Permalänk
Medlem

Benq XL2411

Hej

Har läst massa med trådar om min skärm. SJukt bra skärm. Men jag har ett STORT PROBLEM. Jag har väldigt lågt inställda settings. Brighness och contrast på 0. ENDÅ lyckas jag få så fruktansvärt ont i huvet så fort jag ska göra annat än att spela. För det "vita" på alla internet sidor är så vit så jag knappt kan kolla på skärmen. Fattar inte att jag inte kan få in en behaglig bild på det.

Kan ha vanliga settings när jag spelar. Men ska jag surfa så måste jag sätta allt på lägsta annars klarar jag inte kolla på skärmen.

Finns det något jag kan göra jag tror jag har provat allt. Annars får jag prova ta en annan skärm?

mvh

Permalänk

Har samma skärm och har lyckats hitta en bra balans genom att ladda ner en ICC profil för 144hz.
Är du intresserad så kan jag länka till den.

https://pcmonitors.info/icc/BenQ%20XL2420Z%20144Hz.icm

Står att den är till xl2420 men funkar väl med xl2411.

Permalänk
Medlem

Har inställningen "Bild" tror jag det heter istället för standard.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: Okej tack så mycket tankat det nu. Klickar på installera profil sen händer inget? är inte hitech på datorer..

Permalänk
Medlem

@1NstaNT: Tack så mycket skall prova nu.

Permalänk
Skrivet av 1NstaNT:

Har inställningen "Bild" tror jag det heter istället för standard.

Riktig bra artikel steg för steg

https://pcmonitors.info/articles/using-icc-profiles-in-window...

Berätta gärna vad du tycker

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: halleda det va underbart!

Permalänk
Skrivet av Ganooo:

@Flexiblus: halleda det va underbart!

Är du nöjd nu med skärmen nu då?

Permalänk
Medlem

@Flexiblus: jadå det är jag. tusen tack igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganooo:

@Flexiblus: jadå det är jag. tusen tack igen.

Hej!

Gammal tråd men jag använde sökfunktionen och hittade denna.
Jag köpte precis Benq Zowie XL2411 på BF och har lite samma tankar kring bilden. Sjukt stark brightness och contrast. Kör just nu med Brightness 10 och Contrast 30 tror jag och det förvalda bildläget "sRGB".

Bilden är väl ok nu men hur funkade denna profilen, blev det bra bild och fina färger?

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Inaktiv

@Ganooo:

Att installera f.lux gjorde det behagligare att kolla på skärmen, rekommenderas.

/M18

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

@Ganooo:

Att installera f.lux gjorde det behagligare att kolla på skärmen, rekommenderas.

/M18

Tänkte precis skriva detta, f.lux är nog det bästa programmet som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285887:

@Ganooo:

Att installera f.lux gjorde det behagligare att kolla på skärmen, rekommenderas.

/M18

Håller med, har en annan skärm men kört f.lux sen urminnes tider och det är riktigt härligt när man börjar bli lite trött i ögonen!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Hej!

Gammal tråd men jag använde sökfunktionen och hittade denna.
Jag köpte precis Benq Zowie XL2411 på BF och har lite samma tankar kring bilden. Sjukt stark brightness och contrast. Kör just nu med Brightness 10 och Contrast 30 tror jag och det förvalda bildläget "sRGB".

Bilden är väl ok nu men hur funkade denna profilen, blev det bra bild och fina färger?

Du får nog fixa det genom Nvidias kontrollpanel, det fick jag göra. Hittade inga inställningar på skärmens egna menyer som fixa problemet. Nu kanske du inte har ett Nvidia kort men ett AMD, men de borde väl ha liknande funktioner.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Avstängd

@Flexiblus: tack! har samma skärm och den var otroligt ljus, men efter denna guide så är det mycket behagligare att se på skärmen!

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@Flexiblus: tack! har samma skärm och den var otroligt ljus, men efter denna guide så är det mycket behagligare att se på skärmen!

Nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Flexiblus: tack! har samma skärm och den var otroligt ljus, men efter denna guide så är det mycket behagligare att se på skärmen!

Körde du den icc profilen på den hemsidan som nämndes ovan eller flux?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Avstängd

@GizZm0: körde den som är länkad i andra inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@GizZm0: körde den som är länkad i andra inlägget.

Min skärm är Benq Zowie XL2411, wow!

Vilken skillnad det blev! Jag kör den profilen nu med, på min monitor kör jag läge "Standard" med Brightness 20 och Contrast 40 samt Blur Reduction OFF. Väldigt mycket bättre bild! Tack för tipset @Flexiblus

ICC profil: https://pcmonitors.info/icc/BenQ%20XL2420Z%20144Hz.icm
Guide: https://pcmonitors.info/articles/using-icc-profiles-in-window...

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Skrivet av GizZm0:

Wow!

Vilken skillnad det blev! Jag kör den profilen nu med, på min monitor kör jag läge "Standard" med Brightness and Contrast på 50 samt Blur Reduction ON. Väldigt mycket bättre bild! Tack för tipset @Flexiblus

Trevligt att ni är alla glada med profilen jag länkade. Hoppas att fler kan ta del av tipset och som givetvis har samma skärm.