Permalänk
Medlem

LG OLED - B7 vs C7

Kort sagt, vad fan är skillnaden?

Visste inte ens om att det var 2 olika tv-apparater tills jag såg att foten ser olika ut.
Men förutom det, vad skiljer på dom 2 modellerna? Vilken är bättre/sämre?

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled...

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55C7V/lg-5...

Permalänk

Köpte den första
Fulare fot på C7an
edit
Jag kan inte mycket om TV apparater men var sugen på en OLED
Är tveksam till att du kommer bli besviken oavsett val

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/artikel/24802-infor-black-friday-...

Dom gick igenom dom för någon dag sen

Så med andra ord så är B7 en enklare version av C7..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Köpte den första
Fulare fot på C7an
edit
Jag kan inte mycket om TV apparater men var sugen på en OLED
Är tveksam till att du kommer bli besviken oavsett val

Jo tyckte också C7an hade fulare fot, åtminstone på bild tills jag fick hem den, ser mycket bättre ut på riktigt så att säga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

C7 har en Dolby Atmos encoder, svart bezel och bredare fot. Det är vad jag hittat enda skillnaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt flera olika källor så skall bilden/panelen vara samma, som ni sa själva foten skiljer, och något med ljudet. Iaf det blev en OLED ändå, tack för hjälpen gott folk.

Denna:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55C7V/lg-5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

C7 har en Dolby Atmos encoder, svart bezel och bredare fot. Det är vad jag hittat enda skillnaden

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Robinccc:

Enligt flera olika källor så skall bilden/panelen vara samma, som ni sa själva foten skiljer, och något med ljudet. Iaf det blev en OLED ändå, tack för hjälpen gott folk.

Denna:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55C7V/lg-5...

Nej, det är bara foten och ramen skiljer. LG B7V har också Dolby Atmos decoder. Allt annat är exakt samma.
Det är OLED B7A Serien som inte har dolby Atmos decoder. B7V har decodern. B7A verkar inte säljas på svenska marknaden dock.

Källa:Officiella databladen.
OLED B7A Series
OLED B7 Series
OLED C7 Series

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Den här recensionen är dock jäkligt udda på tal om skillnader.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4095124

Läs inlägget "Ganska bra"

Permalänk
Bildexpert 📺

Modellerna med A i namnet är de amerikanska modellerna. Den nordiska modellen har V på slutet. Oklart om hur mycket det skiljer sig men värt att tänka på är att LG hela tiden uppdaterar funktionerna i sina TV, något de ska berömmas för.

Baserat på hur gammal information man tar till sig kan man därför få lite olika uppfattning om vad som fungerar eller inte. Man kanske läser ett test/information kring C7 som säger att den fungerar på ett viss sätt, där B7 sägs fungera på ett annat sätt. Fast skillnaden är tidpunkten testet är genomfört i förhållande till LG:s uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Redan fått massa bra svar men tillägger det lilla jag har:

Samma panel, olika utseende, skillnad på ljudet som kallas Atmos, men för att använda detta ska du ha en extern ljudanläggning?

Vilket som så får du Magic Remote till båda modellerna som gör denna TV bättre än allt annat i mina ögon iallafall (har en E7 som referens, samma som C7 fast med en annan soundbar i TVn och panel på glas istället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hezton:

Redan fått massa bra svar men tillägger det lilla jag har:

Samma panel, olika utseende, skillnad på ljudet som kallas Atmos, men för att använda detta ska du ha en extern ljudanläggning?

Vilket som så får du Magic Remote till båda modellerna som gör denna TV bättre än allt annat i mina ögon iallafall (har en E7 som referens, samma som C7 fast med en annan soundbar i TVn och panel på glas istället)

Tror inte det är någon skillnad på ljudet mellan B7 och C7.

E7 däremot skiljer sig åt, ja.

Läs inlägget från @omega
#17135180

Det är OLED B7A Serien som inte har dolby Atmos decoder men den säljs inte i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Tror inte det är någon skillnad på ljudet mellan B7 och C7.

E7 däremot skiljer sig åt, ja.

Läs inlägget från @omega
#17135180

Det är OLED B7A Serien som inte har dolby Atmos decoder men den säljs inte i Sverige.

Kan man lita på nedan källa så är det inte mycket skillnad på C7 och E7 heller.
Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Kan man lita på nedan källa så är det inte mycket skillnad på C7 och E7 heller.
Källa

Är väl glasram på panelen samt att du får en soundbar som är de enda väsentliga skillnaderna? Det är ju samma panel i B7 som i W7 också. Även om jag mycket hellre skulle ha en W7 pga kringutrustningen. Dyr som satan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Är väl glasram på panelen samt att du får en soundbar som är de enda väsentliga skillnaderna? Det är ju samma panel i B7 som i W7 också. Även om jag mycket hellre skulle ha en W7 pga kringutrustningen. Dyr som satan dock.

Ja precis han nämner det och ljudet och fjärrisen.
Skiljer 8000kr i pris. Sen är ju inte B7 sämre heller och mellan B7 och C7 skiljer det 9000kr
Känns inte riktigt som en rimlig prisskillnad för då mellan B7 och E7 det men så är det väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Köpte den första
Fulare fot på C7an
edit
Jag kan inte mycket om TV apparater men var sugen på en OLED
Är tveksam till att du kommer bli besviken oavsett val

Ja, C7 kan ha den fulaste foten i TV historien. Ser ut som något man gjorde i slöjden i högstadiet

Permalänk

Fick höra av en säljare på Elgiganten att LG 65" OLED65E7V har en bättre bildprocessor än 55" B och C, kan det verkligen stämma? Litar inte på ett ord någon säljer på Elgiganten säger..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@Robinccc: bildkvaliten är såvitt jag vet i princip likadana, även up till w7v,
sen skulle jag väl personligen rekkomendera att spara 2 tusen kronor av att skafa tvn här.

https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/uhd-tv-led-tv/lg-o...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4095122 och här kan du hitta mer priser på den tvn

Permalänk
Medlem

Jag kan i alla fall gå i god för LG OLED55B7V. Var och kollade på båda och fick kontrollen och kollade youtube då de inte hade marknät kopplad till TVn. Jag märkte inte skillnad men jag blev överraskad hur bra TV (bägge) skalade upp från 1080p. Du kommer inte bli besviken oavsett. Sen så vad jag har förstått så uppdaterar även LG sin mjukvara jämfört med andra märken om det krävs?
Foten är i alu LG OLED55B7V i alla fall och gav mer utrymme för min soundbar. Den känns också stabil när den står på TV-bänken samt var mycket snyggare.

*Edit* såg nu att du var ute efter 65",

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fick höra av en säljare på Elgiganten att LG 65" OLED65E7V har en bättre bildprocessor än 55" B och C, kan det verkligen stämma? Litar inte på ett ord någon säljer på Elgiganten säger..

Om bara säljarna på golvet på elgiganten men ingen annan säger det så stämmer det nog inte. Det är samma lirare som menar på att man kan få en fullgod kalibrering med mått tagna på en annan TV applicerade i helt andra ljusförhållanden.

Permalänk
Medlem

Beställde en C7 på Black Friday då det var den Elgiganten hade billigast, men ångrar det lite nu. Bryr mig inte nämnvärt om designen och så, även om svart bezel är snyggare än den silverfärgade på B7, men ser nu på bilder att p.g.a. vinkeln och den stora platta ytan så reflekterar foten ganska mycket från TV:n. Blir kanske att hitta något matt svart att täcka över den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Beställde en C7 på Black Friday då det var den Elgiganten hade billigast, men ångrar det lite nu. Bryr mig inte nämnvärt om designen och så, även om svart bezel är snyggare än den silverfärgade på B7, men ser nu på bilder att p.g.a. vinkeln och den stora platta ytan så reflekterar foten ganska mycket från TV:n. Blir kanske att hitta något matt svart att täcka över den med.

Vad fick du för leveransdatum på din? Jag beställde också en, och med det kostnadsfria leveransalternativet får jag inte min tv för ens den 15/12.
De ska få in den i lager på måndag, enligt min beställning..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Här en kort sammanfattning på skillnaderna mellan b7v och c7v:
https://youtu.be/3JIlhzhzYok

Han gillar foten för C7V något bättre samt så klart den helsvarta ramen.

Jag håller dock med vissa av er andra om att B7Vs fot är snyggare men upplever det inte alls som en dramatisk skillnad i verkligheten.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Om bara säljarna på golvet på elgiganten men ingen annan säger det så stämmer det nog inte. Det är samma lirare som menar på att man kan få en fullgod kalibrering med mått tagna på en annan TV applicerade i helt andra ljusförhållanden.

Ja dom är sjuka i huvudet...

Kan det ens vara lagligt att hitta på massa saker. Vem är det som utbildar dessa muppar.... Utbildar dom sig själva? Ska man vara expert på sin avdelning så måste man ju för fan veta vad man pratar om.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

C7 har en Dolby Atmos encoder, svart bezel och bredare fot. Det är vad jag hittat enda skillnaden

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Robinccc:

Enligt flera olika källor så skall bilden/panelen vara samma, som ni sa själva foten skiljer, och något med ljudet. Iaf det blev en OLED ändå, tack för hjälpen gott folk.

Denna:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/OLED55C7V/lg-5...

#17125314

Pratade med LG support som sa att enda skillnaden är foten.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Här en kort sammanfattning på skillnaderna mellan b7v och c7v:
https://youtu.be/3JIlhzhzYok

Han gillar foten för C7V något bättre samt så klart den helsvarta ramen.

Jag håller dock med vissa av er andra om att B7Vs fot är snyggare men upplever det inte alls som en dramatisk skillnad i verkligheten.

Fattar inte vad han menar att foten på b7 skulle ha någon slags tilt, min sitter klockrent, och foten är skit snygg.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Vad fick du för leveransdatum på din? Jag beställde också en, och med det kostnadsfria leveransalternativet får jag inte min tv för ens den 15/12.
De ska få in den i lager på måndag, enligt min beställning..

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle få den 2/12, tog dock inte kostnadsfri leverans.

Permalänk
Medlem

Har också beställt en 55 B7 som borde komma idag eller imon . Blir stor skillnad från min 32 philips LCD

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fattar inte vad han menar att foten på b7 skulle ha någon slags tilt, min sitter klockrent, och foten är skit snygg.

Ingen aning själv då jag har C7, skilladerna mellan B7 och C7 är enligt mig rena småsaker, handlar ju enbart om fot och ram. Omöjligt veta vad reviewern gjort med C7 foten, om det kan ha varit något skumt med just det exemplaret eller installationen. Men jag antar att han menar att han inte fick skärmen i exakt lodrät lutning med B7 foten. Vad jag vet har just denna reviewer ett bra rykte dock.

Foten är snyggare på B7 men jag föredrar den helsvarta ram som C7 har men nu är vi verkligen nere på pyttegrejer, nästan löjligt, ingen av dem stör mig egentligen ett skit, möjligtvis frugan då som är road av inredning.

Kan väl möjligtvis vara en fördel för vissa att C7 foten inte är lika bred och ljup som B7... B7 foten kräver ett större omfång på bänken. Håller dock med om att B7 foten är snyggare även om C7 ej är i ett problem i verkligheten, ser faktiskt värre ut på bild. Dessutom ska vår ändå upp på väggen så småningom.