Vad kan vara felet med servern?

Permalänk

Vad kan vara felet med servern?

Hej!

Börjar bli riktigt trött på att min server rätt vad det är segar sönder, och man kan knappt göra någonting. Det tar tom tid att byta namn på en fil, eller förflytta fil eller skapa en mapp..

Kollade på översiktsskärmen och visade enligt bilden nedan.
Verkar vara väldigt högt på just "volym"... Men hårddisk är inte så farligt.. Vad innebär det när fliken "volym" får arbeta mycket?
Vad kan detta bero på?
Antar det är pga detta som systemet segar ner! Är väldigt ofta servern blir seg..

Som OS kör jag Xpenology.

Hårdvara:

Tack

Permalänk
Medlem

Du bör väl kunna se något processträd så du ser vad som drar kräm?

Permalänk
Skrivet av Undie:

Du bör väl kunna se något processträd så du ser vad som drar kräm?

Ser bara vad som drar CPU, men den behöver inte arbeta mycket alls nu, så kan inte vara det som är problemet

Permalänk
Medlem

Filsystem på diskarna? Raid?

Permalänk
Skrivet av Undie:

Filsystem på diskarna? Raid?

Raid 5, blev "automatiskt" btrfs som filsystem!

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du har lite disk kvar. Vet inte hur det är med BTRFS, men i ZFS så börjar det gå segt över typ 80% utnyttjat utrymme.

Så mao, byt ut diskarna till större.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Precis som ZFS lider även BTRFS (och alla andra CoW-filsystem) av att det blir långsammare när det börjar bli fullt. Detta för att det blir svårare att hitta lediga kontinuerliga utrymmen att skriva på. Påverkan är mindre med SSD än med spinnande diskar av naturliga själ. @Rickykling börja med att köra "btrfs balance start /mountpoint", du får sedan status genom att köra "btrfs balance status /mountpoint". Det kan ta ett bra tag beroende på hur stor din pool är.

Permalänk
Skrivet av enoch85:

Ser ut som att du har lite disk kvar. Vet inte hur det är med BTRFS, men i ZFS så börjar det gå segt över typ 80% utnyttjat utrymme.

Så mao, byt ut diskarna till större.

Skrivet av Xcorp:

Precis som ZFS lider även BTRFS (och alla andra CoW-filsystem) av att det blir långsammare när det börjar bli fullt. Detta för att det blir svårare att hitta lediga kontinuerliga utrymmen att skriva på. Påverkan är mindre med SSD än med spinnande diskar av naturliga själ. @Rickykling börja med att köra "btrfs balance start /mountpoint", du får sedan status genom att köra "btrfs balance status /mountpoint". Det kan ta ett bra tag beroende på hur stor din pool är.

Jo, har använt 87%, så det kanske är en faktor då!

Är inte med på vad du menar med att jag ska köra "btrfs balance start /mountpoint" ? Hittar inget i lagringshanteraren som heter så eller något liknande.

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

@Rickykling: Jag har aldrig kört Xpenology så vet inte hur deras GUI funkar, men kommandot ska du köra direkt i "kommandoprompten", jag antar att det går att köra SSH till servern. /mountpoint är där du har monterat lagringspoolen, typ som C: i Windows, vet du inte var du har monterat kan du köra "mount" och försöka lista ut det den vägen.