Skrivet av Kriistoffer:
Jag har en helt annan syn på detta än du.
Playstation kom ut 1994 utan analog styrspak.
1997 kom den med analoga spakar men blev ersatt redan 1998 med Dualshock.
N64 kom ut 1996.
Som du ser så kom altså Sony efter N64 med analog styrspak på en gamepad til en spelkonsol.
Uppenbarligen, men denna kom ju faktiskt i April:
N64 i Juni.
PS-plattformen hade alltså inte bara plural innan, utan också singular.
Nu hävdade jag som sagt aldrig att PS var först med det heller, men att den var före Nintendo är ren fakta. Blir bara irriterad på propagerandet av dessa felaktigheter som bara mal på trots korrigeringar.
Skrivet av Kriistoffer:
Jag tycker det är väldigt konstigt att du inte kan se att Nintendo gång på gång har kommit med innovationer som andra har annamat, det var ju copy-paste med wiimotion och så PS3 med sin six-axis. Jag skiter igentligen i vem som har kommit på vad eller vem som har drivit fram vad, men när någon kommer och snakar skit om att Nintendo bara kopierar så tycker jag det är synd att man inte har fått med sig historien. Sony drivs mycket mer som en business än Nintendo, uppköpet av Square bevisar detta om nu inte allt annat kopierande är bevis nog.
Nej det var det inte heller. Det fanns rörelskontroller långt innan båda två av dem. tom Microsoft hade ju ett redigt löst luftcyckelstyre före.
Skiter i vilket gör du knappast eftersom du började rabbla innovationslistor. Vem berörde ens ämnet innan dig?
Vad ett "köp" av en utvecklare har med saken att göra fattar jag inte. Såvida du inte menar då att kopierandet av Nintendo sträcker sig till att låsa in tredjepart som de ju körde rätt hårt med i början.
Skrivet av Kriistoffer:
Att du säger att dessa "likadana spel inte sålt något" tycker jag också är konstigt då Super Mario är ett av världens bäst säljande spel och dessutom har det gjorts ganska stora förändringar f.eks Super Mario 2 var helt annorlunda, Super Mario 3 var också helt nytt igentligen, Super mario world hade återigjen många yheter och Mario 64 var såklart i 3d. Om man gillar Mario och har spelat det för att det är kul så har man aldrig blitt besviken då man får det man vill ha och mycket mer varje gång. Jag undrar igentligen vilka Mario-spel du menar är rena upprepningar av varandra. Jag undrar detsamma med Zelda och Metroid?? Jag ber dig läsa på för det är inte möjligt att du har spelat dom här spelen när du kommenterar på det sättet.
Super Mario två var verkligen minst sagt annorlunda ja.. på tal om att sno eller kopiera något nånstans.
Skämt åsido, jag var kanske otydlig där men poängen var inte att alla spel är identiska (vilket de inte är nej) utan att uppföljarna oavsett detta och deras respektive ärvda eller unika kvalitéer inte alls på några ställen räckte att rädda ett format. Massivt, och tre gånger dessutom. Några unika, om ens fantastiska, spel eller gamla bekanta karaktärer i sig bär inte en plattform genom en generation längre var min poäng. Därför är det bara önsketänk att förvänta sig Wii-siffror.
Har spelat nog Zelda för att veta att spelen ofta lika gärna kunde ha en annan huvudfigur ja. Se ovan, och nedan.
Skrivet av Kriistoffer:
Personligen tycker jag mycket mer om andra typer spel som f.eks DarkSouls men Mario, Zelda och Metroid har alltid varit kvalitet och jag har aldrig kännt att jag kastat bort pengar när jag köpt dom, och om man nu är missnöjd så brukar det inte vara skitsvårt att sälja begagnat.
Alltid är la att ta i rätt rejält. Det finns en hisklig massa "Mario-brandade" (samt detsamma även av övriga Nintendogalleriet) och en hel del är rätt ruttna även utan att använda den där då selektiva Mario-skalan som lätt bortser från just dessa till förmån för gräddan.
Ett exempel. Låt oss säga att det kom ett Dark Souls till Switch. Inte det vi känner till utan "Dink Zelda", med Link. Jätterbra spel utan Fromsofts mindre önskvärda sidor. Ryckighet, onlinetrollande, 23 fps på en renderingsfarm. Kanske vore det rent av fantastisk, men vore det lika bra för "den där maskinen som bara har en massa Mario och Zelda"-imagen?
Kanske vore det ibland bättre att riskera göra de nya spelen med nya figurer.
Skrivet av Kriistoffer:
Men missförstå mig inte nu, jag har alltid ägt alla konsoler och spelar mest på Sony och jag gillar PS som fan och har nog lagt mest timmar på Playstation gjenom tiderna en stor del för alla JRPG på PS men också på MassEffect, Fallout, DEmonSouls och DarkSouls, men jag skulle ändå bli jävligt ledsen om Nintendo slutade i spelbranshen då jag vet vad dom betyder för den, och det är synd att folk inte fattar det.
Men skulle du bli det om de gjorde en SEGA, bara lade ner maskintillverkingen och släppte nästa Mario och Zelda på en annan plattform?
Låt oss säga Xbox istället bara för att det är PS du har då. (och för att dator inte är ens teoretiskt politiskt gångbart för det av flera uppenbara anledningar)
Hade det gjort någon skillnad för spelen, och vad egentligen skulle förloras. Vore det kanske ren vinst att slippa massor av riskerna som redan setts och få en troligen lika stor användarbas till "gratis" nästan.
Skrivet av nME:
Såvitt jag vet fanns styrkors på Famicom först gången. Fanns föregångare med fyra knappar satta i ett kors, men inget faktiskt styrkors. Du får annars gärna upplysa om exakt vilka maskiner som hade det innan? Någon Atari säger du?
Och som sades ovan kom N64 ut innan Playstation hade någon analoga kontroll.
Och nu är det Nintendo som har just ett sådant styrkors.
Ett kors är ett kors, principen är ju fyra riktningar placerade i ett symmetrisk och därmed lättåtkommligt mönster. Det är basen i själva innovationshöjden. Räknas inte detta så har rimligen då inte de andra idag stora kopierat Nintendo, vilket som sagt påvisas åtminstone i legal mening i hur "patenten" ifråga hanteras, men Nintendo har onekligen antingen inspirerats av eller bara råkat återuppfinna föregångare någonstans. Eller hur?
(det ligger i tiden är dock ofta en grej när det gäller uppfinningar ska sägas)
Skrivet av Zotamedu:
Ett spel jag hoppas att de portar är Dark Souls men det är nog för mycket att hoppas på. Men man kan ju alltid drömma.
Det lär nog närmast kräva en remaster det, med en helt annan/omgjord eller iaf fintrimmad motor. Kollar vi på de problem som det är mellan olika plattformsversioner av det så är det tydligt att det inte är särskilt "portabelt" sas.