Utbildning: Datorteknik 1b

Permalänk
Inaktiv

Utbildning: Datorteknik 1b

Ska precis börja läsa distanskursen Datorteknik 1b, och jag är lite orolig över valet av kurslitteratur. Se följande länk:
https://www.bokus.com/bok/9789173792202/datorteknik-1b-v2012-...

Boken är släppt 2012 (!!!). Är inte det lite väl många år sedan?

Jag har tidigare läst Datorteknik 1a på samma skola, och även där var preblemet detsamma: föråldrad kurslitteratur inom ett fält som utvecklas snabbt, där 3 år eller mer är oändligt lång tid. Tekniska specifikationer är utdaterade, standarder som i denna bok (Datorteknik 1a, släppt 2014) anges som "nutida" har för länge sedan ersatts av en nyare standard.

Ska även läsa Dator- och Nätverksteknik senare, samma problem där.

Jag kan inte bara ignorera valet av kurslitteratur och läsa en annan bok istället, då riskerar jag att kugga kursen. Men, har någon tips på annan kurslitteratur på området "generell datorteknik" som är mer aktuell? Det spelar ingen roll om litteraturen är på universitet eller högskolenivå, sålänge den är hyfsat grundläggande.

Permalänk
Inaktiv

Jag läste programmet datateknik på högskolan i början av 2000 talet och ytterst lite av det jag lärde mig har ändras sedan dess. Däremot är det självklart bäst att använda färska böcker som fokuserar på det som är mest aktuellt idag. Man ska skilja på att programvaror och användarmönster förändras och att grundläggande teknik gör det. -Med användarmönster så blir det allt mindre på klientsidan, dessa datorer blir mer eller mindre irrelevanta, de bara fungerar precis som en tv. Det intressanta är vad som sker på servers-side.

En populär bok om ämnet är Computer Science: An Overview, Global Edition
https://www.bokus.com/bok/9781292061160/computer-science-an-o...

Den är också gammal, 2014 men ytterst lite är inaktuellt.

Det jag dock undrar är varför du läser kurser som Datorteknik 1b? Har du ej klarat gymnasiet och vill samla enkla poäng så visst, säkerligen finns det också ett av annat nyttigt i kursen att lära sig.

Men har du klarat av gymnasiet och läser för att du tror att denna och liknande kurser kan leda till arbete så läser du kurser på alldeles för låg nivå. Förutom den låga nivån så är det en allmän kurs som innehåller grunder inom datateknik vilket inte är tillräckligt.

*edit*
Nästa kurs du skulle läsa Dator och nätverksteknik
Om det är denna kurs, så är den som ovanför alldeles för låg nivå.
http://www.hermods.se/utbildning-tjanster/dator-och-natverkst...

Har du klarat gymnasiet, läs då YH, högskola/universitetutbildningar, fortsätt inte med utbildningar på gymnasienivå. Det enda detta leder till är en onödigt studieskuld. Angående YH så kritiserar många dessa, men jag vet många bra YH-utbildningar och det handlar mycket om hur eleverna är som personer. På samma sätt som att högskola inte resulterar i att alla som går ut där blir något bra.

Permalänk

Datorteknik 1a och 1b är samma sak i princip, vissa saker skiljer men det är egentligen ingen större skillnad. Dator och nätverksteknik kan vara bra att läsa eftersom du får med lite nätverk där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Ah, Datorteknik 1a/1b. Den kursen där en av uppgifterna var att jämföra prestanda mellan två datorer genom att kolla på mängden VRAM.

Om den ej har ändrats sedan jag läste den kan jag säga att jag inte ens öppnade boken. Så det beror väl på lite vilka kunskaper du har om du kan skita i ett låna boken och läsa i någon annan som kanske har lite bättre information. Problemet lär ju komma om dom refererar till något i boken.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

Ah, Datorteknik 1a/1b. Den kursen där en av uppgifterna var att jämföra prestanda mellan två datorer genom att kolla på mängden VRAM.

Om den ej har ändrats sedan jag läste den kan jag säga att jag inte ens öppnade boken. Så det beror väl på lite vilka kunskaper du har om du kan skita i ett låna boken och läsa i någon annan som kanske har lite bättre information. Problemet lär ju komma om dom refererar till något i boken.

Nu tror jag böckerna håller bättre kvalite, men det fick mig att tänka när jag gick i skolan. Där det i litteraturen stod att bios låg på en rom krets och det ej gick att ändra något i biosen. Denna fråga om att det fick att ändra något i biosen kom sedan på provet som en ja eller ej fråga.
Och resultatet blev att de mindre datatekniska personerna i klassen fick rätt, resten fel. Att vi demonstrerade det visst fanns inställningar i biosen kvittade, det stod så i boken och författaren kunde mer än oss..

Nå detta leder till att det är skitkurser, men det finns omständigheter som de kan vara bra, som för att få poäng till sitt gymnasiebetyg. Men det är inga kurser som man ska ta CSN lån för att läsa, det är bara bortkastat.

Permalänk
Föredetting

Läste Dator- och Nätverksteknik för några år sedan, den boken var förvisso uppdaterad 2009, men grunderna var från 2004. Det talades bland annat om den revolutionerande Netburst-arkitekturen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Grunderna är dom samma, och du kommer behöva kurserna för att söka in på div program på högskolan.

Jag lutar mig fortfarande mot grunderna som jag lärde mig för flera år sedan, så ser ingen fara att boken är från 2012.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Ta litteraturen där med en nypa salt. Du ska ju läsa kurserna bara för att få behörighet så plugga det dom vill och svara det dom vill att du ska svara, och lägg krutet på YH-kursen.
Satt i samma sits för ett tag sedan och skrattade mig igenom dom kurserna, men som sagt; bara ta dig igenom dom och lägg inte energin där

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte någon litteratur öht till Datorteknik 1a, 1b eller Dator- och nätverksteknik. Om du läser de kurserna via hermods hänvisar dom till onlinelitteratur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Ta litteraturen där med en nypa salt. Du ska ju läsa kurserna bara för att få behörighet så plugga det dom vill och svara det dom vill att du ska svara, och lägg krutet på YH-kursen.
Satt i samma sits för ett tag sedan och skrattade mig igenom dom kurserna, men som sagt; bara ta dig igenom dom och lägg inte energin där

Om man senare ska söka in på poäng till någon högskolekurs som kräver dessa kurser kan de vara bra att ha ett bra betyg i dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V