Permalänk
Medlem

Lagg på väldigt frekvent basis

Hej! Är en aktiv gamer som har enorma problem med lagg när jag spelar, oavsett vilket spel det än är. Även när jag slösurfar ska nämnas. Lagget pågår i ca 2-3 sekunder men ibland upp till 10 sekunder och är oftast att mina kommandon inte registreras när jag tillexempel spelar dota. Jag har noterat att min ping är normal, och att det endast är PACKAGE LOSS OUT som stiger, upp till 50-60% som mest. Dvs, inget PACKAGE LOSS IN, utan bara OUT, kan man dra nån slutsats ifrån detta? Skulle verkligen upskatta hjälp då detta håller på att göra mig galen!

Edit: Sitter med en ethernetkabel direkt in i uttaget i ett lägenhetskomplex med 100/100 internet om detta skulle vara relevant!

Permalänk
Medlem

Felsökning blir väl först att disabla alla brandväggar, sen är det nog isp som är skyldiga, har haft ett liknande problem tidigare, men det berodde på router

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan mätt upp din packet loss, vart sker den? Är det mellan dig och din gateway (som sitter i källaren eller vinden på lägenhetskomplexet), mellan gateway och din leverantör eller efter att paketen passerat leverantören?

Allt efter kabeln in i uttaget är leverantörens uppgift att fixa, har du möjlighet så prova med annan kabel och annan dator och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Typ någon sån här mjukvara kan du testa och se om felet syns:
http://www.techradar.com/news/software/applications/10-best-f...

Permalänk
Medlem

@TiasE: Hur tar jag reda på vart packagelossen sker? Jag vet bara att det är packageloss out via en mätare som man kan ha när man spelar dota, är inte själv så "high" på sånt här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eageh:

@TiasE: Hur tar jag reda på vart packagelossen sker? Jag vet bara att det är packageloss out via en mätare som man kan ha när man spelar dota, är inte själv så "high" på sånt här

Du kan använda t.ex PingPlotter

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE: Jag installerar det just nu. Kom då upp att jag inte har installerat net.framework.. kan detta möjligt ha varit problemet? Tolkar inte det programmet koder osv?

Okej har nu installerat pingplotter och samlat data.. men vet inte riktigt hur jag ska tolka datan eller öht ta reda på vart packagelossen sker via datan..

Permalänk
Medlem

I pingplotter ange en adress som ligger i samma stad, tex en tidningshemsida - för mig funkar vk.se bra (lokal tidning).

Då ser du svarstid för varje steg mellan dig och sidan i fråga, första är din router (troligen 192.168.x.x), sen första hoppet efter det (gateway hos din ISP), osv osv.

sätt mätiden på 1 sekund, börja sen spela. När du upplever lagg kolla pingplotter. Där kan du se packetloss på varje steg.

Permalänk
Medlem

@boibo: Det kommer inte upp någon "192.168.." adress.. den första är på "46.59....." och har namnet a258-gw.bahnhof.net, så jag tolkar det som att det är gatewayen? Men om jag inte har nån adress innan den-hittar den ingen router då eller vad innebär det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eageh:

@boibo: Det kommer inte upp någon "192.168.." adress.. den första är på "46.59....." och har namnet a258-gw.bahnhof.net, så jag tolkar det som att det är gatewayen? Men om jag inte har nån adress innan den-hittar den ingen router då eller vad innebär det?

Det betyder att du inte har någon router.

Men vad säger pingplotter om tiderna till "46.59..." och vidare?
Har du något jitter/lagg?

Permalänk
Medlem

@madtop: Ja, det är packageloss hela vägen från gatewayen.. Men kan det vara ett problem i sig att jag inte har någon router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eageh:

@madtop: Ja, det är packageloss hela vägen från gatewayen.. Men kan det vara ett problem i sig att jag inte har någon router?

Lägg upp en bild från pingplotter så kan vi se vad som händer. Men är det package loss från första instans kan det vara antingen datorn eller bhanhoff

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/utGQk Här är en bild från Pingplotter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eageh:

https://imgur.com/a/utGQk Här är en bild från Pingplotter!

Intressant nog ser det där exakt ut som det jag hade för över ett år sedan. Exakt samma problem och med just Bahnhof. Efter felsökning i månader, hos mig, grannar och med flertal maskiner så fortsatte Bahnhof bara säg "det är din dator". Och jag gav upp och bytte till Telia, har sedan dess haft noll problem och alla grannar med Bahnhof fortsätter ha problem. Även dom byter nu vid slutet av bindningstiden.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Väldigt intressant.. Är du säker att du hade just packageloss? Tänker det vanligaste är väl att man får hög ping osv.. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eageh:

@Elghinnarisa: Väldigt intressant.. Är du säker att du hade just packageloss? Tänker det vanligaste är väl att man får hög ping osv.. ?

Det var packetloss, 90-100% efter första eller andra noden, spelade jag så gick det till en miljard ping och oftast disconnect, internet gick knappt och använda mer än att kanske ladda en hemsida eller två efter många om, men och försök.

Detta var som sagt inte ett problem med mitt lokala nätverk utan det var Bahnhof som var problemet.
Den sista felanmälan som jag hade kontakt med slutade med att jag hade 5 olika datorer i 5 olika hus (grannar) som pingande 5 olika servrar och alla 5 fick exakt samma fel (90-100% packetloss) vid exakt samma tidpunkt ett flertal gånger under 24h, och alla dessa hushåll hade just Bahnhof.
Varav Bahnhof säger "Det är din dator, vi hittar inget fel"... eh?

Om det är felet du har, är jag osäker på. Men det ser väldigt lika ut i Pingplotter till det problemet jag hade, förutom att mitt var mer frekvent när det väl hände och sträckte sig i perioder om 20-40 minuter runt samma tidpunkter, månader i sträck.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Okej, ja då är det inte precis likadant då jag har PL på ca 2-4 ggr i minuten och under hela dygnet och senaste 18 månaderna.. Haha är förvånad att jag hållt ut så länge som jag gjort, men nu börjar jag bli riktigt less..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eageh:

https://imgur.com/a/utGQk Här är en bild från Pingplotter!

Jag hade satt dit en router - om inte annat för felbegränsning.
Om det då går felfritt första hoppet vet vi att det inte är din dator.

Som nu är kan det vara fel i din dator eller hos ditt stadsnät.

Permalänk
Medlem

@Eageh: Har du möjlighet att tewsta med ett annan nätvärkskort är det ju bra, men antagligen är det bhanhof som har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det var packetloss, 90-100% efter första eller andra noden, spelade jag så gick det till en miljard ping och oftast disconnect, internet gick knappt och använda mer än att kanske ladda en hemsida eller två efter många om, men och försök.

Detta var som sagt inte ett problem med mitt lokala nätverk utan det var Bahnhof som var problemet.
Den sista felanmälan som jag hade kontakt med slutade med att jag hade 5 olika datorer i 5 olika hus (grannar) som pingande 5 olika servrar och alla 5 fick exakt samma fel (90-100% packetloss) vid exakt samma tidpunkt ett flertal gånger under 24h, och alla dessa hushåll hade just Bahnhof.
Varav Bahnhof säger "Det är din dator, vi hittar inget fel"... eh?

Om det är felet du har, är jag osäker på. Men det ser väldigt lika ut i Pingplotter till det problemet jag hade, förutom att mitt var mer frekvent när det väl hände och sträckte sig i perioder om 20-40 minuter runt samma tidpunkter, månader i sträck.

Du menar att som av många här i forumet där Bahnhof höjs till skyarna för sin outstanding kundtjänst och uppkoppling egentligen inte är något vidare? Även solen har tydligen fläckar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem