Single player-spel fortsatt stor del av den digitala spelförsäljningen

Permalänk
Medlem

Själv spelar jag till 99% singelplayerspel. Har provat några enstaka multiplayer men tycker att det allt som oftast är för hetsigt. Gillade Splintercell Double Agent och Blacklist i Co-op. Diablo 3 är kul i viss mån.
Bara häromdagen fick jag låna en kompis steamkonto för att prova PUBG. Men oj vad drygt det var. Det tog tre sekunder in i flygplanet innan småglin började skrika könsord till varandra och ryssarna börjar gasta. Sen att spelet bara går ut på att öppna dörrar, leta loot och springa efter den blå linjen, kändes sådär skoj. Jag spelade fem rundor och på fyra av dom så dog jag för att den blå linjen försvann vid horisonten. Shysst att göra så att man inte har en möjlighet att ta sig ifatt om man hamnar utanför. Fordon fanns ju inte att tillgå även om jag sett videos på youtube som säger annat. Såg bara en annan spelare en gång under de fyra rundorna.
Hur 22 miljoner människor kunnat trycka på köpknappen är för mig en gåta. Men sen så röstade å andra sidan 63 miljoner amerikaner på Trump. Vart är världen på väg?

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Men EA säger ju att det inte finns lika stort intresse längre för singleplayer-spel och därför lade de ner Visceral och det nya Star Wars-spelet.... inte ljuger väl EA? De som har så bra koll på vad spelarna vill ha...?

Va? EA ljuger ju aldrig.

"EA's claims that an offline, single-player mode would be a massive undertaking because of the amount of calculations being done server-side."

Förutom att om man ändrade en linje kod så kan man köra offline. (letade efter källa i en timme. Men hittar inte uttalandet som EA gjorde)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Har inte förstått varför de kallar SP spel linjära när de flesta MP spel där ute är exakt lika linjära om inte mer så än många SP spel, de flesta MP spel är lika från första matchen till sista du spelar, många skiljer sig inte alls förutom spelarna du möter, för all del detta gäller självklart SP med.

Oavsätt vad så spelar jag så got som inte MP (Ej co-op) längre, har tröttnat så rejält på dom då jag inte får ut något alls av det, gillar dock co-op men tyvärr är dessa spel väldigt få idag, man får bli glad om det blir ett bra sådant spel per år. Tur nog så har T.ex. Divinity Original Sins 2 släpps i år vilket jag anser vara det bästa PC spelet som kommit på ett bra tag.

Gillar allt från 100% story drivna spel till 100% gameplay drivna spel, och spelar mer eller mindre allt där emellan, t.e.x allt från Visual novel till Dark Souls där själva gameplay är hela poängen.

Instämmer. Är det något som borde kallas linjärt är det ju den ofta krystade storyn i MP. Renodlade har ju total avsaknad av story, så då kan man kalla dessa för no story.

Visst finns det SP med linjär handling, vilka inte sällan är skit förpackade i AAA-fodral av Ubisoft, men trenden de senaste åren har väl ändå varit att valen man gör får konsekvenser, typ butterfly effect. Sedan spelar jag sällan igenom ett SP mer än en gång, men det är en annan sak.

Jag kan se både MP och SP behövs. Personligen undviker jag MP eftersom det nästan alltid är fullt med p12 och FPS tröttnade jag på redan innan millenieskiftet.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt. För många så handlar spel om avslappning, jag likställer det ofta med att läsa en bok eller se en film. Ibland är multiplayer kul, ibland orkar man helt enkelt inte med lagg och skrikande tonåringar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Det är väl inte så konstigt. För många så handlar spel om avslappning, jag likställer det ofta med att läsa en bok eller se en film. Ibland är multiplayer kul, ibland orkar man helt enkelt inte med lagg och skrikande tonåringar.

Precis, eller man orkar inte alltid bli pro på alla multiplayer spel heller och är man en sån tävlingsinriktad person som jag som hatar att förlora blir jag lite illa tvungen att sätta in lite speltimmar på multiplayer om det ens ska ge något nöje isåfall vilket jag sällan har.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

95% av alla spel jag spelar är singleplayer. Jag föredrar spel med stark storyline, RPGs med bra character progression, strategispel osv. Jag undviker actionspel som pesten. Det kan likställas lite med att jag även gillar att läsa fantasy och sci fi böcker. Som någon sa tidigare, att försvinna till en annan värld för en stund.

Finns det Iron Man mode så kör jag med detta. Men inte i Co-op spel där jag spelar Co Op med andra vilket brukar utgöra de andra 5%en spel. Grim Dawn är ett bra exempel med Malmouth expansionen. Eller Titan Quest Anniversary med nya expansionen Ragnarök. Båda sparkar rumpa på Diablo II och är kul att köra Co-Op. Men då är det frustrerande om man har Iron Man karaktärer eftersom om någon dör så måste alla andra babysitta en lvl 1 karaktär sedan vilket inte alltid är lätt eller kul.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag måste slänga ut en fråga här då jag personligen trodde att sp-spel inte var lika populärt längre. Vad är det som gör att ni spelar single player? Är det storyn? Eller något annat jag missar? Avkopplande?

Alla är vi ju väldigt olika när det kommer till spel men jag själv har sjukt svårt att spela ett spel där jag inte kan mäta mig med andra människor(bortse nu från speedrun etc), med andra ord så är jag väldigt tävlingsinriktad.

Ingen pajkastning nu utan jag är genuint nyfiken!

Du svarade i stort sett själv på det

Skrivet av Olle P:

Till att börja med så gäller det genre.
Jag föredrar spel med ganska lågt tempo där man får tid att tänka och reflektera i stället för att inom 20 sekunder bli ihjälskjuten av någon motståndare.

De i dag vanligaste typerna av MP är bara kul om man som spelare ligger på ungefär samma nivå som övriga deltagare. Jag har inte hittat något spel som är bra på att matcha deltagarna efter färdighet, från total nybörjare till veteran/elit.
MMO typ WoW faller bort eftersom det är prenumerationstjänster som inte passar för mig som vill kunna spela sporadiskt med väldigt växlande aktivitet (timmar per dag/vecka).
Jag tyckte MP var kul på den tiden (15-20 år sedan) då man var ett kompisgäng som ville spela tillsammans och någon deltagares dator fick agera server. Nu är man hänvisad till servrar som drivs av tredje part, och allt som oftast inte ens längre är tillgängliga när jag kan tänka mig prova (sisådär fem-tio år efter att spelet släpptes).

Jag är dig helt enig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Köper endast singleplayer eller singleplayer + multiplayer. Finns det ingen singleplayer kampanj så köper jag inte spelet. Inte orkar jag sitta och bråka i ett multiplayer eller spela ultralånga pass bara för att.

Jag vill ha roligt när jag spelar och roligast för mig är singleplayer då kan jag pausa eller spara när jag känner för det. Har precis laddat in några gamla godingar, Stalker Shadow of Chernobyl, Crysis, F.E.A.R och FarCry även om jag har varvat alla några gånger redan

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Självklart så finns det ju plats för både singleplayer och multiplayer. (och så finns det ju spel som har båda)

Men om vi allvarligt ska analysera dem ur dev's synvinkel, så är det ju större risk att att satsa på ett renodlat multiplayer.
Tänk efter lite hur många PvP spel som har släppts de senaste åren, och tänk sedan efter på hur många PvP spel som folk faktiskt spelar just nu? Det är kanske 4-5 PvP'are som folk faktiskt spelar.
Renodlade multiplayer spel lever ju bara så länge som det finns spelare, när hypen dör ut och spelarna går till nästa PvP'are så dör spelet. Helt enkelt för att det inte finns folk att spela mot. Multiplayer spel är beroende av att det finns spelare att spela mot. de är helt enkelt en färskvara.
Visst finns det titlar som fortfarande är kung in sin respektive genre, och fortfarande har mycket spelare. Men problemet är ju att dom spelen Alltid kommer att vara det spelarna går tillbaka till. Att släppa ett liknande spel och tro att det kommer bli det nya Lol,CS eller OW är dödfött, efter ett år så spelet helt dött. Visst finns det ett fåtal exempel på spel som tagit över tronen, ex team fortress / overwatch, men hur stor chans tror ni det är att någon lyckas göra samma sak igen ,, mot Blizzard?
Klart att devs som redan sitter med "kungen" IP , kan släppa nya versioner, som tex CS, BF, och lyckas med det, men att försöka konkurera med ex, Overwatch,, hopplöst. så fort hypen är död så försvinner spelarna och spelet är ett tomt skal.

Sen finns det ju "mmo typen" av multiplayer, som lider av det värsta från både singleplayer och multiplayer, och förlitar sig på den sociala interaktionen. efter hypen så står spelarna där själva och inser att det inte håller som singleplayer. Det kanske finns en story, men att spela igenom det själv är som att läsa en bok genom en bekant som beskriver handlingen via sms.

Ett singleplayer spel är aldrig beroende av popularitet, och funkar precis lika bra 1-2 år från release som när det var nytt. Detta ställer förstås krav på att det finns en bra story, något multiplayer spel inte behöver bry sig om. Nackdelen här är ju att när spelaren väl spelat igenom spelet så är dom klara med det. Att skapa en värld som är värd att spela igen, ställer stora krav på dev's.

Permalänk
Medlem

Självklart finns det en marknad för SP spel, men tiden man lägger ned totalt för ett spel blir i regel mycket längre för MP. Folk är ju olika, men jag personligen skulle inte spela om samma SP kampanj om och om igen efter varandra. Ett bra MP spel däremot kan man spela många hundra timmar utan större problem.

Permalänk
Medlem

För de av oss som är lite oldschool så har vi ju hunnit skaffa familj m.m vilket innebär att multiplayer och mmorpg går bort helt då stunderna man får över till spel är högst sporadiska. Tror vi är rätt många i den situationen nu.
SP är perfekt då det går lätt att sätta sig en stund då och då, på sin höjd blir det lite lokal co-op med polarna när man är gräsänkling ^^

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker är pantat här är fokuseringen från EA, något jag sett andra gånger när det gäller andra bitar inom spel. Inställningen att just ett sätt att göra något är vad som lönar sig låg i min mening bakom att det klassiska Star War Galaxies ändrades på alla sätt som gick för att likna WoW och ersattes slutligen med SWTOR som var en kapning rakt av med nytt tema.
Samma tankesätt här, MP med microtransaktioner är vad som ger bäst intäkter, då är allt annat ointressant.
Vad de missar då är att spel som jag uppfattat verkligen slagit i taket intäktsmässigt är sådant som bryter ny mark, oavsett om det är SP, MP, co-op eller kombinationer av dessa. Kopiera andra så kan du ta en andel av en marknad, skapa något eget så skapar du en egen marknad. Kreativiteten har vattnats ur i spelbranschen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jag måste slänga ut en fråga här då jag personligen trodde att sp-spel inte var lika populärt längre. Vad är det som gör att ni spelar single player? Är det storyn? Eller något annat jag missar? Avkopplande?

Alla är vi ju väldigt olika när det kommer till spel men jag själv har sjukt svårt att spela ett spel där jag inte kan mäta mig med andra människor(bortse nu från speedrun etc), med andra ord så är jag väldigt tävlingsinriktad.

Ingen pajkastning nu utan jag är genuint nyfiken!

Storyn gillar jag oftast att utforska. Fallout serien är väldigt intressant då det finns mkt att göra och fördelen med SP spel är att man kan göra det i sin egen takt om man tex vill snacka med alla npcer och liknande.
Linjära spel som cod kan va trevligt som lite avkoppling samt tidsfördriv.
Spelar mest SP spel men MP spel kan vara kul med vänner.
Handlar nog en del om hur man är som person och jag gillar nog SP spel för att jag trivs i mitt eget sällskap och när man blir äldre och har massa måsten är egentid för mig värdefullt där jag har full kontroll att göra precis som jag vill i min egen takt.

Förstår att du gillar mp spel eftersom är man duktig blir bots och olika typer av AI rätt förutsägbart och tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag skulle absolut kunna tänka mig att spela något multiplayer-spel i ett slutet sällskap med folk jag känner, men att bara kasta mig in i nån Open lobby och tvingas stå ut med en massa folk jag inte ens känner..nej tack.

Väl formulerat!

Skrivet av Ampen:

... spel som jag uppfattat verkligen slagit i taket intäktsmässigt är sådant som bryter ny mark, ... Kopiera andra så kan du ta en andel av en marknad, skapa något eget så skapar du en egen marknad.

Väl uttryckt! World of Warcraft kan ju till exempel inte ha gett någon vinst eftersom ingen gjort något liknande tidigare...?

Permalänk
Skrivet av adzer:

Självklart finns det en marknad för SP spel, men tiden man lägger ned totalt för ett spel blir i regel mycket längre för MP. Folk är ju olika, men jag personligen skulle inte spela om samma SP kampanj om och om igen efter varandra. Ett bra MP spel däremot kan man spela många hundra timmar utan större problem.

Det är ju dock långt ifrån alla SP-spel som har en story. Många strategispel har ju ett stort omspelsvärde
eftersom man kan spela på många olika sätt, t ex Civilization-spelen, Paradox spel, Total war, The sims m.fl.
Det är väl frästnjära single player-FPS-spel som har lågt omspelningsvärde?

Jag har t ex drygt 1300 timmar på Empire: Total War vilket i första hand är ett single player-spel.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

När man lägger mycket tid på ett singleplayer-spel så lär man känna karaktärerna. När jag körde klart GTA V första gången så var valet svårt i slutet och jag kom på mig själv fundera dagen efter om jag gjorde rätt val. Såna saker gör att jag spelar SP men samtidigt lägger jag mycket tid på MP också.

Det här var svar till användaren som undrade varför folk spelade SP. Jag vet inte hur jag får in citatet i efterhand på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Well med tanke på hur mycket intressanta SP spel som kommer, samt 28 år+ och om man är som jag som gillar långa RPG och JRPG som alla gärna snittar på 50 timmar och uppåt och gillar klassiskt turn based action. Sitter just nu och trycker igenom hela Baldurs gate serien och Cold Steel. Så är MP spel inget alls som lockar eller skulle hinna lägga tid på. "Squad" är väl ett undantag för MP ibland.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus z97-A | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16GB | Asus STRIX GTX 1080 OC | Corsair RM750x | Windows 10 Pro