Civilization VI: Rise and Fall tillkännages

Permalänk
Melding Plague

Civilization VI: Rise and Fall tillkännages

Den 8 februari 2018 begåvas Civilization VI med spelets första stora expansionspaket, där flertalet nya tillägg och förbättringar är att vänta. Däribland tidsåldrar och lojalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Relaterat! Vi snackade lite om den här nyheten på Slack igår, vilket påminde mig om första teasern som släpptes för Civ VI. Den är riktigt mysig, är något med Seans röst, musiken och upplägget som ger mig lite gåsgud.

Annars.. har inte köpt Civ VI ännu. Förr eller senare blir det av, men måste ha tid att spela också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Annars.. har inte köpt Civ VI ännu. Förr eller senare blir det av, men måste ha tid att spela också.

Jag känner väl lite att Civ V är så pass bra, så 6:an får vänta tills alla expansioner och förbättringar är på plats. Inte ovanligt att se Civ V med fler spelare på Steam fortfarande.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Relik 📜

När vi (eller ja.. jag) ändå pratar om det. Civ i allmänhet har förbannat bra musik!

Temat till teasern är en variant av John Murphys Sunshine (Adagio In D Minor), från filmen.. ja, Sunshine.

Bläddrar vi bakåt bland åren hittar vi den här. Jösses vilka minnen! Christopher Tins Baba Yetu från Civ IV.

Christopher Tin har även gjort officiella temat till Civ VI. I öppningsfilmen rullar A New Course, det går verkligen inte av för hackor heller.

Finns även Sogno di Volare, själva huvudtemat. Ännu vassare tycker jag, kören är enormt mäktig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna spela som den store ledaren Stefan Löfven!

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag vill kunna spela som den store ledaren Stefan Löfven!

Med Stefan följer dock MP som penalty. Du får inte att bygga fabriker och alla enheter som använder olja är hårt beskattade och svindyra i maintenance. Minskar chansen att vinna rejält.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Med Stefan följer dock MP som penalty. Du får inte att bygga fabriker och alla enheter som använder olja är hårt beskattade och svindyra i maintenance. Minskar chansen att vinna rejält.

  • Din unika enhet är dialog-polisen.

  • Varje år får du högre skatter, men mindre skatteintäkter.

  • Var tredje worker du producerar blir istället fackpamp som endast kostar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsint:

Jag vill kunna spela som den store ledaren Stefan Löfven!

Du är vidare en feministisk ledare och du får inte välja guvernörer med mera efter kompetens utan måste hålla dig till ett viss kön vid tillsättningen, oavsett om det är den bäst lämpade eller ej.

Blir de sedan osams så anmäler de varandra hej vilt för sexuella trakasserier. Detta sker företrädelsevis i den likaledes feministiska dagspressen, vilken ser som sin uppgift att uppfostra folket och agera polis. All annan information än deras egen benämner de för "falska nyheter".

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Ja, då är det bara att vänta 3-5 år till då spelet är klart och det går att köpa i paket för ett rimligt pris

Permalänk
Inaktiv

Civilization 6är det första Civ jag inte har spelat på grund av generalfelen med UI:t.

Har de fixat den extremt låga och låsta kameravinkeln? Går det nu att köra med screen edge scrolling även på övre delen av skärmen nu? Detta är det enda som håller mig ifrån att köpa spelet.

EDIT: Ser att det verkar ha blivit moddat till slut!
https://steamcommunity.com/app/289070/discussions/0/340412628...

Permalänk
Medlem

CIV 5 tog sina expansioner på sig att bli så jäkla bra som det är. Men CIV 6 började riktigt starkt IMO så jag längtar redan! Och som @emilakered säger, musiken är alltid starkt signum för serien!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså ja... Jag köpte Civ 6 i somras men har inte kört en hel runda ännu.

Köpte civ 5 till mig och en vän med som kör mac för vi tänkte köra cross platform.
Första året med civ 5 var... en besvikelse på grund av just detta. Efter över ett halvår fungerade cross platform i några veckor sedan bröts kompabiliteten konstant av ej syncade patchar mellan plattformarna. Efter kanske 14 månader började det väl fungera skapligt stabilt men ej buggfritt.

Civilization 6:
Vi tänkte att samma miss kan de inte göra igen (Aspyr (påminner om jagspyr) som står för macversionen). Det skulle finnas cross platform-stöd från början. Flyttades till två månader. Men inte fan har de fått till det utlovade cross platformstödet ett år in!
I varje patch skriver de följande:

"Q: And cross-platform multiplayer? Can I play versus my PC friends?

A: While it was our sincere goal to have cross-platform play between Windows and Mac/Linux in this update, we were unable to meet that goal due to some immersion-breaking bugs that occur specifically with cross-platform play. Quality is simply too important to Aspyr and our partners so we elected to release this update while we continue to work on these remaining issues."

Dold text

Jag är rätt trött på lovat och uteblivet stöd nu kan man väl säga. Väntar fortfarande men det känns rätt surt...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har svårt för sexan av den enkla anledningen att den största kartstorleken är alldeles för liten. Känslan av ett episkt spel uteblir. Och visst finns det moddar för större kartor - men då tar AI:s rundor ~10 minuter lite senare in i spelet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta. Gillar många av ändringarna i sexan men det kommer såklart att dröja innan det blir lika utvecklat och välpolerat som femman var på slutet.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Som redan sagts, inväntar expansion nummer två, då kanske det är ett komplett spel. Nöjer mig med femman så länge, inget fel på det.

Permalänk
Medlem

Hoppas Sverige får vara med nu som i Civ V.

Alltid trevligt att ha med sig karoliner i strid !

Hade lite svårt för Civ VI i början också men det blev bättre dock är V mer komplett spel men det är ju för alla expansioner.
Det var ju också ganska innehållsfattigt i början.

Bra spel bägge 2 som äter tid (som skriv i varje cpu/gpu test där spelet är med)

Visa signatur
Permalänk

Har de fixat AI? Eller är den lika dålig som vid release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Har de fixat AI? Eller är den lika dålig som vid release?

Den är fortfarande ganska hemsk och gör väldigt många dumma val...

Ganska ofta jag blir kallad krigshetsare(warmonger) av AI när jag inte ens har förklarat ett krig eller någon AI har förklart krig emot mig men ingen strid har ens skett men ändå klagar någon annan AI på det.
Så en bit kvar där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de fixar religionsmekaniken, för än så länge så spelar den en betydligt mindre roll än i V:an. Iom att man oftast får välja mellan att bygga olika distrikt så väljer jag alltid bort det religiösa distriktet. De andra distrikten är så mkt viktigare!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Har svårt för sexan av den enkla anledningen att den största kartstorleken är alldeles för liten. Känslan av ett episkt spel uteblir. Och visst finns det moddar för större kartor - men då tar AI:s rundor ~10 minuter lite senare in i spelet.

Känns ju lite bakvänt. Jag menar Civ 5 har samma problem med seg AI, men de fixade det ju i BE, som släpptes mellan 5'an och 6'an, så lite b(e) att det är tillbaka (höhö, ok jag är trött och kunde inte låta bli...).

Off:
På tal om BE så älskade jag sci-fi temat och det kändes fräscht med ett annorlunda färgtema mot det typiskt gräsgröna, men usch vad obalanserat det var. Missad potential.
Personligen hoppas jag de försöker igen med ett BE2.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)