Ryzen Asus Prime b350 Plus + G.Skill Flare X Black CL 14 2x8gb (Samsung B-die) 3200MHz support?

Permalänk
Medlem

Ryzen Asus Prime b350 Plus + G.Skill Flare X Black CL 14 2x8gb (Samsung B-die) 3200MHz support?

Hej

Är ny här på forumet.

Var en tid sedan senaste datorbygge och nu är det dags för en ny och fräsh burk.

Har läst på otroligt mycket om just ryzen men kan ha missat en liten detalj.

Har redan inhandlat ryzen 1600 + asus prime b350 plus, samt nedanstående ramminne.

Jag vet att ramminnen är något som är riktigt viktigt så jag har även köpt:
G.Skill Flare X Black DDR4 PC25600/3200MHz CL14 2x8GB (F4-3200C14D-16GFX)

Samsung B-Die chips , vilket är givet för att kunna uppnå höga frekvenser överhuvudtaget vad jag förstått.

Finns många delade åsikter huruvida det funkar både bra eller dåligt oavsett QVL. (QualifiedVendorList)

Jag insåg lite försent att minnet inte ligger på b350+ QVL lista, vilket gör att jag frågar, vad tror ni?

Lite tweaking verkar man behöva göra oavsett om jag köpt ett x370 som faktist ligger med på QVL.

Funderar om det är värt den uppgraderingen eller inte.
Lite mer av en djungel bland att få ut det mesta av ryzen än intel, men ett bra och stabilt ryzen system verkar vinna matchen.

Tror ni jag kommer flaska pga moderkortet, så jag helt enkelt blir tvungen att klocka ner ramminnet lägre än 3200mhz, eller kan jag uppnå det?

Isådanafall kanske det vore bäst att satsa på ett kanske onödigt dyrt x370kort om det går att lösa med lite volt och timing klockningar. Vilket för övrigt verkar vara basis hos Ryzen system.

Uppskattar gärna svar om vad ni tror om saken.

Tror ni moderkortet duger till dessa fina ramminnen?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Prime b350 Plus som jag körde med liknande minnen i 3200 utan problem, så förmodligen fungerar det alldeles utmärkt för dig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Jag har ett Prime b350 Plus som jag körde med liknande minnen i 3200 utan problem, så förmodligen fungerar det alldeles utmärkt för dig också.

Tack för svar.

Det är svårt att veta hur det kommer fungera, men ditt svar ger mig hopp.

Ingenting är ju garanterat, speciellt hur det ligger till med silicon walley lotteriet.

Vilket CL låg dina minnen på?

Behövde du som alla andra sätta om DOCP, VDDRCR SOC, Volt offset,timings osv?

Vissa moderkort kan ju köra "XMP-profilen" direkt, med detta kort antar jag att det blir pill i bios. Men om jag kommer upp i 3200 är den stora frågan.

Hoppas jag har tur och uppnår minnets totala kapacitet, väldigt missvisande hur bra QVL riktigt stämmer i praktiken.
Dessa ligger på cl14 och gskillminnen med samsung b-die chips är något Ryzen verkligen verkar tycka om, speciellt när det gäller högre frekvenser.

Vilket lär öka chanserna till högre clocks avsevärt tillskillnad från hynix chipen.

Permalänk
Medlem

@bigganum: Du kommer nå upp till 3200MHz med profilen som är för minnena, dom är superba : )

Lycka till, öka spänningen på DDR till 1,35v och VSOC till 1,130v minst så är du OK.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Tack för svar.

Det är svårt att veta hur det kommer fungera, men ditt svar ger mig hopp.

Ingenting är ju garanterat, speciellt hur det ligger till med silicon walley lotteriet.

Vilket CL låg dina minnen på?

Behövde du som alla andra sätta om DOCP, VDDRCR SOC, Volt offset,timings osv?

Mina minnen är Gskill trident z rgb 3200CL14, vilka har samma kretsar och troligen exakt samma "binning" som dina minnen. DOCP (XMP) fungerade direkt, men är förstås bättre om du provar att justera diverse timing manuellt så kan du få lite bättre prestanda.

Jag fick även ett par hynix-minnen att fungera utmärkt i 3200 på samma moderkort, dock med lite sämre timining.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, det uppskattas väldigt mycket.

Har äntligen satt ihop min burk med följande komponenter:

CPU: Ryzen 5 1600 + Wraith Spire Coolern som följer med.
MB: Asus Prime b350 Plus
RAM: Gskill 3200mhz cl 14 (Samsung B-die chips)
GPU: Asus GTX1060 6gb OC
PSU: Seasonic Plus 750W 80+ gold, modulärt och ett extremt bra nätaggregat, med ny effektiv teknik som inte ens använder kullager.
SSD: Samsung EVO 960 250gb SSD + Alphacool kylflänsar , snabbaste och bäst presterande m2 ssdn jag sett på marknaden, speciellt sett till prisklassen.
HDD: Seagate Barracuda 2TB
Chassi: Define R5 Blackout Edition

Är väldigt nöjd över köpet, då jag fick ihop dessa delar för endast 11000kr.

Till en början gick det inte att köra i 3200mhz utan enbart 2400mhz på bios rev 0614.

Men efter jag uppdaterade till nyaste 3207, så kunde jag bara gå in i bios och sätta på DOCP-profilen och minnena fungerade direkt i 3200mhz med rätt timings och allt!

Så det ser ut att fungera hur bra som helst trots att moderkortet inte ligger med på RAM-minnenas QVL-Lista.

Allt har fungerat stabilt nu ett par dagar och allt verkar vara i sin ordning.

Tack återigen för era svar!
Hoppas ni får en lika trevlig helg som jag kommer att få.