Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

@Von_OttO: Ska jag vara helt ärlig skiter jag i vilken bil jag åker i; vill bara ha plats för två personer (jag och sambon) samt att den inte är papperstunn så att om något händer så absorberar bilen det mer än en liten "micra" typ.

och gärna sensorer så man inte krockar när man ska parkera och kamera bak. Är väl enda kraven

Om du inte bryr dig så mycket om vilken bil du har, bara kör 2 mil om dagen och mest vill slippa bussen så skulle Toyota Yaris kunna vara ett bra alternativ.

På den jämförelsesidan som någon nämnde
jamforleasing.se - Yaris

36 månader
1500mil/år
Från 1695kr/mån

Eller om man kollar på Toyotas hemsida
135900kr alt 1204kr/mån för 3 dörrars Yaris
139900kr alt 1239kr/mån för 5 dörrars Yaris (lite mer praktisk)

Såklart kan man få en roligare bil för mer pengar...
Men de är relativt billiga och Toyota brukar ligga bra till vad gäller tillförlitlighet.
En ny Yaris borde ge dig ett billigt och enkelt bilägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag håller med om att köpa en nästan ny bil är det bästa alternativet. Då har någon annan tagit den största smällen rent ekonomiskt.

När det gäller leasing är det även en inlåsningseffekt som kan vara dyr om du får ändrade livsförhållanden. Kolla bara på alla som vill överlåta sin leasingbil. https://www.blocket.se/stockholm?q=leasing+%C3%B6verl%C3%A5te...

Ingen av dem hade nog tänkt att de skulle vilja avbryta leasingen inom leasingperioden.

En av de som vill överlåta en leasingbil skriver att leasing passar för de som vill ha enkelt bilägande utan problem...

Tills då att man får ändrade livsförhållande alltså...

Permalänk
Medlem

Om du bara kör 2 mil om dagen tycker jag att 3000-3500kr i månaden är utkastade pengar.
Då hade jag hellre köpt en bättre begagnad bil , men det är vad jag hade gjort.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Om du bara kör 2 mil om dagen tycker jag att 3000-3500kr i månaden är utkastade pengar.
Då hade jag hellre köpt en bättre begagnad bil , men det är vad jag hade gjort.
Mvh / Mangee

Frågan är om 1200-2000kr i månaden är lika bortkastat om TS väljer en mindre flashig bil?

Sen är det svårt att slå kostnaderna för en begagnad bil som är riktigt billig i inköp och billig i försäkring och där ägaren kan serva själv och blir det några dyrare reparationer så skrotar man och skaffar en "ny" (gammal) bil.
(Bortsett från att inte ha någon bil alls)
Men det är ju inte för alla.

Men under 3000kr i månaden ska man kunna komma även med en ny bil om man kör lite och inte bryr sig så mycket om vilken modell man kör.

Permalänk
Medlem

@GuessWho: Tack för förslaget; En Yaris verkar faktiskt perfekt. Behöver absolut inget "flashigare" än så.

Blir väl aktuellt någon gång i januari och då ska jag åka till olika bilhandlare och kolla runt.

Men något i den stilen är rätt bra

Permalänk
Medlem

Om du vill köra en nyare bil eller är en sån som byter bil ofta så är leasing det bästa valet enligt mig. Dumt att ta ett saftigt lån och efter 3-4 år så är den värd hälften och du kanske har börjat bli missnöjd med ditt köp pga att bilen krånglar etc.

I tider då bensinen har en dyster framtid och utbudet på elbilar fortfarande är begränsat så känns det inte som att det är det perfekta läget för att köpa en dyr bil som kommer att ta flera år att betala av. Låt oss säga att du köper en bensinbil idag, vad kommer driftkostnaderna vara för den om 10 år? Kommer bensinpriset ha skjutit i höjden? 30kr/l eller ännu mer? Hur kommer skatterna se ut? Kommer du ens få köra den inne i städer?

Om du känner att du har råd och hittar en bra deal (inte för lång avtalstid) så slå till. Vad kostar liksom ett månadskort för buss idag? 700-1200 spänn beroende på vart du bor? Lägg på några hundralappar så får du 100% frihet och betalar bara för bränslet utöver kostnaderna för bilen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Finns många kampanjer som körts där leasingen varit riktigt fördelaktig. Leasing har blivit ett bra sätt för tillverkarna att få ut bilar. Tänk även på att de kan räkna på ett högre andrahandsvärde än vad en privatperson kan eftersom en märkessäljare kommer ha ett mycket högre pris än en privatperson som försöker sälja en begagnad bil. Denna marginal kan de bjuda av ifall de vill få ut bilar.

Finns andra fördelar då vissa även har försäkringar som inte individprövas vilket innebär att personer som inte haft körkort så längr kan tjäna in mycket pengar på försäkringen vilket gör priset bättre. Sen får man inte glömma att man slipper marknadsrisken vilket i sig har ett värde.

Det finns som sagt många scenarion där leasing kan vara fördelaktigt, vissa gör det inte dyrare än att köpa bilen kontant, andra gör det bättre än att köpa en 3 år gammal bil. Det är som allt annat, man måste utvärdera det specifika scenariot.

Du kan inte argumentera utifrån föreställningen att det är biltillverkaren som både säljer och äger (leasar) bilen, för så fungerar det inte. Det är leasingbolagen som äger bilen. Vissa biltillverkare har förvisso egna finansbolag men trots att de i stort delar namn så är det juridisk åtskilda, med egen styrelse och egen aktieutdelning. Biltillverkaren kan alltså inte räkna hem förlorad marginal i ett senare skede inom ett affärsområde som de inte har finansiell kontroll över.

Att bilförsäljare i regel vill ha ett högre pris än vad privatpersoner på blocket begär för samma bil förklaras av krav på avkastning, löner, lokalhyra, buffert för eventuell service och/eller garantianspråk samt till skatter. Biltillverkare kan som sagt inte spela på någon annans marginal. Visst, vissa bilhallar ägs av biltillverkare men precis som med finansbolagen är dessa juridisk skilda, dessutom tummar de sällan på sin konkurrensneutralitet gentemot fristående återförsäljare.

Gällande försäkringar så omfattas alla nya bilar av vagnskadegaranti vilket är den stora orsaken till att kraftigt reducera försäkringspremien under bilen tre första år och ingen individuell prövning behövs. Anledning är enkel, leasingbilar som majoriteten av privatpersoner väljer är relativt motorsvaga och skillnaderna i premier marginella. De som har råd med rena sportbilar har nog inga bekymmer mer någon premie heller...

Marknadsrisker är helt individuellt. Här måste man läsa det finstilta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kan inte argumentera utifrån föreställningen att det är biltillverkaren som både säljer och äger (leasar) bilen, för så fungerar det inte. Det är leasingbolagen som äger bilen. Vissa biltillverkare har förvisso egna finansbolag men trots att de i stort delar namn så är det juridisk åtskilda, med egen styrelse och egen aktieutdelning. Biltillverkaren kan alltså inte räkna hem förlorad marginal i ett senare skede inom ett affärsområde som de inte har finansiell kontroll över.

Jag argumenterade inte för att tillverkare sålde och ägde bilen, i de flesta fall är det ju dessutom inga tillverkare utan återförsäljare som säljer bilen.

Klart de kan göra det oavsett om det är återförsäljaren eller finansbolaget som äger bilen. De väljer ju själva hur mycket finansbolaget får betalt för bilen när den skall säljas, ger de vad den faktiskt säljs för eller drar de av sina 10-20% som om en privatperson bytte in den.

Säger inte att det är så all leasing fungerar utan säger bara att det kan vara ett sätt de kan pressa priset i vissa kampanjer. Priserna kan ibland vara riktigt fördelaktiga och motsvarar knappt värdeminskningen om man skulle köpt samma bil privat och sen sålt den, så någonstans har de räknat med lägre värdeminskning för att få ihop kalkylen.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Gällande försäkringar så omfattas alla nya bilar av vagnskadegaranti vilket är den stora orsaken till att kraftigt reducera försäkringspremien under bilen tre första år och ingen individuell prövning behövs. Anledning är enkel, leasingbilar som majoriteten av privatpersoner väljer är relativt motorsvaga och skillnaderna i premier marginella. De som har råd med rena sportbilar har nog inga bekymmer mer någon premie heller...

Vad har vagnskadegarantin att göra med priset av halvförsäkring? Det är ju i princip bara trafikdelen som skiljer mellan två individer när vi pratar halvförsäkring och den kan diffa rätt rejält. Som sagt är det då ibland fördelaktigt att ingå i leasingkollektivet där premien sätts enhetligt, jämfört med att köpa sin bil och få individuell prövning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad har vagnskadegarantin att göra med priset av halvförsäkring? Det är ju i princip bara trafikdelen som skiljer mellan två individer när vi pratar halvförsäkring och den kan diffa rätt rejält. Som sagt är det då ibland fördelaktigt att ingå i leasingkollektivet där premien sätts enhetligt, jämfört med att köpa sin bil och få individuell prövning.

Köper man en helt ny bil så vill nog många ha helförsäkring.
Framförallt om man har bilen på någon leasing eller annan form av betalningsplan.
Att man inte bara cashat bilen rakt av.
För de flesta har inte råd att krocka bilen, skrota den utan ersättning och köpa en ny.

Om man då har någon vagnskadegaranti som gör att det räcker att halvförsäkra bilen, men ändå ha motsvarande skydd som om man hade haft bilen helförsäkrad så blir det relevant.

Sen är det klart att bilägarna (bilhyrarna?) inte vill krocka sina nya bilar...
...men så är det ju med alla försäkringar.
Man betalar för möjligheten att få hjälp OM något händer.
Men helst vill man inte behöva nyttja sina försäkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Köper man en helt ny bil så vill nog många ha helförsäkring.
Framförallt om man har bilen på någon leasing eller annan form av betalningsplan.
Att man inte bara cashat bilen rakt av.
För de flesta har inte råd att krocka bilen, skrota den utan ersättning och köpa en ny.

Om man då har någon vagnskadegaranti som gör att det räcker att halvförsäkra bilen, men ändå ha motsvarande skydd som om man hade haft bilen helförsäkrad så blir det relevant.

Sen är det klart att bilägarna (bilhyrarna?) inte vill krocka sina nya bilar...
...men så är det ju med alla försäkringar.
Man betalar för möjligheten att få hjälp OM något händer.
Men helst vill man inte behöva nyttja sina försäkringar.

Vad babblar du om? Ja det är vagnskadegaranti på i princip alla nya bilar vilket är varför vi pratar halvförsäkring. Det har inget att göra med prissättningen av halvförsäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Hejsan!

Ber om ursäkt i förväg i fall texten är lång och svår att läsa

Jag vill helst undvika att ta bussen till arbetet och kunna åka in på helger och handla vilket inte går i dagsläget.

Länge velat ha en "sprillans ny bil" eller nära på; då jag alltid fått mardrömsbilar när jag handlat hos bilhandlare (mycket på grund av min okunskap och blåögdhet att alla är ärliga) och gärna slippa det mesta av krånglet med reparationer osv.

Då lät leasingbil perfekt för mig; för en månad sedan fick jag fast jobb (utan prövoperiod) och när jag rådfrågade min kollega (som vet om alla mina bekymmer) så rekommenderade han att jag köper en bil för 12 000 kr högst.

Jag vill ju helst slippa allt krångel och bara köra runt sedan lämna in på service (som ingår som jag förstått det?) när man kört en viss sträcka / ett tag har gått.

Vad skiljer mig från andra som tar leasingbil? Tror att jag har mer pengar över än många andra varje månad nu när jag äntligen blivit av med skulderna. Men det är främst för att jag varken har barn, bor i ett attraktivt område eller några högre utgifter och inte för att jag har någon superlön direkt. Visst läget kan ju förändras, men närmsta två åren har jag ju råd med en leasingbil?

Sitter man inte "säkert" på jobbet trots en riktig anställning eller vad är problemet? :/ (om det nu inte blir arbetsbrist såklart eller att man grovt missköter sig)

Nu låter jag väldigt "impulsiv" men det här är ett mål jag jobbat mot länge (sju år) och när jag äntligen trodde att jag kunde göra det så avråder folk mig från det.. men när ska folk rekommendera mig att göra det är min fråga?

Förstår att ni inte kan göra en riktig bedömning baserat på mitt inlägg; men ni som har lite mer livserfarenhet än mig själv kanske kan hjälpa mig med några checklistor jag bör bocka av innan jag ens går in i bilhallen och funderar på något.

Hade tänkt att inte mer än 3 500 kr i månaden inkl. försäkring och exklusive bensin och kör inte så värst mycket, kanske 2 mil om dagen på sin höjd (vardagar) och inte mer än så.

P.S Har ingen familj eller någon annan att vända mig till angående dessa frågor och antar att en bilhandlare knappast är opartisk.

Tack på förhand!

Kan rekommendera Hyundai i10. Den må se liten ut, men jag som är 198 cm lång sitter hur bra som helst i den. Bagaget är väl inte mycket att hurra över, du får plats med en dator eller några lådor öl. Dock går ju baksätet att fälla ned för extra utrymme
Finns i 1.0 samt 1.2 liters motorer, bensin. Drar ca 0,5 l/mil. Skatt/försäkring i princip gratis. Miljöbilsklassad dessutom. Som stadsbil hade jag inte tvekat en sekund. Oerhört lätt att köra och parkera med, ryms överallt typ
Jag tror att om du väljer till premiumpaketet så ingår parkeringssensorer. Det är dock något du får fråga närmaste återförsäljare i så fall. Backkamera har den dock inte, vad jag vet.

Här tog jag premiumpaketet, och mindre motorn då det är kampanj på den tydligen. Bra månadskostnad också

Kan hända att jag är aningen partisk här då jag jobbar med bilmärket i fråga. Men det finns Hyundaier jag inte skulle rekommendera också. i10an är dock förjävla fin att köra!

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag argumenterade inte för att tillverkare sålde och ägde bilen, i de flesta fall är det ju dessutom inga tillverkare utan återförsäljare som säljer bilen.

Klart de kan göra det oavsett om det är återförsäljaren eller finansbolaget som äger bilen. De väljer ju själva hur mycket finansbolaget får betalt för bilen när den skall säljas, ger de vad den faktiskt säljs för eller drar de av sina 10-20% som om en privatperson bytte in den.

Säger inte att det är så all leasing fungerar utan säger bara att det kan vara ett sätt de kan pressa priset i vissa kampanjer. Priserna kan ibland vara riktigt fördelaktiga och motsvarar knappt värdeminskningen om man skulle köpt samma bil privat och sen sålt den, så någonstans har de räknat med lägre värdeminskning för att få ihop kalkylen.

Vad har vagnskadegarantin att göra med priset av halvförsäkring? Det är ju i princip bara trafikdelen som skiljer mellan två individer när vi pratar halvförsäkring och den kan diffa rätt rejält. Som sagt är det då ibland fördelaktigt att ingå i leasingkollektivet där premien sätts enhetligt, jämfört med att köpa sin bil och få individuell prövning.

Du skrev att biltillverkaren vill få ut sina bilar och därmed kunde justera priset, det var vad jag tog fasta på. Nu argumenterar du utifrån återförsäljarens perspektiv något som inte heller går ihop.
Leasingbolagen som äger bilen räknar med ett givet restvärde. Det betyder att bilens finansnetto efter leasingtiden stäms av mot bilens skick med vinst och justerad därefter med antingen ytterligare kostnader för leasingtagaren eller vinst till leasingbolaget - inte ÅF! Bilen skeppas sedan till Kvarndammen i väntan på en ny ägare.
Det finns således inget incitament för ÅF att minska sin marginal till förmån för ett annat bolag eller finansieringsform. För en ÅF är det egalt hur köparen väljer att finansiera sin bil eftersom denne inte kan tillgodogöra sig vinster i andra led.
Om ingen kan tjäna på affären så garanterar jag dig att det inte blir någon affär (Bugatti och Phaeton borträknade). Och ju fler mellanhänder desto fler omkostnader, det kan man inte komma ifrån.

Det enda scenario där biltillverkare kan tumma på priset är när man vet att bilen är så pass rutten (Huyndai, KIA, Daewoo/Chevrolett, ah ni fattar...) att man kan räkna hem det på dyra reservdelar efter garantitiden. Det är en kalkylerad risk som många asiatiska bilmärken (och elektronikbolag) dagligen gör. Någon kanske argumenterar att det finns 5, 10 eller t.o.m. 12 års garanti men i praktiken är det svårt att åberopa dessa efter att ha passerat 100-tal klausuler och bortförklaringar från verkständer som vet att de inte får betalt av tillverkaren.

Du tog upp försäkring som ett argument och jag försökte förklara varför det argumentet inte har något egentligt värde i praktiken för den totala försäkringskostnaden. Skillnaderna för delkasko ökar exponentiellt med motorstorlek och utrustning, vilket jag faktiskt berör.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad babblar du om? Ja det är vagnskadegaranti på i princip alla nya bilar vilket är varför vi pratar halvförsäkring. Det har inget att göra med prissättningen av halvförsäkringen.

Om du kan teckna och betala för en halvförsäkring och "få helförsäkring på köpet" så påverkar det dina försäkringskostnader mot om du själv behöver teckna helförsäkring.

Säg om du istället för att köpa/leasa en helt ny bil köper en 5 år gammal begagnad bil. Då kanske du fortfarande tycker det är värt att ha helförsäkring.
Men då kan du få en högre premie jämfört med motsvarande nybil där vagnskadegaranti ingår.

Det kan vara en faktor att ta hänsyn till om man funderar på att antingen skaffa helt ny bil eller en relativt ny men begagnad bil.

Köper man en tillräckligt gammal bil så bryr man sig nog inte om helförsäkring om inte prisskillnaden är liten eller om det är någon samlarbil som behåller eller ökar i värde med tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

I tider då bensinen har en dyster framtid och utbudet på elbilar fortfarande är begränsat så känns det inte som att det är det perfekta läget för att köpa en dyr bil som kommer att ta flera år att betala av. Låt oss säga att du köper en bensinbil idag, vad kommer driftkostnaderna vara för den om 10 år? Kommer bensinpriset ha skjutit i höjden? 30kr/l eller ännu mer? Hur kommer skatterna se ut? Kommer du ens få köra den inne i städer?

När tillräckligt många kör elbil så kommer kilometerskatten som ett brev på posten... det kommer inte att bli billigare att köra elbil i framtiden det är väl det enda man kan vara säker på Sedan kan förstås fossilbilar förbjudas rakt av men det ser jag som en mindre risk utan vi pratar nog om en sakteliga utfasning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om du kan teckna och betala för en halvförsäkring och "få helförsäkring på köpet" så påverkar det dina försäkringskostnader mot om du själv behöver teckna helförsäkring.

Säg om du istället för att köpa/leasa en helt ny bil köper en 5 år gammal begagnad bil. Då kanske du fortfarande tycker det är värt att ha helförsäkring.
Men då kan du få en högre premie jämfört med motsvarande nybil där vagnskadegaranti ingår.

Det kan vara en faktor att ta hänsyn till om man funderar på att antingen skaffa helt ny bil eller en relativt ny men begagnad bil.

Köper man en tillräckligt gammal bil så bryr man sig nog inte om helförsäkring om inte prisskillnaden är liten eller om det är någon samlarbil som behåller eller ökar i värde med tiden.

Ja, och på inget sätt påverkar det huruvida man bör leasa eller köpa sin nya bil, vilket vad som diskuterades. Det som diskuterades var ekonomiska fördelar som faktiskt finns med leasing vilka kan göra att det faktiskt blir fördelaktigt att leasa sin bil över att köpa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

När tillräckligt många kör elbil så kommer kilometerskatten som ett brev på posten... det kommer inte att bli billigare att köra elbil i framtiden det är väl det enda man kan vara säker på Sedan kan förstås fossilbilar förbjudas rakt av men det ser jag som en mindre risk utan vi pratar nog om en sakteliga utfasning.

Självklart kommer inte ett förbud att komma plötsligt, men allt fler länder (framför allt inom EU) håller på att ta fram förslag om eventuella förbud som kan tas i bruk redan om 10-15 år, och ju närmre vi kommer dit desto svårare kommer det bli att sälja sin bensinbil. Sen kommer ju så klart kringkostnaderna för elbilar att öka i takt med att de blir vanligare. Men jag tar ju hellre det än en bil som jag inte får köra och som ingen vill köpa

Sen så tycker jag att det känns som att bilar idag byggs för att gå sönder betydligt snabbare än förr, och att åtgärda problemen har även blivit dyrare. Och bara en sån sak kan ge en huvudvärk när man köper en bil. Att köpa och leasa kommer båda med sina för och nackdelar. Vissa vill bara ha tillgång till en bil och andra vill känna att de äger bilen. Lite som att hyra bostad och köpa bostad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, och på inget sätt påverkar det huruvida man bör leasa eller köpa sin nya bil, vilket vad som diskuterades. Det som diskuterades var ekonomiska fördelar som faktiskt finns med leasing vilka kan göra att det faktiskt blir fördelaktigt att leasa sin bil över att köpa den.

Du har inte kunnat påvisa en enda ekonomisk fördel över huvud taget. Du har framfört en rad antaganden om att leasing som affärsmodell innebär att alla tjänar pengar utan att någon behöver betala kalaset.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du har inte kunnat påvisa en enda ekonomisk fördel över huvud taget. Du har framfört en rad antaganden om att leasing som affärsmodell innebär att alla tjänar pengar utan att någon behöver betala kalaset.

Som sagt finns det flera, en av dem är att individens försäkring kan bli billigare. Räcker ju bara att räkna på några av de kampanjer som körts av vissa tillverkare så ser man att de måste tumma på värdeminskningen i något led, detta eftersom leasingavgiften knappt täcker värdeminskning och försäkring, i vissa fall täcker den bara värdeminskningen. Sen kan ju du försöka förklara var de trollar fram de pengarna ifrån men någonstans är det iaf.

EDIT:
Jag har aldrig hävdat att det är på ett visst sätt utan bara försökt förklara det faktum att vissa leasingkampanjer är väldigt billiga jämfört med att köpa samma bil. Jag vet inte var pengarna kommer från eftersom de sysslar inte med välgörenhet men någonstans har de hittat dem där en privatperson inte kan göra det.

Har t.ex. en bekant som leasat en Audi med köppris runt 290k för runt 2700 kr inklusive försäkring, service osv. När man då kollar samma bil ett år gammal med < 1500 mil märker man att märkeshandlarna säljer dem för runt 220-240k (en privatperson lär få mindre). Blir ganska svårt att slanta upp pengarna kontant själv och få det billigare efter 3 år, har man tur kanske man kommer till en liknande kostnad men givet vad som hänt på ett år verkar det som att man skulle gått back på att köpa den privat och sen sälja den. Det var dock en begränsad kampanj med förbeställda bilar där tillverkaren ville få ut en viss typ av motor med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det enda scenario där biltillverkare kan tumma på priset är när man vet att bilen är så pass rutten (Huyndai, KIA, Daewoo/Chevrolett, ah ni fattar...) att man kan räkna hem det på dyra reservdelar efter garantitiden. Det är en kalkylerad risk som många asiatiska bilmärken (och elektronikbolag) dagligen gör. Någon kanske argumenterar att det finns 5, 10 eller t.o.m. 12 års garanti men i praktiken är det svårt att åberopa dessa efter att ha passerat 100-tal klausuler och bortförklaringar från verkständer som vet att de inte får betalt av tillverkaren.

Kan lova dig att alla tillverkare räknar med att tjäna bra med pengar på reservdelar, det är där pengarna finns

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jobbar för en generalagent och kan nämna att det finansbolag som "äger" bilarna (tar hand om restvärdet). Det är VÄLDIGT stor skillnad på vad bolagen tycker är ok i slitage efter avtalet löper ut. Man ska även vara extra noga om man tar över ett avtal, då du blir ansvarig från förra låntagaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Jobbar för en generalagent och kan nämna att det finansbolag som "äger" bilarna (tar hand om restvärdet). Det är VÄLDIGT stor skillnad på vad bolagen tycker är ok i slitage efter avtalet löper ut. Man ska även vara extra noga om man tar över ett avtal, då du blir ansvarig från förra låntagaren.

En fråga till dig, vilka är det som estimerar restvärdet? Får finansbolaget ett garanterat eller estimerat restvärde av återförsäljaren eller estimerar de själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En fråga till dig, vilka är det som estimerar restvärdet? Får finansbolaget ett garanterat eller estimerat restvärde av återförsäljaren eller estimerar de själva?

Det är finansbolaget som gör det. Vi bytte förra året finansbolag för vår privatleasing och jag kan säga att det är bra smärtgräns nu på vad som är slitage jämfört med förra. Jag tycker att detta borde tas upp oftare i något forum, så folk får en insyn på vad som kan komma kosta. Kan tänka mig att riktiga premium märken har högre krav på "slitage".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Det är finansbolaget som gör det. Vi bytte förra året finansbolag för vår privatleasing och jag kan säga att det är bra smärtgräns nu på vad som är slitage jämfört med förra. Jag tycker att detta borde tas upp oftare i något forum, så folk får en insyn på vad som kan komma kosta. Kan tänka mig att riktiga premium märken har högre krav på "slitage".

Okej. Tycker rent generellt det är ganska tydligt vad som anses okej eller inte på slitage. Kan säga att enligt det som specificerades i de leasingavtal hos de jag känner skulle jag själv fixat till problemen långt innan de blev så illa som accepterades.

Permalänk

Finns det mer långsiktiga kalkyler på att leasa eller köpa bil? Jag har bra koll på vad det kostar 3 år och internet är fullt med information om det. Men personligen är jag mer nyfiken över vad kostnaden blir på cirka 10-15 år. Gissningsvis blir det billigaste alternativet att köpa en begagnad som är aldrig går sönder och behålla den i 10 år, men om man tittar på någon som köper ny bil och kanske behåller i 5 år för att sedan sälja osv osv.

Permalänk
Avstängd

''kanske 2 mil om dagen på sin höjd (vardagar) och inte mer än så.''

Ta cykeln. Jag cyklar 24km varje dag oavsett väder till mitt jobb, bil är en lyx man ska ha om man måste köra 10-20mil varje dag till jobbet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kolla på volkwagen http://privatleasing.volkswagen.se/app/privatleasing/ 2 395kr/månaden för golf t-roc 2 795 kr/mån passat 2 695 kr/mån

Permalänk
Medlem

Jag överväger att köpa en ny bil istället. Då slipper man alla "och å men...". Kostar lika mycket i månaden. Då ingår ju allt i 2-3 år också.

Visa signatur

.

Permalänk

Intressant men läs igenom avtalen noga innan du skriver på och kolla på olika leasingserbjudanden.

Permalänk
Medlem

Leasar en Seat Leon från 2015 på tre år. Betalar 2400/mån inkl försäkring och serviceavtal.
Kollar man bilpriser.se kostar denna bilen enligt deras beräkningar 3920:- per månad.
Av denna summan är hela 1873 kr värdeminskning.
Detta är nåt de flesta inte beräknar i vad bilen kostar per månad. Man ser ofta bara vad man betalar i lån/amortering per månad.

Kommer alltså betala 86 400 för denna bil, värdeminskning -enligt deras beräkning tappar den alltså 67 428 kr i värde.
Värd ca 112 000 efter tre år. Ganska rimligt men säljs ju oftast dyrare hos handlaren.

Värt pengarna enligt mig för att köra en ny bil..

Visa signatur

Asus TUF GAMING X570-PLUS, Ryzen 7 5800X, CM Hyper 212, Cruzial Ballistic DDR4 3200 C16 2x16GB, RTX 3070 Ventus, Corsair RM750X v2, Fractal Define R4, ASUS ROG PG279Q G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultra5:

Leasar en Seat Leon från 2015 på tre år. Betalar 2400/mån inkl försäkring och serviceavtal.
Kollar man bilpriser.se kostar denna bilen enligt deras beräkningar 3920:- per månad.
Av denna summan är hela 1873 kr värdeminskning.
Detta är nåt de flesta inte beräknar i vad bilen kostar per månad. Man ser ofta bara vad man betalar i lån/amortering per månad.

Kommer alltså betala 86 400 för denna bil, värdeminskning -enligt deras beräkning tappar den alltså 67 428 kr i värde.
Värd ca 112 000 efter tre år. Ganska rimligt men säljs ju oftast dyrare hos handlaren.

Värt pengarna enligt mig för att köra en ny bil..

86 400 kr för att hyra en bil i tre år, vette tusan om jag tycker att det är en särskilt bra deal...

Edit: Hoppas att du inte åker på extrakostnader för slitage, det är tråkigt om det blir så.
Skickades från m.sweclockers.com