Permalänk
Medlem

Digital mottagare för fria kanaler

Hej!

Är det någon som vet om det finns en CA-modul som tar emot de fria kanalerna (även HD) och inte kräver programkort eller abonnemang hos en TV-leverantör?

Har tittat på digitalboxar hos bl.a. Kjell & Co men vill gärna slippa en extra fjärrkontroll för att behöva byta kanaler när jag i nuläget styr TV-n helt och hållet med endast en fjärr (tack och lov för ARC!).

Alternativt om det finns en digitalbox som på något magiskt vis fungerar med TV:ns fjärr.

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lythelius:

Hej!

Är det någon som vet om det finns en CA-modul som tar emot de fria kanalerna (även HD) och inte kräver programkort eller abonnemang hos en TV-leverantör?

Har tittat på digitalboxar hos bl.a. Kjell & Co men vill gärna slippa en extra fjärrkontroll för att behöva byta kanaler när jag i nuläget styr TV-n helt och hållet med endast en fjärr (tack och lov för ARC!).

Alternativt om det finns en digitalbox som på något magiskt vis fungerar med TV:ns fjärr.

Mvh

// Peter

Du ställer en underlig fråga eftersom en ca modul används just för att låsa upp krypterade kanaler och inte använd för fria kanaler.
Eftersom din tv har arc så är det väl en nyare tv ("platt tv") som i sig själv kan ta emot de fria kanalerna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är en nyare TV men får inte in HD-kanalerna. Det är som du säger då ingen CA-modul jag söker men någon typ av box eller lösning som inte innebär ytterligare en fjärr.

Ska kolla upp specsen på TV-n och kika lite i manualerna, du kanske är inne på något där som jag inte tänkt på.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lythelius:

@mrqaffe: Det är en nyare TV men får inte in HD-kanalerna. Det är som du säger då ingen CA-modul jag söker men någon typ av box eller lösning som inte innebär ytterligare en fjärr.

Ska kolla upp specsen på TV-n och kika lite i manualerna, du kanske är inne på något där som jag inte tänkt på.

// Peter

Du kanske måste göra om kanalsökningen eller i värsta fall har du en modell som inte klarar av hd.
Kolla upp vad det är för tv modell och länka gärna manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lythelius: Idag kan man få linjär-TV på flera olika sätt:

Analogt
Digital via marksänt
Digital via kabelnät
Digital via satellit
Digital via IP/fiber

Och den exakta utformningen på detta, vad som krävs och vad som kostar och inte, varierar med vem som är tjänsteleverantören.

Så det är omöjligt att svara på din fråga eftersom du inte anger någon information om vem, var eller hur.

Men generellt: HD-kanalerna, även SVT, TV4 etc. kräver i de flesta fall en CA-modul och ett betalt abonnemang för att kunna nås. SVT:s HD-kanaler når man utan abonnemang på det marksända nätet där man har egen antenn på taket. Även inomhusantenn fungerar men i tät bebyggelse kan de det vara klurigt att få in sändningen med inomhusantenn.

Permalänk
Medlem

Väcker liv i tråden då frågan åter blivit aktuell.

Jag har en Samsung UE65JU6075 och bor i ett ComHem-hus med 3 uttag i väggen (2 ser ut att vara analoga antennuttag, det tredje är jag osäker på vad det kallas men tror det är digitalt och det är där man kopplar in box/tv/internet/telefon).

Enligt Prisjakts specs på TV:n så ska den ha stöd för DVB-T2 som, vad jag förstår är nödvändig för att få in HD-kanaler.

TVn är idag ansluten med analog antennkabel och jag får in alla analoga kanaler som ingår i grundutbudet i vår förening. Men jag önskar ju få in de marksända HD-kanalerna (SVT, SVT2, Barnkanalen).

Söker jag digitalt får jag inga träffar, vilket verkar logiskt.

Vad behöver jag? En digitalbox som kopplas in med antennsladden? TV-n ska ju ha stöd i sig själv för HD-kanaler så borde ju räcka med rätt kabel bara, eller?

Tacksam för all hjälp, begriper mig inte riktigt på det här men försöker hänga med.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lythelius: Är du i ett comhem-hus måste du söka som kabel-TV. DVB-T2 är marksändning för egen antenn på taket eller inomhusantenn, samt samfällighetslösningar med centralantenn. Kabel i väggen och Comhem är DVB-C/C2

Så vill du få de marksända HD-kanalerna måste du skaffa egen antenn. Vill du få HD-kanaler från väggen måste du kontakta Comhem.

Permalänk
Medlem

@Lythelius:

Köper du en CA-modul utan CI+ och stoppar in ett programkort så får du in SVT 1&2 i HD. Du kan tex ringa in och beställa ett abonnemang på 1 månad som du säger upp efter, för att få ett programkort! Detta om du har Com Hem via coax och din TV måste vara godkänd av Com Hem

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Lythelius: Är du i ett comhem-hus måste du söka som kabel-TV. DVB-T2 är marksändning för egen antenn på taket eller inomhusantenn, samt samfällighetslösningar med centralantenn. Kabel i väggen och Comhem är DVB-C/C2

Så vill du få de marksända HD-kanalerna måste du skaffa egen antenn. Vill du få HD-kanaler från väggen måste du kontakta Comhem.

Skrivet av joeldeluxe:

@Lythelius:

Köper du en CA-modul utan CI+ och stoppar in ett programkort så får du in SVT 1&2 i HD. Du kan tex ringa in och beställa ett abonnemang på 1 månad som du säger upp efter, för att få ett programkort! Detta om du har Com Hem via coax och din TV måste vara godkänd av Com Hem

Ok, stort tack för att ni redde ut det åt mig. Gav mig ut och köpte en digitalbox idag ( Strong ), om jag fattat rätt så bör detta räcka för att få in HD-kanalerna. Ska prova installera den imorgon och fick öppet köp av säljaren.

Nackdelen blir en extra fjärr men nästa projekt får i så fall bli en multifjärr. Börjar så här.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Ok, stort tack för att ni redde ut det åt mig. Gav mig ut och köpte en digitalbox idag ( Strong ), om jag fattat rätt så bör detta räcka för att få in HD-kanalerna. Ska prova installera den imorgon och fick öppet köp av säljaren.

Nackdelen blir en extra fjärr men nästa projekt får i så fall bli en multifjärr. Börjar så här.

// Peter

Den boxen kommer inte fungera om du nu bor i ett ComHem-hus, den har endast stöd för DVB-T och inte DVB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Den boxen kommer inte fungera om du nu bor i ett ComHem-hus, den har endast stöd för DVB-T och inte DVB-C.

TS kanske tänkte använda marknätet inte comhem, i så fall fungerar det ju...om signalstyrkan är OK förstås.

Dock tyckte TS skrev att TV redan hade DVB-T2, nåja TV kanske inte hade stöd för att ta emot HD dvs bara DVB-T

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Ok, stort tack för att ni redde ut det åt mig. Gav mig ut och köpte en digitalbox idag ( Strong ), om jag fattat rätt så bör detta räcka för att få in HD-kanalerna. Ska prova installera den imorgon och fick öppet köp av säljaren.

Nackdelen blir en extra fjärr men nästa projekt får i så fall bli en multifjärr. Börjar så här.

// Peter

Kommer inte hjälpa med den om du har Comhem

Din tv stödjer redan HD kanaler men för att få dom i ett Comhem hus så måste du ha en Ca:modul i tv'n och ett programkort då Comhem inte skickar ut HD-kanalerna gratis utan ligger kodade.
Hade du haft vanligt antenn så hade du haft 1'an och 2'an på kanal plats 61 och 62 utan att behöva något program kort sedan för dom andra HD-kanalerna måste man ha programkort även på 4'ns hd kanal.

Hoppas den info hjälper dig lite bättre och även andra som undrar om detta.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Ok, stort tack för att ni redde ut det åt mig. Gav mig ut och köpte en digitalbox idag ( Strong ), om jag fattat rätt så bör detta räcka för att få in HD-kanalerna. Ska prova installera den imorgon och fick öppet köp av säljaren.

Nackdelen blir en extra fjärr men nästa projekt får i så fall bli en multifjärr. Börjar så här.

// Peter

Mina föräldrar bor i ett Com Hem-hus, och på den tiden bostadsrättsföreningen bara hade analogt avtal så gick det ändå att få in digitala kanaler, dock endast de fria kanalerna och inga HD-kanaler (ComBort-lortar…). Den där lådan kommer inte hjälpa dig då den endast är till för DVB-T2, dvs marksänd TV. I den digitala världen är det olika system för marksändning, kabel och satellit. Rätt stöd behövs i mottagaren för att det ska fungera. https://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Video_Broadcasting

Din TV ska ha stöd för digital kabel-TV, dvs DVB-C, vilket är vad ComHem använder. Har du kollat att din TV är inställd på kabel-TV när du gör en sökning?

Skrivet av ggustavsson:

TS kanske tänkte använda marknätet inte comhem, i så fall fungerar det ju...om signalstyrkan är OK förstås.

Dock tyckte TS skrev att TV redan hade DVB-T2, nåja TV kanske inte hade stöd för att ta emot HD dvs bara DVB-T

TV:n har stöd för T2, och då klarar den definitivt HD. Modellen är från 2015 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3131991 Min gamla Sony-TV från 2007 klarar av att ta emot och visa HD-kanaler från ComHem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.

Har provat installera digitalboxen jag köpte men mycket riktigt fick jag inte in några kanaler. Fick den på öppet köp så den blir att returnera.

Provade på nytt att söka fram kanaler i TV-n och hittade då en inställning för Kabel (har tidigare sökt analogt). Den hittar då på närmare 200 kanaler men som sagt kan jag inte se dem då de är kodade. Det lustiga är att jag kan få fram Kunskapskanalen HD och Barnkanalen HD men inte SVT1 HD, SVT2HD och TV4 - vare sig i SD eller HD. Känns ju rätt jävligt då dessa kanaler ska ligga fria, egentligen. Fick också fram Expressen HD. Yay...

Har försökt hitta någon inställning så att jag kan få fram både analoga och digitala och på så sätt göra en egen kanallista men har inte lyckats.

Kollade lite snabbt på ComHem. Om jag tar minsta paketet med 0 månaders bindningstid inkl. programkort och CI+ modul så landar startkostnaden på över 1000 spänn. Känns som rena rånet.

Kanske låter snål i sammanhanget men tittar knappt på "tv-tv", mest barnen som emellanåt ser barnkanalen och jag vill mest bara få ut mesta möjliga ur burken utan att signa upp ytterligare ett abonnemang i mängden...

Nä, tror jag skiter i det här nu... suck.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

JAg bor i en brf som har Com Hem som kabelTVleverantör och hos oss ingår SVT1 HD, SVT2 HD och TV4 HD i basutbudet men inte i de fria kanalerna.