har jag inget emot det som dota 2 gör tex köpa skins.

Dock om det är P2W det borde försvinna från planeten.

CASE Caselabs SMA8 +TH10 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs 2x GTX 1080 + 1080ti Poseidon RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3400MHz CL14 + 4x8GB Corsair Vengeance RGB PRO PSU EVGA T2 1600W + Corsair RMx v2 850W+750W SSD 905p 480GB Headphones Xtrfy H1 Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q, 43" Samsung Super Ultra Wide
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG MAXIMUS XI HERO Z390 Watercooling 480+480+480+480 Alphacool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Samma sak gäller allt även vanliga programvaror, vad kostar windows med unlimited rdp cals?
T.o.m nya bilar ska väl abonneras på kartor och annat. Och snart kan man nog köpa olika teman etc, så man kan få bilens lampor att blinka till musiken och annat.
Ser man på persondator mjukvaror så är trenden att hyra dem och man får betala för varje år. Men för spel så brukar dock folk tröttna snabbt på dem, så där gäller det att få in pengar snabbt..

Folk har i ända sedan datorspel kommit klagat på att de är dyra folk vill pröva dem gratis i en 20år för att utvärdera om de är värd att köpa, nu kommer dessa personer troligen få allt fler spel som de kan utvärdera helt gratis när tillverkarna har hittat andra sätt att få in pengar.
*edit*
Jag har polare som än idag inte har bestämt sig om de ska köpa spel som de jämt bara har testat från runt 1984. Liksom det tar lite tid innan man vet om ett spel är värt att köpa eller ej, vissa spel är bra i början men blir kassa i slutet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Johan86c:

Samma sak gäller allt även vanliga programvaror, vad kostar windows med unlimited rdp cals?
T.o.m nya bilar ska väl abonneras på kartor och annat. Och snart kan man nog köpa olika teman etc, så man kan få bilens lampor att blinka till musiken och annat.
Ser man på persondator mjukvaror så är trenden att hyra dem och man får betala för varje år. Men för spel så brukar dock folk tröttna snabbt på dem, så där gäller det att få in pengar snabbt..

Folk har i ända sedan datorspel kommit klagat på att de är dyra folk vill pröva dem gratis i en 20år för att utvärdera om de är värd att köpa, nu kommer dessa personer troligen få allt fler spel som de kan utvärdera helt gratis när tillverkarna har hittat andra sätt att få in pengar.

Snart kommer vi hyra våra spel också, det finns tjänster där du kan strömma playstation 4 spel mot en abonnemangskostnad likt netflix, inte introducerad i Sverige än dock. I Lituaen var det några bönder som gick ihop och hackade firmware till John deere traktorer, du Får inte laga din egen traktor, gör du det kommer mjukvaran låsa sig och du får snällt böja dig framåt och ringa John deere. Ägande är något som det krigas emot på många vis, byta batteri på en telefon? Glöm det som vanlig konsument. Ingenting ska lagas eller ägas, allting ska hyras.

Gör en lite ledsen i ögat..

Angående miktrotransaktioner: Det är som cancer, har ett gäng polare, vuxna människor med familj som spelar lite cs eller så, dom alla spenderar i varierande grad pengar på skins och skräp, 'äsch bara någon hundring ibland'. Jo tjena, några tusen är dom flesta uppe i nu. Men men, det är ju fritt företagande så om företagen vill sälja sådant får dom väl göra det, och folk får ju spendera sina pengar hur dom vill.. Känns det värt att spendera pengar på att ens gubbe ska få en lila hatt så fine by me, men jag ställer mig utanför det.

Ryzen 1700x 3.925 @ Corsair 16gb 3200mhz @ 512gb M2 pcie @ Asus 1070 @ Msi x370 plus @ Evga 650 80+gold modulärt @ Fractal r5 @ Corsair hydro 110i @ Benq 144hz 1920-1080 24tum
i5 4670k @ Asus z-87a @ Corsair vx450 @ Corsair 16gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 256gb Kingston
c2d e4400 @ 4gb noname @ 10tb+ @ noname chassi @ 128gb Kingston ssd

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Genarp
Registrerad
Nov 2017

Nedstängda servrar

Då spelföretagen stänger ner servrarna till gamla spel bör de tydligt deklarera vid köp av grejor i spel hur länge ägaren kan förväntas kunna nyttja sitt digitala värde.
Det är skillnad om man köper en antik rokokomöbel för 40000 kronor som kan efterlämnas i flera släktled mot en bildfil applicerat på en vapenmodell för samma belopp som endast existerar tills servrarna stänger ner efter åtta år. Värdet blir högst transient.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staden
Registrerad
Aug 2007

Det är väl inte så konstigt. Fanns ens internet 2012?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009

Se bara på alla mobilspel där detta med microtransaktioner är hur stort som helst. Det är jordgubbar där eller liv här. Varje gång kostar det några mynt som man kan köpa fler av för från ett par kronor till ett par hundra.
Vet folk som lagt över 50 000 kr på Clash of Clans för att få en bättre och häftigare bas snabbare. Samma sak gäller nog många andra spel också. Folk som köper en snygg kniv för några tusen i CS eller redan när Diablo 2 kom så var det någon som köpte ZOD-runan för 100 000 kr och detta var 2009 eller 2010.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

ush Gaming går åt helt fel håll.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

...inte mer? Trodde det skulle vara iaf 4-dubbelt upp.

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Death Star
Registrerad
Dec 2004

När första microtransaktioner dök upp på tidiga 2000-talet skrev jag om det på forumen....
Hur utvecklingen kommer att se ut samt att ALLA spel kommer att kosta dubbelt upp..

Fick då en massa dumma kommentarer....
Det började med att massa kids snodde eller s lät föräldrarna sina barn använda kreditkorten att handla för...
Min lillebror gjorde båda saker.....

De äldre sa, fucking kids are ruining the gaming..... Och att alla skulle bojkotta dessa spel...
Men neeeeej vi vill betala meeeeeeeer.... Så länge inte jag betalar :/ Nu står vi där med byxorna nere och undrar vad som hände

Lightsaber - Black armour - and balls!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av kotz:

När första microtransaktioner dök upp på tidiga 2000-talet skrev jag om det på forumen....
Hur utvecklingen kommer att se ut samt att ALLA spel kommer att kosta dubbelt upp..

Fick då en massa dumma kommentarer....
Det började med att massa kids snodde eller s lät föräldrarna sina barn använda kreditkorten att handla för...
Min lillebror gjorde båda saker.....

De äldre sa, fucking kids are ruining the gaming..... Och att alla skulle bojkotta dessa spel...
Men neeeeej vi vill betala meeeeeeeer.... Så länge inte jag betalar :/ Nu står vi där med byxorna nere och undrar vad som hände

Snart så kommer utvecklingen att gå tillbaka till att ingen har råd med spelen. pirat versioner kommer tillbaka snart och allt börjar om från noll.

alla VPN tjänster kommer att tjäna fina pengar.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/bench/kf0pzs/1
Radeon Vega64.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

Allt DLC idag gör att grundspelen alltid känns som reducerade versioner. Det får iaf mig att inte känna de är värda fullpriset från början heller. Följden blir att de allt oftare får vänta till de där prispallen som också verkar komma allt snarare och kraftigare än tidigare. Kanske just därför. Så frågan är ju antagligen om detta ens kommer vara den lönsammare moddelen länge nog för att framtiden ska utvisa det där scenariet där merparten av intäkten är vid sidan av.

Skickades från m.sweclockers.com

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Jag gillar inte, eller rättare sagt hatar jag, ptw, men dlc gillar jag.
ptw spel jag har, eller haft:
Rift
Eve-online
Neverwinter

I rift kan du köpa en box med förra säsongens värsta armor och weapons, i eve kan du genom att köpa och sälja typ timecards, få så djävla mycket in-game pengar, att det är löjligt lätt att "levla".

Neverwinter är knepigt, ett bra spel, men att se varenda gång nån djävel öppnar en lootlåda, är irriterande.

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Ballistix Elite 3466
Används för korsord online, och harpan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Maj 2007

Det är ju inte alls konstigt. Däremot tycker jag man ska göra en hård distinktion mellan gratis-att-spela spel och köpespel vad gäller mikrotransaktioner. Att mikrotransaktioner går bra i gratisspelen är ju inget konstigt och det är ju hela affärsmodellen, vilket inte behöver vara helt fel. I det ingår ju att göra småköpen attraktiva på olika sätt. En hälsosam gratis-att-spela-produkt säljer kosmetik och upplåsningsgenvägar.

I spel såsom Planetside 2 görs ju medlemskap, kosmetik och annat attraktivt genom att det finns en stor skala spelare att spela med och försöka särskilja sig från för att bilda sin egen gruppidentitet. Med ständiga revisioner och uppdateringar som vidare kan rättfärdiga affärsmodellen för att ha en hyfsat stadig inkomst, så som jag ser det.

Mikrotransaktioner i köpespel, än värre fullpris-spel, är ju något helt annat. När jag såg att t ex Gears of War 3 släpptes med mängder av 20-kronors-texturer till vapen att köpa så blev jag påmind över hur branschen blivit hjärnskadad. Sedan dess har jag knappt köpt ett enda fullpris-spel - speciellt inte på lanseringen. Man känner sig lurad som mest varje gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lysekil
Registrerad
Nov 2007

Grattis till alla som köpt och stödjer denna skiten. Hade folk pojkottat skiten hade det inte funnits.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Tycker det är najs med företag som använder mikrotransaktioner.
Bra pengar på börsen om man vet vilka som gör bra ifrån sig. Era pengar blir mina pengar. Gäller ju inte bara spelutvecklare utan mjukvaruutvecklare i största allmänhet, för att inte tala om apputvecklarföretag. Riktigt bra pengar om man placerar dom rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Elakekocken:

Tycker det är najs med företag som använder mikrotransaktioner.
Bra pengar på börsen om man vet vilka som gör bra ifrån sig. Era pengar blir mina pengar. Gäller ju inte bara spelutvecklare utan mjukvaruutvecklare i största allmänhet, för att inte tala om apputvecklarföretag. Riktigt bra pengar om man placerar dom rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Utveckla gärna vilka som är stjärnskotten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av erotischenphantasismus:

Då spelföretagen stänger ner servrarna till gamla spel bör de tydligt deklarera vid köp av grejor i spel hur länge ägaren kan förväntas kunna nyttja sitt digitala värde.
Det är skillnad om man köper en antik rokokomöbel för 40000 kronor som kan efterlämnas i flera släktled mot en bildfil applicerat på en vapenmodell för samma belopp som endast existerar tills servrarna stänger ner efter åtta år. Värdet blir högst transient.

Nu är det betydligt äldre och mer singelplayer-spel som GOG säljer men gillar deras modell av att man kan ladda hem installaltionfilerna och ha de på hårddisken om där man kan installera spelet när man vill, om än GOG skulle stängas ner.

Skickades från m.sweclockers.com

SpelDator: | AMD Ryzen 5 2600X 3.6 GHz 19MB| MSI X470 GAMING PLUS| Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Crucial MX300 1TB M.2| Samsung EVO 860 2TB | Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm 256MB| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z| Fractal Design Define R6 Vit| Seasonic FOCUS Plus 650W Gold| Samsung U32J590U 32"| Logitech MX Sound| Edimax Trådlös USB-Adapter AC1200 Wi-Fi| Plexgear Bluetooth-adapter med APTX| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer|

LanDator: | AMD Ryzen 3 2200G| MSI B350I Pro AC, Socket-AM4| HyperX Predator DDR4 3000MHz 8GB| Antec ISK110 VESA U3| Intel 760P 256GB m.2 NVME| NIXEUS 24" 144HZ 30-144 FREESYNC VESA "NX-VUE24B"|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Jul 2007

Är som många inget fan av mikrotransaktioner.
Kan leva med Skins, även om ja inte direkt gillar det heller.

Men man förstår ju att pengar måste komma in nånstans om dom har tjänster aktiva,
kör ja dock ett online spel (MMORPG tex) tycker jag månadsavgift är betydligt bättre,
tveksam av vad ja tycker om det på random multiplayer spel dock,
känns tekniskt som det borde vara billigare att driva servrarna och att även ibland privata personer kan gör det om dom vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2001

Sipprar tyvärr ut överallt i spelen.
On release DLC, massa andra DLC och extrasaker som borde vara i spelet från början gör att många av dagens spel känns ganska urvattnade och utan någon "kärlek" lagd in i spelen gentemot spelarna. Allt är profit.

För mig, som är väldigt competative när det gäller onlinespel så kan lootboxar och annan skit kosta jäkla massa pengar.
Jag tycker tom EXP buffar är P2W, vissa tävlingsinriktade spelare försöker ta sig till högsta nivån först och då måste man helt plötsligt också köpa exp buffar.

Allt skall finnas tillgängligt i spelet och skall kunna införskaffas genom att man faktiskt spelar spelet, inte genom 1 miljon timmar av grinding, utan att man klarar av att göra något svårt.

Lyckligtvis så har vi i Sverige ganska hyffsade rättigheter.
Disputade häromdagen inköp från ett spel där jag köpt lootboxar och fick tillbaka nästan 2000:-

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av cider123:

Utveckla gärna vilka som är stjärnskotten

Det är inte så svårt att ta reda på själv, men man måste ha stake och pengar om man ska investera. I början spenderade jag nog 3 timmar om dagen för att lära mig allt, idag är jag inne en halvtimme till en timme totalt och har gamla hederliga RSS-feeds som ger mig information gällande rykten osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Divion:

Grattis till alla som köpt och stödjer denna skiten. Hade folk pojkottat skiten hade det inte funnits.

https://www.youtube.com/watch?v=iXVJfRZTbyQ
HAHA kommer o tänka på denna nu

Mycket av pengarna som går in är minderåriga speltorskar på en oreglerad marknad.
Tråkigt att det är såhär men vi som inte gillar det får hitta andra spel istället.

Mac Book-intel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jakobstad, Finland
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av erotischenphantasismus:

Då spelföretagen stänger ner servrarna till gamla spel bör de tydligt deklarera vid köp av grejor i spel hur länge ägaren kan förväntas kunna nyttja sitt digitala värde.
Det är skillnad om man köper en antik rokokomöbel för 40000 kronor som kan efterlämnas i flera släktled mot en bildfil applicerat på en vapenmodell för samma belopp som endast existerar tills servrarna stänger ner efter åtta år. Värdet blir högst transient.

Åtta år? Pröva med sex månader som för Marvel Heroes. Stort IP med hyffsad uppbackning, men dåligt upplägg vad det gällde finansieringsmodellen. Drog väl helt enkelt inte in tillräckligt med spelare trots känt varumärke. Har inte spelat det själv, men tycker synd om alla som sänkt pengar i spelet.

Det finns ju en uppsjö multiplayerspel som ganska snabbt stängs ner, EA:s sportspel t.ex. lever väl bara 1-2 år. Och dessa har ju numera lootlådor...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Genarp
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av HellDildo:

Åtta år? Pröva med sex månader som för Marvel Heroes. Stort IP med hyffsad uppbackning, men dåligt upplägg vad det gällde finansieringsmodellen. Drog väl helt enkelt inte in tillräckligt med spelare trots känt varumärke. Har inte spelat det själv, men tycker synd om alla som sänkt pengar i spelet.

Det finns ju en uppsjö multiplayerspel som ganska snabbt stängs ner, EA:s sportspel t.ex. lever väl bara 1-2 år. Och dessa har ju numera lootlådor...

Då reviderar jag min lagidé.
En lag som tvingar företagen att på förhand deklarera hur länge de som längst kommer att ha multiplayerservrarna igång för respektive titel och vilka övriga restriktioner som finns (vikande marknadsnedstängning). Jag föreslår följande dead server-märkning, med livslängden i centrum.

Lagen kan ersättas med branschpraxis istället, men lite extra övertalning i form av lagstiftning har aldrig skadat. Den blodgråtande stjärnan skall ytterligare förstärka bilden hos små barn hur snabbt deras julklapp kan förgås. Som varningstexten på cigarettpaketen skall den mana till eftertanke eller mardrömmar.