Raspberry Pi OpenVPN för att slippa ads

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi OpenVPN för att slippa ads

Tjena!

Har tröttnat nu på alla ads man ser överallt, speciellt i gratisappar i telefon/platta. Speciellt när barnen sitter vid dom.
Läste att man kan sätta upp en OpenVPN på en Pi enhet med nån form av adblock för att slippa allt detta. Någon som har gjort detta?
Sänks hastigheten något märkbart? En Pi har ju bara 10/100. Vill att detta även ska fungera utanför nätverket, när jag inte är hemma, och bara på enheter ja väljer (Inte hela nätverket)

Tar gärna emot tips/guide som någon följt och fått det att fungera.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd

Har också tänkt sätta upp det, pihole plus ovpn och sen routa all lokaltrafik via hemnätet. Ska funka bra vad jag förstår men har inte haft tid att göra det än.

Permalänk
Medlem

Du kan sätta upp en Pi-hole och då kommer den agera som din dns och filtrera ut reklamuppslagningarna. I och med att den lagrar fler poster och funkar som en forwarder så ska den i teorin snabba upp surfandet. Men jag har inte riktigt fått snurr på det hela. Svårt med Youtube ads, blir lite som whack a mole för att blockera div reklamkällor.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Svarar inte på frågan men du kan använda en USB 3.0 -> Ethernet adapter för att kunna använda högre hastighet än 10/100 på din RPi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qweek:

Svarar inte på frågan men du kan använda en USB 3.0 -> Ethernet adapter för att kunna använda högre hastighet än 10/100 på din RPi.

Det hjälper föga. Raspberry har inte USB 3.0

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Verkar som man ändå får bättre prestanda med USB Ethernet-adapter:
http://www.notenoughtech.com/raspberry-pi/raspberry-pi-intern...

Dock bör 100 Mb/s räcka alldeles utmärkt, då det inte rör sig om några stora mängder data för VPN och DNS-uppslag. Annars har t.ex. Asus Tinker Board Gigabit ethernet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@stayhard:
Har själv testat pi-hole och det fungerar helt ok. Smidigt att den rensar "allt". Se till att du ändrar DNSen i routern/dhcp. Så du slipper göra det manuellt på varje enhet.
https://pi-hole.net/

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pepsin:

Verkar som man ändå får bättre prestanda med USB Ethernet-adapter:
http://www.notenoughtech.com/raspberry-pi/raspberry-pi-intern...

Dock bör 100 Mb/s räcka alldeles utmärkt, då det inte rör sig om några stora mängder data för VPN och DNS-uppslag. Annars har t.ex. Asus Tinker Board Gigabit ethernet.

Intressant, men jag är lite förvånad.
Trodde att man vanligen körde all trafik via hemmet om man kör en VPNlösning med egen DNSserver men så kanske det inte behöver vara?
Är det så enkelt att enkom köra DNSförfrågningarna över VPN men undantar resten av trafiken? Var ställer man in det i exempelvis en mobil? Kanske finns som standardval i VPNklienten för mobilen. Har i ärlighetens namn inte pillat med egna VPNlösningar i hemmet.
Låter lite kompicerat.
Utan att veta bättre kan jag tänka mig att det är enklare att stryka VPNdelen i nuläget och köra pi-hole hemma initialt.
Båda delarna behöver inte sättas upp samtidigt och vill man förlänga funktionen utanför huset så kan man sätta in en VPNlösning i raspberryn efteråt.
Eller ja, man behöver inte stryka det ens men göra det i två steg iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Intressant, men jag är lite förvånad.
Trodde att man vanligen körde all trafik via hemmet om man kör en VPNlösning med egen DNSserver men så kanske det inte behöver vara?
Är det så enkelt att enkom köra DNSförfrågningarna över VPN men undantar resten av trafiken? Var ställer man in det i exempelvis en mobil? Kanske finns som standardval i VPNklienten för mobilen. Har i ärlighetens namn inte pillat med egna VPNlösningar i hemmet.
Låter lite kompicerat.
Utan att veta bättre kan jag tänka mig att det är enklare att stryka VPNdelen i nuläget och köra pi-hole hemma initialt.
Båda delarna behöver inte sättas upp samtidigt och vill man förlänga funktionen utanför huset så kan man sätta in en VPNlösning i raspberryn efteråt.
Eller ja, man behöver inte stryka det ens men göra det i två steg iaf.

Du kan styra vilken trafik du vill köra över VPN. Men i regel, om du är en klient, så kör man all trafik genom servern/företagsnätet. För hemmabruk kan det vara bra om man håller till på publika nätverk. Som många gånger är helt öppna och det finns risk att det sitter någon och sniffar trafiken

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stayhard:

Tjena!

Har tröttnat nu på alla ads man ser överallt, speciellt i gratisappar i telefon/platta. Speciellt när barnen sitter vid dom.
Läste att man kan sätta upp en OpenVPN på en Pi enhet med nån form av adblock för att slippa allt detta. Någon som har gjort detta?
Sänks hastigheten något märkbart? En Pi har ju bara 10/100. Vill att detta även ska fungera utanför nätverket, när jag inte är hemma, och bara på enheter ja väljer (Inte hela nätverket)

Tar gärna emot tips/guide som någon följt och fått det att fungera.

Som redan påpekats DNS-trafik kräver inte särskilt mycket bandbredd, så inga problem att köra det på en pi.

Det som verkligen kommer att strypa hastigheten är att köra en OpenVPN-server på en pi. Dock, troligtvis bättre att köra den på en pi än på en konsumentrouter...

Permalänk
Medlem

Om du ska koppla upp dig till din VPN server när du är på språng begränsas du även av internetanslutningen hemma. Så ska du använda det med full hastighet behöver du både en VPN-server med Gigabit Ethernet och bra hastighet upp mot Internet samt att OpenVPN-servern är kraftfull nog att hantera de hastigheterna (tveksamt om en Pi skulle räcka för 1 Gb/s även om den hade Gigabit-port).

Har använt min Pi för OpenVPN när jag behövt komma åt saker från min NAS på distans och det fungerar, men hastigheten blir kanske 5 - 6 MB/s i faktiskt överföringshastighet (overhead från SMB, VPN o.s.v.) oavsett Internet-anslutning. Alternativet om du inte behöver komma åt något annat internt på nätverket är som sagt att bara köra DNS genom VPN-tunneln (går att konfigurera i VPN-inställningarna) och skyffla resten av datat direkt över Internet.

När du sitter hemma behövs förstås inget VPN för då sitter du redan på samma nät.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kanske använda nån billig Intel Atom ITX bräda för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Verkar som man ändå får bättre prestanda med USB Ethernet-adapter:
http://www.notenoughtech.com/raspberry-pi/raspberry-pi-intern...

Dock bör 100 Mb/s räcka alldeles utmärkt, då det inte rör sig om några stora mängder data för VPN och DNS-uppslag. Annars har t.ex. Asus Tinker Board Gigabit ethernet.

Frågan är väl mer vilken krypteing ts tänkt köra på VPN tunneln. OVPN lär inte funka så bra t ex, raspberry pi är alldeless för slö.

Permalänk
Medlem

Jag har en pi-hole och sedan en OpenVPN. Pi-hole dns inställt på router och när jag ansluter till min VPN om jag är utanför hemmet så får jag ju då adblock därigenom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det hjälper föga. Raspberry har inte USB 3.0

Det hjälper för att få över 200mbit iaf. Jag skrev USB 3.0 då det är lättare att hitta en USB 3.0 till Gigabit adapter än en USB 2.0 till Gigabit adapter. Eftersom USB 2.0 har en maxhastighet på 480 Mbit/s kan den inte använda Gigabithastighet så det är vanligare att såna adaptrar har USB 3.0.

Permalänk
Medlem

Man kan köra http://dietpi.com och sen installera Pi-Hole på en Asus Tinker Board.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redemp:

Man kan köra http://dietpi.com och sen installera Pi-Hole på en Asus Tinker Board.

Eller VMware-imagen så kan man få massor mer sprutt (om det är det man är ute efter).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Det finns inga betalversioner av apparna för att bli av med annonserna?

Permalänk
Medlem

hey, väcker liv i denna..

Har en rpi 2 modell b som kör pihole och pivpn när jag är på språng, jag får rätt taskig uppkoppling med openvpn, dock förståeligt då rpi inte är så stark. Däremot, kommer jag märka skillnad om jag skaffar en usb gigabit ethernet adapter i hastighet?

Har 1000/1000 hemma och får ut detta remote:

Testing download speed................................................................................ Download: 24.85 Mbit/s Testing upload speed................................................................................................ Upload: 35.60 Mbit/s