Förhandstitt: Louqe Ghost S1

Permalänk

Fint och litet chassi. Men skulle önska mig mer denna design.

Alltså ett mindre node 605, med alu front. dom här herrarna som gjort detta chassi verkar ju vara riktigt duktiga och tror dom skulle lyckas med denna designen också, vist nu håller inte alla med. Men saknar ett bra HTPC chassi som just har en tjock front och smälter in med förstärkare och annat, samt har 120mm fläktar och inte 92mm som jag sett många har.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skäggig legend

Detta chassi fick mig väldigt sugen på att köpa en helt ny dator. Dessa hattar fick mig extremt exalterad och så sjukt snyggt... Det låter även riktigt kvalitativt när Jonas rör vid alla paneler, kliiing liksom. <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

mm men tror jag har svarat på detta ganska noggrant med hur jag menar.

Bara föra att konkurrenterna ligger 30% högre i pris betyder inte att ens produkt är "billig". 2k är en väsentlig summa pengar hur man vrider och vänder på det. Bara för att andra konkurrerande highgend mini-itx chassin är dyrare betyder inte att Louge Ghost S1 behöver ligga på liknande pris.

Om inte annat så kommer det här mer "humana" prissatta chassit att locka ännu fler till produkten vilket är det som är meningen.

Sen om några individer som ex Tvelander och Co tycker att 2k är billigt hör inte hit.

Det är ett pris som skaparna själva har ansett sig behöva för att ex slå sig in på marknaden och locka tillräckligt många kunder för att få de volymerna de hoppas på. De vet mycket väl att de är inte först i detta segmentet och kan nog mycket på grund av det inte hålla samma höga priser som konkurrerande märken, iaf inte om de vill verkligen sätta ett avstamp i just det här marknadssegmentet.

För oss konsumenter är priset viktigt, men för dem så är det nog snarare bättre att satsa på lägre pris/enhet för att totalt sätt sälja högre volymer.

I mina ögon är 2k mycket pengar men för ett chassi som detta är det perfa.
Om det skulle verkligen behövas så skulle jag själv kunna göra ett liknande chassi för typ samma peng, men jag e lat å fattig nu å detta verkar vara nästan exakt vad jag vill ha och är villig att betala för.

2k är en struntsamma om man är ute efter kvalitet. Innan mitt senaste köp av Fractal Design R5, så har de flesta chassina legat på 4-5k, men kan man få samma/liknande kvalitet för mycket lägre pris så är det klart man inte tackar nej.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av backfeed:

Jepp, men har just nu hål i minnet och kommer inte ihåg vilken risertillverkare det blev (kan vara LiHeat). Louqe jämförde med 3M:s "värsting" och båda gav identisk prestanda, så valet blev tämligen självklart. Skulle tro att över väldigt långa avstånd så kanske 3M:s är bättre, men nu handlar det ju bara om en kort fjuttbit.

Jag testade de två Riser:serna åt Louqe, även en no-name variant från ebay jag hade hemma. Prestandaskillnaderna var försumbara. Ingen gick ut segrande med konsekvent prestandafördel utan det svajade runt någon procent upp och ner för samtliga risers.

Den svarta, Li-Heat eller vad den nu hette, kändes mer gedigen med kabeln säkrad med fastskruvade plast-stag. 3M hade något lim över lödningarna enbart. Den svarta ser även bättre ut än den silvriga 3M.

(Misstänker att 3M kostar flertalet hundralappar mer än den svarta så valet bör falla på den som ger minst RMA-ärenden i förhållande till kostnadsbesparingarna man gör på en billigare variant). Några fysiska slitage-tester har inte jag gjort men med tanke på att man inte sparkar boll med chassit bör det väl vara en rätt liten risk?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag testade de två Riser:serna åt Louqe, även en no-name variant från ebay jag hade hemma. Prestandaskillnaderna var försumbara. Ingen gick ut segrande med konsekvent prestandafördel utan det svajade runt någon procent upp och ner för samtliga risers.

Den svarta, Li-Heat eller vad den nu hette, kändes mer gedigen med kabeln säkrad med fastskruvade plast-stag. 3M hade något lim över lödningarna enbart. Den svarta ser även bättre ut än den silvriga 3M.

(Misstänker att 3M kostar flertalet hundralappar mer än den svarta så valet bör falla på den som ger minst RMA-ärenden i förhållande till kostnadsbesparingarna man gör på en billigare variant). Några fysiska slitage-tester har inte jag gjort men med tanke på att man inte sparkar boll med chassit bör det väl vara en rätt liten risk?

Sett andra testa riser och vissa gav inte någon signal (när det blev längre avstånd), runt 20/30CM. Men kan ju blivit bättre idag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Broken-arrow:

Sett andra testa riser och vissa gav inte någon signal (när det blev längre avstånd), runt 20/30CM. Men kan ju blivit bättre idag.

Nu är kabeln så pass kort att det inte bör vara några problem till att börja med.
Men om vi hade pratat om längre kabellängder:
Båda kablar är skärmade, de bör vara impendansanpassade (om tillverkarna inte är helt inkompetenta). Bör alltså inte vara några problem att få fram signalerna även om kablarna skulle vara två tre gånger längre. Se gärna LTTs test av seriekoppling av skärmade-risers.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §9*

Observera att all handel hör hemma i marknaden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Sunday boredom

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den svarta, Li-Heat eller vad den nu hette, kändes mer gedigen med kabeln säkrad med fastskruvade plast-stag. 3M hade något lim över lödningarna enbart. Den svarta ser även bättre ut än den silvriga 3M.

(Misstänker att 3M kostar flertalet hundralappar mer än den svarta så valet bör falla på den som ger minst RMA-ärenden i förhållande till kostnadsbesparingarna man gör på en billigare variant). Några fysiska slitage-tester har inte jag gjort men med tanke på att man inte sparkar boll med chassit bör det väl vara en rätt liten risk?

Trodde att Li-Heat skulle kännas mindre premium rent fysiskt, men det är alltså tvärtom. Inte dumt!

Har för mig att 3M Twin Axial kostar dubbelt så mycket, något i stil med ~1000:- för den och ~500:- för Li-Heat för den längd som behövs till detta chassi. Men jag kan minnas fel.

Skrivet av DavidtheDoom:

Nu är kabeln så pass kort att det inte bör vara några problem till att börja med.
Men om vi hade pratat om längre kabellängder:
Båda kablar är skärmade, de bör vara impendansanpassade (om tillverkarna inte är helt inkompetenta). Bör alltså inte vara några problem att få fram signalerna även om kablarna skulle vara två tre gånger längre. Se gärna LTTs test av seriekoppling av skärmade-risers.

Båda är gedigna, jag läste igenom en specifikations-pdf från Li-Heat som PaChalski länkade till och jag är visserligen ingen elektronikingenjör och minns heller inte detaljerna, men på papperet såg Li-Heat minst lika bra ut som 3M Twin Axial.

Och som sagt, det är ett kort avstånd som behövs i detta chassi, så det kommer garanterat funka finfint.

Tillägg: hittade PaChalskis inlägg i huvudtråden med länkar till test + spec:

#16804029

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Top hat nu blev jag hungrig på glass...

Förövrigt verkar detta vara ett mycket bra chassi. Tyvärr så är det för tråkigt för min smak då jag gillar lite flair på datorprylar och inte allt för avskalat men på objektiva grunder ett mycket bra och snyggt chassi!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Mitt hjärta säger ja, men hjärnan säger nej. Tycker det är skitcoolt med dessa små chassin som kommer ut. Men... Största problemet med dem är att det numera finns Miditowers med plats för ATX i inte så mycket större fysiskt format. Tänker mest på Phanteks P300 (200 × 450 × 400 mm) som kostar 600 kr. Då behöver man inte anpassa komponenterna eller betala ur arslet.

Med det sagt hade jag ju hellre haft Gost S1 på skrivbordet, rent estetiskt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Mitt hjärta säger ja, men hjärnan säger nej. Tycker det är skitcoolt med dessa små chassin som kommer ut. Men... Största problemet med dem är att det numera finns Miditowers med plats för ATX i inte så mycket större fysiskt format. Tänker mest på Phanteks P300 (200 × 450 × 400 mm) som kostar 600 kr. Då behöver man inte anpassa komponenterna eller betala ur arslet.

Med det sagt hade jag ju hellre haft Gost S1 på skrivbordet, rent estetiskt.

Förstår i det du menar och delvis håller med. Visserligen så är storlekarna väldigt skilda, samt att materialet skiljer sig nog en hel del i kvalité.
Kollade in Phanteks P300, såg rätt schysst ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Mitt hjärta säger ja, men hjärnan säger nej. Tycker det är skitcoolt med dessa små chassin som kommer ut. Men... Största problemet med dem är att det numera finns Miditowers med plats för ATX i inte så mycket större fysiskt format. Tänker mest på Phanteks P300 (200 × 450 × 400 mm) som kostar 600 kr. Då behöver man inte anpassa komponenterna eller betala ur arslet.

Med det sagt hade jag ju hellre haft Gost S1 på skrivbordet, rent estetiskt.

Phanteks P300 är litet för att vara ett ATX-chassi med sina 36 liter, men Ghost S1 är på 8(+) liter, vilket är en väldigt stor skillnad (P300 är mer än 4 ggr så stor).

Förutom storleksskillnaden så ser P300 ut som vilket chassi som helst (enligt min åsikt tråkigt), medans Ghost S1 är en liten läckerbit, men det sa du ju som sagt redan.

Visa signatur

5950X, 3090