Philips lanserar 35-tummare med Ambiglow

Permalänk
Skrivet av diego_gabriel:

Jag ville ha ambilight själv till skärmen då det är skönt för ögonen med en jämn belysning på baksidan. Köpte ett kit för €50 på ebay som funkar bra faktiskt för det ändamålet.

Funkar bra i både spel och film och sitter här på min Agon 27" 1440p 144hz skärm.
https://www.youtube.com/watch?v=f9qEchveAZM

Hmm hur fungerar det? Ambilight, om det fungerar korrekt, ska väl kopiera färgerna du har på skärmen (på sidorna) så att dessa färger sprider sig på omgivningen och ger ett intryck av att det är en del av det du ser på skärmen.. Har svårt att förstå hur man på något enkelt sätt skulle kunna DIY:a något sådant?

Om det bara är vitt ljus förstår jag inte grejen.. en skärm sprider en väldig massa ljus redan.

Eller är det mer avancerat, något slags USB-lyse med tillhörande app som går att länka till spel/film så det följer färgerna på korrekt sätt? Din länk är f.ö död.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Verkar som det är rätt oklart här vad Ambilight gör eller.

Det är ju inte bara att det kan flasha i samma ton som kanterna av skärmen för att på det viset närmast simulera en slags perifera intryck, det kan också jämnbelysa i toner på medelvärdet över hela för att ge ett mer avkopplande intryck.

Men detta verkar vara en simplare variant, kanske reflekteras i namnet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Hmm hur fungerar det? Ambilight, om det fungerar korrekt, ska väl kopiera färgerna du har på skärmen (på sidorna) så att dessa färger sprider sig på omgivningen och ger ett intryck av att det är en del av det du ser på skärmen.. Har svårt att förstå hur man på något enkelt sätt skulle kunna DIY:a något sådant?

Om det bara är vitt ljus förstår jag inte grejen.. en skärm sprider en väldig massa ljus redan.

Eller är det mer avancerat, något slags USB-lyse med tillhörande app som går att länka till spel/film så det följer färgerna på korrekt sätt? Din länk är f.ö död.

Det går alldeles utmärkt att göra en ambilight själv, sök på Youtube kan du se många bra exempel. Faktum är att den jag har är bättre än Philips på många sätt. Den kan dessutom enkelt flyttas med den dagen man byter TV och man är inte låst till Philips apparater som förutom ambilighten inte har särskilt mycket positivt att komma med.
Min fungerar så att jag har en HDMI splitter efter recievern där ena signalen går till TV'n och den andra till ambilight kretsen. Kretsen som läser av valt område längs med kanten av bilden skickar vilka färger som ska lysa var till RGB-LED slingan som är fäst runt baksidan av TV'n. Eftersom HDMI splittern är kopplad mellan reciever och TV fungerar det med alla källor som är kopplade till recievern såsom digitalbox, HTPC, spelkonsoller.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av nipe:

Det går alldeles utmärkt att göra en ambilight själv, sök på Youtube kan du se många bra exempel. Faktum är att den jag har är bättre än Philips på många sätt. Den kan dessutom enkelt flyttas med den dagen man byter TV och man är inte låst till Philips apparater som förutom ambilighten inte har särskilt mycket positivt att komma med.
Min fungerar så att jag har en HDMI splitter efter recievern där ena signalen går till TV'n och den andra till ambilight kretsen. Kretsen som läser av valt område längs med kanten av bilden skickar vilka färger som ska lysa var till RGB-LED slingan som är fäst runt baksidan av TV'n. Eftersom HDMI splittern är kopplad mellan reciever och TV fungerar det med alla källor som är kopplade till recievern såsom digitalbox, HTPC, spelkonsoller.

Ah, tack för förklaringen! Någon länk till vart man kan köpa just denna?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Ah, tack för förklaringen! Någon länk till vart man kan köpa just denna?

Den jag har hittar du på http://www.keiang.de/Content-pid-32.html
Där är en länk till en tysk webshop, jag köpte dock min direkt från han som tillverkade dem som ett hobbyprojekt för länge sedan så jag har ingen erfarenhet av webshoppen.

Observera att det bara är själva styrkretsen som säljs. Signal-splitter, eventuell HDML-composite konverterare, LED-slinga, nätdel och eventuellt en fjärrkontroll måste skaffas separat och lite konfigurering/programmering krävs således beroende på vad man väljer. Även lite löd-arbete lär behövs för att anpassa slingan efter skärmens storlek men inget komplicerat.

Det går att komma billigare undan genom att bygga själv och det finns kanske andra färdiga lösningar som är billigare också numera, men när jag köpte min hittade jag inget annat som levde upp till mina krav. Jag har själv byggt en tidigare baserat på Arduino och det finns även guider hur man kan göra det med Raspberry Pi, men åtminstone den jag byggde blev inte alls lika bra som Keiangs. Kanske hade kunnat få till det bättre om jag haft ork och tid att grotta ner mig djupare i det.

Självklart måste man inte ha den mellan reciever och TV utan den går lika bra att koppla direkt mellan dator och monitor så länge man har en signal-splitter som passar till ändamålet. Jag kör 1080p via HDMI och använder en billig HDMI splitter köpt från Aliexpress.com. Det gäller dock att vara uppmärksam för det finns mycket skräp splitters som strular och/eller inte klarar rätt uppdateringsfrekvenser i högre upplösningar. Även LED-slingan och composite convertern jag använder är från Aliexpress.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk

@Bemushroomed: Hej! Fixade länken från private till public
Jo det är en liten usb manic man kopplar med 9st tillhörande LED-stripes.
Med programet Prismatik så får man sätta ut en liten box (går att forma dem) där du vill att den ska fånga en färg som ska motsvara
LED-stripen på baksidan.

Efter det så plockar den upp alla färger automatiskt.

Tar kanske 10min att sätta upp alla Led-stripes sen tar det kanske 5 min att konfigurera lådorna sen är det bara att köra. Jag är verkligen nöjd med min investering. En liten peng för en riktigt nice upplevelse :).

MVH

Visa signatur

PC Master Race

Permalänk
Skrivet av diego_gabriel:

@Bemushroomed: Hej! Fixade länken från private till public
Jo det är en liten usb manic man kopplar med 9st tillhörande LED-stripes.
Med programet Prismatik så får man sätta ut en liten box (går att forma dem) där du vill att den ska fånga en färg som ska motsvara
LED-stripen på baksidan. https://imgur.com/a/gpSZA Efter det så plockar den upp alla färger automatiskt.

Tar kanske 10min att sätta upp alla Led-stripes sen tar det kanske 5 min att konfigurera lådorna sen är det bara att köra. Jag är verkligen nöjd med min investering. En liten peng för en riktigt nice upplevelse :).

MVH

Ah intressant! Ska kolla upp! Tack

och tack igen @nipe !

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

@wRRM: Då sätter du den mellan receivern och tv'n bara