Vad är forumets regler gällande "säljråd/vad är detta värt om jag säljer"-trådar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Vad är forumets regler gällande "säljråd/vad är detta värt om jag säljer"-trådar?

Har sett fler och fler trådar utanför marknaden på sistonde där folk mer eller mindre säger "Intressekoll/Vill sälja detta, vad är det värt?" och listar diverse hårdvara som dom har all avsikt att sälja.

Är det bara jag som tycker att detta ibland känns som ett halvfult försök att undvika (den "massiva!") kostnaden av att lägga upp en annons på marknaden genom att istället skapa trådar där dom uttrycker sig lite annorlunda? Folk som är intresserade av vad dom listar kommer ju garanterat att PM:a TS och vips så har en vara bytt ägare utan att läggas upp i marknaden.

Vad är forumreglerna gällande dessa typer av trådar? Ska dom anmälas till mods eller är dom OK?

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

Det är tillåtet att skapa trådar där man ställer värderingsfrågor, men de får inte utformas som förtäckta annonser. Trådar som är utformade som en "intressekoll" är av det skälet i regel inte tillåtna. Till det kommer att de ofta dessutom saknar diskussionsvärde. När det gäller värderingstrådar i övrigt, gör vi en bedömning från fall till fall.

Om man är osäker på om en tråd är tillåten eller inte, går det alltid bra att anmäla den till oss. Tänk dock på att regeln som förbjuder marknadsföring i forumet i första hand finns till av trivselskäl. Forumet skulle bli mycket sämre om det skulle svämmas över av annonstrådar. Regeln primära syfte är alltså inte att se till att medlemmarna fortsätter att betala för privatannonser.

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Jag håller helt med TS här om att jag upplever många av dessa "vad är mina grejer värda?" eg är dolda annonser som jag gärna själv skulle se inte tilläts, iaf inte bland övriga diskussioner. T.ex. Köpråd för laptops har av och till känts som det snarare är en marknadsplats för begagnade laptops, vilket gjort att jag själv börjat läsa det forumet mindre ofta. Kan tycker det är ok i vissa fall, t.ex. om det man undrar om är väldigt unikt eller väldigt dyrt, men att någon skulle vara väldigt intresserad av vad typ en 4 år gammal laptop är värd utan att ha en tankepå att sälja den är jag tveksam till.

Kanske att man skulle överväga en separat del på forumet för värderingsfrågor? Är intresset för dessa trådar nog stor lär folk hitta dit även som icke säljare, om inte besvarar det ju också en relevant fråga.