Nintendo Switch väntas sälja bättre än Wii

Permalänk
Skrivet av wowsers:

Nintendo är ett av de snålaste företagen för att de vägrar att folk ska tjäna lagliga pengar på deras verk

Har man själv någongång skapat något som f.eks en app eller annat så kan man förstå detta. Ett spel kräver väldigt mycket att tilverka.

Med dagens tänkande så krashar det ja.

Permalänk
Medlem

Haha, säger bara
https://youtu.be/qBVyF0I2Ruo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Enligt Prisjakt och Inet så är Nintendo Switch just nu, den bäst säljande konsolen i Sverige. Så krossar vet jag inte riktigt om den gör men förmodligen kommer kanske PS4 på länge sikt ha sålt flest enheter inom dess livstid.

Nu bygger väl prisjakt och dess ranking i och för sig på sökningar och inte försäljningar. Visst skulle man kunna gissa att fler just nu genomför köp av Switch via prisjakt fast det är egentligen bara spekulation. Det skulle ju också kunna vara att olika intresserade gång på gång checkar av prisjakt för att man hoppas att priset ska gå ner på produkten, och även vissa klickar i på produkten i samband med detta.

Dessutom finns ju många andra försäljningskanaler än just prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nu bygger väl prisjakt och dess ranking i och för sig på sökningar och inte försäljningar. Visst skulle man kunna gissa att fler just nu genomför köp av Switch via prisjakt fast det är egentligen bara spekulation. Det skulle ju också kunna vara att olika intresserade gång på gång checkar av prisjakt för att man hoppas att priset ska gå ner på produkten, och även vissa klickar i på produkten i samband med detta.

Dessutom finns ju många andra försäljningskanaler än just prisjakt.

Givetvis är ju inte Prisjakt eller Inet representativt för hela Sverige men det ger oss i alla fall en ledtråd om att Nintendo Switch säljer åtminstone helt okej även i Sverige även om vi inte får reda på hur mycket eller vilken av konsolerna som säljer absolut bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Har man själv någongång skapat något som f.eks en app eller annat så kan man förstå detta. Ett spel kräver väldigt mycket att tilverka.

Med dagens tänkande så krashar det ja.

vad menar du egentligen? resonerandet kring det där brukar gå i linje med att om folk blir spoilade på spelet (som i spel är handling) så är de mindre benägna att köpa det. men eftersom Nintendos fans allt som oftast argumenterar att spel är spelande ("gameplay") till så nära 100% som möjligt borde detta alltså påverka dem minst. men ändå så.

Skrivet av Kriistoffer:

Du borde kanske läsa på lite om tvspelshistorien.

Dom välkjända karaktärenas spel säljer för övrigt bra just för att dom är bra spel. Vi som spelar dom *vil* ha nya versioner, och det är en stor utveckling mellan titlarna, så här blir det också bakläxa.

jag har nog redan läst mer än vad någon rimligen borde om den...

så med den här logiken dragen ett steg bakåt. varför upphörde då denna naturlag temporärt gälla helt plötsligt under Gamecube och WiiU?

inse faktum, spelmarknaden slutade fungera sådär redan efter 1995 och det finns inga indikationer på att gamla tider är på väg tillbaka i några bredare lager.

Skrivet av Kriistoffer:

Det blir att läsa på lite för dig också.
Nintendo är den som har laborerat mest med nyskapande och har fått betala många gånger för detta medans dom lyckade varianterna har blitt snott och kopierat rakt av. Styrkorset f.eks, vem uppfann det? Playstation kom först utan analog - tils Nintendo kom på att sätta detta på en gamepad - svisj- så kom en ny spak til PS med analoga styrpinnar. Så kom rumble pack - oj då kom en ny version av Dualshock som dom började kalla den. Sony skulle inte ens finnas som spelkonsol om det inte vore för Nintendo så gör om gör rätt!

Nintendo är inte mer experimentella än andra tillverkare, och har troligen varken lyckats eller misslyckats i större grad än snittet. de har några monumentala fiaskon precis som alla andra, vissa även av de mer obskyra blir naturligtvis mer kända just för att de är en större tillverkare. hade inte Nintendo varit närmast spelsynonym då hade inte en klumpig brickstaplande robot blivit en ikon för meningslöshet. hade inte Sony tagit över som störst spelare på planen därefter hade det inte blivit en stor grej av hur man inte lanserar sitt tredje verk. (exakt samma sak gäller Microsoft märkligt nog)

"styrkorset" fanns på drivor av olika spelmaskiner (och andra) långt långt innan Nintendo "patenterade" sin utformning av det. det finns liksom anledning att varken SEGA, Sony eller Microsoft betalat några royalties till Nintendo för det. Atari är i betydligt bättre position att hävda verkshöjd på det. läs på om saken.

Playstation hade analogkontroller innan Nintendo. Playstation hade dubbelanalogkontroller innan Nintendo. den första spelkonsollen som hade analogpinne på en handkontroll var från SEGA åratal innan N64 hade sin inte alls analoga, utan egentligen digitala styrpinne. läs på om hur den funkar också kanske?

haha, ja även vid sidan av andra dalar så är nog Playstation den konsoll Nintendo ångrar mest att de skapade.

Skrivet av Cenorida:

Enligt Prisjakt och Inet så är Nintendo Switch just nu, den bäst säljande konsolen i Sverige. Så krossar vet jag inte riktigt om den gör men förmodligen kommer kanske PS4 på länge sikt ha sålt flest enheter inom dess livstid.

förutom:

Skrivet av dannesthlm:

Nu bygger väl prisjakt och dess ranking i och för sig på sökningar och inte försäljningar. Visst skulle man kunna gissa att fler just nu genomför köp av Switch via prisjakt fast det är egentligen bara spekulation. Det skulle ju också kunna vara att olika intresserade gång på gång checkar av prisjakt för att man hoppas att priset ska gå ner på produkten, och även vissa klickar i på produkten i samband med detta.

så kanske det också bör noteras att både PS och Xbox är typ 5 olika varianter var i toppen medan Switch är 1. gör matten.

och som sägs så säger det där inte ens nödvändigtvis något positivt om försäljningen ja. vilket såklart gäller alla tre.

Xbox One X skulle alltså sälja näst bäst om det reflekterade.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

förutom:

så kanske det också bör noteras att både PS och Xbox är typ 5 olika varianter var i toppen medan Switch är 1. gör matten.

och som sägs så säger det där inte ens nödvändigtvis något positivt om försäljningen ja. vilket såklart gäller alla tre.

Xbox One X skulle alltså sälja näst bäst om det reflekterade.

Stämmer, på Prisjakt utgör Nintendo Switch endast som en enhet så du kan mycket väl ha rätt i ditt påstående. Samtidigt vet vi ju inte hur mycket som skiljer mellan första och andra platsen. Samtidigt ska man ha i åtanke att på Inet är Nintendo Switch utdelad i två olika enheter. Blå/Röd samt Grå varianten, varav bägge ligger på första respektive andra plats.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Men helt rättvist: skulle du verkligen be någon att drulletappa sin gamla Gameboy -89 i marken på olika underlag också? Det vore inte litet fräckt det För fullt så reptålig var ju faktiskt inte den ursprungliga Gameboy heller, trots att dess absoluta dödsgräns troligtvis ligger vid en vida högre smärttröskel än den av Nintendos senaste.

Jag ser inga som helst konstigheter i den nyhet vi nyss läst. Tvärtom blir jag mäktigt förvånad om inte Nintendos senaste säljer många gånger fler enheter av NX, än Wii/WiiU. Jag skaffade aldrig Nintendo Wii (eller 'Wii U', för den delen, och förstod först nyligen att WiiU inte bara var en tilläggsenhet till 'Wii' ). Men förutom att vi som högkonsumerande population med spelintresse ökar i antal, så är det ju också många familjer som kommer kunna köpa varsin enhet till varje unge (i tron att det funkar helt ok) istället för att, som med Wii, begränsas till att handla en enda familjeenhet genom produktens egen utformning. Detta är nu möjligtvis inte Nintendos huvudmarknad, de där extra små enheterna per hushåll, men just i att den blir delvis handhållen och delvis huskonsoll så öppnar det självklart för en avsevärt bredare kundbas, jämfört mot de förra.

Nej, Nintendo är nog affärsmässigt helt rätt ute med den här konsollen -- den upplevs tyvärr bara inte i mina ögon helt genomtänkt som slutgiltig produkt. Medan de uppenbarligen tänkt att mjukvara kan patchas över tid så tycker jag att de har överskattat den hårdvarumässiga möjligheten till "patches". Den tidiga lanseringen mötte som ofta annars en hel del barnsjukdomar. De flesta av vilka verkar vara åtgärdade för nyproducerade enheter. Och ja, problem vid lansering är väldigt vanligt, men inte av nödvändighet förlåtligt. Vi som valt att leva med våra (för att inte sitta utan enhet medan de tramsar med fult enkla justeringar) så är vi väl inte något problem längre idag för Nintendo. Inte mer än att vi kanske sprider dålig stämning när vi - som jag gör nu - fortfarande skriver om de gamla felen. Men sett till Gameboiy -89 så var nog den enda riktiga nedsidan just att den inte hade en belyst skärm, för toleransen är så klart större när man uppfinner en helt ny produkt. NX är i all ärlighet inte mycket mer än en högförädlad surfplatta och många saker som de inte sett till borde faktiskt med full rimlighet kunna ha beaktats.

Så deras huvudsakliga problem nu närmast ser jag dels vara det vanligt kritiserade underskottet av intressanta speltitlar, vilket de långsamt börjat möta upp, men framförallt ser jag deras problem renderas inom en ganska kort tid hur de rent kundpolitiskt ska lyckas marknadsföra sin "Nintendo ROUTER" (eller vad de nu lär få för sig att kalla sin NX v2.0 /motsv.). Jag har sagt det i flera andra sammanhang, att Nintendo kommer vilja åtgärda många problem med den här enheten i en lansering av en helt ny enhet. Med tiden, åtminstone, den inbyggda grafikkretsen. Även väldigt troligt en del fysiska justeringar som lägger till ett stödben och lägger ned "kassettporten" (/SD slot) innanför det ena av TVÅ stödben. De kommer säkert också få för sig att flytta på audio- och AC-port, av någon anledning, eftersom de älskat att göra just detta genom hela DS historia. Jag kan också lova att de en dag inser att vissa hushåll inte valt att köpa flera enheter just för att sparfiler inte kan flyttas mellan olika enheter. Detta sista aspirerar nog till att få vara mitt hetaste kritikobjekt, för det är verkligen så sjukt löjligt. Man kan inte säkerhetskopiera sparfilen själv, man kan inte kopiera sparfilen till sitt onlinekonto och man kan inte ens spara sin sparfil till spelkassetten (som om dessa små kB inte finns ledigt på SD-kortet). En fruktansvärt feg lösning för att brandskalsskydda sin "intellektuella rättighet" över produktens användbarhet, jag förväntar mig sparfiler frikopplade från användarkonton som en självklarhet, även om Nintendo nu vill komplettera med användarspecifika sparfiler.

Jag vet att Nintendo aldrig profilerat sig på högprestandagrafik, men hur länge kan vi egentligen räkna med att den mobila tekniken andas innan nästa tar över? Jag öppnade häromdagen en helt ny mobiltelefon, tillverkad 2012, där webläsaren var nästintill obrukbar för att varje sida leder till error. Just "google.com" gav ju sökresultat smidigt, men jag kan endast klicka in på somliga länkar därifrån. Rent lotteri vilka källsidor som funkar och inte. Överlag var det kanske 5% av alla sidor jag försökte som faktiskt funkade. Eftersom Google Market numera heter Google Play så hindras möjligheter till uppdateringar utan att roota hela enheten. Självklart lär nu inte Nintendos konsol vara fullt lika tidsberoende, men jag ger det kortare än fem år innan denna NX v1.0 har fasats ut helt, ersatts av NX v2.0 liggande i "REA-hyllorna" (men fortfarande nästan lika dyra som förut) i väntan på någon sorts NX v2.33 som ska vara "HyperVR Ready".

absolut, vill man idag påvisa strukturella styrkor eller svagheter så är det ju numera snarast kutym att kasta dem i golvet medan man filmar! men en så gammal maskin som GB är däremot inte så lämplig för dessa vetenskapliga tester idag antar jag, det har nog hänt en hel del med plasten även under de bästa förhållanden.

kanske det. fast grunddesignen har ju åas vägts ganska omfattande tänk just för att det ska vara en maskin att dela på fler spelare. om målet är att ändå också sälja in fler enheter inom var "familjeenhet" så är det kanske läge att börja fokusera på spel med lokalt nätverkande, och kanske speldelning som var en grej förr i tiden.

förstagenerationer av det mesta har nästan alltid någon brist, det är priset av nyheternas behag. värre är la då när saker designas i fel riktning, sämre spec eller funktioner som försvinner. och säga vad man vill om original GBs oupplysta skärm men den är ju fortfarande åtminstone bland de få skärmar som kan belysas nästan hur mycket som helst och ändå gå att se vad som händer på.

hmm.. jag skulle nog säga att motsatsen är att föredra. grundproblemet med användare och sparfiler på Switch verkar vara ärvt från WiiU. det är ingen klar uppdelning på system och användardata. därför verkar det vara upp till spelutvecklarna att komma runt det och göra så att en sparfil för en användare är kopplad till just denne. kanske ett aningen mindre upplevt problem på en handmaskin som kanske naturligt känns mer som en enanvändarspryl. det får mig att misstänka att den heller inte från början designades med ett fleranvändar-OS.

ja det hänger nästan helt på om spelutbudet tilltalar i längden såklart, så det får de nog göra bäst i att gödsla ut lite kontrollerat. att de inte kommer kunna förlita sig på någon ökning via tredjepart står dessvärre rätt klart eter LA Noir. kan inte ett spel som i grunden är 7 år gammalt köras utan stora eftergifter så kommer det på ett sätt eller annat utgöra enorma hinder för kommande spel av liknande tyngd.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Stämmer, på Prisjakt utgör Nintendo Switch endast som en enhet så du kan mycket väl ha rätt i ditt påstående. Samtidigt vet vi ju inte hur mycket som skiljer mellan första och andra platsen. Samtidigt ska man ha i åtanke att på Inet är Nintendo Switch utdelad i två olika enheter. Blå/Röd samt Grå varianten, varav bägge ligger på första respektive andra plats.

såg nu att det faktiskt finns både ett par varianter separat, samt indelningen på undergrupp per butik. hursomhelst så gör det inte direkt översikten om frågan mer glasklar.

onödigt rörigt är det ivf ändå. Prisjakt borde ju helt klart hålla alla varianter av respektive likartade maskiner i en sån lista som ibland finns per butik. (dessa är också ett problem eftersom många butiker verkar satt i system att fula in begagnade grejer, eller tom tillbehör på fel ställe för att ranka upp sig) PS4pro och XBOX måste såklart vara separata från de vanliga, men alla otaliga paket med olika spel och designkonsoller..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Dottern ska få en I julklapp, hade hoppats på en bra deal nu under Black Friday men icke så nicke.

Skickades från m.sweclockers.com

Inet hade en deal med Mario bundle och Zelda fick man gratis medskickat Jag fick konsolen dagen efter, helnöjd.

Permalänk
Medlem

Skulle ha sålt mer om dem hamna på lite bättre reor under BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Har man själv någongång skapat något som f.eks en app eller annat så kan man förstå detta. Ett spel kräver väldigt mycket att tilverka.

Med dagens tänkande så krashar det ja.

Om du tar och gör en resension av en film (eller spel som inte nintendo har gjort) och bara inkluderar små delar av trailern kommer du inte stöta på problem, om du gör likadant med ett spel från nintendo kommer de att göra allt i sin makt för att tjäna minst 40% av pengarna du får, 100% eller ta ner videon om det inte funkar.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av wowsers:

Om du tar och gör en resension av en film (eller spel som inte nintendo har gjort) och bara inkluderar små delar av trailern kommer du inte stöta på problem, om du gör likadant med ett spel från nintendo kommer de att göra allt i sin makt för att tjäna minst 40% av pengarna du får, 100% eller ta ner videon om det inte funkar.

Det är det jag menar med att det krashar idag, men att jag förstår policyen från Nintendo - även om jag inte säger att det är rätt eller ens i deras eget intresse att ha det så.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

wall of text..

Jag har en helt annan syn på detta än du.

Playstation kom ut 1994 utan analog styrspak.
1997 kom den med analoga spakar men blev ersatt redan 1998 med Dualshock.
N64 kom ut 1996.

Som du ser så kom altså Sony efter N64 med analog styrspak på en gamepad til en spelkonsol.

Jag tycker det är väldigt konstigt att du inte kan se att Nintendo gång på gång har kommit med innovationer som andra har annamat, det var ju copy-paste med wiimotion och så PS3 med sin six-axis. Jag skiter igentligen i vem som har kommit på vad eller vem som har drivit fram vad, men när någon kommer och snakar skit om att Nintendo bara kopierar så tycker jag det är synd att man inte har fått med sig historien. Sony drivs mycket mer som en business än Nintendo, uppköpet av Square bevisar detta om nu inte allt annat kopierande är bevis nog.

Att du säger att dessa "likadana spel inte sålt något" tycker jag också är konstigt då Super Mario är ett av världens bäst säljande spel och dessutom har det gjorts ganska stora förändringar f.eks Super Mario 2 var helt annorlunda, Super Mario 3 var också helt nytt igentligen, Super mario world hade återigjen många yheter och Mario 64 var såklart i 3d. Om man gillar Mario och har spelat det för att det är kul så har man aldrig blitt besviken då man får det man vill ha och mycket mer varje gång. Jag undrar igentligen vilka Mario-spel du menar är rena upprepningar av varandra. Jag undrar detsamma med Zelda och Metroid?? Jag ber dig läsa på för det är inte möjligt att du har spelat dom här spelen när du kommenterar på det sättet.

Personligen tycker jag mycket mer om andra typer spel som f.eks DarkSouls men Mario, Zelda och Metroid har alltid varit kvalitet och jag har aldrig kännt att jag kastat bort pengar när jag köpt dom, och om man nu är missnöjd så brukar det inte vara skitsvårt att sälja begagnat.

Men missförstå mig inte nu, jag har alltid ägt alla konsoler och spelar mest på Sony och jag gillar PS som fan och har nog lagt mest timmar på Playstation gjenom tiderna en stor del för alla JRPG på PS men också på MassEffect, Fallout, DEmonSouls och DarkSouls, men jag skulle ändå bli jävligt ledsen om Nintendo slutade i spelbranshen då jag vet vad dom betyder för den, och det är synd att folk inte fattar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

[...]
"styrkorset" fanns på drivor av olika spelmaskiner (och andra) långt långt innan Nintendo "patenterade" sin utformning av det. det finns liksom anledning att varken SEGA, Sony eller Microsoft betalat några royalties till Nintendo för det. Atari är i betydligt bättre position att hävda verkshöjd på det. läs på om saken.

Playstation hade analogkontroller innan Nintendo. Playstation hade dubbelanalogkontroller innan Nintendo. den första spelkonsollen som hade analogpinne på en handkontroll var från SEGA åratal innan N64 hade sin inte alls analoga, utan egentligen digitala styrpinne. läs på om hur den funkar också kanske?
[...]

Såvitt jag vet fanns styrkors på Famicom först gången. Fanns föregångare med fyra knappar satta i ett kors, men inget faktiskt styrkors. Du får annars gärna upplysa om exakt vilka maskiner som hade det innan? Någon Atari säger du?
Och som sades ovan kom N64 ut innan Playstation hade någon analoga kontroll.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Det är det jag menar med att det krashar idag, men att jag förstår policyen från Nintendo - även om jag inte säger att det är rätt eller ens i deras eget intresse att ha det så.

Problemet är att det inte finns några lagliga grunder för beteendet eftersom youtube styrs under amerikansk lag, där fair use finns. Specifikt är resensioner är också starkt skyddat i andra länder som i sverige genom citaträtten. Jag förstår också vad nintendo försöker göra (skydda sitt IP), men som alla utam dem själva vet är sättet de gör det på mer skadligt än skyddande.

Skrivet av nME:

Såvitt jag vet fanns styrkors på Famicom först gången. Fanns föregångare med fyra knappar satta i ett kors, men inget faktiskt styrkors. Du får annars gärna upplysa om exakt vilka maskiner som hade det innan? Någon Atari säger du?
Och som sades ovan kom N64 ut innan Playstation hade någon analoga kontroll.

Om jag inte missminner mig var den första användningen av styrkors för en game & watch där knappar inte fungerade bra och styrkorset var en lösning.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Om du tar och gör en resension av en film (eller spel som inte nintendo har gjort) och bara inkluderar små delar av trailern kommer du inte stöta på problem, om du gör likadant med ett spel från nintendo kommer de att göra allt i sin makt för att tjäna minst 40% av pengarna du får, 100% eller ta ner videon om det inte funkar.

”Inga problem” vs. ”allt i sin makt”?
Med den graden av hyperventilering undrar man lite vad Nintendo gjort dig. Youtubers profit brukar inte engagera så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

Ganska tydligt vid det här laget att de flesta/nästan alla missbedömt produkten. Försäljningen exploderar och första året är inte ens förbi. 200-500 spel redan lanserade och fler på väg. Fler utvecklare och utgivare börjar haka på när försäljningssiffrorna börjat synas. Och vi har redan fått rätt bra indikationer om vad konsollen fixar.

Bra att Nintendo fick en bra start denna gång, hoppas det håller i sig bara. Trivs riktigt bra med min och är den som spelas på mest idag. Efter det PC förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var en av de som var väldigt negativ till Switch och hade väldigt svårt att se hur Nintendo skulle lyckas med en surfplatta från 2015 men nu sitter jag själ här med en, min första spelkonsol sedan Gamboy Color och jag är skitnöjd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

L.A. Noire är en extra intressant titel för plattformen. Digital Foundry har äntligen blivit klar med deras granskning också: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-la-noir...

Skrivet av Zotamedu:

Jag var en av de som var väldigt negativ till Switch och hade väldigt svårt att se hur Nintendo skulle lyckas med en surfplatta från 2015 men nu sitter jag själ här med en, min första spelkonsol sedan Gamboy Color och jag är skitnöjd.

Jo, jag hoppades själv på en stationär konsoll mer lik PS4 och Xbox One än Wii U, något i stil med hur Gamecube förhöll sig och då baserad på AMD-hårdvara likt konkurrenterna idag. Blev lite besviken över Switch inledningsvis. Men Zelda var bra nog för köp och sedan dess är jag ganska fast. Den används på ett annat sätt än hur övriga spelkonsoller och även mina speldatorer gör. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att en dag ha en handhållen spelkonsoll som spelade samma spel som stationära konsoller och datorer då i början av 90-talet.

Hoppas Nintendo fortsätter satsa på produkten bara. De har ju bra stöd av tredjepartarna denna gång med vilket är tacksamt. Wii U var det mest Nintendo som stod för spelen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon5930:

L.A. Noire är en extra intressant titel för plattformen. Digital Foundry har äntligen blivit klar med deras granskning också: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-la-noir...
https://youtu.be/8ljTX9R5QhA

Jo, jag hoppades själv på en stationär konsoll mer lik PS4 och Xbox One än Wii U, något i stil med hur Gamecube förhöll sig och då baserad på AMD-hårdvara likt konkurrenterna idag. Blev lite besviken över Switch inledningsvis. Men Zelda var bra nog för köp och sedan dess är jag ganska fast. Den används på ett annat sätt än hur övriga spelkonsoller och även mina speldatorer gör. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att en dag ha en handhållen spelkonsoll som spelade samma spel som stationära konsoller och datorer då i början av 90-talet.

Hoppas Nintendo fortsätter satsa på produkten bara. De har ju bra stöd av tredjepartarna denna gång med vilket är tacksamt. Wii U var det mest Nintendo som stod för spelen.

Jag har använder dockar för laddning bara. Har kör en omgång Mario Kart på projektorn en gång för att testa men det är så mycket smidigare att bara ta tag i konsolen, slänga sig på soffan och spela.

Ja det låter som att de fått med sig en del indieutvecklare också vilket är mer intressant för mig än att spela massa halvhjärtat portade AAA spel. Ett spel jag hoppas att de portar är Dark Souls men det är nog för mycket att hoppas på. Men man kan ju alltid drömma.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Jag har använder dockar för laddning bara. Har kör en omgång Mario Kart på projektorn en gång för att testa men det är så mycket smidigare att bara ta tag i konsolen, slänga sig på soffan och spela.

Ja det låter som att de fått med sig en del indieutvecklare också vilket är mer intressant för mig än att spela massa halvhjärtat portade AAA spel. Ett spel jag hoppas att de portar är Dark Souls men det är nog för mycket att hoppas på. Men man kan ju alltid drömma.

Blir oftast så för mig, ladda i dockningsstationen och spela portabelt.

FROM Software utannonserade tidigt stöd men ett år senare har vi inte hört något om spel ännu. Jag hoppas också på lite Souls-spel, hade gillat det till formatet.
Portar fungerar ju fint inledningsvis men förhoppningsvis så dyker det upp mer nya spel framöver. Lär bli lite spelutannonseringar bara julen och specifikt julhandeln är över också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

”Inga problem” vs. ”allt i sin makt”?
Med den graden av hyperventilering undrar man lite vad Nintendo gjort dig. Youtubers profit brukar inte engagera så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja skulle inte säga hyperventilera (tjänar inte ett öre från youtube och har inga subs ), men det är ett problem för de som kanske har typ 20-50k subs och inte får jämförbar inkomst från patreon.

Andra exempel av nintendo som drar en nintendo var när alla som lade upp videor från wii-u versionen av minecraft med mario dlc blev flaggade av nintendo även om de specifikt gick med på att det inte skulle hända (detta enbart pga ljudklip från vad jag minns).

Sega var också hämska där ett tag men nintendo är den enda som fortfarande är så extrem i deras sätt, de ändrade bl.a. deras villkor nyligen till att man inte ska få tjäna pengar från det man streamar, annars blir man sparked från programmet.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag har en helt annan syn på detta än du.

Playstation kom ut 1994 utan analog styrspak.
1997 kom den med analoga spakar men blev ersatt redan 1998 med Dualshock.
N64 kom ut 1996.

Som du ser så kom altså Sony efter N64 med analog styrspak på en gamepad til en spelkonsol.

Uppenbarligen, men denna kom ju faktiskt i April:

N64 i Juni.

PS-plattformen hade alltså inte bara plural innan, utan också singular.

Nu hävdade jag som sagt aldrig att PS var först med det heller, men att den var före Nintendo är ren fakta. Blir bara irriterad på propagerandet av dessa felaktigheter som bara mal på trots korrigeringar.

Skrivet av Kriistoffer:

Jag tycker det är väldigt konstigt att du inte kan se att Nintendo gång på gång har kommit med innovationer som andra har annamat, det var ju copy-paste med wiimotion och så PS3 med sin six-axis. Jag skiter igentligen i vem som har kommit på vad eller vem som har drivit fram vad, men när någon kommer och snakar skit om att Nintendo bara kopierar så tycker jag det är synd att man inte har fått med sig historien. Sony drivs mycket mer som en business än Nintendo, uppköpet av Square bevisar detta om nu inte allt annat kopierande är bevis nog.

Nej det var det inte heller. Det fanns rörelskontroller långt innan båda två av dem. tom Microsoft hade ju ett redigt löst luftcyckelstyre före.

Skiter i vilket gör du knappast eftersom du började rabbla innovationslistor. Vem berörde ens ämnet innan dig?

Vad ett "köp" av en utvecklare har med saken att göra fattar jag inte. Såvida du inte menar då att kopierandet av Nintendo sträcker sig till att låsa in tredjepart som de ju körde rätt hårt med i början.

Skrivet av Kriistoffer:

Att du säger att dessa "likadana spel inte sålt något" tycker jag också är konstigt då Super Mario är ett av världens bäst säljande spel och dessutom har det gjorts ganska stora förändringar f.eks Super Mario 2 var helt annorlunda, Super Mario 3 var också helt nytt igentligen, Super mario world hade återigjen många yheter och Mario 64 var såklart i 3d. Om man gillar Mario och har spelat det för att det är kul så har man aldrig blitt besviken då man får det man vill ha och mycket mer varje gång. Jag undrar igentligen vilka Mario-spel du menar är rena upprepningar av varandra. Jag undrar detsamma med Zelda och Metroid?? Jag ber dig läsa på för det är inte möjligt att du har spelat dom här spelen när du kommenterar på det sättet.

Super Mario två var verkligen minst sagt annorlunda ja.. på tal om att sno eller kopiera något nånstans.

Skämt åsido, jag var kanske otydlig där men poängen var inte att alla spel är identiska (vilket de inte är nej) utan att uppföljarna oavsett detta och deras respektive ärvda eller unika kvalitéer inte alls på några ställen räckte att rädda ett format. Massivt, och tre gånger dessutom. Några unika, om ens fantastiska, spel eller gamla bekanta karaktärer i sig bär inte en plattform genom en generation längre var min poäng. Därför är det bara önsketänk att förvänta sig Wii-siffror.

Har spelat nog Zelda för att veta att spelen ofta lika gärna kunde ha en annan huvudfigur ja. Se ovan, och nedan.

Skrivet av Kriistoffer:

Personligen tycker jag mycket mer om andra typer spel som f.eks DarkSouls men Mario, Zelda och Metroid har alltid varit kvalitet och jag har aldrig kännt att jag kastat bort pengar när jag köpt dom, och om man nu är missnöjd så brukar det inte vara skitsvårt att sälja begagnat.

Alltid är la att ta i rätt rejält. Det finns en hisklig massa "Mario-brandade" (samt detsamma även av övriga Nintendogalleriet) och en hel del är rätt ruttna även utan att använda den där då selektiva Mario-skalan som lätt bortser från just dessa till förmån för gräddan.

Ett exempel. Låt oss säga att det kom ett Dark Souls till Switch. Inte det vi känner till utan "Dink Zelda", med Link. Jätterbra spel utan Fromsofts mindre önskvärda sidor. Ryckighet, onlinetrollande, 23 fps på en renderingsfarm. Kanske vore det rent av fantastisk, men vore det lika bra för "den där maskinen som bara har en massa Mario och Zelda"-imagen?

Kanske vore det ibland bättre att riskera göra de nya spelen med nya figurer.

Skrivet av Kriistoffer:

Men missförstå mig inte nu, jag har alltid ägt alla konsoler och spelar mest på Sony och jag gillar PS som fan och har nog lagt mest timmar på Playstation gjenom tiderna en stor del för alla JRPG på PS men också på MassEffect, Fallout, DEmonSouls och DarkSouls, men jag skulle ändå bli jävligt ledsen om Nintendo slutade i spelbranshen då jag vet vad dom betyder för den, och det är synd att folk inte fattar det.

Men skulle du bli det om de gjorde en SEGA, bara lade ner maskintillverkingen och släppte nästa Mario och Zelda på en annan plattform?

Låt oss säga Xbox istället bara för att det är PS du har då. (och för att dator inte är ens teoretiskt politiskt gångbart för det av flera uppenbara anledningar)

Hade det gjort någon skillnad för spelen, och vad egentligen skulle förloras. Vore det kanske ren vinst att slippa massor av riskerna som redan setts och få en troligen lika stor användarbas till "gratis" nästan.

Skrivet av nME:

Såvitt jag vet fanns styrkors på Famicom först gången. Fanns föregångare med fyra knappar satta i ett kors, men inget faktiskt styrkors. Du får annars gärna upplysa om exakt vilka maskiner som hade det innan? Någon Atari säger du?
Och som sades ovan kom N64 ut innan Playstation hade någon analoga kontroll.

Och nu är det Nintendo som har just ett sådant styrkors.

Ett kors är ett kors, principen är ju fyra riktningar placerade i ett symmetrisk och därmed lättåtkommligt mönster. Det är basen i själva innovationshöjden. Räknas inte detta så har rimligen då inte de andra idag stora kopierat Nintendo, vilket som sagt påvisas åtminstone i legal mening i hur "patenten" ifråga hanteras, men Nintendo har onekligen antingen inspirerats av eller bara råkat återuppfinna föregångare någonstans. Eller hur?

(det ligger i tiden är dock ofta en grej när det gäller uppfinningar ska sägas)

Skrivet av Zotamedu:

Ett spel jag hoppas att de portar är Dark Souls men det är nog för mycket att hoppas på. Men man kan ju alltid drömma.

Det lär nog närmast kräva en remaster det, med en helt annan/omgjord eller iaf fintrimmad motor. Kollar vi på de problem som det är mellan olika plattformsversioner av det så är det tydligt att det inte är särskilt "portabelt" sas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Du har som sagt en "annorlunda" syn på detta och det är synd. Joysticks har funnits skitlänge så att Sony tog fram en til PS är inget revolutionerande (dock väldigt fint gjort av dem). Att få det ut til den stora massan av tvspelare i en kompakt versjon är dock revolutionerande. Just därför släppte sony en kompakt version de med, men oj dom hade inte tänkt på rumble då Nintendo inte utannonserat detta, så dom var tvugna att göra en tredje version av sin gamepad för att hänga med N64`s första.

Då detta är uppenbart men du vägrar inse ens denna klockrena sak så tror jag helt enkelt vi lägger ned resten också. Men historien visar att dom flera gånger fått ut nytänkande til den stora massan, och jag säger inte att dom uppfunnit allt från scratch, men att dom fått det ut. Tro gärna att spelhistorien hade sett helt lik ut utan Nintendo du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Playstation hade analogkontroller innan Nintendo.

Nej.
Dessutom är Playstation 1 en Nintendo-konsol.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Dessutom är Playstation 1 en Nintendo-konsol.

Nej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ipac:

Lite av en definitionsfråga. Det är en intressant historia hur som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=aRail-6p--U

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sony hade inte haft ett Playstation utan Nintendo i vilket fall. Säkert en annan konsol, men inte PlayStation.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Sony hade inte haft ett Playstation utan Nintendo i vilket fall. Säkert en annan konsol, men inte PlayStation.

Playstation har alltid varit en Sony-produkt (trots SNES hårdvaran) och ett Sony-namn.

Men ja, hade inte Nintendo nobbat dem hade historien sett annorlunda ut.

Skickades från m.sweclockers.com