Permalänk
Medlem

Philips 65PUS8102 eller 55POS901F

Det börjar bli dags att uppgradera TV och det står mellan en 65" Philips 65PUS8102 (MVA) samt en 55" Philips 55POS901F (OLED). Jag förstår att svärtan och betraktningsvinklarna inte kommer bli riktigt lika bra på 8102, men är det såpass stor skillnad att det är värt att offra 10" bildyta för det? Priset är för mig det samma oavsett vilken jag väljer.

Jag kommer framförallt se på innehåll från Netflix och liknande tjänster, se på fotboll samt kanske spela något från PC emellanåt. Jag har snöat in mig på Philips då jag har lägenheten fylld med Hue och gillar Ambilight, så andra märken går bort.

Enligt ett polskt test verkar 65PUS8102 få bra recensioner.

Permalänk
Medlem

Är nog bara du som kan svara på Jag diggar OLED och hade offrat 10" alla dagar i veckan för det. 55" är klart stort nog.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Bildexpert 📺

@w0x: Så fort du har vinkel mot en VA-panel, vilket är lätt hänt ifall du sitter nära 65 tum, finns risken att du märker (förr eller senare) hur mycket svärta och färg varierar med just vinkeln. För det räcker med att flytta huvudet decimetrar från en position rakt framför för att få synliga skillnader.

Men ifall du glömmer vad jag just skrev kommer du aldrig tänka på det.

Permalänk
Medlem

@crumpets och @Laxpudding: Tack för input! Jag var iväg och kikade lite som hastigast på närmaste Netonnet förut, de hade såklart ingen av dessa apparater uppe, däremot hade de en LG 65" B7 som visserligen hade en grym svärta och tryck i bilden, men den kändes på något sett ändå inte lika (i brist på bättre ord) verklighetstrogen som en kurvad Samsung QLED och en lite enklare Samsung UE55MU7055TXXC. De både som kändes mer harmoniska i bilden än LGn, som nästan upplevdes som blockig när en skogsscen visades. Kan jag anta att det är någon som har fipplat med inställningarna på just det exemplaret, eller är det en egenskap hos alla OLED-paneler?

Permalänk
Medlem

Bilden är minst lika naturlig som på min gamla plasma på min philips 9002. Elgiganten kommer nog sänka ner den till 16900 några svängar till kan jag förmoda just nu är den ju svindyr.

Svårt sia vad du menar om blockig kan tänka mig att de kanske körde något kantskärpefilter eller skärpefiltret för högt? Detta är otroligt populärt av någon anledning trots att varken lcd eller oled har problem med skärpan.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

@w0x: "Verklighetstrogen" och "blockig" är sådant som handlar om olika inställningar och "bildfinesser" tillverkare aktiverar i sina butikslägen. Rent krasst var ingen av de bilderna du såg representativa för hur bilden faktiskt ska se ut. Samsung-modellerna är också ljusstarkare i många lägen jämfört med en OLED vilket påverkar intrycket när du står i en starkt upplyst butik och jämför. I ett vardagsrum är situationen helt annorlunda.

Det var hur som helst ingen teknikjämförelse du såg, bara väldigt olika ideér om hur butikslägen på bilden ska vara.

Permalänk
Medlem

Väntar du en vecka kan jag förhoppningsvis ge dig ett svar på hur bra 8102an är. Det polska testet var läskigt bra ju! Svärta som vid några tillfällen var oändlig är inte illa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dreas89:

Väntar du en vecka kan jag förhoppningsvis ge dig ett svar på hur bra 8102an är. Det polska testet var läskigt bra ju! Svärta som vid några tillfällen var oändlig är inte illa

Det kan vara illa. Betyder att belysningssystemet är väldigt aggressivt med hur det tänder och släcker vilket ofta stör bildens/filmen intryck där man ser hur ljuset pumpar fram och tillbaka hela tiden Men det ger imponerande siffror i en värld som fokuserar väldigt mycket på kvantitet och allt för lite på kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kan vara illa. Betyder att belysningssystemet är väldigt aggressivt med hur det tänder och släcker vilket ofta stör bildens/filmen intryck där man ser hur ljuset pumpar fram och tillbaka hela tiden Men det ger imponerande siffror i en värld som fokuserar väldigt mycket på kvantitet och allt för lite på kvalitet.

Då borde du väl ha samma problem med OLED?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dreas89:

Då borde du väl ha samma problem med OLED?

I väldigt liten omfattning via ABL, Automatic Brightness Limiter. Det är framför allt i situationer med hög snittljusnivå, hög APL, som OLED måste dämpa det fördela ljusenergin över ytan så att ljusstyrkan minskar något. Detta tänker man mer sällan på då hela panelen ändras uniformt och ögonblickligen. ABL är är helt borta så länge man håller sig under en tröskelnivå, runt 200 nits på 2017-OLED-panelerna.

När en LCD med aktiv belysning släcker ned måste den göra det i zoner där OLED släcker ned per pixel. Det gör att bakgrundsbelysningen ändrar sitt ljus i stora stora ytor i taget och detta sker med fördröjning. Effekten kan bli att ljuset ändras på ett sätt som inte stämmer helt med hur bilden rör sig, till exempel vid panoreringar och snabba klipp mellan mörka och ljusa scener.

Typiskt en sådan där sak man aldrig kan få osedd när man väl lärt sig se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I väldigt liten omfattning via ABL, Automatic Brightness Limiter. Det är framför allt i situationer med hög snittljusnivå, hög APL, som OLED måste dämpa det fördela ljusenergin över ytan så att ljusstyrkan minskar något. Detta tänker man mer sällan på då hela panelen ändras uniformt och ögonblickligen. ABL är är helt borta så länge man håller sig under en tröskelnivå, runt 200 nits på 2017-OLED-panelerna.

När en LCD med aktiv belysning släcker ned måste den göra det i zoner där OLED släcker ned per pixel. Det gör att bakgrundsbelysningen ändrar sitt ljus i stora stora ytor i taget och detta sker med fördröjning. Effekten kan bli att ljuset ändras på ett sätt som inte stämmer helt med hur bilden rör sig, till exempel vid panoreringar och snabba klipp mellan mörka och ljusa scener.

Typiskt en sådan där sak man aldrig kan få osedd när man väl lärt sig se det.

Får väl se hur tvn upplevs, jag är inte så petig även om jag vill tro det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får min leverans i nästa vecka enligt NetonNet. Fick ge 15k för 8102an, för det priset ser jag det som ett kap. Motsvarande OLED kommer väl ligga på 30k+ gissar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Får min leverans i nästa vecka enligt NetonNet. Fick ge 15k för 8102an, för det priset ser jag det som ett kap. Motsvarande OLED kommer väl ligga på 30k+ gissar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur lyckades du få den för 15k? Har de haft någon kampanj nyligen?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo e6550 | HD 4870 | 4 gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hästmoped:

Hur lyckades du få den för 15k? Har de haft någon kampanj nyligen?

Erbjudande via Smartson då jag ansökte om att bli testpilot men blev inte utvald

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Erbjudande via Smartson då jag ansökte om att bli testpilot men blev inte utvald

Skickades från m.sweclockers.com

Grattis! Var nog ett kap! 24k känns för mycket för den. Då kan man nästan köpa OLED istället.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo e6550 | HD 4870 | 4 gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hästmoped:

Grattis! Var nog ett kap! 24k känns för mycket för den. Då kan man nästan köpa OLED istället.

Tack Ja, för 24 hade jag inte köpt den. Men för 15k känns det helt oslagbart. Hade aldrig fått köpa en OLED 65a som skulle kostat minst 25 för sambon. Ser man på 8601 eller om den heter 8603 från Philips så ligger den på 33, då med soundbar iofs. Men tror inte att Philips OLED som kommer efter nyår landar på under 30k för 65 tum.

Imorgon kommer den också!

Permalänk
Medlem

@Dreas89:
Uppdatera med vad du tycker om den, jag har möjlighet att köpa den för motsvarande pris här i Finland och det verkar ju vara ett kap.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Dreas89:
Uppdatera med vad du tycker om den, jag har möjlighet att köpa den för motsvarande pris här i Finland och det verkar ju vara ett kap.

Första intrycken är följande:
1. Bra OS och dosan kan jag nog lära mig att gilla.
2. Kodi via Android-tv var så enkelt och verkar så bra som jag önskade!
3. Svärtan är sjukt bra. Började skratta rakt ut när det blev mycket svart efter konfigurationen var klar, så jävla bra! Nu hade jag iofs inte slagit av allt lull lull men nu är det av och ser bra ut!

Sen är den stor och smalare än jag trodde.

Positivt inställd till den än och för 15k är det en riktigt bra tv Jag går dock från en Philips 8404 på snart åtta år, men har ju sett både det ena och andra via jobb mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satt och petade på inställningarna igår, insåg att läget: Kontrast måste vara på för riktigt djup svärta. Funderar på om det är backlighten som slås på då. @Laxpudding kanske vet? Dynamisk kontrast är av.

Fått Kodi exakt som jag vill det och just nu är jag löjligt nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dreas89: "Kontrast" på Philips är reglaget som styr bakgrundsbelysningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Dreas89: "Kontrast" på Philips är reglaget som styr bakgrundsbelysningen.

Det var nästan det jag misstänkte. HUR VET DU ALLT?

Tack för många kompetenta och bra svar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dreas89: Rätt många timmar av mitt liv har gått åt till att dra i reglage på TV-apparater.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Världens Black Friday dilemma... Behöver en Android tv, specifikt på grund av en app... Det om det.
Alternativen är 55Pus901F (Oled) 1500€ ~15000 kr
65pos8102 1500€~15000kr

Och det senaste tillskottet 55PUS8602/12 1111€ ~11110kr

Är det ett så självklart val som det verkar att 8602 är ett fynd?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Bildexpert 📺

@Wyver: Varför köpa en TV baserat på en app? Vad händer om och när den appen slutar fungera?

Köp en TV med den bild och den funktion du gillar. Appen kan du alltid lösa på annat sätt. Löser du det på annat sätt kan du välja vilken TV som helst eller till och med flytta runt din app till en TV i sommarstugan, hem till nya dejten eller vad som nu påverkar dina stunder med denna app.

Permalänk
Medlem

Efter att ha bommat förra rundan fick jag nu en ny chans till det bättre priset på 8102, så den fick följa med hem från Netonnet. Jag har i princip bara packat upp den än så länge och kört lite 4K-demovideos från Youtube och Netflix, och än så länge känner jag inte att den gör bort sig bildmässigt, även om OLED-apparaterna är ett snäpp bättre.

Tack för all vägledning, framförallt @Laxpudding!

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Efter att ha bommat förra rundan fick jag nu en ny chans till det bättre priset på 8102, så den fick följa med hem från Netonnet. Jag har i princip bara packat upp den än så länge och kört lite 4K-demovideos från Youtube och Netflix, och än så länge känner jag inte att den gör bort sig bildmässigt, även om OLED-apparaterna är ett snäpp bättre.

Tack för all vägledning, framförallt @Laxpudding!

Bildmässigt känns skillnaden såpass liten att prisskillnaden inte är värd pengarna. Svart är svart, vitt är vitt. Färgerna behöver kalibreras iofs.

Blir iofs lite nyfiken på hur du anser oled bättre bildmässigt? Tycke eller har vi en Laxpudding till med superkoll?

Inte meningen att vara defensiv utan jag blir nyfiken på hur du bedömer det hela. Jag är färgmässigt kass så för min del har jag inte ens försökt kalibrera bilden. Men måste nog ge det en chans då Playstationmenyn är lite väl blå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dreas89:

Jag är definitivt inte lika påläst som Laxpudding, men jag i vissa extrema situationer se effekter av lokal dimming. Sen är betraktningsvinklarna inte lika bra som på OLED eller IPS. Jag skulle dock inte säga att det är något problem såsom jag tittar på min TV, men sitter man i ett större rum med en bred soffa, tv på vinkel eller vad det nu kan vara så kan det vara problematiskt. Sammantaget är jag dock väldigt nöjd så här länge. Jag kan göra roligare saker för de 8000 kr det idag är i prisskillnad mellan den här och 65B7 / C7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

@Dreas89:

Jag är definitivt inte lika påläst som Laxpudding, men jag i vissa extrema situationer se effekter av lokal dimming. Sen är betraktningsvinklarna inte lika bra som på OLED eller IPS. Jag skulle dock inte säga att det är något problem såsom jag tittar på min TV, men sitter man i ett större rum med en bred soffa, tv på vinkel eller vad det nu kan vara så kan det vara problematiskt. Sammantaget är jag dock väldigt nöjd så här länge. Jag kan göra roligare saker för de 8000 kr det idag är i prisskillnad mellan den här och 65B7 / C7.

Håller med om att ibland ser man local Dimmingen, tror det iaf. Och ja, Va-panelens brister kan man inte riktigt gömma.

Fantastisk tv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gammal marantz..?

Köpte en 8102 igår på Netonnet för 14990:- efter bakgrundsbild och impuls, men när jag kommer hem och kopplar in så är jag inte så impad av bilden, är som ett ”grynigt” och odistinkt. Kör allt in på HDMI1 via en Marantz 6001 som är av äldre modell (2005) men även när jag drog kabeln direkt från PS4:an så var det svårt att hitta helt rätt, hur har ni kopplat och ställt in egentligen?

Permalänk
Bildexpert 📺

@larsantonsson: Ingen TV ser vettig ut direkt ur kartong. Du behöver finna ett bra bildläge som inte förvränger bilden. Så läs gärna på med ett djupare test av en jämngammal Philips där man går igenom inställningarna och förklarar dem.