Justera mittknappens funktion på en Lenovo Laptop

Permalänk

Justera mittknappens funktion på en Lenovo Laptop

Hej!
Använder Opera som webläsare (utan problem faktiskt) och använder den lilla röda styrspaken i mitten på tangentbordet som mus. Tre knappar finns nedanför mellanslagstangenten som är musknapparna. Mellanknappen på laptopen har en otrevlig funktion. Klickar jag på den samtidigt som muspekaren finns på en flik så stänger den fliken. I nåt läge så gör duplicerar den sidan jag är på. Kan jag stänga av den funktionen på nåt sätt i Linux eller är det (som jag anar) Operas ansvar att hantera mittenknappens funktion? Hittar inga inställningar för detta i Operan.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@Sweedland: Är det inte standard att scrollklick på en flik stänger ner den? Kanske går att ändra i inställningar på webbläsaren

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde gå att konfigurera om knapparna med xmodmap. jag har bara provat att lägga till funktioner men det borde gå att ta bort funktioner också om man vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Stänga-flik med mittknappen är ju också aktiv i Linux GUI. (Har nyss börjat använda den musen då touchpadden var ganska dålig). Så xmodmap kan vara en lösning. Opera har annars "avancerade tangentbordsgenvägar" där bla. "Stäng flik" finns. Ctrl+W samt Ctrl+F4. Men det tycks vara standard.
Orsaken är alltså att jag kan av misstag klicka på mitt-knappen o då stänger aktuell flik istället för att flytta fokus till den. Funktionen för mig (stänga med mittknapp) är ganska oviktig då jag stänger med krysset.

Jag ska googla på xmodmap...

Permalänk
Medlem

även firefox håller ju på med en massa skumma grejor med mittenknappen under linux men där går det att stänga av i about:config (i firegox). Finns det något liknande i Opera (lista över mer eller mindre obskyra inställningar alltså)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har inst ett extension som visar upp de "dolda" config-möjligheterna Opera har. En heter Flags och jag läste igenom hela den sidan med alla inställningar. Tyvärr innehöll ingen av dem nåt om musknapparna.
Jag kanske ska fråga i Opera Forum också....

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ser det ut under dessa inställningar för dig, nått där som kan påverka ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur ser det ut under dessa inställningar för dig, nått där som kan påverka ?
https://www.pixeltopic.com/files/2017/11/jsqliyzcfrtejqm.png

Jag har lusläst dessa inställningar. Inget av intresse. Inget om musens knappar iaf.
Jag misstänker att mittknappen genererar ett Ctrl+W/F4 skapat av OSet. Nu vet inte jag (ligger i sängen) om Ctrl+W är ett stäng kommando I Linux Mint men jag anar det. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweedland:

Jag har lusläst dessa inställningar. Inget av intresse. Inget om musens knappar iaf.
Jag misstänker att mittknappen genererar ett Ctrl+W/F4 skapat av OSet. Nu vet inte jag (ligger i sängen) om Ctrl+W är ett stäng kommando I Linux Mint men jag anar det. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Opera kanske tolkar knappen som en musgest, nerår höger är stäng flik, prova ändra den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har börjat förlika mig med funktionen med mittenknappen. Visst sker det väl några stängningar av flikar av misstag men då har jag "nyss stängda flikar" uppe till höger i Opera. Nu är det mer en funktion som hade varit bra att få kontroll över...