EA: "Kosmetiska föremål passar inte in i Star Wars-universumet"

Permalänk
Melding Plague

EA: "Kosmetiska föremål passar inte in i Star Wars-universumet"

Electronic Arts förklarar nu att de valde bort att ha kosmetiska föremål i loot-lådorna i Star Wars: Battlefront II. Anledningen är att dessa inte passar in i varumärkets etablerade kanon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Och att det är lättare att tjäna pengar med p2w modellen.

Permalänk
Medlem

Så rosa utstyrsel ska anses vara sämre för att det är feminint? *TRIGGERED*

Tycker dom löst det kosmetiska bra i Destiny 2. Dom kanske kan kolla där för lite inspiration.

Permalänk
Inaktiv

Håller med om en del saker. Hade jag sett en massa spelare med rosa Darth Vader-kostymer så hade jag lämnat tillbaka spelet (ifall jag nu hade köpt det).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kosmetiska grejer hade ju krävt mer arbete, enklare att ta betalt för det man redan skapat.

Permalänk
Medlem

"då många upplevde dem som pay-to-win"

Jobbigt med folks upplevelse. Att betal pengar för att datorn ska förbättra ens aim är ju såklart inte p2w. Eller nåt...

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja spela Darth vader springande omkring med en rosa Mankini (Borats).

Nej det handlar om att cash is king, det nya sätter att tjäna pengar på i spel är att göra detta. de som vill vara med i utvecklingen får haka på.

Permalänk
Medlem

P2w är ok OM INTE SPELET KOSTAR 600:-!!! Vill de återinföra skiten kan de ge bort spelet.

X-wing och andra klassiska SW spel va väl inte ekonomiska floppar trots att microtransactions inte fanns?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Så mikrotransaktioner är kritiska för företagets framtid. Hur har alla speltillverkare klarat att bli så stora och tjänat miljardvis hittills då?

Permalänk
Medlem

"Kosmetiska föremål passar inte in i Star Wars-universumet"

BULLSHIT

Klart att kosmestiska föremål skulle passa in i Star Wars-universumet, OM man gör det på rätt sätt! Det finns ju en massa olika komsetiska föremål man skulle kunna skapa.

Två snabbt framtagna exempel:

  • Battledamaged armor (Helmet, chestplate, legs) för olika troopers, Darth Vader m.fl.

  • Olika typer av armor (se på skillnaderna på t.ex. olika typer av troopers i klon-armén)

Allt bling-bling a lá Call of Duty behöver man inte ta med, nej, men är man KREATIV nog så kan man ta fram kosmetiska saker som KAN passa i Star Wars universumet. Det här luktar lathet och girighet.

Mycket dålig ursäkt, EA!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Roligaste jag har läst på länge, tack EA. Ni levererar varje gång!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Om man hamnat i ett läge där microtransaktioner är avgörande för ens framtid så vore det på sin plats att göra bättre spel från början. Det är väldigt dåligt det som nu sker.

OK att man inom hårdvarutillverkning tar genvägar och lever efter "good enough" principen, men det går ju helt enkelt inte med spel där själva upplevelsen är allt. Om folk betalar för en fantastisk upplevelse så får man ju se till att ge dem det. Alternativet är ju att göra ett mycket billigare spel men då vara ärlig och säga att det här är ett "OK men inte mer" spel.

Man kan inte ta premium för ett "OK" spel och sedan vänta sig att folk dessutom skall fortsätta fylla ens plånbok. Sådant genomskådas vanligtvis ganska snabbt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som håller med dem i sak? Påhittade kosmetiska prylar hade inte passat in, punkt.

Däremot ser jag inte hur det motiverar p2w...

Permalänk

Ge mig spelet gratis så accepterar jag lootlådor. 700kr för ett spel med mikrotransaktioner är inget annat än ren girighet.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Inaktiv

Varför ger man ens Darth Vader i rosa som exempel? Det är ju bara absurt. Klart att kosmetika inte fungerar om det är vad de tror bör ingå i kategorin. Bra där, Ekonomichefen! *klapp, paus, klapp*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Kosmetiska föremål passar inte in i Star Wars-universumet"

BULLSHIT

Klart att kosmestiska föremål skulle passa in i Star Wars-universumet, OM man gör det på rätt sätt! Det finns ju en massa olika komsetiska föremål man skulle kunna skapa.

Två snabbt framtagna exempel:

  • Battledamaged armor (Helmet, chestplate, legs) för olika troopers, Darth Vader m.fl.

  • Olika typer av armor (se på skillnaderna på t.ex. olika typer av troopers i klon-armén)

Allt bling-bling a lá Call of Duty behöver man inte ta med, nej, men är man KREATIV nog så kan man ta fram kosmetiska saker som KAN passa i Star Wars universumet. Det här luktar lathet och girighet.

Mycket dålig ursäkt, EA!

Du kanske har missat att det är Lucas Art/Disney som äger varumärket/rättigheterna för Star Wars och varken EA eller Dice får ändra i någon större utsträckning utan att fått det godkänt av ovannämnda..

Vilket tas upp i det här klippet bl.a.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Så rosa utstyrsel ska anses vara sämre för att det är feminint? *TRIGGERED*

Tycker dom löst det kosmetiska bra i Destiny 2. Dom kanske kan kolla där för lite inspiration.

Du kan köpa vad du vill med bright dust ( MÅNGA bright engrams ), annars får du leva med random drops som 1/50 gånger droppar något du inte redan hade.

Samt att Bungie är senaste samtalsämnet då de fipplat med XP och nu gjort det ännu värre genom att stänga av skalningen av XP och fördubblat kraven för varje engram.

Destiny 2 har bland de sämsta modellerna man kan ha.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Är det bara jag som håller med dem i sak? Påhittade kosmetiska prylar hade inte passat in, punkt.

Däremot ser jag inte hur det motiverar p2w...

Kosmetiska prylar håller spel vid liv längre. Men P2W på ett spel med hyllpris är moraliskt fel på alla grunder, utgivaren rent av pissar på de som köpt spelet med att begära mer i efterhand bara för att få en rättvist spelarplan. Om de inte vill ge ut hela spelet för ordinarie hyllpris så ska de helt enkelt marknadsföra spelet som 1199:- inte 599:-

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

EA är en bunke idioter.

Permalänk
Medlem

*Tittar på swtor och alla kosmetiska föremål dom tjänar pengar på där*

mmmmhmmmm.....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av Blackie:

Du kanske har missat att det är Lucas Art/Disney som äger varumärket/rättigheterna för Star Wars och varken EA eller Dice får ändra i någon större utsträckning utan att fått det godkänt av ovannämnda..

Vilket tas upp i det här klippet bl.a.
https://www.youtube.com/watch?v=G1Ky9-OoWyo

Ligger säkert sanning i det där men samtidigt så borde det inte vara så jävla svårt att få in lite skins och variation om de verkligen vill. Darth Vader och Stormtroopers kanske kan bli lite svårt men om man har sett filmerna så ser man att rebellerna, the resistance och även klonerna har ganska många olika utseenden som de utan problem borde kunna implementera i spelet om de verkligen ville. Även de flesta hjältar har olika kläder/frisyrer i filmerna som de skulle kunna använda sig av. Tycker det mest luktar bortförklaringar av EA i ett försök att försvara mikrotransaktionerna.

Permalänk
Medlem

Kanske Battlefield 1 ar det sista spelet gjort av DICE jag lagt pengar pa. Hum, trodde det skulle ta ett par till ar men allright. Tack for tiden vi haft Sverige!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Ligger säkert sanning i det där men samtidigt så borde det inte vara så jävla svårt att få in lite skins och variation om de verkligen vill. Darth Vader och Stormtroopers kanske kan bli lite svårt men om man har sett filmerna så ser man att rebellerna, the resistance och även klonerna har ganska många olika utseenden som de utan problem borde kunna implementera i spelet om de verkligen ville. Även de flesta hjältar har olika kläder/frisyrer i filmerna som de skulle kunna använda sig av. Tycker det mest luktar bortförklaringar av EA i ett försök att försvara mikrotransaktionerna.

Håller med dig angående det kosmetiska men tyvärr är det för mycket pengar inblandade för båda parter och särskilt känsligt för Disney nu när de har kommande Star Wars filmer på gång, så det är helt upp till dem vad som skall tillåtas filmexklusivt eller ej och det är inget varken EA eller Dice kan göra något åt. Disney själva är ju inte så happy över uppståndelsen med dessa lootboxes i battlefront II och är nästan beredd att avsäga EA ensamrättigheten att använda Varumärket pga av att Disney känner en viss oro över att det kan haft en negativ påverkan av biljettförsäljningen av kommande filmen The Last Jedi, vilket jag knappast tror.

Men som sagt.. Its all about the money

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk

Stämmer ju (imho) att kosmetiska föremål inte passar jättebra i Star Wars-universumet, men pay to win passar inte i några pay to play-spel alls (och väldigt få f2p-spel för den delen).

Permalänk

Det är ett jävla multiplayer shooter, varför ska de ha MTs eller DLC om de inte orkar görat ordentligt?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Håller med om en del saker. Hade jag sett en massa spelare med rosa Darth Vader-kostymer så hade jag lämnat tillbaka spelet (ifall jag nu hade köpt det).

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, fast om EA ska ta betalt så lär de ju lägga ner mer tid än att kasta på ett billigt, fult paint-job? En rosa Vader kanske inte riktigt är vad de flesta talar om när de gäller kosmetisk förbättring, men t.ex. blaster fire color, lightsaber colors. Hade nog hellre sett att folk betalade för att Luke's lightsaber skulle vara Blå, Gul, Lila än massa P2W

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Du kanske har missat att det är Lucas Art/Disney som äger varumärket/rättigheterna för Star Wars och varken EA eller Dice får ändra i någon större utsträckning utan att fått det godkänt av ovannämnda..

Vilket tas upp i det här klippet bl.a.
https://www.youtube.com/watch?v=G1Ky9-OoWyo

Det har jag inte missat, fullt medveten om detta. Min poäng är att det går att pitcha idéer till Disney/LucasArts angående just kosmetiska saker och ting (vilket de förmodligen redan gjort med all kosmetik som vi ser i spelet just nu, bl.a. vapen och armor). Kosmetiska saker som godkänns av Disney/LucasArts skulle därefter kunna implementeras i spelet. Jag skulle inte tro att Disney/LucasArts är helt omöjliga att resonera mot och det finns förmodligen väldigt många idéer som de skulle godkänna, om dessa utförs på ett korrekt sätt som passar in i Star Wars-universumet som vi har sett samt pitchas på ett bra sätt.

EDIT: Vi har ju även bl.a. två olika kostymer för Rey och Kylo Ren i spelet redan. Samma sak skulle kunna göras med t.ex. Luke, Darth Sidious (t.ex. hur han ser ut vid fighten mot de tre jedis i Episode III) m.fl. och därefter tas betalt för. Om man kan spela med heroes från olika tidpunkter i Star Wars-universumet i en och samma match (Darth Maul vs. Rey t.ex.) så bör detta fungera också.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Du kanske har missat att det är Lucas Art/Disney som äger varumärket/rättigheterna för Star Wars och varken EA eller Dice får ändra i någon större utsträckning utan att fått det godkänt av ovannämnda..

Ja då skulle dom väl frågat Disney efter godkännande?

Dessutom så finns det ju mycket man kan hålla inom SW.

Typ Luke Skywalker med desert outfit som default, med snow armor skin, dark outfit skin, jungle armor skin, etc osv. Är inte detta cosmetics?

För Darth Vader skulle man enkelt kunna göra varianter där han tex har ett handavtryck på hjälmen för att visa att det skinnet är del i nån stormtrooper elite squad som kör samma etc.

Eller kanske ett värdefult thin lightsaber skin istället för feta defaults.

Skins på fordon.

Markings på soldater.

Olika ansikten.

Markings på vapen.

Osv.

Det finns sååååååå många möjligheter.

EA valde p2w och pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Det är ett jävla multiplayer shooter, varför ska de ha MTs eller DLC om de inte orkar görat ordentligt?

Varför? Cus money.

Ingen annan anledning direkt.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Det roligaste i allt detta är "micro-transaktioner", som vilket i spel oftast är 100-3000;- + skatt och dricks. Rättare namn är content-transaktion. Micro antyder ju på max 10;- i min bok iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom