Asus släpper ROG Strix RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper ROG Strix RX Vega 64 och RX Vega 56

Flera partnertillverkade varianter av AMD:s senaste grafikkort har avtäckts under de senaste veckorna. Nu bidrar även Asus med två modeller som utrustas med kraftig kylfläns och belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack gärna ett sånt Vega 56 om något Vega alls. Men det verkar inte bli någon tillgänglighet förrän i januari.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

För högt pris och alldeles för sent. nVidia har totalt övertag med sin 1070 serie, Vega har inte en chans till någon större försäljning om de inte sänker priset till runt 4000kr.

Vega kommer ersättas med nästa generation till sommaren/hösten 2018 om det inte kommer krypto brytar program som ordentligt kan utnyttja den nya Vega arkitekturen, då kommer Krypto killarna hålla försäljningen vid liv genom att dammsuga marknaden på kort.

Som det ser ut nu är Vega ingen större succe någonstans, vare sig bland gamers eller miners, av alla jag känner är det inte en enda som köpt vega för att spela men har ett par polare som bryter krypto på Vega.

Permalänk
Inaktiv

Åh tusan. En papperslansering till. Hur många tredjepartsmodeller är ute egentligen? Visst, jag bryr mig inte nämnvärt om AMD GPU'er men kommer inte ihåg att jag har läst att något faktiskt finns på hyllorna

Permalänk
Medlem

Hoppas Vega 2, Navi eller 680/690 med GDDR5X/6 blir bættre. Børjar bli lite bitter øver mitt hopp från 1070 till 480 och FreeSync. Suck.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

För högt pris och alldeles för sent. nVidia har totalt övertag med sin 1070 serie, Vega har inte en chans till någon större försäljning om de inte sänker priset till runt 4000kr.

Vega kommer ersättas med nästa generation till sommaren/hösten 2018 om det inte kommer krypto brytar program som ordentligt kan utnyttja den nya Vega arkitekturen, då kommer Krypto killarna hålla försäljningen vid liv genom att dammsuga marknaden på kort.

Som det ser ut nu är Vega ingen större succe någonstans, vare sig bland gamers eller miners, av alla jag känner är det inte en enda som köpt vega för att spela men har ett par polare som bryter krypto på Vega.

en av orsakerna amd sparkade Raja

3+ månader är sent med tredjepart och det verkar som det ska bli bättre tillgång men med det priset så........

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Hoppas Vega 2, Navi eller 680/690 med GDDR5X/6 blir bættre. Børjar bli lite bitter øver mitt hopp från 1070 till 480 och FreeSync. Suck.

Jag hade nog inte gjort det hoppet trots Freesync. Lider med dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag gick i tankarna att skaffa mig ett Vega 56 eller Vega 64 så skulle det bli något av dessa. Asus gör bra grejer

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om jag gick i tankarna att skaffa mig ett Vega 56 eller Vega 64 så skulle det bli något av dessa. Asus gör bra grejer

Asus kort av 290 och 290x var inte bra grejer. Sapphire gjorde bra R9 fury 290 390kort men deras Rx 480 580 var ingen vidare. Det jag menar är att man bör kika på test och inte bara vilken tillverkare som gjort korten. Evga försökte ju sälja kort med kass kylare med pascal men det sket sig ju för dom som tur var.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Asus kort av 290 och 290x var inte bra grejer. Sapphire gjorde bra R9 fury 290 390kort men deras Rx 480 580 var ingen vidare. Det jag menar är att man bör kika på test och inte bara vilken tillverkare som gjort korten. Evga försökte ju sälja kort med kass kylare med pascal men det sket sig ju för dom som tur var.

Deras DC II 69xx kort var ju bra som tusan! Men dock var de ju 3 slot kort (Fulla 3 slots). Får mitt upp i 990 Mhz med 1,25 volt! Stabil strömförsörjning måste jag säga! Läser runt 400 watt till GPUn då (Räknar bort resten av systemet så kan vara ~ +-30w)

Har dock ingen erfarenhet av nyare kort (Då jag hoppat över 3 noder )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Deras DC II 69xx kort var ju bra som tusan! Men dock var de ju 3 slot kort (Fulla 3 slots). Får mitt upp i 990 Mhz med 1,25 volt! Stabil strömförsörjning måste jag säga! Läser runt 400 watt till GPUn då (Räknar bort resten av systemet så kan vara ~ +-30w)

Har dock ingen erfarenhet av nyare kort (Då jag hoppat över 3 noder )

Ja men läs vad jag skrev, man kan inte anta att ett kort är bra baserat på hur deras föregående var. Utan man bör kika på ett test på just det man ska köpa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon162230:

För högt pris och alldeles för sent. nVidia har totalt övertag med sin 1070 serie, Vega har inte en chans till någon större försäljning om de inte sänker priset till runt 4000kr.

Vega kommer ersättas med nästa generation till sommaren/hösten 2018 om det inte kommer krypto brytar program som ordentligt kan utnyttja den nya Vega arkitekturen, då kommer Krypto killarna hålla försäljningen vid liv genom att dammsuga marknaden på kort.

Som det ser ut nu är Vega ingen större succe någonstans, vare sig bland gamers eller miners, av alla jag känner är det inte en enda som köpt vega för att spela men har ett par polare som bryter krypto på Vega.

För högt pris?
Sluta skriva på fyllan.

Skrivet av Sweclockers:

Detaljer gällande pris och datum för tillgänglighet omnämns inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För högt pris?
Sluta skriva på fyllan.

8000kr enligt Netonnet:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

Den som köper ett Strix 64 istället för ett GTX1080Ti måste vara... väldigt entusiastisk för AMD. Väääääääldigt. Med samma prispåslag skulle Strix 56 kosta 7000kr.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av murklor:

8000kr enligt Netonnet:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

Den som köper ett Strix 64 istället för ett GTX1080Ti måste vara... väldigt entusiastisk för AMD. Väääääääldigt. Med samma prispåslag skulle Strix 56 kosta 7000kr.

Då har det dykt upp en pris, japp 8000 kr, för högt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Tråkigt att det ska vara så dyrt och vara så dåligt. Min sambo kör en 34" Asus freesync curve monitor, tillsammans med ett 480 flashat till ett rx580 och det är bara för dåligt. Det smartaste draget hade varit och sälja monitor och grafikkort och köpa en Asus 34" curve och t.ex ett 1080ti för ett likadant pris som Strix rx64.

Synd att amd tar ut ett överpris till sina senaste grafikkort gentemot vad de presterar emot konkurrenten.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Snyggt var det i alla fall.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Klart snyggast av de 3:e parts kort som visats upp hittills.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Asus kort av 290 och 290x var inte bra grejer. Sapphire gjorde bra R9 fury 290 390kort men deras Rx 480 580 var ingen vidare. Det jag menar är att man bör kika på test och inte bara vilken tillverkare som gjort korten. Evga försökte ju sälja kort med kass kylare med pascal men det sket sig ju för dom som tur var.

Du kan lägga till deras 280x DCU II på den listan, ingen kontakt mellan kylare och minnen = artefakter lite då och då, bytte ut mitt 3 gånger innan jag insåg vad själva felet var och deras forum var bombade med samma problem, tyvärr var det så intermittent att det inte gick få fram i korta tester.

Vågar fan aldrig köpa en DCU XX efter det

Angående Evga så var det väl ett generellt fel med att backplate inte hade kontakt men kortets komponenter och stängde in värmen, och de skickade ut någon fix i form av thermal pads modell större, och erbjöd att fixa det om man skickade in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Angående Evga så var det väl ett generellt fel med att backplate inte hade kontakt men kortets komponenter och stängde in värmen, och de skickade ut någon fix i form av thermal pads modell större, och erbjöd att fixa det om man skickade in det.

Dom hade skippat att sätta dit värmekuddar till att börja med och det var problemet tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Deras DC II 69xx kort var ju bra som tusan! Men dock var de ju 3 slot kort (Fulla 3 slots). Får mitt upp i 990 Mhz med 1,25 volt! Stabil strömförsörjning måste jag säga! Läser runt 400 watt till GPUn då (Räknar bort resten av systemet så kan vara ~ +-30w)

Har dock ingen erfarenhet av nyare kort (Då jag hoppat över 3 noder )

290 och 290X DC II sög balle.
Ineffektiv kylare, egentligen designad för 780 Ti, betydligt större krets. Så 3/5 heatpipes var på GPUn. Kortets temp flög i taket, och fläktarna varvade upp, men gjort inte ett skit nytta.

Av 3 st 290 ASUS kort, var en DOA, en dog efter 9 mån hos en vän och en höll med custom fläktprofil, i stock frekvens.
Av 3 st 290X Sapphire Tri-X har alla 3 hållit i sedan våren 2014 och fungerar än. Korten är tysta, svala (<75 trots OC) och utan problem.

ASUS mao... gör skit, om man inte ser upp och kollar vad man köper. Lustigt att det alltid är ASUS moderkort och grafikkort som är kvar sist på marknaden. För allt det bra, är då redan slutsålt.

Men som @jOnÄTÄn säger... det gäller att kolla specifikt "den" versionen du ska ha, för Sapphire tex tappade kulan med 480 tex.

Sen som jag reagerar på är att folk inte insett vf ASUS är. Köper du riktig high-end så får du en relativt bra produkt, designad för OC. Köper du low-mid en klass av en produkt, får du ofta.. skräp. Med samma logga dock, och RGB... för det gör allt bättre tydligen. ASUS lägger inte ett satans piss på utveckling av hållbarhet eller pålitlighet. Allt läggs på "gamers style" och överklock... vad som sker 1-2 år skiter de i.

Och folk köper det, och sedan tycker det är skit bra.... för det OCa ju 50Mhz mer än något annat. Sen brann det upp och du köpte ett nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

290 och 290X DC II sög balle.
Ineffektiv kylare, egentligen designad för 780 Ti, betydligt större krets. Så 3/5 heatpipes var på GPUn. Kortets temp flög i taket, och fläktarna varvade upp, men gjort inte ett skit nytta.

Av 3 st 290 ASUS kort, var en DOA, en dog efter 9 mån hos en vän och en höll med custom fläktprofil, i stock frekvens.
Av 3 st 290X Sapphire Tri-X har alla 3 hållit i sedan våren 2014 och fungerar än. Korten är tysta, svala (<75 trots OC) och utan problem.

ASUS mao... gör skit, om man inte ser upp och kollar vad man köper. Lustigt att det alltid är ASUS moderkort och grafikkort som är kvar sist på marknaden. För allt det bra, är då redan slutsålt.

Men som @jOnÄTÄn säger... det gäller att kolla specifikt "den" versionen du ska ha, för Sapphire tex tappade kulan med 480 tex.

Sen som jag reagerar på är att folk inte insett vf ASUS är. Köper du riktig high-end så får du en relativt bra produkt, designad för OC. Köper du low-mid en klass av en produkt, får du ofta.. skräp. Med samma logga dock, och RGB... för det gör allt bättre tydligen. ASUS lägger inte ett satans piss på utveckling av hållbarhet eller pålitlighet. Allt läggs på "gamers style" och överklock... vad som sker 1-2 år skiter de i.

Och folk köper det, och sedan tycker det är skit bra.... för det OCa ju 50Mhz mer än något annat. Sen brann det upp och du köpte ett nytt.

Verkligen? Har haft mitt moderkort från Asus sen 2009, pressat CPUn till runt 150 watt även om moderkortet bara har en 4-pins CPU kontakt. Sen har jag haft min GPU sen 2012 och den har jag pressat till runt 950 Mhz och hållit sig runt 90 grader, inga problem med ljudnivån

Kanske Asus hade en sämre period runt 2014?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...