Bitcoin når ny milstolpe – värderas till närmare 10 000 USD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infected1991:

Att en papperslapp skulle ha ett värde för att en stat står bakom pappret är helt urbota dumt. I så fall har Bitcoin kanske i framtiden hela världen bakom sig i jämförelse.

Papperslappar och Bitcoin likaså har inget egenvärde i sig. Värdet är abstrakt och finns bara för att man litar på att någon annan också vill ha den. Skillnaden mellan Bitcoin och fiat här är att det finns en organisation (Riksbanken här i Sverige) som vars främsta mål är att hålla _värdet_ på SEK stabil. Bitcoin har, och kan inte ha, någon sådan organisation. Det du kallar att "folket har kontroll" är snarare att ingen har kontroll. Värdet på Bitcoin kommer åka upp och ned pga tillgång och efterfrågan. Ungefär 80% av alla Bitcoins som kommer att finnas har redan grävts fram. Vad kommer hända ifall Bitcoin blir en ledande internetvaluta? Alla kommer vilja skaffa Bitcoins vilket kommer leda till ett underskott av valutan, priserna i Bitcoin kommer sjunka (värdet på valutan ökar). Helt plötsligt kan du köpa mycket mer för dina Bitcoins.

Jämför med fiat. Ett litet land har sin egna valuta, och sen flyttar det in 20% fler invånare som också såklart behöver den valutan för att leva. Motsvarande Riksbanken hade då försökt att prångla ut mer pengar i omlopp så värdet på varje peng hade förblivit oförändrad.

Att ha en förutbestämd mängd pengar i omlopp som aldrig kan bli mer är väldigt lönsamt som skaffar pengarna när det är billigt (få vill ha dem, värdet är lågt), och sen väntar med att använda dem till senare (då fler vill ha dem, värdet stiger). Det är en väldigt dålig grund för en valuta.

Skrivet av Infected1991:

Det är sådär lagom kul att sitta utanför banken vid nästa finanskris. Då är det inte alls säkert att du kan plocka ut dina värdelösa papperslappar, för det är inte du som kontrollerar eller bestämmer oavsett hur grining du kommer bli. Då skulle det allt vara fint med ett universalt system

Istället för ett universalt system finns det bra ersättare som suveräna pengar (http://positivapengar.se/). Bankerna tas ifrån sitt monopol på att trycka pengar, pengarna kommer istället tryckas (och garanteras) uteslutande av Riksbanken. Du kommer aldrig förlora dina pengar för att banken har gått i konkurs. Värdet på pengarna kan styras mer exakt och jämnt (istället för nästan uteslutande via huslån och andra lån, vilket har blåst upp de marknaderna). Ta en titt på det vet ja, det är intressant och kommer troligtvis skapa en riktigt bra stabilitet.

Skrivet av Infected1991:

Att det printas nya pengar ger inte nuvarande pengar i cirkulation mer värde, tvärtom (inflation).

Helt korrekt, vilket är bra. En bra egenskap för en valuta är att värdet är stabilt och förutsägbart. Lite lätt inflation är bra för samhället av många anledningar. Bitcoin kan inte garantera någon form av stabilitet, förutsägbarhet eller inflation av något slag.

Skrivet av Infected1991:

Ni som tror så hårt på fiat har inte förstått poängen med Bitcoin över huvud taget. Ett system där du kan vara din egna bank.

Vad menar du med att vara sin egna bank?

Skrivet av Infected1991:

Ett store of value, där du vet innan du investerar hur mycket som kommer finnas i cirkulation redan från början.

Du vet mängden pengar, ja. Men du har ingen aning om värdet på dem. Värde och mängd hör ihop, den ena bestämmer det andra (vanligt marknadsvärde, tillgång/efterfrågan). Riksbanker försöker kontrollera värdet (med varierande resultat, se Positiva Pengar-länken ovan) genom att styra mängden. Bitcoin har en förprogrammerad mängd, vilket gör att värdet kommer åka upp och ner som en jojo beroende på marknadsstorlek (och spekulation nu i början).

Skrivet av Infected1991:

Du bestämmer vem du vill skicka pengar till och när du vill utan att någon mellanhand kan gå in och stoppa transaktionen, Wikileaks till exempel. Ett system där alla får vara med, även de som inte har tillgång till banking. Alltså ett universalt system som alla kan änvända och inte endast ett fåtal giriga.
En teknologi som kommer användas till mer än bara till att skicka eller ta emot pengar. Programmerare världen över arbetar på att komma upp med nya ideer för att göra Bitcoin bättre dagligen.

Att kunna skicka pengar var som helst utan mellanhänder är visserligen bra på vissa sätt, jag har inte riktigt kommit fram till ifall det är övervägande positivt eller inte. Problemet med själva valutan (inte betalningssystemet) är stort nog för att undvika Bitcoin.

Skrivet av Infected1991:

Edit: Måste också poängtera att fiat har använts till knarkhandel, människohandel och liknande hela tiden. T.om. stora banker penningtvättar och kommer undan med det. Bara för att vissa använder Bitcoin till dumheter betyder det att resten av folket inte skall få använda denna nya, smarta teknologi? Skärp er för fan och gör lite research!

Försök håll dig till sakliga argument. Det är många som har gjort research och inser stora problem med Bitcoin. Bara för att man tycker att Bitcoin är kass som valuta betyder det inte att man gillar dagens penningsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

*snip* pyramidspelprat *snip*

Fast... Pengar går ju nerifrån och uppåt? De som köper in sig nu (dyrt) hamnar i botten och ger till dem som var i toppen (köpte billigt). De som sitter i pyramiden vill att fler köper in sig då värdet för de som sitter i den ökar.

Beror lite på hur man ser det. Kanske inte är ett rent pyramidspel, men jag tycker nog det har en hel del likheter.

Skrivet av Raphaei:

Förutsatt att BTC har en framtid som stabil valuta är det bara en tidsfråga innan marknaden är mättad och inga fler köper in sig, och då når priset en jämvikt. Priset kommer inte fortsätta gå upp, och de som suttit på sina BTC sen början "tjänar" inga mer pengar. Då börjar de (sista) långtidshållarna sälja av, priset går ner och medan det rör sig om en naturlig, fullt förståelig korrigering lär media återigen prata om bubblor, och vid det här laget lär de även klämma in att världen håller på krascha iomed att Bitcoin lär ha blivit ett känt begrepp, ekonomin inom journalismen vid ett all time low, och clickbaits som ett direkt resultat vid ett all time high. Sen tids nog når priset jämvikt igen, på en något lägre nivå.

Och där har du det. Vanlig hederlig marknadsekonomi, och inte pyramidspel.

När är den mättad? När alla som kan tänka sig använda Bitcoin har skaffat de Bitcoins de vill ha? Det är troligtvis mångdubbelt av de som finns nu, vilket kommer leda till en ytterligare enorm deflation av valutan. Vilka tjänar mest på det? De som hoppade på tåget tidigt. Det är ingen bra grogrund för en stabil valuta.

Om det största argumentet för en stabil Bitcoin-valuta är att värdet kommer att stiga till dess att alla använder det, ja då är det en riktigt värdelös valuta. De som sitter på många Bitcoins nu vill självfallet att andra börjar använda det, klassisk jäv-situation. De vill att andra ska använda det för att själva tjäna pengar på det, inte för att det är bra för andra.

Och bara för att poängtera det igen: Jag tycker att dagens penningsystem är kasst, men detta är ännu sämre. Jag har tänkt mycket på pengar på senaste tiden, och det finns bra alternativ till dagens system (http://positivapengar.se/). Bitcoin är inte ett av dem.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

På tal om tesla.

http://www.zerohedge.com/news/2017-11-28/why-bitcoin-mining-m...

Klart man ska ha en miningrigg i sin tesla med gratis EL haha

Musk får subsidier av staten, har ett privat miningföretag, släpper idén till sina medbrottslingar och läcker till denna konspirationssida. Klockrent. Man mjölkar fondbolagens pensionssparare via en överdrivet hög aktiekurs samtidigt som man tjänar pengar med gratisel via en överdrivet hög kurs i de kriminellas valuta vid sidan av amerikanska dollarn.

jag redigerar alltså lever jag
Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Jag antar att du med "folk" här inte syftar på homo sapiens, för i den meningen har folket definitivt kontroll. Om en person äger så stor del att denne kan rasera hela Bitcoin genom att sälja av, har då folket makt över de Bitcoin de äger? Om redan rika affärsmän sett till att skaffa sig stora andelar av Bitcoin, hur förändrar det läget med att du som enskild kan ha en ägarandel i någon av de etablerade finansinstituten? Om FBI har mer ägarintressen än de flesta vanliga av folket, har de det för att garantera det vanliga folkets intressen? Hur skulle Bitcoin hjälpa den fattigaste delen av världen; skulle det hjälpa dem ifrån att med fara för livet hantera vårt giftiga elektronikavfall till att bryta Bitcoins?

Jag har inget generellt emot Bitcoin, och har redan i tråden skrivit att jag ångrar den blåögda entusiasm jag tidigare hade. Har du läst mina tidigare inlägg, eller du bara antar att min kritik beror på att jag allmänt är på tvären?

Om du skriver "dumma fiskar" till dem som inte delar din entusiasm, ja då uppfattar jag det som känslor och rallarsvingar.

Syftar du på Satoshi Nakamoto eller vem menar du ska rasera hela Bitcoin? Oavsett om någon säljer mycket eller köper mycket Bitcoins kommer självfallet priset förändras därefter. Det var ju ingen nyhet direkt det är därför Bitcoin är såpass volatilt nu (perfekt jag älskar volatility), men faktum är att så fungerar varenda aktie och varje lands ekonomi också. Sen kan man ju fråga sig varför någon skulle vilja sälja så mycket för så lite som möjligt om det nu inte skulle finnas tillräckligt med köpare för tillfället. Oavsett om priset dyker med 75% betyder det inte att det inte kan öka med 150% därefter. Oavsett om Satoshi Nakamoto, personen eller personerna som står bakom pseudonymet säljer hela sin del Bitcoin så gör det ju bara att nya får guld läge att köpa sig in? Jag ser inte problemet.

Om FBI har mer ägarintresse i Bitcoin, vad ska dom göra med det menar du? Stänga ner hela internet och alla Bitcoin noder som finns världen runt? Inte helt hundra på vad du syftar på här heller. Jag skiter väl fullständigt i om FBI vill äga en stor andel Bitcoin. Sen kanske du inte vet det men det finns fattiga som inte är på flykt, men det är väl inte lätt att ha koll på när det enda man hör här i Sverige är att alla fattiga flyr för sina liv.

Jag bryr mig faktiskt inte om du har något emot Bitcoin eller inte. Vi kan väl diskutera varför det inte skulle fungera mot varför det kan fungera? Med dumma fiskar menar jag personer som här i tråden skriver t.ex. "Vilken tur att belöna kriminella genom att handla i de kriminellas valuta" alltså någon som inte är insatt i ämnet men ändock väljer att yttra sig så högt som möjligt.

Jag har absolut inget emot att man inte vill investera i Bitcoin. Jag säger t.o.m att investera inte mer än du är villig att förlora. Det är en ny teknologi som har mycket kvar att bevisa och därav stora pris svängar. Desto mer Bitcoin växer desto mindre volatility. Jag personligen hoppas det tar ett tag till innan vi är mainstream. Alla dessa panic sellers som jag kan köpa av eftersom de tänker som du att bara för att någon stor spelare kan sälja så är systemet kört sen
Bitcoin har droppat i värde flera gånger förut och lär göra igen då och då. Har man inte fattat det ska man inte investera i Bitcoin förrens "alla" andra redan är investerade och volatility går mot närmare noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Typisk kommunistlogik, vad hindrar DIG från att göra pengar på Bitcoin menar du? Förbannat trött på folk som skyller all världens misär på människor som faktiskt har åstadkommit något..

Den öppna ekonomin är en förutsättning för att skapa jobb, tillväxt m.m.

Kommunistlogik

Nu blev jag väldigt ledsen!

Och denna mening du skriver: Förbannat trött på folk som skyller all världens misär på människor som faktiskt har åstadkommit något.

Är du på riktigt?
Känner du mig?
Kanske sitter jag på några bitcoins?
Eller inte.

All världens misär

Vad är det du skriver om mig, eller är du så trångsynt, att du inte kan se det jag menar

Eller du läste kanske inte ens den jag citerade?

Kryptovalutor ---> kriminella ändamål ---> the Wall Street .......Fattar du nu?

Dom "fina herrarna" har mer blod på sig ???? Ringer det en klocka

Många fatta, men du missuppfatta.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Papperslappar och Bitcoin likaså har inget egenvärde i sig. Värdet är abstrakt och finns bara för att man litar på att någon annan också vill ha den. Skillnaden mellan Bitcoin och fiat här är att det finns en organisation (Riksbanken här i Sverige) som vars främsta mål är att hålla _värdet_ på SEK stabil. Bitcoin har, och kan inte ha, någon sådan organisation. Det du kallar att "folket har kontroll" är snarare att ingen har kontroll. Värdet på Bitcoin kommer åka upp och ned pga tillgång och efterfrågan. Ungefär 80% av alla Bitcoins som kommer att finnas har redan grävts fram. Vad kommer hända ifall Bitcoin blir en ledande internetvaluta? Alla kommer vilja skaffa Bitcoins vilket kommer leda till ett underskott av valutan, priserna i Bitcoin kommer sjunka (värdet på valutan ökar). Helt plötsligt kan du köpa mycket mer för dina Bitcoins.

Jämför med fiat. Ett litet land har sin egna valuta, och sen flyttar det in 20% fler invånare som också såklart behöver den valutan för att leva. Motsvarande Riksbanken hade då försökt att prångla ut mer pengar i omlopp så värdet på varje peng hade förblivit oförändrad.

Att ha en förutbestämd mängd pengar i omlopp som aldrig kan bli mer är väldigt lönsamt som skaffar pengarna när det är billigt (få vill ha dem, värdet är lågt), och sen väntar med att använda dem till senare (då fler vill ha dem, värdet stiger). Det är en väldigt dålig grund för en valuta.

Istället för ett universalt system finns det bra ersättare som suveräna pengar (http://positivapengar.se/). Bankerna tas ifrån sitt monopol på att trycka pengar, pengarna kommer istället tryckas (och garanteras) uteslutande av Riksbanken. Du kommer aldrig förlora dina pengar för att banken har gått i konkurs. Värdet på pengarna kan styras mer exakt och jämnt (istället för nästan uteslutande via huslån och andra lån, vilket har blåst upp de marknaderna). Ta en titt på det vet ja, det är intressant och kommer troligtvis skapa en riktigt bra stabilitet.

Helt korrekt, vilket är bra. En bra egenskap för en valuta är att värdet är stabilt och förutsägbart. Lite lätt inflation är bra för samhället av många anledningar. Bitcoin kan inte garantera någon form av stabilitet, förutsägbarhet eller inflation av något slag.

Vad menar du med att vara sin egna bank?

Du vet mängden pengar, ja. Men du har ingen aning om värdet på dem. Värde och mängd hör ihop, den ena bestämmer det andra (vanligt marknadsvärde, tillgång/efterfrågan). Riksbanker försöker kontrollera värdet (med varierande resultat, se Positiva Pengar-länken ovan) genom att styra mängden. Bitcoin har en förprogrammerad mängd, vilket gör att värdet kommer åka upp och ner som en jojo beroende på marknadsstorlek (och spekulation nu i början).

Att kunna skicka pengar var som helst utan mellanhänder är visserligen bra på vissa sätt, jag har inte riktigt kommit fram till ifall det är övervägande positivt eller inte. Problemet med själva valutan (inte betalningssystemet) är stort nog för att undvika Bitcoin.

Försök håll dig till sakliga argument. Det är många som har gjort research och inser stora problem med Bitcoin. Bara för att man tycker att Bitcoin är kass som valuta betyder det inte att man gillar dagens penningsystem.

Riksbanken här i Sverige har som främsta mål att hålla värdet på SEK stabil. Ja då får vi väl se hur det går med den biten. Jag litar mer på ett system där hela världen kan stå bakom än fjuttiga Sverige. Det finns bra exempel på där människor köar utanför banken för att få ta ut sina pengar, men det betyder inte att de får det. Ja det är väl självklart att värdet åker upp och ner beroende av tillgång och efterfrågan. Jag har aldrig syftat på något annat.

Du pratar om att det kommer bli ett underskott av valutan. Alltså menar du att alla köper och ingen säljer fastän värdet går upp i raketfart? Om värdet endast går upp och aldrig ner på vilket sätt har du förlorat? Sen behöver man inte köpa 1 bitcoin eller 0.5 man kan lika gärna köpa 0.0005 BTC. Om ingen säljer när priserna går upp gör ju ingen heller någon profit. Självfallet kommer människor köpa och sälja oavsett vad du eller jag säger till dom att göra. Det säljs flera tusentals Bitcoins varje dag, du kan kika på flera olika exchanges. Det fungerar precis som det ska med prissättning efter tillgång och efterfrågan.

Det är bra mycket bättre med en förutbestämt omlopp. Jag vill använda Bitcoin som ett store of value, inte som ett lägg dina pengar här hos mig i banken så ska jag se till att dom blir mindre och mindre värda ju längre tiden går. Om du tror att Bitcoins värde inte kan bli lika stabilt som fiat har du fel, dock inte i sitt nuvarande early stage of adoption. Vad jag menar med att vara sin egen bank är precis det jag säger, att man själv har full kontroll över sina tillgångar.

Försök hålla mig till ämnet. Jag skall alltså inte ge svar på tal när någon skriver att Bitcoin endast är för kriminella o.s.v? Sen får du gärna tycka vad du vill om Bitcoin jag har inte påstått att du inte får det. Vi är ju här för att ha en diskussion. Det var väldigt mycket du skrev, men hoppas jag gav svar/argument för det mesta du skrev.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Infected1991:

Syftar du på Satoshi Nakamoto eller vem menar du ska rasera hela Bitcoin? Oavsett om någon säljer mycket eller köper mycket Bitcoins kommer självfallet priset förändras därefter. Det var ju ingen nyhet direkt det är därför Bitcoin är såpass volatilt nu (perfekt jag älskar volatility), men faktum är att så fungerar varenda aktie och varje lands ekonomi också. Sen kan man ju fråga sig varför någon skulle vilja sälja så mycket för så lite som möjligt om det nu inte skulle finnas tillräckligt med köpare för tillfället. Oavsett om priset dyker med 75% betyder det inte att det inte kan öka med 150% därefter. Oavsett om Satoshi Nakamoto, personen eller personerna som står bakom pseudonymet säljer hela sin del Bitcoin så gör det ju bara att nya får guld läge att köpa sig in? Jag ser inte problemet.

Så resonerade också romarna när Tiberius kom till makten: "varför skulle han... ?". I Tiberius fall fanns ibland inga mer rationella förklaringar än hans egen paranoia. Frågan kan ju lika gärna vara "vem skulle påverka Nakamoto" att...? Om det är flera är risken utspridd, eller kanske inte? Jag kan se flera scenarior där kryptovalutor skulle kunna användas som ett effektivt ekonomiskt vapen, vilket måste betyda att de med sådana intressen ser ännu fler.

Ingen har påstått att det var en nyhet, utan det var ett direkt svar på att det inte är folket som har makten. Eftersom vi inte ens vet vem det är, skruvar det upp osäkerheten om dennes eller deras agenda. Du svarar överhuvudtaget inte på ifrågasättandet av detta ditt påstående. Ja, du "skiter väl fullständigt" i vem som äger vad, trots att allas ägande hänger samman med värdet. Använd då inte argument som "att folket har makten" om du inte ämnar stå fast vid det, eller tillämpar du volatilitet även i detta hänseende?

"... tänker som du"? Du har uppenbarligen läst men inte förstått. Jag har överhuvudtaget inte diskuterat frågan huruvida det är en bra investering avkastningssyfte, och du fortsätter ändå att snacka om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infected1991:

Syftar du på Satoshi Nakamoto eller vem menar du ska rasera hela Bitcoin? Oavsett om någon säljer mycket eller köper mycket Bitcoins kommer självfallet priset förändras därefter. Det var ju ingen nyhet direkt det är därför Bitcoin är såpass volatilt nu (perfekt jag älskar volatility), men faktum är att så fungerar varenda aktie och varje lands ekonomi också. Sen kan man ju fråga sig varför någon skulle vilja sälja så mycket för så lite som möjligt om det nu inte skulle finnas tillräckligt med köpare för tillfället. Oavsett om priset dyker med 75% betyder det inte att det inte kan öka med 150% därefter. Oavsett om Satoshi Nakamoto, personen eller personerna som står bakom pseudonymet säljer hela sin del Bitcoin så gör det ju bara att nya får guld läge att köpa sig in? Jag ser inte problemet.

Det är ett problem, eftersom det skulle krascha marknaden. BTC har inget underläggande värde, så när Minsky Moment kommer finns det inget som ser till att det återhämtar sig.

Skrivet av Infected1991:

Riksbanken här i Sverige har som främsta mål att hålla värdet på SEK stabil. Ja då får vi väl se hur det går med den biten. Jag litar mer på ett system där hela världen kan stå bakom än fjuttiga Sverige. Det finns bra exempel på där människor köar utanför banken för att få ta ut sina pengar, men det betyder inte att de får det. Ja det är väl självklart att värdet åker upp och ner beroende av tillgång och efterfrågan. Jag har aldrig syftat på något annat.

Du pratar om att det kommer bli ett underskott av valutan. Alltså menar du att alla köper och ingen säljer fastän värdet går upp i raketfart? Om värdet endast går upp och aldrig ner på vilket sätt har du förlorat? Sen behöver man inte köpa 1 bitcoin eller 0.5 man kan lika gärna köpa 0.0005 BTC. Om ingen säljer när priserna går upp gör ju ingen heller någon profit. Självfallet kommer människor köpa och sälja oavsett vad du eller jag säger till dom att göra. Det säljs flera tusentals Bitcoins varje dag, du kan kika på flera olika exchanges. Det fungerar precis som det ska med prissättning efter tillgång och efterfrågan.

Har du studerat nationalekonomi på högskola? Inte nödvändigtvis att du har en examen, men ens litet? I så fall borde du veta att en valuta inte ska stiga i värde. Stiger den i värde har du direkt ett massivt problem, eftersom produktionen går ner. Om värdet går upp och upp så förlorar självfallet inte de som sitter på pengar, men t.ex. unga människor, arbetande människor eller potentiella företagare förlorar. Ekonomin blir alltså en där bara de som redan har pengar har möjlighet att få mera pengar, och möjligheter dör ut. Investeringar och konsumtion upphör, och samhället stannar av. BTC är som gjort för att skapa massiva depressioner om det nånsin blev den huvudsakliga valutan i ett samhälle.

Det har faktiskt redan testats på, många gånger om. Historiskt sett har många samhällen bundit sina valutor till t.ex. guld eller silver, och det har lett till katastrof efter katastrof.

Skrivet av Infected1991:

Det är bra mycket bättre med en förutbestämt omlopp. Jag vill använda Bitcoin som ett store of value, inte som ett lägg dina pengar här hos mig i banken så ska jag se till att dom blir mindre och mindre värda ju längre tiden går. Om du tror att Bitcoins värde inte kan bli lika stabilt som fiat har du fel, dock inte i sitt nuvarande early stage of adoption. Vad jag menar med att vara sin egen bank är precis det jag säger, att man själv har full kontroll över sina tillgångar.

En banks uppgift är ju inte att ha kontroll över tillgångar eller ens att huvudsakligen agera som store of value. En banks uppgift är att distribuera medel enligt marknadsvärde.

Vill du använda BTC som store of value så måste du ju också erkänna att det inte funkar som valuta, eftersom en central funktion hos en valuta är att undvika att pengarna ligger och samlar damm. En valuta ska göra det oekonomiskt att inte investera.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Så resonerade också romarna när Tiberius kom till makten: "varför skulle han... ?". I Tiberius fall fanns ibland inga mer rationella förklaringar än hans egen paranoia. Frågan kan ju lika gärna vara "vem skulle påverka Nakamoto" att...? Om det är flera är risken utspridd, eller kanske inte? Jag kan se flera scenarior där kryptovalutor skulle kunna användas som ett effektivt ekonomiskt vapen, vilket måste betyda att de med sådana intressen ser ännu fler.

Ingen har påstått att det var en nyhet, utan det var ett direkt svar på att det inte är folket som har makten. Eftersom vi inte ens vet vem det är, skruvar det upp osäkerheten om dennes eller deras agenda. Du svarar överhuvudtaget inte på ifrågasättandet av detta ditt påstående. Ja, du "skiter väl fullständigt" i vem som äger vad, trots att allas ägande hänger samman med värdet. Använd då inte argument som "att folket har makten" om du inte ämnar stå fast vid det, eller tillämpar du volatilitet även i detta hänseende?

"... tänker som du"? Du har uppenbarligen läst men inte förstått. Jag har överhuvudtaget inte diskuterat frågan huruvida det är en bra investering avkastningssyfte, och du fortsätter ändå att snacka om det.

För det första har Satoshi Nakamoto inte rört sina Bitcoins sen dess de minades. Varför? Det beror på att personen eller personerna vill vara anonyma. Varför tror du Nakamoto vill vara anonym? För hade Nakamoto inte varit anonym skulle han eller hon eller dom redan suttit i finkan, kan finnas mer andledningar utöver detta iofs. Att du känner dig osäker för att en andel av Bitcoin ligger och vilar i en viss adress får stå för dig, det finns bra mycket mer än en andel i Bitcoin.

Kryptovalutor kan användas som effektivt ekonomiskt vapen ja, men det går ju med precis vilken valuta som helst.
Du pratar som om det inte finns kriminella med enorma summor pengar i dagens samhälle. De skall vi väl ta tag i oavsett om de har resurser eller ej? Även om Nakamoto fortfarande har tillgång till sin andel som minats spelar det ingen roll i slutändan.

Rome wasn't built in one day btw.

Permalänk
Skrivet av Sando:

Det är ett problem, eftersom det skulle krascha marknaden. BTC har inget underläggande värde, så när Minsky Moment kommer finns det inget som ser till att det återhämtar sig.

Har du studerat nationalekonomi på högskola? Inte nödvändigtvis att du har en examen, men ens litet? I så fall borde du veta att en valuta inte ska stiga i värde. Stiger den i värde har du direkt ett massivt problem, eftersom produktionen går ner. Om värdet går upp och upp så förlorar självfallet inte de som sitter på pengar, men t.ex. unga människor, arbetande människor eller potentiella företagare förlorar. Ekonomin blir alltså en där bara de som redan har pengar har möjlighet att få mera pengar, och möjligheter dör ut. Investeringar och konsumtion upphör, och samhället stannar av. BTC är som gjort för att skapa massiva depressioner om det nånsin blev den huvudsakliga valutan i ett samhälle.

Det har faktiskt redan testats på, många gånger om. Historiskt sett har många samhällen bundit sina valutor till t.ex. guld eller silver, och det har lett till katastrof efter katastrof.

En banks uppgift är ju inte att ha kontroll över tillgångar eller ens att huvudsakligen agera som store of value. En banks uppgift är att distribuera medel enligt marknadsvärde.

Vill du använda BTC som store of value så måste du ju också erkänna att det inte funkar som valuta, eftersom en central funktion hos en valuta är att undvika att pengarna ligger och samlar damm. En valuta ska göra det oekonomiskt att inte investera.

Du tror på en krasch ja, det tror jag med. Men oavsett om den kraschar så repar den sig igen. Du som förmodligen studerat kan väl i så fall shorta Bitcoin med din kunskap. Då kan du ju tjäna pengar när Bitcoin kraschar. Linus från Linus Tech Tips är ett perfekt exempel på en smart kille som även om han inte har massor med utbildning klarar sig bra ändå. Man blir inte automatiskt smartare för man läst en bok. Det gäller att tänka till själv ibland och inte bara bli matad. En banks uppgift må vara en sak och vad banken gör må vara en helt annan.

Så man kan inte förvara värde i en valuta, hur tänker du där? Jag vet många som förvarar värde i SEK på banken. Varför skulle jag inte kunna använda Bitcoin både som betalningsmedel och som förvaring av värde när jag redan idag lyckas göra det om än inte optimalt ännu? Det kommer fungera som bättre förvaring av värde och betalningsmedel ju mer tid den får på sig att växa. Om Bill Gates vill investera hälften av sin förmögenhet i Bitcoin så ökar priset drastiskt, men när alla stora fiskar har investerat och sålt färdigt. Det är då Bitcoin slutar vara volatilt. Då kan du fortfarande använda Bitcoin eller vilken cryptocurrency som nu blir standard för både transaktioner och förvarande värde. Utöver detta tror jag stenhårt att Blockchain kommer att användas till att erbjuda andra tjänster utöver nuvarande.

Jag kan icke spå framtiden. Det kanske går åt skogen för Bitcoin, jag kan köpa det argumentet och man bör ej investera mer än man är villig att förlora. Det finns dock definitivt en chans att det blir något riktigt stort.

Kan starkt rekommendera youtube.com/user/aantonop för er som vill lära sig mer om hur Bitcoin fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

@Infected1991: Tro, när allt kommer omkring är det alltså inte folket som styr, utan din och andras tro.

Du tycks fortfarande inte förstå vad jag skrivit tidigare, utan gör detta till ett meningslöst krypto- vs. andra valutor. Ekonomiskt krig, typ Black Wendsday, är i sig inte illegalt, så varför drar du upp frågan om kriminella?

Nej, Rom var inte byggt på en dag, men det började raseras långt innan någon ens var medveten om det. Det tog generationer av romare att inse vad som hänt. Detsamma kan sägas om vårt nuvarande ekonomiska system, men Bitcoin är mer likt dess driftkraft än en förnyelse.

Permalänk

@KimTjik: Ja jag tror vad jag tror och du tror vad du tror, eller menar du att du vill garantera att Bitcoin kommer faila? Jag investerar i det jag tror på och du är helt fri i att investera i vad du tror på. Jag har aldrig påstått mig veta vad framtiden har att erbjuda.

Vad ska jag jämföra Bitcoin med om inte med nuvarande modeller?

Permalänk
Hedersmedlem

@Infected1991: Självklart har du rätt till det och jag kritiserar inte ditt val. Välja vad du både anser fördelaktigt och som du anser rätt.

För tredje gången, jag har inte påstått att Bitcoin i nuläget inte kan vara en ekonomiskt fördelaktig investering, än om det kan finnas andra än ekonomiska skäl som väger in. Jag har inget egenintresse att Bitcoin ska falla, däremot har flera i tråden egenintressen i att kursen ska öka. Det jag skrivit om har i huvudsak varit kritik av följande:

- kryptovalutor är ingen fullvärdig och hållbar lösning
- kryptovalutor ger inte mer makt till folket än de etablerade finansinstitutionerna

Detta är punkt för mig och jag önskar dig en god fortsättning på veckoslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infected1991:

Försök hålla mig till ämnet. Jag skall alltså inte ge svar på tal när någon skriver att Bitcoin endast är för kriminella o.s.v? Sen får du gärna tycka vad du vill om Bitcoin jag har inte påstått att du inte får det. Vi är ju här för att ha en diskussion. Det var väldigt mycket du skrev, men hoppas jag gav svar/argument för det mesta du skrev.

Ursäkta, jag missuppfattade till vad du syftade på. Tack för att du tog dig tid att svara. Jag ber om ursäkt i förväg då det ser ut att bli långa förklaringar/argument här också. Jag är väldigt intresserad i det här ämnet och kan gärna diskutera det i mer realtid också om det skulle fungera bättre än långsamma forumposter.

Skrivet av Infected1991:

Riksbanken här i Sverige har som främsta mål att hålla värdet på SEK stabil. Ja då får vi väl se hur det går med den biten. Jag litar mer på ett system där hela världen kan stå bakom än fjuttiga Sverige. Det finns bra exempel på där människor köar utanför banken för att få ta ut sina pengar, men det betyder inte att de får det. Ja det är väl självklart att värdet åker upp och ner beroende av tillgång och efterfrågan. Jag har aldrig syftat på något annat.

Att människor inte kan få ut sina pengar när de går till banken är ett stort problem, det håller jag med om. Detta grundas i att det är våra kära banker som skapar pengarna, inte Riksbanken. Om Riksbanken skulle skapa alla pengar skulle det inte vara några problem alls för alla att ta ut alla sina pengar i sedlar (förutom det uppenbara med logistik av sedlar till automater).

Jag tror du har missuppfattat betydelsen av att Riksbanken garanterar värdet på SEK. Det handlar inte om att X antal personer använder valutan eller ej. Det handlar om att någon har makten (och viljan) att kontrollera att värdet inte ändras. Skulle det bli brist på SEK i omlopp (risk för deflation, vilket det är nu) så försöker de få fart på det igen genom att pumpa ut mer pengar. För tillfället görs detta genom att sänka räntan så fler vill låna ("banklån" skapar nya pengar). Om det är för mycket pengar i omlopp (för hög inflation) så höjs räntan, vilket gör att färre vill låna och fler amortera (amortering av "banklån" förstör pengar). Det finns andra varianter som kan användas för att styra värdet, men detta är det vanligaste idag.

När det gäller Bitcoin så är det ingen som har makt att faktiskt styra värdet. Sjunker/stiger värdet kraftigt så är det inget som kan korrigeras av någon. Har du dina besparingar i Bitcoin så kan värdet på dem antingen skjuta i höjden eller dumpas totalt på kort tid, utan att du kan göra något åt det.

Skrivet av Infected1991:

Du pratar om att det kommer bli ett underskott av valutan. Alltså menar du att alla köper och ingen säljer fastän värdet går upp i raketfart? Om värdet endast går upp och aldrig ner på vilket sätt har du förlorat?

Om marknaden som använder Bitcoin växer (den är pytteliten nu jämfört med andra valutor) så kommer fler vilja ha Bitcoins att handla med, ett slags underskott, deflation. Om värdet endast går upp så kommer de ekonomiska klyftorna att automatiskt stiga hela tiden. Den som har mycket får ännu mer.

Skrivet av Infected1991:

Det är bra mycket bättre med en förutbestämt omlopp. Jag vill använda Bitcoin som ett store of value, inte som ett lägg dina pengar här hos mig i banken så ska jag se till att dom blir mindre och mindre värda ju längre tiden går. Om du tror att Bitcoins värde inte kan bli lika stabilt som fiat har du fel, dock inte i sitt nuvarande early stage of adoption. Vad jag menar med att vara sin egen bank är precis det jag säger, att man själv har full kontroll över sina tillgångar.

"Store of value", ett nytt begrepp för mig men jag tar definitionen som Wikipedia har: "The point of any store of value is risk management due to a stable demand for the underlying asset."
Det leder tillbaka till min poäng om att det inte finns någon som kan garantera eller stabilisera värdet på en Bitcoin. Du får helt enkelt hoppas att den inte sjunker alltför mycket. De flesta riksbanker har ett mål på 2% inflation vilket träffas rätt så bra av vår Riksbanken (speciellt med tanke på dagens extremt trubbiga process för det). Visst, dina pengar sjunker sakta i värde men du vet i princip exakt hur mycket de kommer sjunka, vilket gör det tillförlitligt (till skillnad från Bitcoin).

Permalänk

@KimTjik: Trevlig helg på dig också!

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Ursäkta, jag missuppfattade till vad du syftade på. Tack för att du tog dig tid att svara. Jag ber om ursäkt i förväg då det ser ut att bli långa förklaringar/argument här också. Jag är väldigt intresserad i det här ämnet och kan gärna diskutera det i mer realtid också om det skulle fungera bättre än långsamma forumposter.

Att människor inte kan få ut sina pengar när de går till banken är ett stort problem, det håller jag med om. Detta grundas i att det är våra kära banker som skapar pengarna, inte Riksbanken. Om Riksbanken skulle skapa alla pengar skulle det inte vara några problem alls för alla att ta ut alla sina pengar i sedlar (förutom det uppenbara med logistik av sedlar till automater).

Jag tror du har missuppfattat betydelsen av att Riksbanken garanterar värdet på SEK. Det handlar inte om att X antal personer använder valutan eller ej. Det handlar om att någon har makten (och viljan) att kontrollera att värdet inte ändras. Skulle det bli brist på SEK i omlopp (risk för deflation, vilket det är nu) så försöker de få fart på det igen genom att pumpa ut mer pengar. För tillfället görs detta genom att sänka räntan så fler vill låna ("banklån" skapar nya pengar). Om det är för mycket pengar i omlopp (för hög inflation) så höjs räntan, vilket gör att färre vill låna och fler amortera (amortering av "banklån" förstör pengar). Det finns andra varianter som kan användas för att styra värdet, men detta är det vanligaste idag.

När det gäller Bitcoin så är det ingen som har makt att faktiskt styra värdet. Sjunker/stiger värdet kraftigt så är det inget som kan korrigeras av någon. Har du dina besparingar i Bitcoin så kan värdet på dem antingen skjuta i höjden eller dumpas totalt på kort tid, utan att du kan göra något åt det.

Om marknaden som använder Bitcoin växer (den är pytteliten nu jämfört med andra valutor) så kommer fler vilja ha Bitcoins att handla med, ett slags underskott, deflation. Om värdet endast går upp så kommer de ekonomiska klyftorna att automatiskt stiga hela tiden. Den som har mycket får ännu mer.

"Store of value", ett nytt begrepp för mig men jag tar definitionen som Wikipedia har: "The point of any store of value is risk management due to a stable demand for the underlying asset."
Det leder tillbaka till min poäng om att det inte finns någon som kan garantera eller stabilisera värdet på en Bitcoin. Du får helt enkelt hoppas att den inte sjunker alltför mycket. De flesta riksbanker har ett mål på 2% inflation vilket träffas rätt så bra av vår Riksbanken (speciellt med tanke på dagens extremt trubbiga process för det). Visst, dina pengar sjunker sakta i värde men du vet i princip exakt hur mycket de kommer sjunka, vilket gör det tillförlitligt (till skillnad från Bitcoin).

Javisst är det intressant det håller jag med om och jag håller med dig i väldigt mycket av det du skriver. Att Bitcoins värde kan antingen dumpas hårt eller pumpas hårt på kort tid utan att jag kan göra något åt det har du helt rätt i. Man bör icke investera om man vill garantera ett visst värde i SEK t.ex. Jag personligen gillar att priserna går upp och ner hejvilt det är en anledning till varför jag investerar i Bitcoin.

Dock tror jag att om Bitcoin överlever tillräckligt länge och går mainstream så kommer de stora spelarna in och ut ur systemet utan att priset påverkas markant, först då tror jag priserna kommer att stabiliseras. Angående hur dom ekonomiska klyftorna automatiskt kommer stiga om priset endast går uppåt håller jag också med om till viss del. Några få har redan blivit rika och några därutöver kommer nog att bli. Har inget bra svar på hur vi kan förhindra detta i något nytt system. Oavsett decentraliserat eller centraliserat kommer det alltid finnas de som kan investera hårdare än andra.

Men jag tror detta jämnar ut sig över lång tid också på ett eller annat vis genom att personen som sitter på väldigt stor mängd väljer att sälja av en del, ge bort en del, barn ärver, investerar i annat eller om det är en kriminell person får FBI tag på en del. Kanske avlider några och då coinsen antingen går tillbaka till resten av samhället eller att de försvinner helt. Många av de som var tidiga på Bitcoin har inte kvar sina privata nycklar. Vissa slängde iväg hdd till skroten, andra formaterade o.s.v.

Bitcoin är inte 100% perfekt. Det finns nackdelar men jag tror fördelarna överväger nackdelarna. Nu orkar jag dock inte mer, jag får sätta punkt här och önska dig en trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Så om man hade köpt bitcoins när de kostade $0,03 styck för typ 2500kr så hade man kunnat sälja dom idag för lite över 8 miljarder kr?

"On 22 May 2010,[139] Laszlo Hanyecz made the first real-world transaction by buying two pizzas in Jacksonville, Florida for 10,000 BTC."

Vilken ångest han måste ha..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Bitcoin värderas till USD 10 000 men är det någon som fått ut den summan?
Kan inte se något annat än att ju högre Bitcoin värderas, ju hårdare kommer kraschen bli.

Några kommer bli vinnare andra kommer bli förlorare. Hoppas alla som sysslar med/spelar på Bitcoin förstår att "Är man med i leken får man leken tåla".
Kanske ingen risk för småhandlare men några satsar stort och de är de som kommer vara vinnare eller förlorare ...snart.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Bitcoin värderas till USD 10 000 men är det någon som fått ut den summan?
Kan inte se något annat än att ju högre Bitcoin värderas, ju hårdare kommer kraschen bli.

Några kommer bli vinnare andra kommer bli förlorare. Hoppas alla som sysslar med/spelar på Bitcoin förstår att "Är man med i leken får man leken tåla".
Kanske ingen risk för småhandlare men några satsar stort och de är de som kommer vara vinnare eller förlorare ...snart.

Sådär sa folk när den nådde $500, $1000... $2000... $10000... Den har för övrigt nosat på $18000. Köp eller sälj men någon krash behöver det inte alls vara, kan snarare vara tvärtom, bara början vilket jag tror.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Sådär sa folk när den nådde $500, $1000... $2000... $10000... Den har för övrigt nosat på $18000. Köp eller sälj men någon krash behöver det inte alls vara, kan snarare vara tvärtom, bara början vilket jag tror.

Där hade du rätt i slutet på 2017. 2018 var kursen upp i $20 000 och föll sedan som en stern. Nu ligger BTC och nosar på $60 000.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]