Får man sälja sitt Steam konto här på Swec?

Permalänk
Avstängd

Får man sälja sitt Steam konto här på Swec?

Som topic lyder, är det ok att sälja sitt steam konto genom marknaden?
Mvh

Trådstart återställd /moderator
Permalänk
Keeper of Traditions

Du får inte sälja ditt Steamkonto någonstans.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Från Steams abonnentavtal:

Citat:

Your Account, including any information pertaining to it (e.g.: contact information, billing information, Account history and Subscriptions, etc.), is strictly personal. You may therefore not sell or charge others for the right to use your Account, or otherwise transfer your Account, nor may you sell, charge others for the right to use, or transfer any Subscriptions other than if and as expressly permitted by this Agreement (including any Subscription Terms or Rules of Use) or as otherwise specifically permitted by Valve.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Du får inte sälja ditt Steamkonto någonstans.

Skrivet av perost:

Ah se där! Tackar, får man sälja battle.net eller origin konto då?

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte.

Permalänk
Hedersmedlem

@cratzky: I stort sett alla sådana tjänster specficierar i användaravtalen att du inte får sälja konton vidare. Sweclockers tillåter inte sånt på marknaden:

Citat:

§2.6 Det är inte tillåtet att annonsera om användarkonton eller karaktärer, valutor, föremål och annan digital egendom i en spelvärld. Det inbegriper även konton hos distributionstjänster för spel, exempelvis Steam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Troligtvis inte.

Skrivet av Andreaz1:

@cratzky: I stort sett alla sådana tjänster specficierar i användaravtalen att du inte får sälja konton vidare. Sweclockers tillåter inte sånt på marknaden:

ok tack för svaren

Permalänk
Medlem

Fast nu säger ju EU att man får sälja dom. Sen om det strider mot Steams avtal är väl en sak, men det är inte olagligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av cratzky:

Ah se där! Tackar, får man sälja battle.net eller origin konto då?

Nix. Skulle vilja påstå att åtminstone alla spelkonton är "strikt förbjudna" att sälja vidare samt låna ut.
Tippar på att det är av säkerhetsskäl. Någon som säljer sitt konto kan i sin tur kontakta support på valfritt ställe och påstå att kontot blivit hackat, vilket leder till att säljaren får både pengar och behålla kontot. I sin tur kan ju köparen förvisso också kontakta support och säga att man köpt kontot så då låser väl de kontot.
Hur som helst är det väl bara en tidsfråga innan kontot blir låst. Men vissa tar väl den risken!

Skrivet av Lodisen:

Fast nu säger ju EU att man får sälja dom. Sen om det strider mot Steams avtal är väl en sak, men det är inte olagligt.

Jag menar visst, att bryta mot EULA har väl aldrig varit (i Europa iaf) straffbart?
Däremot kan man ju räkna med att kontot blir låst i sinom tid.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Tippar på att det är av säkerhetsskäl. Någon som säljer sitt konto kan i sin tur kontakta support på valfritt ställe och påstå att kontot blivit hackat, vilket leder till att säljaren får både pengar och behålla kontot. I sin tur kan ju köparen förvisso också kontakta support och säga att man köpt kontot så då låser väl de kontot.

Jag är väl mer pessimistiskt lagd kanske, men för mig är det självklart att det är för att få bort andrahandshandeln av spel för att öka försäljningen via egna plattformen.

Hur som helst så hoppas jag EUs beslut i den här frågan får en riktig påverkan, och att man kommer kunna köpa och sälja begagnade digitala spel på ett säkert sätt framöver.
Men känns inte troligt.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jag är väl mer pessimistiskt lagd kanske, men för mig är det självklart att det är för att få bort andrahandshandeln av spel för att öka försäljningen via egna plattformen.

Hur som helst så hoppas jag EUs beslut i den här frågan får en riktig påverkan, och att man kommer kunna köpa och sälja begagnade digitala spel på ett säkert sätt framöver.
Men känns inte troligt.

https://kotaku.com/5923280/european-court-says-you-should-be-...

Det var redan 2012. Man lär ju kunna få kompensation om man drar upp det i rätten om dom skulle stänga av ett konto som man sålt/köpt kan jag tycka.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jag är väl mer pessimistiskt lagd kanske, men för mig är det självklart att det är för att få bort andrahandshandeln av spel för att öka försäljningen via egna plattformen.

Hur som helst så hoppas jag EUs beslut i den här frågan får en riktig påverkan, och att man kommer kunna köpa och sälja begagnade digitala spel på ett säkert sätt framöver.
Men känns inte troligt.

Mja nä just att sälja konton och så har i princip alla företag (såväl spel som andra tjänster) i sin EULA att ens konto är personligt, där man varken får låna, sälja eller byta konto med någon.
Vilket som sagt är till stor del av säkerhetsskäl (killgissar jag på).
Att vissa företag (EA) har valt att låsa in kunder i Origin är ju ett intressant val... Jag undrar hur deras siffror skulle se ut om de faktiskt tillät steam. Typ som ubisoft gör?
Förvisso tar väl steam en del av kakan då med och det är väl knappast något EA är intresserad av.
Jag tror de flesta har accepterat Steam och Battle.net åtminstone. Rent anekdotiskt så är det enbart där jag har mina vänner t.ex.

Skrivet av Lodisen:

https://kotaku.com/5923280/european-court-says-you-should-be-...

Det var redan 2012. Man lär ju kunna få kompensation om man drar upp det i rätten om dom skulle stänga av ett konto som man sålt/köpt kan jag tycka.

Ditt konto är aldrig ditt, utan på lånetid. Precis som dina spel. Detta är vad man skriver på när du skapar kontot (eller köper spelet).
Du köper/skaffar en tjänst. En tjänst där en måste förehålla sig till reglerna. Vilket är rimligt. Osannolikt att man någonsin skulle vinna i rätten. Du som individ har rätten att avstå att använda tjänsten däremot.
Det lättaste är väl att jämföra med t.ex om man blir bannad på detta forum (för att man inte följt de regler som sc har). För mig låter det absurt att ta upp det i rätten (och skulle garanterat kastas ut direkt).
Skillnaden är väl att man troligen spenderat pengar i sitt steamkonto, vilket det bör vara extra angeläget för individen att förhålla sig till de stadgar som en nu "skrev på" när en skapade kontot.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Mja nä just att sälja konton och så har i princip alla företag (såväl spel som andra tjänster) i sin EULA att ens konto är personligt, där man varken får låna, sälja eller byta konto med någon.
Vilket som sagt är till stor del av säkerhetsskäl (killgissar jag på).
Att vissa företag (EA) har valt att låsa in kunder i Origin är ju ett intressant val... Jag undrar hur deras siffror skulle se ut om de faktiskt tillät steam. Typ som ubisoft gör?
Förvisso tar väl steam en del av kakan då med och det är väl knappast något EA är intresserad av.
Jag tror de flesta har accepterat Steam och Battle.net åtminstone. Rent anekdotiskt så är det enbart där jag har mina vänner t.ex.

Ditt konto är aldrig ditt, utan på lånetid. Precis som dina spel. Detta är vad man skriver på när du skapar kontot (eller köper spelet).
Du köper/skaffar en tjänst. En tjänst där en måste förehålla sig till reglerna. Vilket är rimligt. Osannolikt att man någonsin skulle vinna i rätten. Du som individ har rätten att avstå att använda tjänsten däremot.
Det lättaste är väl att jämföra med t.ex om man blir bannad på detta forum (för att man inte följt de regler som sc har). För mig låter det absurt att ta upp det i rätten (och skulle garanterat kastas ut direkt).
Skillnaden är väl att man troligen spenderat pengar i sitt steamkonto, vilket det bör vara extra angeläget för individen att förhålla sig till de stadgar som en nu "skrev på" när en skapade kontot.

Fast nu står EU-domstolarnas beslut över en EULA.
Om jag skriver in i EULAn att du ska betala 1 miljon kronor om du accepterar så skulle det aldrig hålla.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Jag menar visst, att bryta mot EULA har väl aldrig varit (i Europa iaf) straffbart?
Däremot kan man ju räkna med att kontot blir låst i sinom tid.

Frågan är nog mer om EULAN är laglig.

Vi gillar ju bilanalogier så tänk om du köper en Volvo, det står en liten rad om att den inte får säljas vidare och om det görs blir den obrukbar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jag är väl mer pessimistiskt lagd kanske, men för mig är det självklart att det är för att få bort andrahandshandeln av spel för att öka försäljningen via egna plattformen.

Hur som helst så hoppas jag EUs beslut i den här frågan får en riktig påverkan, och att man kommer kunna köpa och sälja begagnade digitala spel på ett säkert sätt framöver.
Men känns inte troligt.

EU kommissionen kan vara mycket aggressiv när det kommer till begränsningar i konsumenters rättigheter och möjligheter. Har de fått ögonen på detta kommer de agera om de anser dagens tillvägagångssätt är problematiskt.
Som ngn skrev är det helt skevt att ej kunna sälja vidare digitalt material när man kan göra så med fysiska produkter.
Alla begränsningar i att sälja vidare digitalt material syftar till att optimera intäkterna genom att ingen ska kunna köpa begagnade spel utan alla måste köpa spelen nya.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fast nu säger ju EU att man får sälja dom. Sen om det strider mot Steams avtal är väl en sak, men det är inte olagligt.

Kvittar vad EU säger, SweClockers tillåter inte sånt på marknaden. Deras sida, deras regler

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kvittar vad EU säger, SweClockers tillåter inte sånt på marknaden. Deras sida, deras regler

Sweclockers > EU

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Rent juridisk får du sälja ditt konto, bara inte på Sweclockers

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Sweclockers > EU

Exakt så!

Nej men TS frågar ju huruvida SweClockers tillåter det. Vilket de inte gör. Hur EU sedan tycker att det bör vara lagligt eller inte är tämligen irrelevant.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Kvittar vad EU säger, SweClockers tillåter inte sånt på marknaden. Deras sida, deras regler

Det kvittar väl vad SweClockers tillåter eller ej när han nämner vad som är tillåtet inom EU kontra vad Steam säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kvittar vad EU säger, SweClockers tillåter inte sånt på marknaden. Deras sida, deras regler

Läste inte titeln om att det skulle vara här på sweclockers. :/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Frågan är nog mer om EULAN är laglig.

Vi gillar ju bilanalogier så tänk om du köper en Volvo, det står en liten rad om att den inte får säljas vidare och om det görs blir den obrukbar.

Laglig som i "du måste följa EULA annars dras du till rätten"? näe (inte i Sverige & troligtvis inte i hela Europa).
Laglig som att "du accepterar avtalet när du skapar ett konto med vederbörande"? Mja... Jag menar, de som tillhandahåller tjänsten har nog fri regi att bestämma vilka regler som måste följas på deras platform.
Du har ju full rätt att skita i att använda deras tjänst. Väljer du att använda deras tjänst så får du acceptera deras stadgar.
Jag tror att det bygger lite på att man inte egentligen förlorar sitt spel, men du förlorar åtkomsten till ditt konto där spelet ligger.
Vilket säkerligen kringgår en drös lagar. Huruvida schyst det är mot användaren kan man ju dock diskutera...
En vidrig ytterligare detalj i det hela är ju denuvo som lägger till en extra server check. Det är ett himla gissel!
GoG är väl den bästa tjänsten för att undvika detta, och tidigare räknades ju att köpa spelet i butik och ha en fysisk kopia. Men numera är ju de flesta spel onlinekopplade (både SP och MP), så eh..
Men iaf, konton som du skaffat hos diverse företag säger nästan alltid innan du skapar att kontot är personligt och man får varken låna ut eller sälja det. Vilket i sig är rimligt imo. Att (i detta fall spel) ingen har valt att utveckla en tjänst där man kan sälja vidare sitt spel efter man spelat färdigt är ju himla trist. Det finns väl ingen ekonomisk vinst i det.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Laglig som i "du måste följa EULA annars dras du till rätten"? näe (inte i Sverige & troligtvis inte i hela Europa).
Laglig som att "du accepterar avtalet när du skapar ett konto med vederbörande"? Mja... Jag menar, de som tillhandahåller tjänsten har nog fri regi att bestämma vilka regler som måste följas på deras platform.
Du har ju full rätt att skita i att använda deras tjänst. Väljer du att använda deras tjänst så får du acceptera deras stadgar.
Jag tror att det bygger lite på att man inte egentligen förlorar sitt spel, men du förlorar åtkomsten till ditt konto där spelet ligger.
Vilket säkerligen kringår en drös lagar. Huruvida schyst det är mot användaren kan man ju dock diskutera...
En vidrig ytterligare detalj i det hela är ju denuvo som lägger till en extra server check. Det är ett himla gissel!
GoG är väl den bästa tjänsten för att undvika detta, och tidigare räknades ju att köpa spelet i butik och ha en fysisk kopia. Men numera är ju de flesta spel onlinekopplade (både SP och MP), så eh..
Men iaf, konton som du skaffat hos diverse företag säger nästan alltid innan du skapar att kontot är personligt och man får varken låna ut eller sälja det. Vilket i sig är rimligt imo. Att (i detta fall spel) ingen har valt att utveckla en tjänst där man kan sälja vidare sitt spel efter man spelat färdigt är ju himla trist. Det finns väl ingen ekonomisk vinst i det.

Lagligt som i företaget dras till rätten, inte konsumenten.

Juridik är inte sådär solklart som du vill få det till.
Jag vet inte och mig veterligen har det inte prövats.
Och jag är inte jurist så jag tänker inte ge mig in i någon långdragen diskussion, ville bara belysa att det kan vara så att banna steamkonto på det sättet skulle kunna strida mot någon lag, t ex äganderätten (och nej, jag vet inte vad som står i den).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Lagligt som i företaget dras till rätten, inte konsumenten.

Juridik är inte sådär solklart som du vill få det till.
Jag vet inte och mig veterligen har det inte prövats.
Och jag är inte jurist så jag tänker inte ge mig in i någon långdragen diskussion, ville bara belysa att det kan vara så att banna steamkonto på det sättet skulle kunna strida mot någon lag, t ex äganderätten (och nej, jag vet inte vad som står i den).

"inte jurist men har koll på vad som är solklart eller ej"
Nej men, jag är inte heller det så jag har försökt formulera mig på ett sätt där det är tydligt att jag killgissar mest.
Osäker på om det har prövats med... Känns som att jag läst det men blandar säkert ihop. Jag tror fortfarande det är hemskt svårt att få rätt iom att det är deras tjänst man nyttjar, och man självmant skrivit på deras avtal (oftast innan man skapar ett konto).
Skulle tippa på att det täcker företaget helt. I USA så verkar det gå att bli åtalad t.om om man bryter mot EULA.
Men men! För att hålla sig on topic så som sagt, sälja konton är no bueno.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

"inte jurist men har koll på vad som är solklart eller ej"

Nope, bara koll på vad som inte är solklart

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Begagnade programvarulicenser har prövats i C-128/11 hos EU-domstolen, men företaget som vann behandlas fortfarande som en piraya.

Konton kommer däremot behandlas som personliga hur ni än gör, ett konto är inte en programvara så ser inte hur C-128/11 skulle appliceras där. Det finns ingen konsumentlagstiftning som skyddar mot att tjänsten sägs upp. Det C-128/11 betyder i praktiken är att usedSoft inte kan stoppas av Oracle att erbjuda "begagnade licenser" för Oracles programvaror. Det gäller givetvis andra bolag också, men det betyder inte att det är tydligt för den som vill köpa andrahandslicenser. Jag skulle inte köpa något annat än begagnad programvara i full retail-förpackning, där det normalt framgår i licensavtalet att det är okej att sälja vidare. För spel fungerar inte detta riktigt då spelkoderna knyts till en viss person och DRM-fri distribution på fysiskt media är ute, men det finns givetvis 15 år gamla grejer eller äldre grejer. Då handlar det absolut inte om digitala kopior heller så.

Permalänk
Skrivet av lain:

"inte jurist men har koll på vad som är solklart eller ej"
Nej men, jag är inte heller det så jag har försökt formulera mig på ett sätt där det är tydligt att jag killgissar mest.
Osäker på om det har prövats med... Känns som att jag läst det men blandar säkert ihop. Jag tror fortfarande det är hemskt svårt att få rätt iom att det är deras tjänst man nyttjar, och man självmant skrivit på deras avtal (oftast innan man skapar ett konto).
Skulle tippa på att det täcker företaget helt. I USA så verkar det gå att bli åtalad t.om om man bryter mot EULA.
Men men! För att hålla sig on topic så som sagt, sälja konton är no bueno.

Sverige är inte EULA lika bindande (du kan bryta mot EULA här, speciellt om den går emot svensk lag). Men sälja konton är dålig ide oavsett vilket land du bor i.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@cratzky: Det är inte olagligt att sälja ett konto. Gör det om du vill.
Däremot om Steam eller Blizzard for reda på det så bannas det, eftersom du bryter deras terms of use osv.

Permalänk
Medlem

Konstigt att det blev en så lång diskussion då trådstarten var "Får man sälja sitt Steam konto här på Swec?" och det ser ut att inte tillåtas enligt regel §2.6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sverige är inte EULA lika bindande (du kan bryta mot EULA här, speciellt om den går emot svensk lag). Men sälja konton är dålig ide oavsett vilket land du bor i.

Eftersom det i praktiken handlar om tjänsten Steam och inte datorprogrammens licensavtalstext så gäller ju villkoren du går med på i den mån att de har rätt att sparka ut de som inte följer de grundläggande villkoren. Att säga upp ett licensavtal för ett program är inte lika lätt, där antas ofta köparen få en obegränsad användningsrätt. Fast det spelar ju ingen roll om det handlar om en tjänst som krävs för att använda spelen som sagt. Det finns ingen mekanism för att överföra dina Steam-inköp till andra konton och Steam-kontot är inte spelet. Inte ens GOG erbjuder någon sådan mekanism för varken spel eller konton. Kommer du över en fysisk upplaga av ett CD Projekt-spel så kommer ju t.o.m. koden vara förverkad, och där blir det en konstig situation, du har rätt att sälja retail-upplagan, originalskivan och då överför du rätten att använda programmet/spelet, men någon sitter med spelet aktiverat via deras GOG-konto fortfarande, så det är knappast en helt schysst situation. En retail-upplaga av ett av deras spel kan alltså användas av två olika personer och det bör vara okej. Hos andra aktörer med DRM blir det en betydligt svårare situation. Kan en andrahandsköpare inte aktivera programvaran så kan de inte, då finns det ju inget att köpa.