Permalänk

Kantlös skärm?

Finns det ens? tänker att en kantlös skärm + ambilight vore trevligt..

Om inte, vad är problematiken kring att göra en kantlös skärm? Att allting ska hålla ihop går ju att lösa genom kanten sitter längst ut på sidorna istället för frampå skärmen, samt baksidan såklart.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Finns det ens? tänker att en kantlös skärm + ambilight vore trevligt..

Om inte, vad är problematiken kring att göra en kantlös skärm? Att allting ska hålla ihop går ju att lösa genom kanten sitter längst ut på sidorna istället för frampå skärmen, samt baksidan såklart.

Går ju uppenbarligen på telefoner, åtminstone ytterst tunna.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Så klart det går att göra kantlösa skärmar eller tv apparater för den delen, som nämns ovan att det går på mobiler, men frågan är hur fort tillverkarna vill göra det, när kanterna försvinner, vad ska dom hitta på för nyhet då?

Permalänk

De borde väl vilja göra det så fort som möjligt, någon tillverkare vill väl sticka ut..? Suveränt för de som vill ha flera skärmar bredvid varandra vilket är relativt populärt!

Nyheter får vi väl hela tiden när det gäller skärmar. Finns nog inget jag skulle kunna uppdatera så ofta som just skärm, försöker dock hålla ut lite nu..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

X34:an har ju typ minimalistisk kant. Enbart några mm svart runt om själva panelen

Handlar nog lite om hållbarhet samt Konstruktion. Är lite annorlunda att bygga skärm utan ram för då måste du fästa panel o annat på annorlunda vis samt blir mycket ömtåligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

X34:an har ju typ minimalistisk kant. Enbart några mm svart runt om själva panelen

Handlar nog lite om hållbarhet samt Konstruktion. Är lite annorlunda att bygga skärm utan ram för då måste du fästa panel o annat på annorlunda vis samt blir mycket ömtåligare.

Är väl i ärlighetens namn så att dom snarare gömt en större del av kanten under glaset.

Finns lite videos på YouTube om "de-bezling" typ, dvs folk som tar bort kanterna på sina skärmar för att få det bättre i multiskärmssetup. Eller så gör man som jag och sätter en 55" OLED på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Så klart det går att göra kantlösa skärmar eller tv apparater för den delen, som nämns ovan att det går på mobiler, men frågan är hur fort tillverkarna vill göra det, när kanterna försvinner, vad ska dom hitta på för nyhet då?

Då kan de börja göra större kanter och tjockare apparater så man kan få plats med användbara högtalare. Jag vill slippa köpa externa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Då kan de börja göra större kanter och tjockare apparater så man kan få plats med användbara högtalare. Jag vill slippa köpa externa.

Ptja, fast högtalare har man ju ofta mycket längre än bildpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ptja, fast högtalare har man ju ofta mycket längre än bildpanelen.

Jo men externa tar ju upp yta och kräver extra kablage för effekt och ljudsignal. Mest det jag skulle vilja slippa sedan förstår jag att externa är bäst men jag är inte superkräsen när det gäller ljud.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: Kantlös bra skärm är Acer predator 27 tummare och IPS panel. Kanten är minimal

Permalänk
Skrivet av improwise:

Är väl i ärlighetens namn så att dom snarare gömt en större del av kanten under glaset.

Finns lite videos på YouTube om "de-bezling" typ, dvs folk som tar bort kanterna på sina skärmar för att få det bättre i multiskärmssetup. Eller så gör man som jag och sätter en 55" OLED på skrivbordet

fast att ställa en 55" på bordet löser ju bara storleken som sådan (skulle fixa mitt problem med att jag tycker texten är i minsta laget ofta), inte att du du får ett ultra-wide (minst sagt) format, så som te.x 3 skärmar ger med tonvis av plats för appar eller känslan av att du faktiskt är omringad av världen i ett spel (man kan titta åt sidorna IRL hehe).

Intressant om kantborttagning på skärmar, ska kolla

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

fast att ställa en 55" på bordet löser ju bara storleken som sådan (skulle fixa mitt problem med att jag tycker texten är i minsta laget ofta), inte att du du får ett ultra-wide (minst sagt) format, så som te.x 3 skärmar ger med tonvis av plats för appar eller känslan av att du faktiskt är omringad av världen i ett spel (man kan titta åt sidorna IRL hehe).

Intressant om kantborttagning på skärmar, ska kolla

Neh, men du frågade heller inte om ultrawie och 3 skärmar

Permalänk
Medlem

Men visst finns det sådant!

Det är ju sådana skärmar som används för att bygga ihop stora skärmar för "public display"

Men vad heter dom?

Permalänk
Medlem

Projektor?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Avstängd

För mig låter detta svindyrt då tekniken kostar pengar ofta så använder dom OLED eller AMOLED.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Projektor?

Sant. Har två faktiskt.. fast skärm är smidigt till te.x dator, projektor vill man inte gärna ha igång hela tiden.

Skrivet av improwise:

Neh, men du frågade heller inte om ultrawie och 3 skärmar

Nej, men ej heller är då ditt förslag en "lösning" (som du sa) på skärm/ar utan kant..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Sant. Har två faktiskt.. fast skärm är smidigt till te.x dator, projektor vill man inte gärna ha igång hela tiden.

Sant, de väsnas en del och det blir jäkligt varmt i rummet de står i. För att inte nämna mjukvara för warp&blending inte är billigt...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Sant. Har två faktiskt.. fast skärm är smidigt till te.x dator, projektor vill man inte gärna ha igång hela tiden.

Nej, men ej heller är då ditt förslag en "lösning" (som du sa) på skärm/ar utan kant..

Bästa sättet att slippa kanter är att ha en nog stor monitor så man inte behöver flera. Jag hade tidigare flera mindre och därmed kanter i synfältet men har nu istället en större och slipper således kanter. Sen beror det så klart på vad man vill använda monitorerna till vad som är att föredra i varje situation.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Bästa sättet att slippa kanter är att ha en nog stor monitor så man inte behöver flera. Jag hade tidigare flera mindre och därmed kanter i synfältet men har nu istället en större och slipper således kanter. Sen beror det så klart på vad man vill använda monitorerna till vad som är att föredra i varje situation.

Jag har en ultrawide, men man skulle ju kunna ha tre problemet för mig är dock vart jag skulle ha mina ganska stora studiomonitor, det skulle nog inte funka helt enkelt.

Ultrawide och 4K löser delvis problemet med att man inte får plats med så mycket på skärmen, men har jag te.x Cubase igång blir det snabbt rörigt ändå med alla plugins och grejer som man vill ha uppe..

Kan även tänka mig att i 3D-spel blir det rätt trevligt att ha så stor FOV, lite beroende på genre såklart.

Men det jag skulle kunna tänka mig i nuläget är alltså en (1) kantlös skärm med ambilight så ambiligt blir lite mer sömlöst än när det är en svart kant runt skärmen..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: Grejen med Ultrawide, tycker jag är att det att dom eg inte är bredare på bredden utan snarare lägre på höjden. Det är ett av skälen att jag nu testar att köra med en 16:9 OLED, där den (nästan) perfekta svärtan gör så att man kan ha 21:9 om man nu skulle vilja det genom att ange en sån upplösning. Men också 16:9 om man vill utnyttja hela höjden. Till skillnad mot en LCD så försvinner blackbaren så att säga. Så ultrawide borde kanske heta ultralow istället

Men, jag förstår till fullo varför inte alla tycker det är en bra ide att köra en 55" OLED på skrivbordet. Får väl se om några veckor hur jag tycker det fungerar, så här långt har det dock fungerat över förväntan och inte bara för spel utan även för arbete. LGs 2017 modeller har dessutom stöd för 120 hz i FullHD, vilket jag inte hunnit testa än men ska bli intressant att göra nästan gång det blir dags för FPS.

Men men, det är vad jag tycker, helt ok att tycka annorlunda

Permalänk

@improwise Utseendet blir ju så iom att bredden plötsligt blir mycket längre än höjden, och på ett rätt extremt sätt jämfört med en vanlig skärm.... kan vara rätt skönt när man vill ha två webbsidor bredvid varandra, samt en hel del annat.

Tar man en 120" projektorduk och gör den ultrawide kommer den också se mer bred än hög ut, det betyder inte att skärmen inte är speciellt hög

Men ja, jag förstår vad du menar

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eembla:

@Bemushroomed: Kantlös bra skärm är Acer predator 27 tummare och IPS panel. Kanten är minimal

Dom skryter om det, men nej den är inte "kantlös". Dels för att det finns en 1-2mm riktigt kant, men också för att panelen inte går ändå ut till den kanten. Det är ca 6-7mm bezel gissar jag på. Bättre än många andra skärmar med typ 3cm bezels men inte bra nog för att sätta två skärmar sida vid sida och få en kantlös övergång.

Idag så finns det ju ultrawide skärmar för att gå runt detta problem. Fanns ju nån 59" skärm som är lika hög som en 27" lol.

Med tanke på att OP snackar om ambilight så gissar jag dock att det är TVs vi snackar om, inte skärmar. Om man inte har datorskärmen på väggen eller nåt, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

@improwise Utseendet blir ju så iom att bredden plötsligt blir mycket längre än höjden, och på ett rätt extremt sätt jämfört med en vanlig skärm.... kan vara rätt skönt när man vill ha två webbsidor bredvid varandra, samt en hel del annat.

Tar man en 120" projektorduk och gör den ultrawide kommer den också se mer bred än hög ut, det betyder inte att skärmen inte är speciellt hög

Men ja, jag förstår vad du menar

Det kan man ha på en 55" skärm också

Min känsla är att rent allmänt så verkar många som uppgraderat till ultrawide typ gått från en 27" 16:9 skärm till typ en 34" 21:9 skärm och då är det inte så konstigt om man blir imponerad, men det skulle man nog blivit med en 16:9 34" skärm också. Därmed inte sagt att det gäller dig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det kan man ha på en 55" skärm också

Min känsla är att rent allmänt så verkar många som uppgraderat till ultrawide typ gått från en 27" 16:9 skärm till typ en 34" 21:9 skärm och då är det inte så konstigt om man blir imponerad, men det skulle man nog blivit med en 16:9 34" skärm också. Därmed inte sagt att det gäller dig dock.

Håller med lite här. Det verkar korkat att betala extra för en ultra wide när du får mer skärmyta på en traditionell 16:9 skärm.

https://www.youtube.com/watch?v=HkRC42nlI4Q

Permalänk

Sitter själv med en dell xps 15 som inte har några kanter alls nästan. Ser faktiskt inte problemet med att överföra det till större monitors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Finns det ens? tänker att en kantlös skärm + ambilight vore trevligt..

Om inte, vad är problematiken kring att göra en kantlös skärm? Att allting ska hålla ihop går ju att lösa genom kanten sitter längst ut på sidorna istället för frampå skärmen, samt baksidan såklart.

Mätte precis min 65" LG OLED65B7V och kanten är ganska exakt 10mm runt om, med tanke på storleken så känns det rätt nära kantlöst. Min 21:9 skärm på skrivbordet har 12mm kanter med en betydligt fläskigare kant längst ner.

Det borde givetvis gå att bygga helt kantlöst men det kanske blir orimligt dyrt?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Håller med lite här. Det verkar korkat att betala extra för en ultra wide när du får mer skärmyta på en traditionell 16:9 skärm.

https://www.youtube.com/watch?v=HkRC42nlI4Q

Var och en får väl avgöra själv vad dom vill köpa och varför, och vill man ha en Ultrawide så ska man så klart köpa en sån. Men visst, min personliga åsikt är att Ultrawide är överhypat och att det till viss del beror på att många bytt till dom från mindre skärmar och därför blir imponerade utan att det nödvändigtvis bara är för att dom är ultrawide. Sen är det väl så att skärmar har fler egenskaper än just bildförhållandet, t.ex. är det många gamingskärmar som är Ultrawide men som också har GSync, högre uppdateringsfrekvens osv som gör att produkten ändå kan vara helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OfficialSvensk:

Sitter själv med en dell xps 15 som inte har några kanter alls nästan. Ser faktiskt inte problemet med att överföra det till större monitors.

Ska inte påstå att jag är någon industridesigner men rimligtvis ökar problematiken med storleken, typ att panelerna börjar väga mer osv. Men visst, nog borde det gå att göra en bildskärm med klart mindre kanter än dessa när min 78" LCD inte har större kanter än de som finns hos en 34"

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Sitter med en Dell H2515, måste säga att jag verkligen tycker om de små kanterna ungefär 10mm förutom nederkanten men det är OK där med tjockare. Gick från en 24" billig benq skärm till denna och den har större skärm MEN denna är mindre måttmässigt då kanterna är bara en tredjedel av den gamla benq som jag hade.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av improwise:

Var och en får väl avgöra själv vad dom vill köpa och varför, och vill man ha en Ultrawide så ska man så klart köpa en sån.

Ultrawide blir väldigt överskådligt tycker jag. Vi ser som bekant mer åt sidorna än uppåt/nedåt, det ligger mer naturligt i vårat synfält liksom, och det är därför widescreen ens slog, att titta på en nästan fyrkantig bild - speciellt en stor sådan där du måste sänka eller lyfta blicken hela tiden för att se blir inte bra eller överskådligt, det tröttnar man på (har provat).

Skrivet av Bascule666:

Mätte precis min 65" LG OLED65B7V och kanten är ganska exakt 10mm runt om, med tanke på storleken så känns det rätt nära kantlöst. Min 21:9 skärm på skrivbordet har 12mm kanter med en betydligt fläskigare kant längst ner.

trevligt, jo en sådan TV blir det nog (dock 55").. får se vad som händer vid mellandagsrean.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"