Supermicro X9 problem

Permalänk
Medlem

Supermicro X9 problem

Fick hem ett Supermicro X9DRL-7F, Rev. 1.02A, från Ebay.

Du som jag va så dubbelkollade jag inte bios version och jag kör med E5-2650 V2 och då kräver moderkortet BIOS version 3.0 eller högre.

Kortet bootar helt normalt vad jag kan se. Beep koderna är lagom förvirrande då den även har beep kod vid normal start som jag förstår det? Testade att plocka ur alla minnen och den beep-koden är mer distinkt.

BMC, L-SAS, PWR LED, IPMI port och 210i, alla leds lyser fast sken eller blinkar när dom skall men jag kommer inte åt IPMI och har för tillfället inte tillgång till en monitor med VGA.

Även om IPMI samt övriga LAN anslutningar lyser som de skall så verkar inte router tilldela IP då de inte dyker upp i någon klient lista.

Bara att bita i det sura äpplet och köpa en V1 CPU för att kunna flasha kortet eller har jag missat något?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Det finns någon "rescue"-BIOS till de där som man kör från USB-sticka. Leta lite på hemsidan för filer och instruktioner. Jag har gjort så på något annat kort när jag haft nyare CPU än vad BIOS klarat.

Länk

Lade till länk
Visa signatur

Här hade jag tänkt skriva ett skämt om UDP,
men var osäker på om det skulle nå fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plattelöparn:

Det finns någon "rescue"-BIOS till de där som man kör från USB-sticka. Leta lite på hemsidan för filer och instruktioner. Jag har gjort så på något annat kort när jag haft nyare CPU än vad BIOS klarat.

Länk

Lyckas inte hitta någon "auto flash" lösning. Fick dock svar från supermicro att 1.02B skeppas med 3.2 BIOS. Fick dra och hämta en vga skärm. Pga begagnat kort så var det såklart statiskt ip på ipmi. Så det löste sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Du tror inte ipmin har blivit satt till statiskt ip då kortet är beggat?