Sony står för nästan 50 procent av VR-försäljningen

Permalänk
Avstängd

Single core perfomance är viktig i VR än så länge då Vulkan inte riktigt funkar med VR än. Så Jag skulle kanske inte ta en för dålig single core prolle

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Single core perfomance är viktig i VR än så länge då Vulkan inte riktigt funkar med VR än. Så Jag skulle kanske inte ta en för dålig single core prolle

Kan du förtydliga vad med Vulkan som inte funkar med VR?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grenadecx:

Kan du förtydliga vad med Vulkan som inte funkar med VR?

Unity (90% av alla VR-spel är skrivna i Unity) har inte stöd för Vulkan i VR ännu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Microsoft MR (mixed reality, fast just nu så ingår det endast VR produkter) har precis lanserats, Dell, HP, Acer, Samsung etc har alla gjort headsets som samtliga verkar ge bättre bildkvalitet än ocolus/vive (vive är dock bäst på tracking fortfarande om man kör full setup). Samtliga ligger på 350-500 USD inkl kontroller. Alla är insideout tracking (dvs kameror på headsetet) 2 sladdar till datorn så är det bara att köra. Kan till och med köra på integrerad intel grafik.

Tror att de kommer att ta över ganska rejält. Bra koncept, flera tillverkare, olika prisnivåer och känns lite mer öppet än Rift/Vive. (Går för övrigt att köra spel ifrån MS store, SteamVR, Rift och Vive med lite trixande)

har ett samsung headset påväg. Kommer att bli väldigt skoj att testa.

Ta över rejält tror jag inte, det är inte riktigt samma kategori(denna gen iaf). Headsets baserade på microsofts plattform(alla du nämde) har tämligen usel tracking för spel, saknar än så länge steamVR, kostar lika mycket som rift, och kräver naturligtvis samma grafikprestanda för samma spel.

Köper man ett Microsoft MR i denna generation i syfte att spela VR-spel har man gjort sig en otjänst, men för att börja labba med AR grejer primärt, absolut!

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Ta över rejält tror jag inte, det är inte riktigt samma kategori(denna gen iaf). Headsets baserade på microsofts plattform(alla du nämde) har tämligen usel tracking för spel, saknar än så länge steamVR, kostar lika mycket som rift, och kräver naturligtvis samma grafikprestanda för samma spel.

Köper man ett Microsoft MR i denna generation i syfte att spela VR-spel har man gjort sig en otjänst, men för att börja labba med AR grejer primärt, absolut!

Njae, håller inte riktigt med

SteamVR för Microsoft MR släpptes den 15e nov

Trackingen verkar enligt reviews fungera bra för spel. Det sagt, det är fortfarande onside out tracking vilket är lite sämre än när man har extern tracking som vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av CTH:

Njae, håller inte riktigt med

SteamVR för Microsoft MR släpptes den 15e nov

Trackingen verkar enligt reviews fungera bra för spel. Det sagt, det är fortfarande onside out tracking vilket är lite sämre än när man har extern tracking som vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer från Redmond...

Permalänk
Skrivet av CyberVillain:

Unity (90% av alla VR-spel är skrivna i Unity) har inte stöd för Vulkan i VR ännu

Okej, då förstår jag vad du menar.
Dock lite klumpigt uttalat då det är spelmotorn Unity som inte stödjer det och har således inget med Vulkan i sig att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grenadecx:

Okej, då förstår jag vad du menar.
Dock lite klumpigt uttalat då det är spelmotorn Unity som inte stödjer det och har således inget med Vulkan i sig att göra.

Nej precis, men så vitt jag vet finna det ingen annan motor heller som kör Vulkan med single pass render osv än, men det lär komma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Njae, håller inte riktigt med

SteamVR för Microsoft MR släpptes den 15e nov

Trackingen verkar enligt reviews fungera bra för spel. Det sagt, det är fortfarande onside out tracking vilket är lite sämre än när man har extern tracking som vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha det hade jag missat!

Har du provat? det har jag, och äger rift. Det beror ju förstås på vilket spel men jag testade Dells headset med superhot VR, robo recall och kastade lite frisbeegolf i rec room. Jag tycker det fungerade avsevärt sämre. Här är en artikel som också pekar ut det som akilleshälen i spel(vissa)

https://www.pcworld.com/article/3222871/virtual-reality/dells...

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Att det kostar mer är väl inte någon som sagt emot, det som är skrämmande är att folk verkar tro att han ens var nära i sina prisuppskattningar av vad som behövs. Oculus rift/HTC Vive plus en dator för runt 10k så kan du spela VR på en klart högre nivå än vad PSVR kan erbjuda.

Med PC ökar hela tiden systemkraven och det gör det mer komplicerat för gemene man. Köper du t.ex en PC för 10 000 kr och en Oculus kommer du få tufft att spela nya Doom VRF. Så nej jag tycker inte det var speciellt skrämmande. Som alltid med PC som beror det på vilken nivå man vill lägga sig, medans på konsoll är allting förbestämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Aha det hade jag missat!

Har du provat? det har jag, och äger rift. Det beror ju förstås på vilket spel men jag testade Dells headset med superhot VR, robo recall och kastade lite frisbeegolf i rec room. Jag tycker det fungerade avsevärt sämre. Här är en artikel som också pekar ut det som akilleshälen i spel(vissa)

https://www.pcworld.com/article/3222871/virtual-reality/dells...

nä inte testat själv ännu. Blir att testa om 2 veckor. Kommer att bli spännande.

Inside out tracking verkar vara lite mer känsligt för ljus etc (ska vara ganska ljust i rummet) enligt rapporter. Det är även lite sämre tracking speciellt i vissa tillfällen T.ex som det står i artikeln. Jag tror dock att inside out är framtiden för hemmabruk, ställer mindre krav på rummet du ska spela i. (Man behöver inga externa kameror som är placerade precis rätt) men man får inte glömma att all VR fortfarande är rätt ny teknik, alla vi som köper ett headset nu är lite försökskaniner.

Skickades från m.sweclockers.com