Permalänk
Medlem

AOC Agon AG322QCX eller LG 34UC79G

Hej! Som ni ser har jag funderat på att skaffa en ny skärm. Dem här två skärmarna hade jag tittat på eftersom det är 144hz och det är stora skärmar. Vilken av dem här två borde jag välja eller borde jag välja en annan liknande som är ungefär i samma prisklass?
Det enda jag gör på min skärm är att spela, oftast fps.

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad har du för gpu? Om du kan driva AOC:en så är den att föredra då du får mer utrymme samt högre upplösning. Om ditt grafikkort inte klarar 1440p eller du är besatt av att alltid ligga på 144+fps så är ultrawiden bättre. Värt att notera är att 1440p har mycket bättre stöd i spel (framförallt esport) .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Vad har du för gpu? Om du kan driva AOC:en så är den att föredra då du får mer utrymme samt högre upplösning. Om ditt grafikkort inte klarar 1440p eller du är besatt av att alltid ligga på 144+fps så är ultrawiden bättre. Värt att notera är att 1440p har mycket bättre stöd i spel (framförallt esport) .

Jag har en R9 390, och jag kan egentligen klara av att ligga på 30-60 fps, bara fps:en är stabil, men mer fps är alltid att föredra. Den skärmen jag har nu är bara 60hz. AOC:en är alltså ett bättre alternativ? Hur är det med paneltypen då? Är inte IPS som LG:en har bättre än AOC:en VA?

Permalänk
Medlem

Om du inte har planer på att uppgradera kortet så skulle jag köpa LG:en . Du får helt enkelt stå ut med svarta kanter i vissa titlar men de kommer att driva bra iaf. IPS har bättre kontrast och färgåtergivning än va men för de flesta spel är det inte direkt avgörande om man inte är van vid det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Om du inte har planer på att uppgradera kortet så skulle jag köpa LG:en . Du får helt enkelt stå ut med svarta kanter i vissa titlar men de kommer att driva bra iaf. IPS har bättre kontrast och färgåtergivning än va men för de flesta spel är det inte direkt avgörande om man inte är van vid det

Men det verkar ju som R9 390 kan hantera 1440p på ultra i hyfsat fps. https://www.youtube.com/watch?v=4ckA_KTdaJg
Varför ska jag välja LG:en? Jag kan gärna spela på medium-high.

Permalänk
Medlem

Det kan hantera 1440p nu men frågan är snarare hur länge det klarar det. 30-60 fps kanske går nu men då missar du lite på freesyncen (45-144fps om jag inte minns fel) vilket kommer att ge stutters varje gång du hamnar utanför freesync range.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carl Uhlhorn:

Det kan hantera 1440p nu men frågan är snarare hur länge det klarar det. 30-60 fps kanske går nu men då missar du lite på freesyncen (45-144fps om jag inte minns fel) vilket kommer att ge stutters varje gång du hamnar utanför freesync range.

Jag planerar på att uppgradera mitt grafikkort om några månader, men jag undrar över hur 1440p kommer se ut som på en 32 tums skärm? Jag har nu en 1080p 24 tum skärm, hur mycket bättre kommer AOC:en se ut?

Permalänk
Medlem

OM du ska uppgradera så köp skärm efter GPU / freesync eller g-synk ... bra tips

Visa signatur

"That Rally Guy"