Ultrakompakta chassit Ghost S1 återvänder till Kickstarter

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Javisst, är lufttrycket in 0 så kommer ju inget damm in.

Annars säger det sig själv att om luft kommer in så kommer även dammet in. Eftersom att dammet är i luften. Om du inte har dammfilter som filtrerar bort dammet. Då kommer mindre damm in.

"Punkt slut"

Jepp. Fast även vid tryckdifferens 0 så kommer det in damm ändå, uppifrån, medelst gravitation.

Enda sättet att få det helt damfritt är att hålla till i en helt dammfri miljö (och inte generera damm själv heller, dvs sitta i labbklädsel med huva och ansiktsmask).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Backat, hamna lååångt ner på listan. Lite osäker just nu va ja ska ha det till då mitt 1080 förmodligen inte går in, men blev kär i designen o möjligheterna det har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Backat, hamna lååångt ner på listan. Lite osäker just nu va ja ska ha det till då mitt 1080 förmodligen inte går in, men blev kär i designen o möjligheterna det har.

Vilket 1080 är det? De allra flesta får plats.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp. Fast även vid tryckdifferens 0 så kommer det in damm ändå, uppifrån, medelst gravitation.

Enda sättet att få det helt damfritt är att hålla till i en helt dammfri miljö (och inte generera damm själv heller, dvs sitta i labbklädsel med huva och ansiktsmask).

Så extremt behöver man inte gå tillväga. Lite lätt damm tål de flesta normala produkter inom både hem och industri.

Hade datorer varit så extremt känsliga så hade inte vanliga datorer på kontor, eller i serverhallar fungerat. De har oftast inte så avancerade dammfilter (om några alls), och dammas verkligen inte av varannan månad, och oftast inte ens varje år.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vilket 1080 är det? De allra flesta får plats.

Mitt 1080 Strix passar perfekt i detta chassi vet jag. Vissa kort som är höga kan bli ett problem men dit med S hatt så är detta löst.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Helt magiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så extremt behöver man inte gå tillväga. Lite lätt damm tål de flesta normala produkter inom både hem och industri.

Hade datorer varit så extremt känsliga så hade inte vanliga datorer på kontor, eller i serverhallar fungerat. De har oftast inte så avancerade dammfilter (om några alls), och dammas verkligen inte av varannan månad, och oftast inte ens varje år.

Visst är det så. I alla fall kontorsdatorer. I serverhallar kommer luften med ventilation som ofta är centralt filtrerar eller/plus att de har ett schema för underhåll av hårdvaran. Kontorsdatorer är det ganska vanligt att de sitter och throttlar på grund av bristande underhåll. Detta trots lågpresterande komponenter.

Sen har servrar och kontorsdatorer lite mer felmarginal och inte lika värmealstrande komponenter som speldatorer. Och jag antog att de flesta på detta forum har just spelkomponenter och kanske till och med överklockning. Knyter vi till ämnet så är chassit i fråga inte direkt ett chassi med de bästa förutsättningarna för bra luftflöde, eller så blir den riktigt högljudd. Jag kan tänka mig att sen lilla lådan snabbt fyller sig själv med damm. Och päls om du har husdjur.

Men visst har komponenterna en marginal för damm. De blir vara varmare och mer högljudda för att efter några år behöva throttla ner sig. Där är det ju högst personligt hur mam föredrar att sköta sitt underhåll. Jag har sett många som lagr underhållet på "obefintligt" och sedan köpt nya dyra komponenter för att de tror stt det är fel på komponenterna. Min egna processor blir direkt instabilså jag måste klocka ner den om inte kylningen fungerar som den ska. Men då är mitt fall lite extremt eftersom att jag fortfarande kör på luft.

Det är däremot ganska dumt att påstå att inget damm kommer in i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vilket 1080 är det? De allra flesta får plats.

Har ett Gainward, tar upp 3st pci platser o är rejält fläskigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

@thomas_skane: Finns säkert några extremfall som trimmat sina produkter att ligga precis på gränsen, utan någon marginal eller toleransnivå, men så extremt skulle jag tippa inte ens är normalfallet hos de flesta datorer hos SweC-ägare. Har man så små toleransnivåer så skulle ju en värmebölja på sommaren potentiellt också bli problematisk.

Skulle också tro att gällande de som har extremt med dammfilter av högsta klass, och ändå totalt dammar rent datorn varannan månad, så handlar det nog mer om OCD än någon som har direkt med verkligheten att göra. Då skulle jag vilja se mätningar på hur det verkligen påverkar temperatur och prestanda. I de extrema fallen av städning/dammfobi så är det nog troligen mest mentalt det sitter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så extremt behöver man inte gå tillväga. Lite lätt damm tål de flesta normala produkter inom både hem och industri.

Hade datorer varit så extremt känsliga så hade inte vanliga datorer på kontor, eller i serverhallar fungerat. De har oftast inte så avancerade dammfilter (om några alls), och dammas verkligen inte av varannan månad, och oftast inte ens varje år.

Hehe, ja, om det inte framgick så nämnde jag bara ofrånkomliga kalla fakta i all sin överdrivenhet.

Den enda verkligt allvarliga risk som finns med damm är brand, men det är ovanligt, särskilt med någorlunda moderna tempsensorförsedda maskiner med komponenter som throttlar eller stänger av helt när det blir för varmt.

Vad gäller filter i Ghost S1 så blir det intressant att se hur de magnetiska filter (ej Demciflex) som Louqe ska testa presterar. Jag kör alltid filtrerat då det blir ganska mycket damm här hemma, men eventuellt kör jag helt utan med min S1 om temp och ljudnivå blir för hög med filter. Om inte annat får jag då en ursäkt att skaffa en lämplig kompressor (som inte sprutar ut olja, fukt eller metallpartiklar då) att få väck dammet med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeHenk:

Har ett Gainward, tar upp 3st pci platser o är rejält fläskigt.

Hejsan hoppsan, då kommer det inte att få plats tyvärr (eftersom strax över 2 kortplatser är max, 2,5 ryms inte).

Men Nvidias nästa serie kommer väl Q1 2018 förhoppningsvis, så då kanske du kan uppgradera till ett lämpligt 2080/1180 istället i samband med att du får din S1.

Visa signatur

5950X, 3090