Permalänk
Medlem

GTX 970 SLI

Hello!
Jag uppgraderar mitt moderkort och processorn till I7 8700K.
Funderar på att köpa till ett grafikkort till.
Har nu ett Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II.

2 frågor:
- Behöver jag ha exakt samma kort för att det skall funka(bra)?
- Ungefär hur bra står sig ett SLI med 2 GTX 970 mot ett nyare grafikkort?

Mvh Eijhune

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet så tycker jag att alla spel presterar bättre i singel. Så jag hade kört på ett 1080.

Men ska du köra SLI så är samma modell att rekommendera (970 x2 t.ex.) för annars klockar det andra ner till den frekvensen som är lägst.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eijhune:

Hello!
Jag uppgraderar mitt moderkort och processorn till I7 8700K.
Funderar på att köpa till ett grafikkort till.
Har nu ett Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II.

2 frågor:
- Behöver jag ha exakt samma kort för att det skall funka(bra)?
- Ungefär hur bra står sig ett SLI med 2 GTX 970 mot ett nyare grafikkort?

Mvh Eijhune

Sälj ditt grafikkort och köp ett GTX 1070 eller liknande istället. Om du inte gillar att pilla med inställningar. Inte helt felfritt att köra två grafikkort. Ibland får du bra stöd och ibland blir det inget bra alls. Hade nog kollt upp det innan du köper ett GTX 970 till. Sen kvittar det vilket märke du väljer så länge det är samma GPU, dvs GTX 970.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Båda korten behöver vara GTX 970. Med AMD-korten har det tidigare gått att köra olika modeller med samma processor tillsammans i Crossfire.
Det går inte att göra detsamma med Nvidia. Det går att köra två olika grafikkort tillsammans men de kommer inte att använda sig utav SLI-funktionen isåfall.
Så vill du ha SLI är det samma modell (Dvs. GTX 970) tillsammans med ett annat 970. Dessa behöver ha samma minnesmängd och de kommer köras lika fort genom att matcha det långsammare kortets klockfrekvens.

Rent FPS-mässigt går det att kolla upp hur bra det står sig mot nyare kort genom en snabb googling/youtube.
Där denna setup kan tappa poäng är då den låga mängd grafikminne (hela det där 3,5gb-fiaskot) kan hindra dig från att använda högre upplösning eller uppskalningsfunktioner och annat som använder mycket grafikminne. Med 970 SLI hamnar du på runt 980Ti prestanda men minnet hindrar dig från att köra särskilt högupplöst.
Många säger att det med SLI följer lite småryck i spelet. Hade SLI själv för länge sedan med 2 stycken GTX 660 och även 2 stycken R9 290 och tyckte inte det var illa alls men det är något att tänka på.

Permalänk

Skulle inte rekommendera sli. Polaren körde GTX 970 i sli nästan bara problem.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r0ad:

Av egen erfarenhet så tycker jag att alla spel presterar bättre i singel. Så jag hade kört på ett 1080.

Men ska du köra SLI så är samma modell att rekommendera (970 x2 t.ex.) för annars klockar det andra ner till den frekvensen som är lägst.

Skrivet av NightFred:

Sälj ditt grafikkort och köp ett GTX 1070 eller liknande istället. Om du inte gillar att pilla med inställningar. Inte helt felfritt att köra två grafikkort. Ibland får du bra stöd och ibland blir det inget bra alls. Hade nog kollt upp det innan du köper ett GTX 970 till. Sen kvittar det vilket märke du väljer så länge det är samma GPU, dvs GTX 970.

skulle rekomenderat ett gtx 1070 ti för o hamna mitt emellan pris och prestanda.

Visa signatur

Grafikkort:Gigabyte AORUS GTX 1080 xtreme RAM: crucial ballistix sport lt ddr4 2400 overclock 2900 16GB
Nätagg: Corsair AX750W Moderkort: Gigabyte GA-Z270X-Gaming-7
SSD: Samsung 960 EVO 512GB Processor: Intel I7 7700k @4.8

Permalänk
Medlem

Rekommenderar det ej. Dels så är det ofta något spel ogillar SLI och sedan så får du ändå bara "3,5GB" minne och dagens spel tar en bit över det i högre inställningar..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz