Permalänk
Medlem

Hp-dator till Linux

Hej
Är helt nybörjare med Linux, så skäll inte på mig.
Har en HP dator som jag har tänkt installera Linux på. Hur funkar det med drivrutiner tex till nätverkskort, grafikkort m.m
Har typ ingen aning vilka saker sitter i. Har sökt på HP´s sida. Men dom slänger upp jäkla massa olika drivrutiner som är till windows.

Jag är tacksam för alla svar och tips på lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emxx:

Hej
Är helt nybörjare med Linux, så skäll inte på mig.
Har en HP dator som jag har tänkt installera Linux på. Hur funkar det med drivrutiner tex till nätverkskort, grafikkort m.m
Har typ ingen aning vilka saker sitter i. Har sökt på HP´s sida. Men dom slänger upp jäkla massa olika drivrutiner som är till windows.

Jag är tacksam för alla svar och tips på lösningar.

Hej!

Det mesta bör fungera out of the box. Testa gärna med en sk. live-CD. Bara boota upp datorn med den.

Jag rekommenderar 16.04 LTS av Ubuntu för att testa.

https://www.ubuntu.com/download/desktop

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Linux inkluderar de viktigaste drivrutinerna, så det bör fungera.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: Alright! Ska testa detta. Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Linux inkluderar de viktigaste drivrutinerna, så det bör fungera.

Gäller det alla versioner av Linux?
Vad har jag har läst mig till så ska ubuntu vara bästa val för nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emxx:

Gäller det alla versioner av Linux?
Vad har jag har läst mig till så ska ubuntu vara bästa val för nybörjare.

Oavsett distribution (Ubuntu, Fedora, OpenSUSE) så är kärnan den samma (Linux). Därför hänger allt stöd med i samtliga. Sen finns det distributiner som Debian som har med lite äldre beprövade programvaror och Fedora som har edgen. Sen kan det finnas annat med i distributionen som inte stöds lika bra, t.ex. skrivbordshanteraren. Just Ubuntu LTS (Long Term Support) har med mer stabila versioner av programvarorna. Tror det är samma med själva kärnan på de versioner som stöds längst.

Ubuntu är ett lättanvänt OS, men ger samma möjligheter i princip, men lite mer är "fixat" för dig som användare.

Linux Mint är också lättanvänt, men jag säger det samma om OpenSUSE som jag tycker är hyffsat enkelt. Fördelen med Ubuntu och Mint, som tillhör "Debian-familjen", är att finns det otroligt många guider och tutorials för det mesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@emxx: Jag vill slå ett slag för Linux mint (cinnamon) då det i princip är samma sak som ubuntu men är mer liknande windows i ui vilket kan göra övergången lättare.

https://linuxmint.com/download.php

ont: I de flesta Linux versioner behöver du inte tänka på drivrutiner utan det löser oftast sig själv. Du kan dessutom "testa" det genom att boota ifrån live skiva innan du installerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

Du kan dessutom "testa" det genom att boota ifrån live skiva innan du installerar det.

Vad menas med live skiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emxx:

Vad menas med live skiva?

Du startar datorn med skivan/usbminnet och kan köra linux direkt från dem utan att installera det på hårddisken.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emxx:

Vad menas med live skiva?

Det betyder att du bootar och kör hela operativsystemet från en CD skiva eller USB sticka.
I de flesta mer användarvänliga distributionerna är standardsätt att instalera OSet att boota en live CD och därifrån köra installation till hårddisk som ett vanligt program.

Du bör inte behöva oroa dig för drivrutiner. De flesta nätverkskort finns nu drivrutiner till i kerneln. Värre var det med broadcom wlan kort för 10 år sedan.

Titta på

Ubuntu
https://www.ubuntu.com/desktop
https://www.ubuntu.com/download/desktop

Ubuntu namnget sina releaser efter år.månad. Så 17.10 är från oktober 2017 och 16.04 april 2016. 16.04 är en "LTS" build och kommer ha support tills 2021. Du kan uppgradera till en senare release via sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade -y

Linux Mint
https://linuxmint.com/
https://linuxmint.com/download.php

Hade rekommederat Cinnamon till att börja med, men det är enbart en personlig preferens. Cinnamon/MATE är grafiskt gränssnitt. Googla för att se skillander.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av emxx:

Vad menas med live skiva?

Tänk på att det finns saker som inte fungerar med live-cd (grafikkort brukar inte ha full prestanda) , men som skulle fungerat om du installerar det. 99.9% av all hårdvara fungerar i linux. Det som är bra med live-cd är att du kan testa det viktigaste. Nätverkskort, ljudkort och några externa enheter.

Skrivet av xfade:

Du startar datorn med skivan/usbminnet och kan köra linux direkt från dem utan att installera det på hårddisken.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Humm... Provar på att installera Ubuntu just nu (från skiva). Problemet är att den fastnar i ett läge. Lila bakgrund med Ubuntu i mitten. Det ända jag kan göra är att stänga av datorn. Testade att köra skivan från Windows. Men kunde inte köra skivan. Bara öppna och bläddra i bland filerna. Ska testa att köra det från usb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skriv gärna vad det är för dator och vad det sitter för grejer i den så kan vi lättare bedöma om det kommer fungera. Om datorn är väldigt ny så kanske distributioner med äldre kernel/drivrutiner inte fungerar.

Vet exempelvis att HP har kommit ut med en bärbar med AMD's Raven Ridge (Zen + Vega APU) och den fungerar inte på någon Linux-distro än utan att man kompilerar en egen kernel där man applicerat patchar från AMD.

Annars, rent generellt så skulle jag vilja säga:
Är det en ny dator - kör en bleeding-edge distro
Är det en gammal dator - kör en långsammare LTS-distro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emxx:

Problemet är att den fastnar i ett läge. Lila bakgrund med Ubuntu i mitten.

Denna bild ser man under uppstartsfasen när systemd startar igång allt. Om den inte har hängt sig totalt så borde du kunna trycka på 'esc' så att du får se vad systemd håller på med, och var det har fastnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emxx:

Humm... Provar på att installera Ubuntu just nu (från skiva). Problemet är att den fastnar i ett läge. Lila bakgrund med Ubuntu i mitten. Det ända jag kan göra är att stänga av datorn. Testade att köra skivan från Windows. Men kunde inte köra skivan. Bara öppna och bläddra i bland filerna. Ska testa att köra det från usb.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör en bootbar USB och boota via den i stället. Har fungerat prima både med Windows och Ubuntu för mig.

Det kan vara lite halvmeckigt att få till dualboot om det är något som lockar. Annars är Linux ett alldeles utmärkt os så behöver du inte Windows så skulle jag byta helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Skriv gärna vad det är för dator och vad det sitter för grejer i den så kan vi lättare bedöma om det kommer fungera. Om datorn är väldigt ny så kanske distributioner med äldre kernel/drivrutiner inte fungerar.

Vet exempelvis att HP har kommit ut med en bärbar med AMD's Raven Ridge (Zen + Vega APU) och den fungerar inte på någon Linux-distro än utan att man kompilerar en egen kernel där man applicerat patchar från AMD.

Det jag vet är det sitter en i5 och har 8gb ram. Har varit windows 7 pro i den. Jag tog hem den från jobbet. Dom tog hårddisken, så jag har stoppat in en av mina extra diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Denna bild ser man under uppstartsfasen när systemd startar igång allt. Om den inte har hängt sig totalt så borde du kunna trycka på 'esc' så att du får se vad systemd håller på med, och var det har fastnat.

Bilden frös helt. Det tickade 5 punkter under texten Ubuntu. Men även dom stannar och datorn jobbar inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Gör en bootbar USB och boota via den i stället. Har fungerat prima både med Windows och Ubuntu för mig.

Det kan vara lite halvmeckigt att få till dualboot om det är något som lockar. Annars är Linux ett alldeles utmärkt os så behöver du inte Windows så skulle jag byta helt.

Håller på att leta reda på ett minne. Tanken är att jag ska bara har Linux på den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emxx:

Det jag vet är det sitter en i5 och har 8gb ram. Har varit windows 7 pro i den. Jag tog hem den från jobbet. Dom tog hårddisken, så jag har stoppat in en av mina extra diskar.

i5 säger mig ingenting eftersom det finns en himla massa olika modeller, både gamla och nya. Däremot kan vi väl anta att det är en lite äldre dator om det har varit Windows 7 på den, så det borde finnas drivrutiner inbyggda i GNU/Linux vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Fick samma resultat på usb. Dvs att den fastar i laddnings delen. Testade även att starta det utan att installera det. Då blev det helt svart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

i5 säger mig ingenting eftersom det finns en himla massa olika modeller, både gamla och nya. Däremot kan vi väl anta att det är en lite äldre dator om det har varit Windows 7 på den, så det borde finnas drivrutiner inbyggda i GNU/Linux vid det här laget.

Hittade att det va i5-660 @ 3,33ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om datorn har nätverksuttag så hade jag kört men en nätverksinstallation (tankar senaste uppdateringar + kan ladda proprietära drivare direkt) ex:
https://netboot.xyz/
Och sedan testa runt på de olika distros som finns eller installera om windows.
Bra windows program för att fixa körbara usb stickor är:
http://rufus.akeo.ie/

Rekommenderade distros att börja med:
Standard Ubuntu 17.10, enkelt att googla samt Ubuntu är den mest mainstream distron.
Linux mint, liknar windows i UI.

Några mer exotiska som jag själv inte haft problem med:
Elementry OS (en variant på Ubuntu dvs samma grund paket men andra standard inställningar)
Solus en bleeding edge distro som har enkel installation för tredje parts program som spotify, skype etc.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Det kan vara lite halvmeckigt att få till dualboot om det är något som lockar. Annars är Linux ett alldeles utmärkt os så behöver du inte Windows så skulle jag byta helt.

Det väl inte meckigt, bara att välja att installera parallellt med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det väl inte meckigt, bara att välja att installera parallellt med Windows.

Kan va att det krånglar pga jag har Windows installerat. Ska ta bort det och testa installera Ubuntu igen ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Det väl inte meckigt, bara att välja att installera parallellt med Windows.

Meckigt i den mån att man måste se till att ständigt uppdatera bootloadern för att ha kvar entry för windows vilket inte alla distros hanterar automatiskt. Sedan måste windows vara installerat först, försöker man installera windows efter linux är ditt linux med hög sannolikhet borta. Har även varit med om att en windows installation aktivt skrivit över linux partitionen vid uppdateringar eller system checkar om de ligger på samma hårddisk.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emxx:

Kan va att det krånglar pga jag har Windows installerat. Ska ta bort det och testa installera Ubuntu igen ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det Windows 10 på burken?
Har läst om att Windows 10 kan låsa viss hårdvara vid avslutning (Då kan inte Linux få åtkomst till det), om man inte stänger av Windows genom att hålla in shift tangenten.
Tror det har något med fastboot att göra, vet inte om det påverkar äldre hårdvara.

Kör inte Windows längre, men det finns säkert mer erfarna på forumet som har bättre koll än jag,

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det väl inte meckigt, bara att välja att installera parallellt med Windows.

Jag försökte göra just detta på en HP som enligt de själva skulle lira fint med Linux. Fick ingen ordning på det utan bytte helt enkelt disk och körde enbart Linux.

Fick ändå aldrig sleep att fungera när man stängde locket så den fick min bror!