Speldator hjälp för 30Tusen kronor.

Permalänk
Medlem

Speldator hjälp för 30Tusen kronor.

Hej där alla Sweclockers medlemmar!

Jag söker just nu efter alla delar till en dator. Jag har en budget på 25-30 tusen kronor.

Jag försöker ju nu göra min dröm setup. Mitt tema är blå. Så, blå led i Moderkortet är bra osv.
Jag har ett bestämt chassi. https://www.komplett.se/product/949364/datorutrustning/pc-kom...

Jag vill att ni kan hitta alla delar på komplett. Det blir där jag köper det.
Så kraven är

25-30 tusen kronor.
Blått tema.
Alla delar
1080 Geforce

Tack i förhand.
MvH
Förvirrad 16 åring.

Permalänk
Medlem

Köp något för typ 18 000 och lägg resten av pengarna på något annat. Man får riktigt bra dator och kan ha kul för resten av pengarna...

Permalänk
Medlem

30k på en dator när du är 16? damn son

Permalänk
Medlem

en tanke är att köra lite mer färgneutralt med rgb-belysning istället så det inte är kört när du tröttnar på blått och vill ha rött, grönt, lila eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Pappa betalar?
Följer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Köp något för typ 18 000 och lägg resten av pengarna på något annat. Man får riktigt bra dator och kan ha kul för resten av pengarna...

Beror på, vill ha lite förslag också!

Skrivet av Lucaas10:

30k på en dator när du är 16? damn son

Jobb jobb jobb jobb

Skrivet av versions:

en tanke är att köra lite mer färgneutralt med rgb-belysning istället så det inte är kört när du tröttnar på blått och vill ha rött, grönt, lila eller något sådant.

Som till exempel?

Skrivet av h9mpe:

Pappa betalar?
Följer!

Nej nej nej, pappa betalar inte. Gäller och jobba om man vill ha saker.

Permalänk
Medlem

Intressant hur du varit reggad över ett år och skriver bara inlägg när du vill ha hjälp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Intressant hur du varit reggad över ett år och skriver bara inlägg när du vill ha hjälp.

Han heter "nybörjarepådatorer" vilka inlägg bör han skriva?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Intressant hur du varit reggad över ett år och skriver bara inlägg när du vill ha hjälp.

Du kanske borde hjälpa mig isåfall istället för att skriva onödiga kommentarer.
Jag har inte varit aktiv under detta år så det förklarar en del.
Jag sitter inte här hela dagarna och hade helt glömt bort Sweclockers men kom på det när jag bygger min dator.

Permalänk
Medlem

Något sådant? Har dock noll koll på nya Intel riggar.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av Spretcher:

Denna hade jag kört på efter ett par "modifikationer", som du säger så är 8700k svårtillgänglig men jag hade ändå väntat några månader för den. Därefter hade jag inte lagt 1600kr på en AIO-vattenkylare, då kan man nästan likväl investera i ett riktigt vattenkylt system. Noctuas luftkylare presterar troligtvis i linje med ovannämnda kylare till en tredjedel av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Denna hade jag kört på efter ett par "modifikationer", som du säger så är 8700k svårtillgänglig men jag hade ändå väntat några månader för den. Därefter hade jag inte lagt 1600kr på en AIO-vattenkylare, då kan man nästan likväl investera i ett riktigt vattenkylt system. Noctuas luftkylare presterar troligtvis i linje med ovannämnda kylare till en tredjedel av priset.

Mjo, kylaren var mer efter devisen RGB>Life.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@Alyze, https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3526198&view=c det här går väl kanske lite över budgeten samt är det väl kanske inte exakt en speldator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Ska se. Samma här, ska tänka över och se

Skrivet av Nekulian:

@NybörjarePåDatorer, https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3526198&view=c det här går väl kanske lite över budgeten samt är det väl kanske inte exakt en speldator

ja... Ska tänka över och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyze:

Du kanske borde hjälpa mig isåfall istället för att skriva onödiga kommentarer.
Jag har inte varit aktiv under detta år så det förklarar en del.
Jag sitter inte här hela dagarna och hade helt glömt bort Sweclockers men kom på det när jag bygger min dator.

Kul att du vänder dig hit när du tänker på datorer & hjälp iaf, rätt ställe tycker jag! Lycka till!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Kul och leka med andras pengar, gick med din önskan på "Blå"
Personligen gillar jag rött, tycker det är enklare med dagens utbud och Asus (en av mina favoriter).

Har verkligen inte snålat, 30k är nästan svårt att göra av med utan att köpa "onödiga" saker i mina ögon, men gjorde ett försök.
(Värt att tillägga är att alla RGB grejerna går att ställa till blått, som exempelvis minnena samt kylningen i bilderna nedan)

Jag är osäker på just grafikkort, personligen gillar jag Asus Strix men tror de lyser rött så tog ett annat.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Avstängd

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3503067&view=b
Alla delar finns att köpa nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Kul och leka med andras pengar, gick med din önskan på "Blå"
Personligen gillar jag rött, tycker det är enklare med dagens utbud och Asus (en av mina favoriter).

Har verkligen inte snålat, 30k är nästan svårt att göra av med utan att köpa "onödiga" saker i mina ögon, men gjorde ett försök.
(Värt att tillägga är att alla RGB grejerna går att ställa till blått, som exempelvis minnena samt kylningen i bilderna nedan)

Jag är osäker på just grafikkort, personligen gillar jag Asus Strix men tror de lyser rött så tog ett annat.

https://i.gyazo.com/fa109ea87defa1ad4b6fb2a2b61352b3.png

https://imagescdn.tweaktown.com/content/8/2/8223_999_corsair-vengeance-rgb-ddr4-3000-32gb-memory-kit-review_full.jpg

https://i.ytimg.com/vi/0b9-WFKX0is/maxresdefault.jpg

Fungerar alla delar tillsammans??? Coffe lake passar bara med det där moderkortet hörde jag.
Mitt fel, missade att det stod Coffe lake.

Permalänk
Medlem

@Mordin: Snyggt! Trevlig att se inlägg som verkligen lyssnar på trådskaparen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyze:

Hej där alla Sweclockers medlemmar!

Jag söker just nu efter alla delar till en dator. Jag har en budget på 25-30 tusen kronor.

Jag försöker ju nu göra min dröm setup. Mitt tema är blå. Så, blå led i Moderkortet är bra osv.
Jag har ett bestämt chassi. https://www.komplett.se/product/949364/datorutrustning/pc-kom...

Jag vill att ni kan hitta alla delar på komplett. Det blir där jag köper det.
Så kraven är

25-30 tusen kronor.
Blått tema.
Alla delar
1080 Geforce

Tack i förhand.
MvH
Förvirrad 16 åring.

Vad har du för skärm idag? Om du vill ha en bra upplevese av en dator i den prisklassen hoppas jag att du tänk på skärm också.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Bra förslag alla. Pengarna räcker till en bra skärm också eller har du det redan?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/produkt/5403275/asus-geforce-gtx-1080-ti-...

Den har RGB belysning du kan ställa in själv (eller stänga av )

Köpte ett i fredags, mosar på bra. Men stort som satan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyze:

Fungerar alla delar tillsammans??? Coffe lake passar bara med det där moderkortet hörde jag.
Mitt fel, missade att det stod Coffe lake.

Sålänge det står Z370 ska det inte vara några problem!
Notis: Hårddiskarna är ju såklart efter tycke och smak, en extra SSD istället för mekanisk disk kan ju va värt om du vill ha fler spel på SSD. Samt om @Lagerlöf har rätt är hans grafikkort mer i min smak!

Skrivet av jarfen:

@Mordin: Snyggt! Trevlig att se inlägg som verkligen lyssnar på trådskaparen

Tack!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Bra förslag alla. Pengarna räcker till en bra skärm också eller har du det redan?

Det har jag redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Vad har du för skärm idag? Om du vill ha en bra upplevese av en dator i den prisklassen hoppas jag att du tänk på skärm också.

Mina skärmar är https://www.komplett.se/product/890445/gaming/skarmar-tillbeh...
2 av dom.

Skrivet av Mordin:

Sålänge det står Z370 ska det inte vara några problem!
Notis: Hårddiskarna är ju såklart efter tycke och smak, en extra SSD istället för mekanisk disk kan ju va värt om du vill ha fler spel på SSD. Samt om @Lagerlöf har rätt är hans grafikkort mer i min smak!

Tack!

På i7 så är den utan kylare. Borde jag ta en med kylare eller inte??

Permalänk
Medlem

@Alyze: De skærmar du har ær gjorda før grafikkort från AMD (FreeSync), och du vill få en bættre upplevelse med ett Radeon-kort. Funkar sjælvklart med ett GeForce, men då får du inte utnyttjat FreeSync.
Om du nu ska investera så pass mycket i en dator, hade jag kanske sålt skærmarna och køpt ett par nya G-Sync skærmar gjorda før GeForce kort eller inhandlat ett Radeon Vega 56/64, i den ordningen.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

@NybörjarePåDatorer: De skærmar du har ær gjorda før grafikkort från AMD (FreeSync), och du vill få en bættre upplevelse med ett Radeon-kort. Funkar sjælvklart med ett GeForce, men då får du inte utnyttjat FreeSync.
Om du nu ska investera så pass mycket i en dator, hade jag kanske sålt skærmarna och køpt ett par nya G-Sync skærmar gjorda før GeForce kort eller inhandlat ett Radeon Vega 56/64, i den ordningen.

Kan du visa en skärm från Komplett som funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyze:

Mina skärmar är https://www.komplett.se/product/890445/gaming/skarmar-tillbeh...
2 av dom.

På i7 så är den utan kylare. Borde jag ta en med kylare eller inte??

Om du kikar på min bild är en CPU kylare vald i kundkorgen (Deepcool 240X)

Angående skärm har jag själv en med G-sync, är rätt missnöjd med det då det bråkar mer än funkar för min del.
Och ska du spela på båda? Alt köp en 144hz G-sync (om du vill ha de) och en billigare 60hz för surf/discord/ts och sånt.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Om du kikar på min bild är en CPU kylare vald i kundkorgen

Angående skärm har jag själv en med G-sync, är rätt missnöjd med det då det bråkar mer än funkar för min del.
Och ska du spela på båda? Alt köp en 144hz G-sync (om du vill ha de) och en billigare 60hz för surf/discord/ts och sånt.

Ska spela på en av dom och ha den andra som streaming och ha allt det på den.
Vill helst ha båda i samma storlek osv.
Kan du ge lite förslag?
Är inte den toppen på datorer.
I dagsläget har jag valt att göra din dator iallafall.

Permalänk
Medlem

@Mordin: Strix korten har väl aurasync som kan ställas i fler färger? Har ett hemma men har aldrig bemötat mig med att faktiskt titta på lysdioderna.