Vad ska man ha för att köra 4k Netflix?

Permalänk

Vad ska man ha för att köra 4k Netflix?

Köpte LG OLED55B7V, är den inbyggda appen i tvn dålig för 4k och varför då?

Funderar på nvidia shield, men google chromecast ultra borde väl ge minst lika bra kvalitet i 4k?

Kommer få en Netgear Nighthawk X10 snart, borde man kunna installera netflix på den och köra som en nvidia shield?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Netgear nighthawk har nog inget appstöd på det viset.
nej du kan inte installera netflix på den. (såvitt jag vet.

Är det en fråga om LGn din är dålig eller inte?
Netflix i sig duger fint, och det borde även 4k göra.
(på min LG åtminstone)

Annars är Chromecast ett alternativ ja, men svårt att se vad du skulle vinna på det.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Minns bara att Laxpudding skrev något om att den inbyggda appen i en tv aldrig kan visa samma kvalitet som en nvidia shield när det kommer till 4k...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Köpte LG OLED55B7V, är den inbyggda appen i tvn dålig för 4k och varför då?

Funderar på nvidia shield, men google chromecast ultra borde väl ge minst lika bra kvalitet i 4k?

Kommer få en Netgear Nighthawk X10 snart, borde man kunna installera netflix på den och köra som en nvidia shield?

Är du själv missnöjd med 4Kmarerialet i appen? Om inte så finns det kanske inte så mycket att vinna på att lägga till fler prylar?

En router kan du inte göra om till mediaspelare. De har inte bildutgångar (HDMI, displayport and such) så de kan inte ge bild till TVn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Är du själv missnöjd med 4Kmarerialet i appen? Om inte så finns det kanske inte så mycket att vinna på att lägga till fler prylar?

En router kan du inte göra om till mediaspelare. De har inte bildutgångar (HDMI, displayport and such) så de kan inte ge bild till TVn.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte att det kanske gick att koppla med usb 3.1 på något sätt på routern...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har själv en lg oled och 4k hdr i netflix fungerar ju utmärkt?

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Köpte LG OLED55B7V, är den inbyggda appen i tvn dålig för 4k och varför då?

Funderar på nvidia shield, men google chromecast ultra borde väl ge minst lika bra kvalitet i 4k?

Kommer få en Netgear Nighthawk X10 snart, borde man kunna installera netflix på den och köra som en nvidia shield?

Nej det är den inte. har en oled b6 65" har du stora netflix abonemanget?
jag har även nvidia shield och det är ingen skillnad på 4 k där vad jag märkt.
Det jag märkt är att t.ex de flesta marvel serier har mycket artifekter på netflix
netflix 4k är även komprimerat det kräver endast runt 20-25 mb bandbredd riktig 4k kräver väl runt 50-60 mb

Permalänk
Medlem

Finns inte Chromecast invyggt på LG?

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

Inbyggda appen visar 4K-material (samt HDR/Dolby Vision) alldeles utmärkt. Men tänk på att du kanske måste uppgradera ditt netflixabonnemang då det bara är genom deras dyraste abonnemang du kan streama i 4K.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Inbyggda appen visar 4K-material (samt HDR/Dolby Vision) alldeles utmärkt. Men tänk på att du kanske måste uppgradera ditt netflixabonnemang då det bara är genom deras dyraste abonnemang du kan streama i 4K.

Och när man har gjort det märker man att nästan ingenting av det man vill se finns i 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Och när man har gjort det märker man att nästan ingenting av det man vill se finns i 4K

Netflix svenska utbud är väldigt dåligt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Netflix svenska utbud är väldigt dåligt.

Fruktansvärt dåligt nästan. Jag sa upp mitt 4k-abonnemang dirr.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av blue eyed devil:

Minns bara att Laxpudding skrev något om att den inbyggda appen i en tv aldrig kan visa samma kvalitet som en nvidia shield när det kommer till 4k...

På 2015 och 2016-LG OLED-modellerna där jag fått möjlighet att jämföra med en Netflix-källa som just Nvidia Shield och den inbyggda appen. Då har den inbyggda appen haft sämre återgivning av skuggtoner. Den klipper nivåer och är för mörk. Man har heller inte haft samma möjlighet att påverka bilden via den inbyggda appen som man får över en HDMI-källa.

Skillnaden har varit tydlig och direkt synbar med vanliga klipp, likt det från Dark Knight som jag använder som exempel här. Trots att det tar en stund att växla mellan appar och HDMI-ingångar märktes tydlig skillnad.

Men detta var ett tag sedan, alltså 2016 som jag jämförde. Jag har heller inte haft möjlighet att jämföra samma sak på 2017-modellerna och LG har också en (bra) förmåga att uppdatera sina apparater.

Annars är jag förespråkare av externa källor helt enkelt därför att du inte samma kontroll inbyggda smart-systemens appar i fråga om bildinställningar och hur du blir upplåst som användare. Med en extern källa som Shield går det att få full kontroll över bilden. Ifall det är vad man efterfrågar, snarare än exempelvis enkelhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Netflix svenska utbud är väldigt dåligt.

Det är väl dåligt utbud överlag, men jag håller med att det kunde vara bättre. Handlar ju däremot inte om så mycket extra i månaden, samt att man får fördelar som att man kan titta på flera instanser samtidigt.

Nästan enbart Netflix-producerade serier och filmer som finns i 4K/Dolby Vision vilket förstås är tråkigt, men. samtidigt tycker jag flera av dessa serier/filmer väldigt bra.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det är väl dåligt utbud överlag, men jag håller med att det kunde vara bättre. Handlar ju däremot inte om så mycket extra i månaden, samt att man får fördelar som att man kan titta på flera instanser samtidigt.

Nästan enbart Netflix-producerade serier och filmer som finns i 4K/Dolby Vision vilket förstås är tråkigt, men. samtidigt tycker jag flera av dessa serier/filmer väldigt bra.

Ja, jag håller med. Förut gick det smidigt att köra amerikanska netflix via Apple TV, det var trevligt. En enorm skillnad.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Haha ja verkligen, Minns hypen när jag skafafde min 4k tv med hdr för 2år sen och det fanns typ inget 4k material då och det gör det inte nu heller xD

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Bildexpert 📺

Discshop har 263 titlar UHD Blu-ray, säkert en del dubletter men nog för en film varannan dag:
https://www.discshop.se/filmer/4k_ultra_hd_blu_ray/PG645

Vad som finns på Netflix. Ja, USA då:
https://hd-report.com/list-of-4k-ultra-hd-movies-tv-shows-on-...

Filmer på AppleTV i 4K, som precis dragit igång:
https://hd-report.com/list-of-4k-hdr-movies-on-apple-tv/

Amazon Prime (har inte fördjupat mig där)
https://hd-report.com/2017/10/14/what-can-you-stream-in-4k-ul...

Lista över PS4-spel med 4K-kapacitet av varierande slag:
http://www.gamesradar.com/ps4-pro-confirmed-games-list/

Många dubletter och knappast saker helt i ens egen smak. Men att säga att det inte finns något 4K-material? Tja, då har man nog inte ens letat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Minns bara att Laxpudding skrev något om att den inbyggda appen i en tv aldrig kan visa samma kvalitet som en nvidia shield när det kommer till 4k...

Finns ju olika åsikter om det mesta, så även om "smart-TV" system är en bra ide eller inte. Har man stödet inbyggt i teven (gratis då ju...), testar, är nöjd med bildkvaliteten så är väl det "good enough". Gillar man inte konceptet/kvaliteten så är ju nästa steg extern mediespelare/HTPC.
Köper man en enkel billig spelare kan man ju såklart inte ställa samma krav som på en mera påkostad, ganska logiskt?

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen en 65" LG OLED65B7V och en LG UP970 4K Blu-rayspelare där båda har en 4K HDR Netflixapp. TV:n använder Dolby Vision i sin app medans Blu-rayspelaren använder vanlig HDR. Nu har jag bara haft grejorna på plats sedan förra fredagen men jag måste säga att det varit betydligt enklare att få ruskigt bra bild när jag använder Blu-rayspelarens app.

TV:n väljer automatiskt Dolby Vision i Netflix och jag får liksom inte riktigt till bilden lika bra där. TV:n använder ARC för ljudet till min receiver medans spelaren kör både ljud och bild via receivern. Ljudet är klockrent på båda. Tror det är Dolby Vision som spökar när det gäller bilden och det går inte att välja över till "vanlig" HDR på TV:n.

Mer info om mitt inköp här: minirecension

Kollade igenom Star Trek: Discovery senaste dagarna på Netflix och jäklar var bra bild det var. Körde med Blu-rayspelarens app och lite mekande med filmläget. Har aldrig sett strömmad video av denna magnituden förut, det enda som slår det är en "riktig" 4K Blu-ray.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Ja, jag håller med. Förut gick det smidigt att köra amerikanska netflix via Apple TV, det var trevligt. En enorm skillnad.

Varför ska det vara så stor skillnad på utbud.....?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av sirfalk:

Finns inte Chromecast invyggt på LG?

Ja det var som fan. förstår varför tvn kom upp igår när jag casta till min andra tv

Men det kan inte vara en inbyggd chromecast ultra va?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

På 2015 och 2016-LG OLED-modellerna där jag fått möjlighet att jämföra med en Netflix-källa som just Nvidia Shield och den inbyggda appen. Då har den inbyggda appen haft sämre återgivning av skuggtoner. Den klipper nivåer och är för mörk. Man har heller inte haft samma möjlighet att påverka bilden via den inbyggda appen som man får över en HDMI-källa.

Skillnaden har varit tydlig och direkt synbar med vanliga klipp, likt det från Dark Knight som jag använder som exempel här. Trots att det tar en stund att växla mellan appar och HDMI-ingångar märktes tydlig skillnad.

Men detta var ett tag sedan, alltså 2016 som jag jämförde. Jag har heller inte haft möjlighet att jämföra samma sak på 2017-modellerna och LG har också en (bra) förmåga att uppdatera sina apparater.

Annars är jag förespråkare av externa källor helt enkelt därför att du inte samma kontroll inbyggda smart-systemens appar i fråga om bildinställningar och hur du blir upplåst som användare. Med en extern källa som Shield går det att få full kontroll över bilden. Ifall det är vad man efterfrågar, snarare än exempelvis enkelhet.

Intressant, vore kul om du kunde göra ett test med 2017-modellerna.

Jag måste ha det som är bäst

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil:
Varför skulle det inte vara Ultra när tvn är 4k? Testa att casta något 4k.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Skrivet av sirfalk:

@blue eyed devil:
Varför skulle det inte vara Ultra när tvn är 4k? Testa att casta något 4k.

Så klart när man tänker logiskt, men det stod ingenstans att det var en inbyggd chromecast.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none