Permalänk
Medlem

Kolla CPU efter fel?

En användare på mitt företag har nyss fått en ny laptop. Jag misstänker att den är delvis defekt, kanske CPUn som inte klarar av vissa instruktioner.

Problemet visar sig som så att när datorn kom hade den Windows 10, sedan har lite extra mjukvara installerats som alla andra på företaget också har. Windows 10 uppdaterades fullt till 1709. Dock ger Office365 (Office 2016) felmeddelanden lite då och då. Ibland får man felmeddelande som säger att det går inte spara filen. Spelar ingen roll var man försöker spara den, lokalt eller på nätverket.

T.ex. har användaren en powerpointfil som inte går att spara. Samma fil går fint att spara på min dator och andras datorer. Tar man bort en graf ur filen så går det sedan att spara den även på den krånglande laptopen. Det kan ta uppåt 1min att öppna de filer som även är de som inte går att spara. Tar en sekund att öppna på andra datorer. Ibland kraschar officeprogrammen när man går in i inställningar eller när man bara gör redigeringar i ett dokument.

Vad har då gjorts? Vi har avinstallerat O365 och installerat det på nytt, totalt kanske 5ggr varav vi har testat både 32 och 64 bitars versionen. Uppdaterat allting via Windows update. Installerade om hela Windows 10 med en ISO-fil från Microsofts sida som har använts till minst 10 andra laptops utan problem, sedan återigen installerat O365 och uppdaterat. Har inte hjälpt. Har också gjort ett minnestest via BIOS/UEFI som inte visar på minnesproblem.

Värt att nämna är att vi har köpt in ca 12st exakt likadana laptops och ingen annan beter sig så här. Dock har vi inte märkt att den kraschar eller krånglar med webläsaren.

Så jag undrar om det finns något bra program som kan testa CPUns olika instruktioner och visa på problem? Vill man bara hårdtesta den finns ju prime95, men jag skulle vilja se ett program som testar instruktion efter instruktion och kraschar den så ska man kunna se vad som testats vid det tillfället. Detta för att jag kommer behöver felanmäla datorn till HP och ett sånt här fel låter absolut som ett mjukvarufel, men kan omöjligt vara det efter det jag har gjort, så skulle behöva lite ammunition mot supporten.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att det skulle vara CPU:n som är boven. En risig CPU resulterar i min erfarenhet nästan alltid i att man överhuvudtaget inte kommer in i Windows. Jag gissar på att det är RAM eller moderkort som är boven.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: Minnestest har ju körts utan att hitta något fel.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

@Bejje:

Intel har ju ett eget program för att testa cpuer. Intel® Processor Diagnostic Tool. Länk: https://downloadcenter.intel.com/download/19792/Intel-Process...

Permalänk
Hedersmedlem

Men ni måste väl ha garanti på laptopen? Ni får väl höra av er till leverantören. Byta ut den bör väl vara enklast?

Permalänk
Medlem

Har också svårt att tro det skulle vara cpu-fel, det är oftast den komponent man misstänker allra sist.
Men prova detta programmet:
https://downloadcenter.intel.com/download/19792/Intel-Process...

Är där någonting som blir installerat på denna problemlaptop som inte installerats på de andra fungerande? Tänker att kanske någon extra applikation även installerar underliggande systemfiler av en version som strular med office360.

För det verkar ju vara specifikt office som strular, har användaren upplevt strul med någon annan applikation eller windowsfunktion?

Permalänk
Medlem

@Bejje: Har hårddisken kollats efter eventuella fel ?

Permalänk
Medlem

@alfonsg00: Tack, får testa det där Intelprogrammet.

@Shimonu: Ja den är ganska ny så den har garanti, men jag vet av erfarenhet att det är bra när man kontaktar supporten att ha en hum om vad det kan vara som felar. Annars vet de inte vad de ska beställa för delar och skicka till teknikern som kommer onsite.
Risken finns också om man inte är så säker att det tar extra lång tid att åtgärda eftersom de kanske chansar och byter en del so sedan inte visade sig hjälpa och sen får man felanmäla igen osv.

@thomson: Nej det har jag inte gjort. Det är en SSD på 256GB som sitter i den, men visst kan den testas också. Det är dock inga problem att installera saker på den eller kopiera in filer till den. Det går snabbt och utan problem.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

@Jonny Myran: Minnestest har ju körts utan att hitta något fel.

Det behöver dessvärre inte utesluta fel. Jag har haft struliga datorer som fungerat galant när man plockat ut en specifik minnessticka, trots att den inte uppvisade några fel i minnestest.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det behöver dessvärre inte utesluta fel. Jag har haft struliga datorer som fungerat galant när man plockat ut en specifik minnessticka, trots att den inte uppvisade några fel i minnestest.

Jag har haft minnesfel för i datorer och det har inte alls visat sig som det här felet. Då har jag helt random fått bluescreens.
Det borde i så fall också påverka fler program än bara office alternativt som sagt krascha hela OSet om minnet inte går att skriva eller läsa till.

Men i alla fall. När jag får tillgång till datorn igen så lär jag testa allt möjligt. CPU test och längre minnestest igen för att se om något får den att krascha.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Är väl rätt många som haft problem med officepaketet ihop med 1709?

Står nånting om det i nån fall uppdate här på forumet och en möjlig lösning.

Har för mig det är denna tråden ett gäng sidor in.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494442-hur-har-fall-c...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är väl rätt många som haft problem med officepaketet ihop med 1709?

Står nånting om det i nån fall uppdate här på forumet och en möjlig lösning.

Har för mig det är denna tråden ett gäng sidor in.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494442-hur-har-fall-c...

Jag sökte igenom hela tråden efter ordet "office", men hittade bara ett inlägg på sista sidan och det det var inte direkt relaterat.

Men hur som helst vore det märkligt om Office vore problemet.

Jag har i alla fall 12st datorer av exakt samma märke, modell och konfiguration.
ungefär 6st av dessa kör version 1709 av Win10 och alla kör O365 av samma version. I övrigt har alla samma mjukvaror installerade.
Endast en enda av dom har det här problemet. Sen att total ominstallation inte hjälper heller...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Jag sökte igenom hela tråden efter ordet "office", men hittade bara ett inlägg på sista sidan och det det var inte direkt relaterat.

Men hur som helst vore det märkligt om Office vore problemet.

Jag har i alla fall 12st datorer av exakt samma märke, modell och konfiguration.
ungefär 6st av dessa kör version 1709 av Win10 och alla kör O365 av samma version. I övrigt har alla samma mjukvaror installerade.
Endast en enda av dom har det här problemet. Sen att total ominstallation inte hjälper heller...

Möjliggt att det var nån annan stans ja läste det jag minns inte riktigt då jag använder office xp la jag det inte direkt på minnet men rätt säker på att ja läste det nånstans iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows