Permalänk
Medlem

Bild från operationsbordet. Fick in ett case idag, satte i min alps-bräda så länge.

Specs:

  • alps64

  • Keycaps från AEK1 och M0116

  • Klick-moddade orangea Alps

  • KBDfans 5° 60% alu case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Bild från operationsbordet. Fick in ett case idag, satte i min alps-bräda så länge.
https://i.imgur.com/JtYSkqa.jpg
Specs:

  • alps64

  • Keycaps från AEK1 och M0116

  • Klick-moddade orangea Alps

  • KBDfans 5° 60% alu case

Snyggt! Påminner lite om ett annat tangentbord jag sett

Dold text
Permalänk
Medlem

Varmilo VA69M V2 anlände idag.

Helt sjukt vilken genomgående kvalitetskänsla i hela brädan.

Till er entusiaster, finns det någon annan nivå innan man kliver över till customs?

Tycker ändå att jag varit nöjd med Filco, Pok3r m fl. men hur stumt och tyst hela Varmilot är går inte att förneka. Känns som att man knackar fingrarna mot en stridsvagn.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

https://i.imgur.com/Hi2qktU.jpg

Varmilo VA69M V2 anlände idag.

Helt sjukt vilken genomgående kvalitetskänsla i hela brädan.

Till er entusiaster, finns det någon annan nivå innan man kliver över till customs?

Tycker ändå att jag varit nöjd med Filco, Pok3r m fl. men hur stumt och tyst hela Varmilot är går inte att förneka. Känns som att man knackar fingrarna mot en stridsvagn.

Riktigt fin bräda faktiskt. Nästintill idealisk layout (för mig) dessutom. Personligen så gillar jag verkligen Filcos och Duckys äldre brädor, men det är ju som allt annat mer av en smaksak än en vetenskap. Angående customs så är det (generellt) för att man inte är nöjd med det utbud som finns gällande keycaps och layout. Om du redan har en layout som passar dig, keycaps du är nöjd med och inte har något behov av att programmera brädan så finns det (enligt mig) ingen mening att gå custom-vägen.
Med detta sagt så finns det ju flertalet medlemmar som gladeligen lägger tusenlappar på bara brytarna för att nå perfektion vid deras fingerspetsar. Jag är ingen finsmakare vad gäller just brytare så hela den biten har jag svårt att motivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Riktigt fin bräda faktiskt. Nästintill idealisk layout (för mig) dessutom. Personligen så gillar jag verkligen Filcos och Duckys äldre brädor, men det är ju som allt annat mer av en smaksak än en vetenskap. Angående customs så är det (generellt) för att man inte är nöjd med det utbud som finns gällande keycaps och layout. Om du redan har en layout som passar dig, keycaps du är nöjd med och inte har något behov av att programmera brädan så finns det (enligt mig) ingen mening att gå custom-vägen.
Med detta sagt så finns det ju flertalet medlemmar som gladeligen lägger tusenlappar på bara brytarna för att nå perfektion vid deras fingerspetsar. Jag är ingen finsmakare vad gäller just brytare så hela den biten har jag svårt att motivera.

Jag håller med. Jag var nära på att knipa ett Leopold FC660M på BF men då dom ej kör standard bottom row b la avstod jag.

Sitter med ett Filco MJ2 TKL inköpt 2012-2013 med Gateron PBTs på jobbet och har alltid varit en förespråkare för costar-stabs, men med VA69M framför mig kan jag helt klart säga att jag är såld på Cherry... noll rattle, helt stumt. Kanske för att jag kör med reds och bottnar ut när jag skriver som jag tycker det är stor skillnad? Osäker, men kontentan är att jag är extremt nöjd och är osäker på om det blir något nytt tangentbord inom en överskådlig framtid.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jag håller med. Jag var nära på att knipa ett Leopold FC660M på BF men då dom ej kör standard bottom row b la avstod jag.

Sitter med ett Filco MJ2 TKL inköpt 2012-2013 med Gateron PBTs på jobbet och har alltid varit en förespråkare för costar-stabs, men med VA69M framför mig kan jag helt klart säga att jag är såld på Cherry... noll rattle, helt stumt. Kanske för att jag kör med reds och bottnar ut när jag skriver som jag tycker det är stor skillnad? Osäker, men kontentan är att jag är extremt nöjd och är osäker på om det blir något nytt tangentbord inom en överskådlig framtid.

Funderat på en sån också, är de me röda brytare? Pingar de när man skriver på den? Mitt nuvarande pingar nåt fruktansvärt tål inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jag håller med. Jag var nära på att knipa ett Leopold FC660M på BF men då dom ej kör standard bottom row b la avstod jag.

Sitter med ett Filco MJ2 TKL inköpt 2012-2013 med Gateron PBTs på jobbet och har alltid varit en förespråkare för costar-stabs, men med VA69M framför mig kan jag helt klart säga att jag är såld på Cherry... noll rattle, helt stumt. Kanske för att jag kör med reds och bottnar ut när jag skriver som jag tycker det är stor skillnad? Osäker, men kontentan är att jag är extremt nöjd och är osäker på om det blir något nytt tangentbord inom en överskådlig framtid.

Smörj dem! Det gör skillnad. Mina stabs på mitt Filco är smörjda och det är mycket behagliga nu.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Någon som kan tipsa om ett bra och tungt tangentbord som inte flyttar sig om man råka komma åt det?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

@hunkaboy86: Det här väger ~2kg. Flyttar inte på sig i första taget:

Med det sagt har jag heller aldrig upplevt att lättare tangentbord flyttar på sig på skrivbordet.

Permalänk

Shit. Bottenplatta av wolfram?

Permalänk
Medlem

S65-X, gröna Gateron med 150g fjädrar och keycaps från KBDfans.

Visa signatur

4770k 4.4 @ 1.2 | MSI GTX 970 sli | Nepton 280L | RM750X | Z87-PRO | 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLRN:

https://i.imgur.com/ORqYUeC.jpg

S65-X, gröna Gateron med 150g fjädrar och keycaps från KBDfans.

Riktig fin bräda!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@twk: Tack! Jag är mycket nöjd med att jag fick allting att fungera, då min erfarenhet av lödning var obefintlig innan det här kittet.

Visa signatur

4770k 4.4 @ 1.2 | MSI GTX 970 sli | Nepton 280L | RM750X | Z87-PRO | 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLRN:

@twk: Tack! Jag är mycket nöjd med att jag fick allting att fungera, då min erfarenhet av lödning var obefintlig innan det här kittet.

Hur är keycapsen? Har varit nyfiken på där länge. Har du något att jämföra med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Hur är keycapsen? Har varit nyfiken på där länge. Har du något att jämföra med?

Skickades från m.sweclockers.com

Något skrovliga kanter, inget som inte går att åtgärda med fint sandpapper om en vill. Klart värt priset. Jag har tidigare beställt från WASD, och de här är väl lite tunnare med lägre profil.

Dold text
Visa signatur

4770k 4.4 @ 1.2 | MSI GTX 970 sli | Nepton 280L | RM750X | Z87-PRO | 750D

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt chassi igår och jag saknar fortfarande delar till det nya tangentbordet, men tills det att jag är klar med det nya får lite gamla delar husera i chassit.

Inget prisvinnande foto direkt, men jag ska försöka få till något bättre sen när det riktiga tangentbordet är klart.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Satte ihop mitt L3-1800 med pcb silent black som det varit lite snack om. Än så länge har jag bara bytt fjäder i dem till 72g Sprit.
Kommer nog att få smörja dem också innan jag löder dit leds...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Fick hem mina silent blacks i fredags, så att jag (äntligen!) kunde bygga ihop mitt nya iris-tangentbord. Superskönt att skriva på, och tumknapparna sitter mycket närmare och bättre än på ergodoxet.

Passade på att smörja brytarna när jag ändå höll på, men ska jag vara ärlig vet jag inte om jag känner någon skillnad öht, åtminstone inte på dessa brytare.
Keycapsen är mito Canvas.
Det blir antagligen något chassi i trä till det över julen, något måste man ju ha att göra då också!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Fick hem mina silent blacks i fredags, så att jag (äntligen!) kunde bygga ihop mitt nya iris-tangentbord. Helt sjukt vad skönt det är att skriva på!
https://i.imgur.com/LGlCS5h.jpg
Passade på att smörja brytarna när jag ändå höll på, men ska jag vara ärlig vet jag inte om jag känner någon skillnad öht, åtminstone inte på dessa brytare.
Keycapsen är mito Canvas.
Det blir antagligen något chassi i trä till det över julen, något måste man ju ha att göra då också!
https://i.imgur.com/cwjdacE.jpg

Ser fram emot att se vad du gör under jul
Själv blev jag helt klar med bygget av mitt i helgen, petade dit en rgbslinga och en akrylplatta i botten. Ska bara programmera om det sista.

Har själv en påse med silent blacks liggandes sedan två månader tillbaka, får mitt kbd66 imorgon som de ska ner i.

Permalänk
Medlem

Senaste tillskottet i familjen. KBD66 med mx silent black, toppat med Tai-Hao Miami och lite Himalayan pink från Custom Clicks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Fick hem mina silent blacks i fredags, så att jag (äntligen!) kunde bygga ihop mitt nya iris-tangentbord. Superskönt att skriva på, och tumknapparna sitter mycket närmare och bättre än på ergodoxet.
https://i.imgur.com/LGlCS5h.jpg
Passade på att smörja brytarna när jag ändå höll på, men ska jag vara ärlig vet jag inte om jag känner någon skillnad öht, åtminstone inte på dessa brytare.
Keycapsen är mito Canvas.
Det blir antagligen något chassi i trä till det över julen, något måste man ju ha att göra då också!
https://i.imgur.com/cwjdacE.jpg

Mycket trevligt bygge, man blir ju lite sugen på att bygga ett själv! Är detta inköpt från keeb.io ?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Satte ihop mitt L3-1800 med pcb silent black som det varit lite snack om. Än så länge har jag bara bytt fjäder i dem till 72g Sprit.
Kommer nog att få smörja dem också innan jag löder dit leds...

https://i.imgur.com/cMGYnh0.jpg

Dagen övning var att smörja alla brytare samt att montera en 100g fjäder på space. Sagt och gjort.

Det blev verkligen stor skillnad på att smörja dem och jag skulle nog påstå att det är nödvändigt.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

Dagen övning var att smörja alla brytare samt att montera en 100g fjäder på space. Sagt och gjort.

https://i.imgur.com/dkXpbuX.jpg

Det blev verkligen stor skillnad på att smörja dem och jag skulle nog påstå att det är nödvändigt.

Håller helt med! Är det mer skillnad med smörjning ju tyngre fjäder det är måntro?

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorf_se:

Dagen övning var att smörja alla brytare samt att montera en 100g fjäder på space. Sagt och gjort.

https://i.imgur.com/dkXpbuX.jpg

Det blev verkligen stor skillnad på att smörja dem och jag skulle nog påstå att det är nödvändigt.

Dagens färdiga resultat.
Case från G81-1800
Original kabel omlödd med USB
Leeku MX1800 L3 PCB
GMK screw-in pcb stabilisatorer
Cherry MX Silent black, 72g Sprit fjäder och nu smorda
GMK Carbon caps

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Inaktiv

Ops: hade visst inget att visa!

Dumma mig!
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Då var man klar med Viterbi brädan. Riktigt nöjd med resultatet! Brädan är knäpptyst och mycket skönare att skriva med än mitt ergodox.
Det enda jag saknar är en svart enterknapp. Men man kan ju inte få allt här i livet.

Viterbi, Gateron Silent Reds, Dolch caps. Allt detta på en nykommen julklapp från Sweclockers.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Going nekid! Jag har exklusivt kört Topre nu i några år men fick nyligen smak på lite mer hårt under fingrarna igen. Blev att gräva fram ett gammalt Dell AT102W med Black Alps som jag har modifierat så att de blir clicky och kör med doubleshot keycaps från ett annat äldre tangentbord. Fick lust att köra lite industriell känsla och plockade bort hela chassit och låter bottenplattan stå på bordet bara. De tar ju sån jäkla plats annars de där tangentborden. Tycker de låter rätt härligt de här brytarna. Inte på något sätt tysta.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

@deeyay: Snajsigt! Påminner en del om mitt (ännu inte avslutade) Dell-projekt, se nedan. Jag har gått motsatt håll när det kommer till brytare, svarta Alps var ingen höjdare så de är, delvis (kommer på rak arm inte ihåg varför jag avbrutit arbetet halvvägs), bytta mot linjäriserade dämpade cream från ett AEK2 (och några Matias Clicks för det kunde visst vara kul). Annars är det laserskuren akrylplast i några lager, en integrerad teensy för programmerbarhet och lite kolfibervinyl.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Du ser @Khers trevligt! Har lite små funderingar här hemma vad jag skulle kunna göra med det i dess befintliga skick. Men jag har inget emot faktiskt att använda det heller i dess nuvarande form. Jag har också svårt för renodlade svarta alps. Men de känns typ som ett Matias nu för det är ifrån ett sådant som metallbitarna inne i switcharna kommer från som gör klicket. Pillade över dem från ett Matias till detta för några år sedan. Mina doubleshot kommer från ett gammalt "Project" tangentbord i Dell AT101-102 form som hade dämpade Alps på det dessutom. Dock har faktiskt några av brytarna på det börjat att lägga av nu har haft det på jobbet tills förra veckan då jag fick pensionera det.

Gillar Alps för övrigt. Vet inte riktigt men de känns "hårdare" än MX till exempel. Som att plasten skulle vara hårdare eller nåt. Det är den känslan jag får av ljudet när man skriver med dem. De har en egen karaktär helt klart.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Några snabba (och mörka) skott på ett litet tangentbord jag lödde ihop igår:

Ett billigt – allting är relativt – customtangentbord byggt i ett KBDFans-chassi. Detaljerna i övrigt är:

• GMK Cyan
• Cherry MX Silent Black med 57g fjädrar och rosa pc-film från kin, smorda med superlube teflonolja
• Cherrystabilisatorer, plåstermoddade och smorda med superlube teflonolja och teflonfett
• Monteringsplåt i mässing från LeandreN
• B.face PCB från winkeyless.kr

Tyst är det (tystare än macbookens inbyggda), men efter att bara ha använt det helt kort ångrar jag att jag stoppade MX Silent i det i stället för svarta vintage. Silent är helt ok efter smörja och byte av fjäder, men de är inte på samma nivå som vintage. Vi får se hur länge silent sitter kvar...