Permalänk
Medlem

@Esseboy: Mitt råd är att du bygger din första loop men att du börjar smått då du enbart ska kyla CPUn till och börja med. Kör med en radiator och en pump. Detta kan du sedan bygga ut med en till radiator i framtiden. Och i värsta fall med en till pump om du känner för det.

Men det finns ingen anledning att köra med 2 pumpar och 3 radiatorer samt 5L vatten för att vattenkyla enbart en CPU. Inte ens min loop innehåller 5 liter vatten.

Mitt enda och sista råd vad gäller radiator är att du som bäst utnyttjar ditt chassi om du anpassar storleken på radiatorn till antalet fläktplatser i chassit. Om ditt chassi tar t.ex. tre stycken 120mm i toppen så blir min rekommendation att du kör med en 360 radiator där... om chassit har utrymme för det. Då kommer du utnyttja alla tre fläktplatser och eliminera förlorade fläktplatser p.g.a. du eventuellt valde en 120 eller 240mm radiator, varpå den tredje fläktplatsen blir obrukbar på grund av vattenkammaren på radiatorn.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Esseboy:
Det är inte CPUblocket som är flaskhalsen i en loop utan som Nephitis säger radiatorernas förmåga att få bort värme från vattnet. Vill du uppnå Delta T 5 grader kommer du få köra fläktarna på extremt hög hastighet om ens det hjälper och det är inte värt det i min mening. Vattenkylning lider fortfarande av samma begränsningar som luftkylning bara det att man flyttar det från kylblock till en radiator. Teoretiskt kan du kyla av radiatorerna rätt bra men på bekostnad av att du måste ha extrema fläktar och systemet bli praktiskt obrukbart pga ljudnivån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jompa79:

@Esseboy:
Det är inte CPUblocket som är flaskhalsen i en loop utan som Nephtitis säger radiatorernas förmåga att få bort värme från vattnet. Vill du uppnå Delta T 5 grader kommer du få köra fläktarna på extremt hög hastighet om ens det hjälper och det är inte värt det i min mening. Vattenkylning lider fortfarande av samma begränsningar som luftkylning bara det att man flyttar det från kylblock till en radiator. Teoretiskt kan du kyla av radiatorerna rätt bra men på bekostnad av att du måste ha extrema fläktar och systemet bli praktiskt obrukbart pga ljudnivån.

Ehm kommer att ha 0,5 m2 radiator area som är i snitt 83mm tjockt. Har svårt att se att de inte skulle klara 5 grader delta T

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nephitis:

@Esseboy: Mitt råd är att du bygger din första loop men att du börjar smått då du enbart ska kyla CPUn till och börja med. Kör med en radiator och en pump. Detta kan du sedan bygga ut med en till radiator i framtiden. Och i värsta fall med en till pump om du känner för det.

Men det finns ingen anledning att köra med 2 pumpar och 3 radiatorer samt 5L vatten för att vattenkyla enbart en CPU. Inte ens min loop innehåller 5 liter vatten.

Mitt enda och sista råd vad gäller radiator är att du som bäst utnyttjar ditt chassi om du anpassar storleken på radiatorn till antalet fläktplatser i chassit. Om ditt chassi tar t.ex. tre stycken 120mm i toppen så blir min rekommendation att du kör med en 360 radiator där... om chassit har utrymme för det. Då kommer du utnyttja alla tre fläktplatser och eliminera förlorade fläktplatser p.g.a. du eventuellt valde en 120 eller 240mm radiator, varpå den tredje fläktplatsen blir obrukbar på grund av vattenkammaren på radiatorn.

Jag är lite av en prylbög, när jag byggde Subwoofer till bilen snickrade jag en 2x15" låda till bilen som väger 80 Kg...jag är inte den som vill köpa litet till en början haha! Har haft riggen i sign i nuvarande utförande sen 2011. Snart är det dags att gå all in men en månadslön

Om detta går vägen kan jag ju om inget annat smälla lite temps i facet på Tvelander aka tvekaren.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Esseboy:

Jag är lite av en prylbög, när jag byggde Subwoofer till bilen snickrade jag en 2x15" låda till bilen som väger 80 Kg...jag är inte den som vill köpa litet till en början haha! Har haft riggen i sign i nuvarande utförande sen 2011. Snart är det dags att gå all in men en månadslön

Om detta går vägen kan jag ju om inget annat smälla lite temps i facet på Tvelander aka tvekaren.

Kommer aldrig hända för jag redan testat själv.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Teoretiskt sett finns det ingen skillnad på teori och praktik.
Men i praktiken så är det skillnad!

Varför vägrar du lyssna på dem som har sysslat med vattenkylning i praktiken?
All din kunskap du besitter och räknar på är ju enbart teoretisk.

Permalänk
Discokungen

Allt är väl egentligen redan sagt här. Teori och praktik går verkligen inte ihop på det sättet, på sin höjd mer på ett övergripande plan. Det är så himla många faktorer som påverkar prestandan i en vattenkylningsloop. Vattenflöde är däremot i princip aldrig en av de faktorerna då du måste komma ner under 100 liter i timmen för att det ska spela in (för referens: en D5 ligger på 1500 liter i timmen på max).

Radiatorer är också lite kluriga i datorchassin. Har du en radiator i toppen så rekommenderar jag dig att antingen ha det som insug eller att inte ha radiatorer i resten av chassit. En 420 räcker till att kyla ett bra system med SLI. Utan problem 1000W.

Utöver detta är det, i praktiken, helt omöjligt att få ner delta T så pass mycket som du verkar vilja utan att aktivt kyla vattnet med något som är kallare än rumstemperatur. Låg delta T hjälper inte heller dig i någon större utsträckning om du inte siktar på att köra några benchmarks med knappt stabil klock. Att det skulle få en Ryzen att klocka bättre är nog att glömma direkt, det hänger på arkitekturen och hur bra chip du råkat få hem.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ehm kommer att ha 0,5 m2 radiator area som är i snitt 83mm tjockt. Har svårt att se att de inte skulle klara 5 grader delta T

Du kommer få se, mitt system har ca 6-7 grader delta T vid idle och det är ändå något overkill. Då kör jag fläktarna lågt på ca 700 rpm.
Hur du ska klara 5 grader delta vid load plus att tror att du ska få CPUn att gå bara 5 grader högre än vattentemp på 1.5V är för mig en gåta, tror du bara trollar. Du kan säkert nå vad du siktar på men räkna med att köra fläktarna på 2000rpm+. Ska testa och massa mina fläktar bara 4tehluls för att se vad jag kan få ned min delta till på idle.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Jompa79:

Du kommer få se, mitt system har ca 6-7 grader delta T vid idle och det är ändå något overkill. Då kör jag fläktarna lågt på ca 700 rpm.
Hur du ska klara 5 grader delta vid load plus att tror att du ska få CPUn att gå bara 5 grader högre än vattentemp på 1.5V är för mig en gåta, tror du bara trollar. Du kan säkert nå vad du siktar på men räkna med att köra fläktarna på 2000rpm+. Ska testa och massa mina fläktar bara 4tehluls för att se vad jag kan få ned min delta till på idle.

Ja, jag ligger också där. När värmeutvecklingen ökar skenar det dock iväg en bra bit. Tjocka radiatorer kräver dessutom ordentligt drag i fläktarna och får sämre prestanda än 30-40mm tjocka radiatorer om detta inte uppnås, vilket i sin tur innebär oväsen och ännu en extra kostnad, utöver att så tjocka radiatorer är dyrare än tunnare, med fler fläktar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Tänkte sätta i följande sekvens

CPU -> Passiv radiator -> 420 radd -> 400 x 200 radd -> tank -> pump -> CPU

Vilka fittings är det som gäller? Tänkte köra med 19/13 slang, hardline blir för bökigt om jag ska uppgradera i framtiden.

Det kan bli bökigt med så tjock radd med dubbla fläktar i toppen >.<

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Köp tre pumpar om du vill ha tre pumpar, simple as that.
Det är ändå inga våldsamma pengar i sammanhanget, kanske diffar 1500-2K beroende på var du köper dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Köp tre pumpar om du vill ha tre pumpar, simple as that.
Det är ändå inga våldsamma pengar i sammanhanget, kanske diffar 1500-2K beroende på var du köper dem.

2st DCC i serie tänkte jag köra på, 1000 liter/ hr är ändå tillräckligt för min setup. Runt 20ggr mer än tillräckligt för CPUn Men som sagt, Delta T måste ned för att få ned CPUn till runt 30 grader.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

A-cool kylarna du valt har litet bättre prestanda än de jag valde tror jag (de är simplare gjorda, men gör sitt jobb).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Esseboy:

https://i.imgur.com/szWDr4k.png

Tänkte sätta i följande sekvens

CPU -> Passiv radiator -> 420 radd -> 400 x 200 radd -> tank -> pump -> CPU

Vilka fittings är det som gäller? Tänkte köra med 19/13 slang, hardline blir för bökigt om jag ska uppgradera i framtiden.

Det kan bli bökigt med så tjock radd med dubbla fläktar i toppen >.<

Så länge du har tanken så vätskan rinner in i pumpen av sig själv har inte ordningen någon betydelse utöver det estetiska. Vissa block har dock in och ut, som EK-blocket till CPUn.

19/13 är trevligt men ganska styvt. Jobbigt att arbeta med men väldigt snyggt på plats. Välj de anslutningar du tycker är snygga och har vettig kvalitet, det gör under när du monterar allt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Så länge du har tanken så vätskan rinner in i pumpen av sig själv har inte ordningen någon betydelse utöver det estetiska. Vissa block har dock in och ut, som EK-blocket till CPUn.

19/13 är trevligt men ganska styvt. Jobbigt att arbeta med men väldigt snyggt på plats. Välj de anslutningar du tycker är snygga och har vettig kvalitet, det gör under när du monterar allt.

ok, tänkte mest på att ha Passiva först efter CPUn då den lämpar sig bäst för hög Delta T, sen 420 radden då den blåser ut, sen 400 x 200 sist för de agerar insug!

Men om jag kör närmre 20 ggr overkill med vattenflöde torde ju temp skillnaden i loopen bli runt 0,25 grader

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Esseboy:

2st DCC i serie tänkte jag köra på, 1000 liter/ hr är ändå tillräckligt för min setup. Runt 20ggr mer än tillräckligt för CPUn Men som sagt, Delta T måste ned för att få ned CPUn till runt 30 grader.

Vill du ha en tystare dator föreslår jag att köra en D5 istället för två DCC. Det låter mindre och ger ungefär samma prestanda. Tryck har väldigt lite betydelse med just EK-block då de inte har nytta av högt tryck för prestandan. Att nå 30c på processorn borde vara enkelt för Ryzen är relativt lättkyld, men du bör inte räkna med det i praktiken om du mäter det manuellt. CPU-block kan bara göra så mycket för att få ner delta T.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Du kan ha hundra pumpar, precis som både jag och andra sagt innan kommer det inte tillföra en milligrad på tempsen iaf.
vilken typ av tim, radiator, fläktval. där är dem tre viktigaste grejerna.
Kört med VK i femton år

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Esseboy:

ok, tänkte mest på att ha Passiva först efter CPUn då den lämpar sig bäst för hög Delta T, sen 420 radden då den blåser ut, sen 400 x 200 sist för de agerar insug!

Men om jag kör närmre 20 ggr overkill med vattenflöde torde ju temp skillnaden i loopen bli runt 0,25 grader

Ja, vattnet åker runt alldeles för fort i en loop för att det ska göra någon praktisk skillnad alls. Det är bara att köra på det som känns bäst!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

In är mitten för optimal prestanda på EK blocken vad jag minns, men det ger sig när du får dem...
Har du läst Mr3Ds experiment och tankar kring blocken?
Om inte så är det väldigt intressant läsning baserat på praktiska experiment han gjorde med en stor serie customblock han tillverkade särskilt för detta ändamål, som han mätte upp sedan systematiskt.

Där kan du se betydelsen av olika munstycken, spolningsvinklar, mesh, mm.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Defender:

Du kan ha hundra pumpar, precis som både jag och andra sagt innan kommer det inte tillföra en milligrad på tempsen iaf.
vilken typ av tim, radiator, fläktval. där är dem tre viktigaste grejerna.
Kört med VK i femton år

Fler pumpar tillför också värme i loopen då de är vätskekylda på ett eller annat sätt. Oberoende om det är spillvärme eller gjort för att helt kylas med vätska. Du har helt rätt i det du skriver!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Hmm, får se om man skulle köra en Arduino att sköta pump och fläkt regleringen? Med en temp sensor före och efter CPUn för att reglera pumpen och fläktarna, borde väl fungera bäst?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

In är mitten för optimal prestanda på EK blocken vad jag minns, men det ger sig när du får dem...
Har du läst Mr3Ds experiment och tankar kring blocken?
Om inte så är det väldigt intressant läsning baserat på praktiska experiment han gjorde med en stor serie customblock han tillverkade särskilt för detta ändamål, som han mätte upp sedan systematiskt.

Där kan du se betydelsen av olika munstycken, spolningsvinklar, mesh, mm.

Tack för tipset! Ska kika (lär ju vara viktigt med tanke på hur få grader jag tänkte spela på )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

https://www.mindfactory.de/shopping_cart.php/basket_action/lo...

Blir nog detta Får leka med arduino och programera den så det blir tyst och bra Skulle vara häftigt att baserat på GPU belastning klocka ned och upp CPUn, men det är väl önsketänk?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Vill du ha en tystare dator föreslår jag att köra en D5 istället för två DCC. Det låter mindre och ger ungefär samma prestanda. Tryck har väldigt lite betydelse med just EK-block då de inte har nytta av högt tryck för prestandan. Att nå 30c på processorn borde vara enkelt för Ryzen är relativt lättkyld, men du bör inte räkna med det i praktiken om du mäter det manuellt. CPU-block kan bara göra så mycket för att få ner delta T.

Kör men in-ear hörlurar vid dator, tror inte det blir ett problem Annars får jag väl bygga ett litet "hus" åt dem med dämpmaterial.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Glöm inte att göra en tråd om det sedan i så fall!

Jag tänker också montera temperatursensorer vid CPU blocket och liknande för att få fram statistik, samt för pumpstyrning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Glöm inte att göra en tråd om det sedan i så fall!

Jag tänker också montera temperatursensorer vid CPU blocket och liknande för att få fram statistik, samt för pumpstyrning.

Ska försöka att komma ihåg att ta kort under bygget, vet inte om jag kommer att göra det då jag har så lätt att drabbas av hårdvarufeber

Men som sagt, kommer att hända först runt augusti 2018.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jösses vilken rolig läsning Ts bygg som du vill men jag håller med dom andra man klarar sig fint med en pump .
Gällande temperatur i loopen så begränsar omgivnings temperaturen hur mycket du kan leda av från radiatorerna.

Jag kör med två stycken 480 mm radiatorer fyra fläktar på varje som går tyst
de kyler jag nu två grafikkort cpu moderkortet har temp i loopen på runt 35 till 48 grader i full last är varmare på sommaren nu på vintern ligger den på runt 35 grader.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

Jösses vilken rolig läsning Ts bygg som du vill men jag håller med dom andra man klarar sig fint med en pump .
Gällande temperatur i loopen så begränsar omgivnings temperaturen hur mycket du kan leda av från radiatorerna.

Jag kör med två stycken 480 mm radiatorer fyra fläktar på varje som går tyst
de kyler jag nu två grafikkort cpu moderkortet har temp i loopen på runt 35 till 48 grader i full last är varmare på sommaren nu på vintern ligger den på runt 35 grader.

Men effekten i loopen min blir ju runt 250 w, kommer dessutom ha motsvarande 3-4 x 420 rads i riggen. Med 6 fläktar på 420 radden, 2 på 400 radden o en passiv radiator. Sen 2-5 liters reservoar. Tror nog jag kan komma ned i 27 grader på vattnet vid full belastning, sen lär det räcka (8 Liter x 4190 Joule + (6 kg x 390 joule))/250 joule/s = 286 sekunder att värma allt till 27 grader Hoppas på att få ut 250 watt genom radiatorerna vid delta 2-3 grader. Sen om det räcker till att kyla CPUn till 30 C vid endast 3 grader delta T får vi se Men matar ju på med 0,27 liter / sekund så man kan ju hoppas

Om inte annat lär jag få ett VK system som klarar alla framtida expansioner! Men datorn lär ju väga runt 30 kg med allt installerat
Dubbla 300 watt GPUer lär ju inte fucka upp tempsen allt för mycket haha!

Nå väl, tackar alla som agerat bollplank

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

ok om du tar att den låter som en jumbojet kan det fungera men tänk på att rumstemperaturen sätter gränsen .

Ultimate Corsair H100 Cooling Mod

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Du kan sitta i räkna hur mycket siffror som helst.

Men i vattenkylning vinner erfarenhet över teori alla dagar i veckan.

Instämmer med varenda ord Tvelander sagt i denna tråd! Var också trotsig I början, men motsatsen av dig "äsch det räcker med dessa radiatorer". Ack så fel man kan. Det är så många faktorer som spelar in att du kan inte sitta o dra ut siffror ur baken o förvänta dig att det fungerar.

Lyssna på dem som kan så kommer du så mycket längre. De tar sig ändå tid o besvara din minst sagt taskiga attityd.

JayzTwoCents har bla. gjort en intressant video där han bevisar att vattenflödet har 0 inverkan på temps.!!

Sitter snart med en 5820K + 1080 Ti + dubbla D5 och dubbla 560 radiatorer, kommer knappast nå några drömtemps för det...