Sweclockers: "Webbplatsen kan inte nås"

Permalänk
Medlem

Sweclockers: "Webbplatsen kan inte nås"

Hittar inga andra rapporter om detta så startar en ny tråd.

På senaste tiden (säg någon månad tillbaks) får jag detta meddelande frekvent på Sweclockers. "Sidan tog för lång tid på sig att svara" följt av felmeddelande "ERR_CONNECTION_TIMED_OUT", vilket borde förklara sig självt ganska väl. Problemet är att detta endast sker på Sweclockers, ingen annan flik jag är inne på samtidigt eller ens systersidorna FZ och 99 drabbas av det.

Tänkte bara kolla om någon vet eller har någon idé om vilka åtgärder jag kan ta för att lösa det?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Legendarisk

@RaZman: Vi har fått in ett par andra rapporter om detta den sista tiden och har inte hittat något i den här änden ännu, däremot verkar det som om alla drabbade hittills har samma ISP. Om du hör av dig till deras support så kanske de kan hjälpa till, men har ett par frågor för att felsöka ändå:

  • Om du besöker siten över laptop eller telefon, förändras situationen om du byter nätverk? Om du t.ex. använder mobilnätet istället för wifi, fungerar samma enhet på det ena men inte det andra?

  • Blir det någon förbättring om du provar använda 8.8.8.8 / 8.8.4.4.4 som namnservrar (instruktioner)?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

@RaZman: Vi har fått in ett par andra rapporter om detta den sista tiden och har inte hittat något i den här änden ännu, däremot verkar det som om alla drabbade hittills har samma ISP. Om du hör av dig till deras support så kanske de kan hjälpa till, men har ett par frågor för att felsöka ändå:

  • Om du besöker siten över laptop eller telefon, förändras situationen om du byter nätverk? Om du t.ex. använder mobilnätet istället för wifi, fungerar samma enhet på det ena men inte det andra?

  • Blir det någon förbättring om du provar använda 8.8.8.8 / 8.8.4.4.4 som namnservrar (instruktioner)?

Får höra med Bahnhof och se om de kan hjälpa till, är dock svårt när felmeddelandet är såpass generiskt som det är. För att svara på frågorna dock så upplever jag aldrig detta problem över wifi på telefonen, det förekommer dock över wifi på laptopen. Alla datorer använder den angivna DNS:n.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Är också drabbad av sweclockers slutar svara ibland och är allmänt seg , har också bahnhof som ISP. "ERR_CONNECTION_TIMED_OUT" uppstår för mig också ibland. Känns som ISP problem då jag testat annan webläsare och rensat all typ av cache etc, men problemet kvarstår. Är väll bara felanmäla hos bahnhof och hoppas problemet förvinner snart.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Samma här med bahnhof sen sweclockers bytte till https. Undviker sweclockers då det knappt går använda längre. Får väl hoppas bahnhof löser det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Samma här...

Det är galet störande. Sitter också på Bahnhof.

På mobilen fungerar det givetvis att bara lämna wifi't men på laptopen är det ju svårare.

Hur kan jag felsöka det här? Hur hjälper jag Bahnhof? Jag vill ju kunna använda Sweclockers som ja alltid gjort. Det verkar vara sammankopplat med https-övergången som någon tidigare här verkar ha plockat upp på.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Legendarisk

@Alumax, @RogerL: Börja med att kontakta deras support så att de blir uppmärksammade på det, även om det kanske inte finns någon omedelbar lösning att få så kanske det kan leda till något. Stämmer att vi började få rapporter om detta i samband med övergången till HTTPS, men har tyvärr inte hittat någon orsak i den här änden och alla drabbade verkar som sagt komma från samma ISP, med enheter som fungerar eller inte beroende på just nätverksvalet.

https://www.bahnhof.se/om/kontakt
https://www.bahnhof.se/support

När jag var i kontakt så hade de inte hört något från sina egna användare och vill komma i kontakt med drabbade för att felsöka.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Utförligt

@Biberu:
Tack! Jag börjar så.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Samma sak här, och har Bahnhof.
Varit i kontakt med både dem och Sweclockers och ingen har hittills hittat felet på "sin sida".
Men gemensamt är att det endast verkar beröra de med ISP Bahnhof och sedan Sweclockers gick över till https.
Google DNS hjälpte initialt ,men nu är det samma sak.
Provade med Open DNS (208.67.222.222, 208.67.220.220) för en stund sedan och det har funkat än så länge, men för tidigt för att ropa hej som sagt.
Hoppas Bahnhof eller Sweclockers hittar roten till problemet .

Permalänk
Medlem

Hej igen Sweclockers och @Biberu !

Jag skickade resultatet av en tracert till Bahnhof då dom bad om detta. Den kan ni se nedan. Dom lät dock svara så här:

Citat:

Hej Henrik,

Tack för återkoppling.
Jag har kontrollerat din tracert och ser att trafiken bra tills 81.201.213.100. Det fungerar därför bra inom vårt nät som slutar vid shg-cgn-ar1.gbg-shg-cgn6.bahnhof.net [213.80.104.122]. Jag får därför hänvisa igen till sweclockers för felsökning. Du kan hänvisa till tracert-tester vi gjort.

Svara gärna om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,
Max G

Kundtjänst Bahnhof

Resultatet jag skickade till Bahnhof.

Citat:

C:\>tracert sweclockers.com

Tracing route to sweclockers.com [81.201.220.174]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms <1 ms 1 ms gw1.A241.priv.bahnhof.se [81.170.163.1]
2 1 ms 1 ms 1 ms 10.33.247.9
3 <1 ms <1 ms <1 ms itux-framtiden-A336-gw.bahnhof.net [46.59.116.34]
4 1 ms <1 ms 1 ms gbg-shg-dr1.gbg-cr3.bahnhof.net [46.59.112.220]
5 <1 ms <1 ms <1 ms 100.64.1.71
6 <1 ms <1 ms <1 ms 100.64.1.91
7 1 ms <1 ms <1 ms shg-cgn-ar1.gbg-shg-cgn6.bahnhof.net [213.80.104.122]
8 <1 ms <1 ms <1 ms shg-cgn-ar1.gbg-cr3.bahnhof.net [46.59.116.14]
9 1 ms <1 ms <1 ms netnod-ix-ge-b-gbg-4470.bredband.com [195.69.116.158]
10 10 ms 10 ms 10 ms ti3153c400-ae4-0.ti.telenor.net [146.172.105.105]
11 10 ms 10 ms 10 ms ti3163c360-ae12-0.ti.telenor.net [146.172.101.222]
12 10 ms 10 ms 10 ms ti3097d400-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.98.57]
13 9 ms 26 ms 9 ms ti3001a212-xe8-11.ti.telenor.net [146.172.84.78]
14 17 ms 9 ms 12 ms 62.119.220.66
15 9 ms 9 ms 9 ms clav-clus-a-vip.driften.net [81.201.213.100]
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 * * * Request timed out.
22 * * * Request timed out.
23 * * * Request timed out.
24 * * * Request timed out.
25 * * * Request timed out.
26 * * * Request timed out.
27 * * * Request timed out.
28 * * * Request timed out.
29 * * * Request timed out.
30 * * * Request timed out.

Trace complete.

Blir ni klokare av det här? Inte jag.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Ser jag får också timeout efter clav-clus-a-vip.driften.net [81.201.213.100]

Testade just på 4G med och timeout blir där då med. Och sweclockers verkar funka på telefonen (med 4G istället för WIFI) . Så betyder nog inget.

Det verkar vara lite bättre numer, nu laddar sidan oftast. Fast det tar ofta lång tid typ 30+ sekunder. Tidigare brukade jag bara ladda en eller 2 länkar innan jag fick timeout, sen 1-2 länkar till timeout igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Legendarisk

@Alumax, @RogerL: Tack så mycket för hjälpen! Anledningen till att tracerouten ser ut som den gör är att noden på clav-clus-a-vip.driften.net är konfigurerad för att droppa icmp echo, och den kommer se likadan ut från andra nät om man tracear på det viset (jag får samma resultat från i övrigt fungerande nätverk här). Den här konfigurationen har inte ändrats på länge, och jag är rädd att jag inte vet hur den skulle påverka i det här fallet...

Har dock ett par nya frågor härifrån.

  • Skulle ni kunna testa om det är problem över både http och https via den här sidan? Händer det aldrig med http?

  • Sedan undrar jag vad era routers för får adress från Bahnhof.

    • Det här behöver kontrolleras i routerns eget gränssnitt, inte via Google eller liknande.

    • Det går bra att maskera den sista gruppen (behöver bara veta x.x.x.___) och skicka den i PM till mig.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Har hängt sig 3 ggr nu på https länken, aldrig http. Har skickat pm med

Jag vet inte om detta kan hjälpa. Men om jag har haft sweclockers stängd ett tag (oavsett om jag startar om webbläsare eller inte). Så laddar sidan 100% av gångerna när jag går in, problemen börjar efter 1-5 klick på en länk på sidan oftast 1-2

Verkar som alla utom en som rapporterat i denna tråd är från göteborg med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Legendarisk

Tack @RogerL, har svarat i PM också. Som jag skrev där så tillhör din adress en rymd som används för Carrier-grade NAT (Reserved IP addresses). Har pratat med andra med Bahnhof som inte har problem, men då har det varit en vanlig publik adress, så funderar på om det kan vara en gemensam nämnare...

@ågren, @RaZman, @Kevlarheart, @stege99, @Alumax, @hnkl: Ligger den adress ni får från Bahnhof inom intervallet 100.64.0.0 – 100.127.255.255? Observera att det här måste kontrolleras i routern, eller den dator som är ansluten mot jacket, inte Google eller liknande.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

@Biberu:
Samma här. Klockrent på http men samma felfrekvens som jag är van vid på https.

PM kommer. Tror jag. Om jag kommer på hur man gör.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Legendarisk

@Alumax: Om det var PM du syftade på så använd den här länken för att skapa en privat diskussion mellan oss två.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk

@Alumax: Tack!


Två på CGN nu. Har vi fler? Någon som har problem och inte är det?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Såg den här tråden av en slump och jag har samma problem både hemma (Bahnhof) och på jobbet (som med största sannolikhet inte är Bahnhof).

Bra att det undersöks för det är väldigt störande.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Legendarisk

@Anaii: Skulle du kunna kolla vad du får för typ av adress hemma?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Har nånting ändrats idag, eller har jag bara haft väldigt tur senaste halvtimmen. Den har bara hängt sig ett par ggr. Men har klickat som en galning å det laddar snabbt nu med.

Tror inte det funkat så här bra iaf sen https kom till. Men oftast har jag bara gett upp å stängt sweclockers, så kanske bara tur nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Legendarisk

@RogerL: Jag är oskyldig. ^^

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Har iaf blivit mycket bättre den senaste veckan kanske, än vad det var i början. Jag slutade helt använda sweclockers, gick ju inte använda med 3 minuter laddning var 3e länk man klickade. Men är nog bara tur senaste halvtimmen.

Och nu låser den sig aldrig längre, kämpat för att få den låsa sig i firefox, för att jag vet att den tidigare skrivit en adress den låst sig på. Men nu vägrar det låsa sig alls, inte i chrome heller

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Min taktik är att sitta med ena handen på ESC-knappen så att jag kan avbryta laddningen av sidan om det tar för lång tid, för det gör det innan jag får error. Då är det bara att ladda, avbryta, ladda osv till den laddas korrekt. Det känns ganska oregelbundet där det är problem hela tiden och ibland inte alls.

På telefonen är det ju bara att gå från wi-fi.

Märkliga sub-beteenden man lägger till med för att man vägrar ge upp...

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

Min taktik är att sitta med ena handen på ESC-knappen så att jag kan avbryta laddningen av sidan om det tar för lång tid, för det gör det innan jag får error. Då är det bara att ladda, avbryta, ladda osv till den laddas korrekt. Det känns ganska oregelbundet där det är problem hela tiden och ibland inte alls.

På telefonen är det ju bara att gå från wi-fi.

Märkliga sub-beteenden man lägger till med för att man vägrar ge upp...

Så du har problem med ladda sidorna nu med? Har inte låst sig för mig nu på sådär 4 timmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

@RogerL:
Eh, det verkar som att mitt har försvunnit det med. Haha! Fy vilken lycka!

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alumax:

@RogerL:
Eh, det verkar som att mitt har försvunnit det med. Haha! Fy vilken lycka!

Så inte bara för mig då, ja får hoppas det fortsätter

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Ah, idag har det dragit igång igen. Faen...

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Funkar fortfarande för mig nu. Men jag har också helt gått över till firefox, så vet inte om det är problem i chrome idag. Men hade iaf inga problem när jag testade en liten stund förut.

Testade just igen å fick en liten hängning i chrome nu. Gillar nya firefox testa den nåra dar nu iaf. Inte varit en enda liten hängning på sweclockers sen igår iaf.

Naturligtvis fick jag min första timeout i firefox precis efter jag skrev förra redigeringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerL:

Funkar fortfarande för mig nu. Men jag har också helt gått över till firefox, så vet inte om det är problem i chrome idag. Men hade iaf inga problem när jag testade en liten stund förut.

Testade just igen å fick en liten hängning i chrome nu. Gillar nya firefox testa den nåra dar nu iaf. Inte varit en enda liten hängning på sweclockers sen igår iaf.

Naturligtvis fick jag min första timeout i firefox precis efter jag skrev förra redigeringen.

Tilläggas för min del är ju att det inte är ens i närheten lika frekvent som det varit innan. Nu händer det lite då och då bara.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

@Biberu:

Adressen ligger inom spannet du angav tidigare

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore