G.Skill lanserar DDR4-minnen i 4 266 MHz med låg latens

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag börjar bli sen eller så timar det ut. Förenklat har 1000 Mhz cas 2 har samma latens som 2000 Mhz cas 4

Det är samma tid, vi har samma fysikaliska problem att få ner cas. Så vi har fått upp bandbredden och timingen genom en massa små variabler men de stora är fysikalsika problem.

Edit:
Hade skrivigt ett inlägg om att @Yoshman hade ett tidigare och bra inlägg på det hela men det försvann det också tror jag. @Yoshman om du minns in villken tråd du skrev om timings i tid i förhållande till minnes hastighet får du gärna länka om. Lite off topic iofs.

stämmer bra men är inte cas latens och liknande internt för minnes cellerna och inte själva länken mellan cpu och minne som mhz är? eller är jag helt ute och cyklar.
exempel = 100000mhz minne med 50000 cas latens = att singalen från cpu kommer fram snabbt men får vänta länge på att en ledig/tillgänglig cell tilldelas?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om du din cpu vill ha info från rad ditten datten i ram så skickas en förfrågan, data bussen förutsätter att rätt nolla eller etta är på bussen vid en specifik tidpunkt. Om din dator vet att du kör med CMD (commadrate 2 istället för 1) väntar den en viss tid innan den läser av databussen från minnet. Detta läggs på den tid som ditt RAM är hämta datat. Det är lite som ett datablad med rutor. Att hitta rätt beror på CL (CAS) (RAS) och förhållandet mellan dem. 8-8-8 är cas 8, cas to ras 8, och ras 8, det som oftast tar läng tid är CL (CAS). Sen har du refreshen, då minnet behöver aktivera om spänningen så att den inte faller så lågt så att vi inte vet om det var en nolla eller etta. Alla dessa plus en massa till man oftast orkar grotta ner sig i är den totala tiden från att minneskontrollern frågar efter något tills det förväntas finnas som ett svar. Så vi pratar ns då vi pratar cykler på bussen i vissa fall och minnes kontrollern i vissa fall och minnena i vissa fall. Men det är en kedja. Ett helt fel exempel. Jag vill ha ett äpple 2+2+3+45+5=59 om 59ns ska svaret vara tillbaka. Men om det står fel så kanske det läses av om 58ns eller 60ns. har man tur så är det vad som borde vara där men det är tur.
Om vi kollar på gamla Intel platformer som hade FSB så var CMD Command Rate, man kunde välja 1T eller 2T tror att vissa moderkort för t,ex i7-920 hade en 3T Den parametern var fördröjningen från nordbryggan till minnena, den biten sitter i CPU idag. Är det för många adresser att gå igenom måste man höja CMD, tror det går att fula sig med andra timings också men det är överkurs. Så att alla register hinns gå igenom innan minneskontrollen förutsätter att den ska läsa av datat från bussen. Om du har en skadad, minnes kontroller kan du i vissa fall få en stabil dator genom att sänka alla värden så att den räknar rätt och se till så minnena synlar långsamt RICKTIGT långsamt med den så den får god tid på sig. Men det är något jag och minna polare bara testat på trasig hårdvara, kan bara rekommendera att leka så idiotskt då det ändå inte spelar någon roll. Inte så säker jag svarade på din fråga.

En sak som bör nämnas är att normalt sett frågas det inte efter bara en adress i minnet utan start adressen, sen läsar man vidare från minnet då slipper man alla omfrågningar om nästa adress. Det brukar inte synnas i spel på FPS eftersom det är bara då den ska hitta adressen att läsa ifrån som det syns. Så du får samma FPS nästan men lite högre latency. Sen hur känslig man är är individuelt. Placebo eller om man har en massa annan utrystning. Skärm mus tangetbord mm alla bäckar små.

Edit2:
Om minnes kontrollern vet att RAM minnerna kommer ta sej 70ns på sig, men är färdig vid 55ns då kan den stå och vänta 15ns. Den kan ju ändå inte göra något innan den fått ny info.

Edit:
@Aka_The_Barf
Var tänkt till dig men vart mer en uppsats för mig själv.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf:
CAS räknas också i cykels fast minnets då. Så 1600Mhz CAS 8 är samma tid som 800Mhz CAS 4. CMD command rate kan ha ändrats men mig veterligen så var det minnets grundhastighet det gick på , lärde mig då jag OC AMD64 singel och dual.

Ledig är lite fel, men att den får vänta innan den läser av eftersom att den inte litar på att det som är på bussen är det den vill ha innan den tid som är specificerad är mer korrekt. Tror du kan det bättre än din eller min beskrivning. Och om du har missförstått så kan du det snart. Så nära är du.
Vad ska man säja, klockor.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Allt över 2400mhz är överklock då det är den högsta hastigheten som ddr4 officiellt stödjer.

Skickades från m.sweclockers.com

JEDEC har nyligen lagt till DDR4 3200 som standard, kommer givetvis ta någon generation innan vi ser stöd för det men både Ryzen samt CL har 2666MHz stöd i dagsläget utan överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om du din cpu vill ha info från rad ditten datten i ram så skickas en förfrågan, data bussen förutsätter att rätt nolla eller etta är på bussen vid en specifik tidpunkt. Om din dator vet att du kör med CMD (commadrate 2 istället för 1) väntar den en viss tid innan den läser av databussen från minnet. Detta läggs på den tid som ditt RAM är hämta datat. Det är lite som ett datablad med rutor. Att hitta rätt beror på CL (CAS) (RAS) och förhållandet mellan dem. 8-8-8 är cas 8, cas to ras 8, och ras 8, det som oftast tar läng tid är CL (CAS). Sen har du refreshen, då minnet behöver aktivera om spänningen så att den inte faller så lågt så att vi inte vet om det var en nolla eller etta. Alla dessa plus en massa till man oftast orkar grotta ner sig i är den totala tiden från att minneskontrollern frågar efter något tills det förväntas finnas som ett svar. Så vi pratar ns då vi pratar cykler på bussen i vissa fall och minnes kontrollern i vissa fall och minnena i vissa fall. Men det är en kedja. Ett helt fel exempel. Jag vill ha ett äpple 2+2+3+45+5=59 om 59ns ska svaret vara tillbaka. Men om det står fel så kanske det läses av om 58ns eller 60ns. har man tur så är det vad som borde vara där men det är tur.
Om vi kollar på gamla Intel platformer som hade FSB så var CMD Command Rate, man kunde välja 1T eller 2T tror att vissa moderkort för t,ex i7-920 hade en 3T Den parametern var fördröjningen från nordbryggan till minnena, den biten sitter i CPU idag. Är det för många adresser att gå igenom måste man höja CMD, tror det går att fula sig med andra timings också men det är överkurs. Så att alla register hinns gå igenom innan minneskontrollen förutsätter att den ska läsa av datat från bussen. Om du har en skadad, minnes kontroller kan du i vissa fall få en stabil dator genom att sänka alla värden så att den räknar rätt och se till så minnena synlar långsamt RICKTIGT långsamt med den så den får god tid på sig. Men det är något jag och minna polare bara testat på trasig hårdvara, kan bara rekommendera att leka så idiotskt då det ändå inte spelar någon roll. Inte så säker jag svarade på din fråga.

En sak som bör nämnas är att normalt sett frågas det inte efter bara en adress i minnet utan start adressen, sen läsar man vidare från minnet då slipper man alla omfrågningar om nästa adress. Det brukar inte synnas i spel på FPS eftersom det är bara då den ska hitta adressen att läsa ifrån som det syns. Så du får samma FPS nästan men lite högre latency. Sen hur känslig man är är individuelt. Placebo eller om man har en massa annan utrystning. Skärm mus tangetbord mm alla bäckar små.

Edit2:
Om minnes kontrollern vet att RAM minnerna kommer ta sej 70ns på sig, men är färdig vid 55ns då kan den stå och vänta 15ns. Den kan ju ändå inte göra något innan den fått ny info.

Edit:
@Aka_The_Barf
Var tänkt till dig men vart mer en uppsats för mig själv.

Din Enter-tangent verkar ha gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Din Enter-tangent verkar ha gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Aka_The_Barf:
CAS räknas också i cykels fast minnets då. Så 1600Mhz CAS 8 är samma tid som 800Mhz CAS 4. CMD command rate kan ha ändrats men mig veterligen så var det minnets grundhastighet det gick på , lärde mig då jag OC AMD64 singel och dual.

Ledig är lite fel, men att den får vänta innan den läser av eftersom att den inte litar på att det som är på bussen är det den vill ha innan den tid som är specificerad är mer korrekt. Tror du kan det bättre än din eller min beskrivning. Och om du har missförstått så kan du det snart. Så nära är du.
Vad ska man säja, klockor.

Din uppsats ovan var bra 😊. Då hänger jag med lite bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Nä stämmer inte, Kör mina allt från CL13-14 3733MHz 3666.
Dessa är dock för 4x minnen därför det är rätt hög spänning.

Annars kör man alltid 2 minnen för stabilitet.

Bästa är CL14 3733MHz för mest FPS gain

Hur mycket kan det skilja i fps?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Ser priserna ut som de gör nu så lär de kosta en arm och ett ben. Men det är klart att det är häftigt att utvecklingen går frammåt, Synd bara att plånboken ska behöva hamna gråtandes i fosterställning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Spänningen ser helt Bananas ut. Jag är inte jättekinkig med spänningsnivåerna men just minneskontrollers är ju ökänt känsliga för hög spänning under längre tid.

Spänningen på minnet verkar det inte vara så problematiskt med som alla tror. Minnen klarar oftast ganska höga volt jämfört med vad man skall köra med på cpu:n som exempel.

AMD har nämnt 1.500V bör man inte gå över för sina Ryzen processorer med minnen. Kan väl hålla med min "enda punkt av referens" att mina minnen inte gillar mycket högre än 1.500V fören det blir mera instabilt att ha högre volt än att hålla sig just under.

Kör minnen i ~1.490V och det har fungerat väldigt bra. Dock är det lite äldre stickor på 30nm.
Som exempel får man problem med flera fel om man kör 1.530V och liknande, det blir inte bättre och bara mera ostabilt.

Ser oftast att med nyare minnen på bättre nm process så behöver man inte gå högre än 1.400-1.450V för att få all prestanda minnet har att ge(det blir inte bättre med mera volt)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hACmAn:

Jag börjar bli sen eller så timar det ut. Förenklat har 1000 Mhz cas 2 har samma latens som 2000 Mhz cas 4

Det är samma tid, vi har samma fysikaliska problem att få ner cas. Så vi har fått upp bandbredden och timingen genom en massa små variabler men de stora är fysikalsika problem.

Edit:
Hade skrivigt ett inlägg om att @Yoshman hade ett tidigare och bra inlägg på det hela men det försvann det också tror jag. @Yoshman om du minns in villken tråd du skrev om timings i tid i förhållande till minnes hastighet får du gärna länka om. Lite off topic iofs.

Edit:
https://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency
Om du kollar på First word som ett exempel. (lite snedvridet visserligen. Där har vi för att ta två roliga exempel.
DDR SDRAM DDR-400 400 MT/s 2.500 ns 200 MHz 5.000 ns 2 10.00 ns 17.50 ns 27.50 ns
DDR2 SDRAM DDR2-800 800 MT/s 1.250 ns 400 MHz 2.500 ns 4 10.00 ns 13.75 ns 18.75 ns

Den relevanta latensen är den som mäts i nanosekunder, den får man på följande sätt

Latens(RamSpeed, CL) = 2 * CL / RamSpeed

Tvåan kommer från att DDR4-3200 betyder 3200 MT/s (MegaTransfers per sekund) men frekvensen är 1600 MHz, d.v.s. faktiskt frekvens är alltid hälften av specificerade hastigheten.

CAS latens har legat runt 10 ns senaste 10 åren, minnena i artikeln har ner till 8,0 ns latens vilket är riktigt bra.

Högre frekvens är trevligt då det ökar bandbredd och minskar latens (vid bibehållen CL). Men verkar som det är latensen, räknat i nanosekunder, som oftast spelar mest roll när det kommer till snabba minnen.

TechPowerUp har testat en rad minnen på 8700K, tar man kvoten mellan minneshastighet och CL ser man att t.ex. spelresultaten är väldigt mycket rangordnade enligt denna kvot (högre här är snabbare).

Finns i.o.f.s. vissa fall som gillar hög handbredd, men även de brukar "nöja" sig någonstans runt 3000 MT/s. Efter det verkar låg CAS-latens vara det enda som spelar någon roll.

Angående vad som är JEDEC standard. Tror faktiskt man specificerat upp till DDR4 3200 MT/s numera, fast bara med CL 20 samt allt över 1,2 V är utanför standarden.

Däremot är allt över 2666 MT/s utanför specifikation för Coffee Lake. Ryzen är lite lurigare, det är 2666 MT/s för en "rank" per kanal, 2400 MT/s för två ranks och var tidigare 2133 för fyra ranks men kan ha ändrats till 2400 MT/s i senare uppdateringar. UDIMMs har en eller två rank per sticka, så man har 1, 2 eller 4 ranks per kanal i praktiken.

Vissa högpresterande minnen verkar innehålla logik som skalar vissa sub-timings med temperaturen på minneskapslarna, så inte alls säkert att de blir snabbare om man måste fläska på allt för mycket med spänning.

Sist, både Intel och än mer AMD (då större del av kretsen är bunden till minneshastigheten) uppvisar rejält ökande strömförbrukning när man passerar ~3500 MT/s. Något bl.a. Techreport noterade i sitt test av i9-7980XE där man körde med 3600 MT/s minnen, kolla in detta

TR 1950X drar mer än i9-7980XE med DDR4 3600 MT/s

Så frågan är om det riktigt är värt att gå förbi 3200 MT/s och CL12, det ger faktiskt lite lägre latens än 4266 MT/s och CL17.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av blue eyed devil:

Hur mycket kan det skilja i fps?

Olika spel men i WoW kan jag få upp mot 20 + FPS jämfört mot 2400MHz CL15

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

JEDEC har nyligen lagt till DDR4 3200 som standard, kommer givetvis ta någon generation innan vi ser stöd för det men både Ryzen samt CL har 2666MHz stöd i dagsläget utan överklockning.

JEDEC:s standard för DDR4 3200 inkluderar bara CAS 20, 22 och 24 vilket är högt jämfört med de fabriksöverklockade modulerna som säljs idag (de brukar vara CAS 14 eller 16 vid 3200). De väljer att hålla latency kring 12.5 - 15 ns vilket är ungefär samma som med t.ex. 2133 @ CAS 14 - 16 eller 2400 i CAS 15 - 18 så i praktiken blir prestandan med en JEDEC 3200-modul knappt bättre än med en långsammare, eftersom det är latency som gör störst skillnad.
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR4_SDRAM#JEDEC_standard_DDR4_...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Olika spel men i WoW kan jag få upp mot 20 + FPS jämfört mot 2400MHz CL15

med v-sync off och ca 2000fps då eller?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lordsqueak:

med v-sync off och ca 2000fps då eller?

Nä v-sync på och 4500 FPS.

#nice kommentar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nighthog:

Spänningen på minnet verkar det inte vara så problematiskt med som alla tror. Minnen klarar oftast ganska höga volt jämfört med vad man skall köra med på cpu:n som exempel.

AMD har nämnt 1.500V bör man inte gå över för sina Ryzen processorer med minnen. Kan väl hålla med min "enda punkt av referens" att mina minnen inte gillar mycket högre än 1.500V fören det blir mera instabilt att ha högre volt än att hålla sig just under.

Kör minnen i ~1.490V och det har fungerat väldigt bra. Dock är det lite äldre stickor på 30nm.
Som exempel får man problem med flera fel om man kör 1.530V och liknande, det blir inte bättre och bara mera ostabilt.

Ser oftast att med nyare minnen på bättre nm process så behöver man inte gå högre än 1.400-1.450V för att få all prestanda minnet har att ge(det blir inte bättre med mera volt)

Problemet är inte att minnescellerna inte klarar av det utan att IMC:n tar stryk. Ett av de vanligaste problemen när en processor väl pajar. Ivy bridge var rejält utsatta när det var många som körde 1.65 V. Sedan är såklart det mer ett undantag att grejerna går sönder till att börja med.

Skrivet av Yoshman:

Så frågan är om det riktigt är värt att gå förbi 3200 MT/s och CL12, det ger faktiskt lite lägre latens än 4266 MT/s och CL17.

Var hittar du 3200 MT/s CL12 stickor? Tror inte jag sett CL13 DDR4 ens.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hACmAn:

Om du din cpu vill ha info från rad ditten datten i ram så skickas en förfrågan, data bussen förutsätter att rätt nolla eller etta är på bussen vid en specifik tidpunkt. Om din dator vet att du kör med CMD (commadrate 2 istället för 1) väntar den en viss tid innan den läser av databussen från minnet. Detta läggs på den tid som ditt RAM är hämta datat. Det är lite som ett datablad med rutor. Att hitta rätt beror på CL (CAS) (RAS) och förhållandet mellan dem. 8-8-8 är cas 8, cas to ras 8, och ras 8, det som oftast tar läng tid är CL (CAS). Sen har du refreshen, då minnet behöver aktivera om spänningen så att den inte faller så lågt så att vi inte vet om det var en nolla eller etta. Alla dessa plus en massa till man oftast orkar grotta ner sig i är den totala tiden från att minneskontrollern frågar efter något tills det förväntas finnas som ett svar. Så vi pratar ns då vi pratar cykler på bussen i vissa fall och minnes kontrollern i vissa fall och minnena i vissa fall. Men det är en kedja. Ett helt fel exempel. Jag vill ha ett äpple 2+2+3+45+5=59 om 59ns ska svaret vara tillbaka. Men om det står fel så kanske det läses av om 58ns eller 60ns. har man tur så är det vad som borde vara där men det är tur.
Om vi kollar på gamla Intel platformer som hade FSB så var CMD Command Rate, man kunde välja 1T eller 2T tror att vissa moderkort för t,ex i7-920 hade en 3T Den parametern var fördröjningen från nordbryggan till minnena, den biten sitter i CPU idag. Är det för många adresser att gå igenom måste man höja CMD, tror det går att fula sig med andra timings också men det är överkurs. Så att alla register hinns gå igenom innan minneskontrollen förutsätter att den ska läsa av datat från bussen. Om du har en skadad, minnes kontroller kan du i vissa fall få en stabil dator genom att sänka alla värden så att den räknar rätt och se till så minnena synlar långsamt RICKTIGT långsamt med den så den får god tid på sig. Men det är något jag och minna polare bara testat på trasig hårdvara, kan bara rekommendera att leka så idiotskt då det ändå inte spelar någon roll. Inte så säker jag svarade på din fråga.

En sak som bör nämnas är att normalt sett frågas det inte efter bara en adress i minnet utan start adressen, sen läsar man vidare från minnet då slipper man alla omfrågningar om nästa adress. Det brukar inte synnas i spel på FPS eftersom det är bara då den ska hitta adressen att läsa ifrån som det syns. Så du får samma FPS nästan men lite högre latency. Sen hur känslig man är är individuelt. Placebo eller om man har en massa annan utrystning. Skärm mus tangetbord mm alla bäckar små.

Edit2:
Om minnes kontrollern vet att RAM minnerna kommer ta sej 70ns på sig, men är färdig vid 55ns då kan den stå och vänta 15ns. Den kan ju ändå inte göra något innan den fått ny info.

Edit:
@Aka_The_Barf
Var tänkt till dig men vart mer en uppsats för mig själv.

Det är inte riktigt hur RAM fungerar. DRAM är uppdelat i en rad lager, tyvärr är dessa väldigt sammanflätade...

DIMM/rank
Börjar man på toppen har vi RAM-stickorna, en DIMM. På dessa finns ett elektriskt gränssnitt mot ett gäng RAM-kretsar, typiskt 8 till 16 stycken.

Varje DIMM är separerad i en eller två "ranks". En rank är en grupp av RAM-kretsar där gruppen kretsar parallellkopplas så att de tillsammans bildar en 64-bitar bred databuss.

Två enkel-rank DIMMar är därför ur den här aspekten logiskt ekvivalenta med en dual-rank DIMM. I båda fallen delar ranks på samma data/kommando-buss så måste till en sekvens där minneskontroller väljer en viss rank innan ett kommando utförs.

Bank
Adressrymden är sedan uppdelad i flera banker per rank. Man har flera banker av en rad orsaker, den viktigaste är ökad parallellism, två olika banker kan samtidigt vara aktiva. Är därför möjligt att till viss del "gömma" latens, en läsning startas mot bank N, tar ju minst CAS cykler innan data läggs ut på databussen. Någon cykel senare startas en läsning mot bank M (N!=M), det innan första läsningen börjat leverera data.

Data för dessa två läsningar kommer båda levereras efter CAS cykler (om vi nu antar att båda läser data som redan ligger i "row-buffer", se nedan).

Är faktiskt omöjligt att nå full bandbredd utan denna typ av parallellism. Två läsningar från samma bank sker seriellt, d.v.s. är först när transaktionen är helt klar som nästa läsning påbörjas.

Inte helt på det klara med hur många "banks" dagens minnen typiskt har. Har väldigt ofta sätt illustrationen som visar 8 eller 16 "banks" per "rank", gissar att det kanske är en typiskt siffra.

Rader och kolumner
Minnet är rent fysiskt ordnat som en matris, i rader och kolumner. Kolumner är den lägre dimensionen, d.v.s. data i en kolumn är data som adressmässigt ligger direkt på rad.

Det går inte direkt att läsa data från matrisen, den enda data som direkt kan läsas är den kolumn som ligger i "row buffer" (också kallad "sense amplifier").

CAS
Antal cykler det tar från en läsning startar till dess att data kommer ut på data-bussen är CAS cykler. CAS latensen är det enda som spelar roll för detta.

Men som nämndes ovan, är bara data som redan är del av den aktiva raden (som ligger i "row buffer") som kan läsas/skrivas. Storleken på varje rad varierar, det är i praktiken beroende av storleken på DIMMs. Idag är 8 kB en väldigt vanligt storlek på en rad.

Banks kommer in även här, varje bank har en egen "row-buffer". Så fler banks, vilket ökar med antalet ranks/DIMMs, ökar alltså sannolikheten att det data man vill läsa redan ligger i "row-buffer".

Vilken bank som data ligger i bestäms helt av adressen på data man vill åt. Adressen bestämmer även vilken minneskanal och rank som kommer används. Rätt självklart om tänker lite på det.

RAS
Om data inte ligger i "row-buffer" finns lite olika fall och är här de andra latenssiffrorna kommer in. Är inte jättehemma på detta, men rätt säker att 3:e siffran i timings är antal cykler från att man "stänger" en rad till dess att nästa kan börja öppnas.

Andra siffran, RAS latens, är tiden det tar att läsa ut en rad ur matrisen och lägga den i "row buffer". En rad har sedan typiskt 8192/8/8=128 kolumner (8192 kB per rad och 8 byte, 64-bitar, är antal bytes som varje buss-överföring levererar samt en "burst-längd" på 8 transfers/4 cykler).

Så tre huvudfall för att utföra en minnestransaktion

  • data ligger redan i "row-buffer", tar CAS cykler

  • "row-buffer" är inaktiv/tom, tar RAS cykler att fylla "row-buffer" och CAS att läsa/skriva data

  • "row-buffer" är aktiv, tar först RP (RAS precharge, 3:e siffran) att förbereda "row-buffer" för ny data (har man skrivit måste ju data i "row-buffer" först skrivas till matrisen), sedan RAS cykler att läsa raden och slutligen CAS cykler för transaktionen

Har man ett single rank system med två DIMMar (normalt i dual-channel) och 8 "banks" går det alltså (med typisk "row-buffer" storlek för dagens system) upp till 8*128*2=2048 minnestransaktioner där det enda som spelar roll är CAS-latens per transaktion där något annat spelar roll. Detta är t.ex. fallet om man läser/skriver sekventiellt, vid mer slumpmässig läsning blir det naturligtvis en klart mindre siffra.

I praktiken är därför CAS latens, ihop med frekvens, den överlägset viktigaste parametern för RAM. Frekvensen påverkar ju båda bandbredd och faktiskt latens (den mätt i nanosekunder).

Edit: exakt vad "command rate" gör är lite dunkelt i min mening... Vissa pratar om att det är tiden att göra "chip select", gissar att det måste göras varje gång man byter rank/DIMM.

Har också sett någon förklaringen kring att det är tiden mellan två kommandon, så 1T betyder att t.ex. två läsning (mot olika banker) kan utföras cykler efter varandra med 2T betyder att det måste gå en cykel emellan. Då en burst är 4 cykler borde det i så fall spela rätt lite roll om man har 1T eller 2T.

2T ska i alla fall "lätta på trycken" för minnesbussen rent elektriskt, så 2T kanske är vettigt om man har många rank/DIMMs alt. kör med väldigt hög frekvens och hög spänning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Var hittar du 3200 MT/s CL12 stickor? Tror inte jag sett CL13 DDR4 ens.

I forumet

Har lite dålig koll exakt på vad som kan köpas, men has sett CL12 DDR4-3200 nämnas i forumet. Men kan naturligtvis handla om "överklockade" varianter där det kanske inte riktigt är så stabilt att någon tillverkare skulle våga sälja dem med officiell CL12 märkning.

TechPowerUp har i alla fall med DDR4-3200 CL14 i sitt test, så utgår från att sådant finns. Själv fiser jag runt med DDR4-2933 CL16, fast har konstaterat att de saker jag gör är i gruppen av saker som påverkas väldigt marginellt av minneshastighet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Är inte dessa väldigt prisvärda?
G.Skill Ripjaws V Black DDR4 PC28800/3600MHz CL16 2x8GB (2090 kr)

Köpte ett par som ska gå till 8600k nu i dagarna.

Vart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vart?

Skickades från m.sweclockers.com

Både Elgiganten och NetonNet hade de för 2090kr i fredags, Elgiganten plockade dock bort de helt och hållet på lördagen.
Jag hann beställa ett par från Elgiganten och fick kollinr idag vilket förvånade mig lite, trodde inte de skickar på helger.

Men då det nästan bara är jag som nappat på dom så börjar man ju undra varför folk undviker just dessa stickor?

Edit: Erbjudandet finns fortfarande på NetonNet, dock ej i lager. G.Skill DDR4 3600Mhz CL 16 2x8GB

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

@Piinmu: Jag letade bara low profile när jag skulle köpa minnen så hade inte tittat på dom där personligen, men nu frågade jag åt en vän. Kanske andra oxo letar främst LP. Hittade dom själv men såg att dom inte fanns på lager, men tack för svar!

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Olika spel men i WoW kan jag få upp mot 20 + FPS jämfört mot 2400MHz CL15

inte illa

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Trevligt att se DDR4 ge gott om alternativ under 8,5ns. Äntligen verkar de ha kommit in i sin gyllene ålder som man saknat från DDR3. Mer av dessa tack... men kanske hålla sig på 1.35V dock.

Skrivet av anon159643:

Bara jag som ser problem med att allt över 2400MHz är överklock. Där det mest uppenbara problemet är att märkesdator och vissa butiker säljer dem med slöa minnet.
Som dessa Taurus Overkill/Uberkill för nästan 30 000kr och har 2400MHz minnen...
https://www.inet.se/produkt/1512004/taurus-overkill-titan-xp
https://www.inet.se/produkt/1513001/taurus-uberkill-gtx-1080-...

Det är annars bra att minnesutveckligen går framåt, för min egen del är de alldeles för dyra per GB. Men när de går klocka så hör högt så gissar jag att det är lite spill på minnen som ej uppfyller de lägre kraven.

En fråga är såklart när man behöver ha så högt klockade minnen, men det är väl som vanligt. Bättre vetande sa att snabba minnen var i princip var meningslös för alla, helt plötsligt började spel kunna utnyttja snabbare ramminnen och helt plötsligt är snabbare minnen bra för alla.

Problemet är att DDR4 i lägre frekvens är rent av... uselt.
Spelen började ha nytta av mer bandbredd redan på haswell tiden, och desto snabbare GPU blivit, desto högre upplösning och frekvenser vi pressar desto mer påverkar det.

Som många säger ovan dock är latens största vinsten. När man satt på tex 1600 CL9 så var detta vid köp ganska ok med sina 11.25ns, men allt eftersom kraven ökat så har detta blivit lite av en flaskhals. Men jämför man tex DDR3 2133 CL9 @ 1.65v (populära moduler) med 8,43ns så ser man hur enormt före detta är, när du jämför med de i artikeln. Vi är mao först där... tillbaka till standard OC moduler för DDR3.

Skrivet av Icte:

1.45V är väl ganska lågt ändå? Kommer man upp över 1.65V hade jag nog varit orolig, men annars är allt under helt OK även för nyare plattformar?

1.35V är vad man borde pressa minneskontroller till. Skylake och Kaby ska tom klara 1.35V officiellt, pga DDR3L stöd.

Skrivet av Yoshman:

Den relevanta latensen är den som mäts i nanosekunder, den får man på följande sätt

Latens(RamSpeed, CL) = 2 * CL / RamSpeed

Tvåan kommer från att DDR4-3200 betyder 3200 MT/s (MegaTransfers per sekund) men frekvensen är 1600 MHz, d.v.s. faktiskt frekvens är alltid hälften av specificerade hastigheten.

CAS latens har legat runt 10 ns senaste 10 åren, minnena i artikeln har ner till 8,0 ns latens vilket är riktigt bra.

Högre frekvens är trevligt då det ökar bandbredd och minskar latens (vid bibehållen CL). Men verkar som det är latensen, räknat i nanosekunder, som oftast spelar mest roll när det kommer till snabba minnen.

TechPowerUp har testat en rad minnen på 8700K, tar man kvoten mellan minneshastighet och CL ser man att t.ex. spelresultaten är väldigt mycket rangordnade enligt denna kvot (högre här är snabbare).

Finns i.o.f.s. vissa fall som gillar hög handbredd, men även de brukar "nöja" sig någonstans runt 3000 MT/s. Efter det verkar låg CAS-latens vara det enda som spelar någon roll.
[/spoiler]

Så frågan är om det riktigt är värt att gå förbi 3200 MT/s och CL12, det ger faktiskt lite lägre latens än 4266 MT/s och CL17.

Detta är också lite varför jag ansåg DDR4 inte redo när Skylake kom, för vi hade 2133 CL 15-16 (14ns+) moduler. Hemska saker som tyvärr många sitter på idag i tron att "de var framtidssäkra". Jag hävdade gång på gång att dessa kommer bli värdelösa prestandamässigt, precis som 1066/1333 på DDR3. Och tja.. här sitter vi nu och ser exakt detta.

Det är kul dock att se DDR4 börjar komma in i sina bättre tider, och som du säger 3000-ish Mhz är iaf nog för idag. Kanske inte imorgon, kanske inte nästa generation, men idag.

DDR3 kan ju dock ändra frekvensen rätt friskt, så länge som latensen till CAS/RAS osv hålls snarlikt, eller man lägger på lite spänning så kan man OCa dem lite och få ner latensen. Så i teorin borde 2133/2400 DDR4 också kunna göra något liknande om du får upp dem i 1.35V, lägger dem runt 2933-3200 och hittar en optimal nivå.

Vad @Aka_The_Barf ovan säger är inte helt fel nämligen. CAS/RAS värdena på minnen är just en multipel. Självklart är allt inte så enkelt när man går på djupet, men faktum är att det är ganska enkelt att köra 1333Mhz DDR3 i 2133MHZ tex. Så i teorin borde detta också gå med DDR4, där enda undantaget kan bli minneskontrollern på CPUn.

Du måste dock justera multiplarna så att de matchar. Ex 1600 CL9 -> 2133 CL12. Båda är exakt samma 11.25ns latens, och av erfarenhet kan jag säga att över 99% av fallen, går det utan problem.

Så 2133 CL14 (13.13ns) bör kunna 3200 CL21 på samma nivå också precis som 2400 CL15 (12,5ns) bör kunna köra 3200 CL20. Men det är som sagt skrämmande hur dålig latens dessa har jämfört med budget DDR3 1600 CL9.

PS. En förkortning för om ni snabbt vill räkna ut första ord latensen på RAM: (2000 / "RAM DDR frekvens" * CL) ger resultatet färdigt i nanosekunder. Tex 2000/3200*20= 12,5ns
Är användbart för att kunna jämföra olika RAM stickors "prestanda". Sikta på <10ns om ni kan, det verkar vara sweet-spot runt 9ns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

PS. En förkortning för om ni snabbt vill räkna ut första ord latensen på RAM: (2000 / "RAM DDR frekvens" * CL) ger resultatet färdigt i nanosekunder. Tex 2000/3200*20= 12,5ns
Är användbart för att kunna jämföra olika RAM stickors "prestanda". Sikta på <10ns om ni kan, det verkar vara sweet-spot runt 9ns.

Tack för matnyttig info.
Om jag förstår detta rätt så ska nedan minnen ligga ganska nära sweet-spot med 8,8ns?

G.Skill DDR4 3600mhz CL16

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Tack för matnyttig info.
Om jag förstår detta rätt så ska nedan minnen ligga ganska nära sweet-spot med 8,8ns?

G.Skill DDR4 3600mhz CL16

Yep, de ligger rätt bra till.