Take-Two: "Fysiska spel är ett minne blott inom 5-20 år"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja alltså... Spel tar ju mer och mer plats, så även Bluray kommer ha för snålt med utrymme i framtiden för spel, och det blir ju ovanligare med optisk läsare.

Konceptet med olika launchers kan väl vara bra då folk har olika preferenser, men det jag stör mig på, och som jag tror saktar ner utvecklingen är just det att vissa spel bara finns till vissa launchers. Vi måste komma till ett läge där alla launchers har samma utbud om fysisk media skall kunna försvinna.

Har funnits lite olika försök till större skivor, med flera lager och andra material. Tror det fanns något sätt att göra billiga skivor som skulle kunna lagra 1TB om jag inte minns fel.. men givetvis skulle det isåfall bli en helt ny standard och det tar ju tid innan sånnt blir massproducerat och sedan accepterat. Speciellt när det finns massa chassin som inte har plats för 5.25" enheter.

Var inte denna jag tänkte på utan någon artikel från säkert några år sedan.
Panasonic Touts 1TB Optical Disc For Storing Cold Data
http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=5714...

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis är Take-Two detsamma inom en snar framtid.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk

Fysiska spel kommer säkerligen att finnas kvar i mer än 20 år. Monopol och Trivial Pursuit
har ju funnits i "evigheter" och kommer säkert att finnas kvar i många måmnga år till oavsett
vad Take-two vill hävda.

Ett datorspel är ju digitalt oavsett distributionsform.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Fysiska spel kommer säkerligen att finnas kvar i mer än 20 år. Monopol och Trivial Pursuit
har ju funnits i "evigheter" och kommer säkert att finnas kvar i många måmnga år till oavsett
vad Take-two vill hävda.

Ett datorspel är ju digitalt oavsett distributionsform.

Tror det bara är tv-spel som menas, inte brädspel och liknande. Det kommer alltid finnas. Fast det är ju möjligt att man skaffar sånt digitalt och skriver ut med 3d-skrivare snart

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

... vem köper mjukvara på fysisk media idag?

Jag skulle vilja vända på steken och fråga: Vilken utgivare säljer mjukvara på fysisk media?
Inget av de spel jag köpt "på fysisk media" de senaste fem åren eller så har de facto levererats på mediet.
Det har varit allt från en så gott som komplett installation ner till vad som i praktiken är en länk till Origin, BattleNet eller Steam för att hämta hem själva programmet därifrån. Samtliga har krävt aktivering med konto online.
Skulle bli väldigt glad om man åter kunde köpa kompletta program på fysiskt medium, installera och direkt köra dem på en helt fristående dator!

Skrivet av anon190792:

Jag som ogillar att ha spel låsta till ett konto. Iaf när man har barn så tycker jag det är ett jävla bök. ...

Jag är i samma sits och håller helt med om hela inlägget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Bra för miljön, mindre plasttillverkning.

Fast spelen måste ju finnas på fysisk media, någonstans...

Köper inte PC-spel på skiva längre, till PS4 blir det lite blandat.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Andrahandsförsäljning gör ju att äldre spel fortfarande går att spela och inte bara försvinner från historien. Vet ganska många spel som försvunnit för att utgivaren tappat intresset, blivit uppköpt av en konkurrent eller licenser gått ut. Shoot many robots, Dirt: Showdown, The Simpsons Arcade Game, Plants vs. Zombies för Playstation Vita (bästa versionen, så jäkla synd) och Scott Pilgrim vs. the World: The Game kommer jag på på rak arm. Nu när jag tittar i ämnet ser jag att Marvel vs. Capcom Origins samt under åtminstone en period har Uno mött samma öde. I fallet PvZ så försvann det även från ens ägolista, så blev man av med installationen så var man rökt.

Jag är övertygad om att andrahandsförsäljningen inte gör så stor skada i det långa loppet, särskilt inte jämfört med gråmarknadssidor som G2A och liknande där åtminstone delar av innehållet är köpta med stulna betalkort eller olagliga distributionskanaler. Många spel täcker upp andrahandsförlusten genom att kräva en särskild licens som löses in med en kod för att få tillgång till onlinedelen. Koden medföljer förstahandsköpet men funkar bara en gång. Andrahandsköpare får köpa en separat kod/licens, en väldigt bra kompromiss tycker jag.

Fysiska spel är ju också "gratis reklam".

Sen är distributionskostnaden för digitala spel nästan lika dyra som fysiska för utvecklaren då utgivaren och framför allt distributören istället tar pengarna som sparas in i frakt och tillverkning.

Så det finns inget självklart val här.

För övrigt är jag hedrad av att ha fått äran att möta ännu en gammal medlem som varit väldigt sparsam med inläggen. Jag bugar djupt.

Jag håller inte riktigt med där faktiskt, jag förstår din poäng. Men är inte digitalisering av äldre spel precis det som räddar många från att försvinna? Problemet du beskriver är väl kanske främst på konsol förvisso, och där har ju den digitala delen inte riktigt hunnit lika långt som PC. Jag menar, om vi tar Nintendo som exempel, där följer inte ens dina virituella nes/snes-spel med mellan konsol-generationerna. Verkligen värdelöst.. Men vad jag har hört så ska det bli ändring på det från och med nu (Switch och framåt dvs).

Andrahandsförsäljning just nu gör nog inte jättestor skada (har inga siffror), men den det är också för att den marknaden inte är lika stor som den en gång var. Mindre utvecklare släpper sina spel enbart digitalt osv. Men det var ett jätteproblem tidigare. Minns att jag läste massor av artiklar om det i samband med Xbone-lanseringen.

Jag skrev om det tidigare här också, men distributionskostnader för digitala spel är långt ifrån lika hög. Vad jag kunnat läsa mig till så brukar den ligga mellan 40-60% för fysisk distribution. Medans Steam tar 30% (säkerligen mycket mindre om det gäller stora utvecklare som Rockstar Games osv.) Sedan får du tänka på att spelet kan ligga kvar till försäljning för evigt. Jämfört med fysisk media som både tar lager och hyllplats för butiker. Speciellt mindre spel blir inte långvariga.

Håller med om att det inte är svart eller vitt. Finns fördelar åt båda hållen, men jag är övertygad om att det kommer vara enbart digitalt inom 20år. Det var säkert 8-10 år sedan jag senast köpte ett spel på skiva.

Haha, detsamma min vän!

Ett ord hade rymt.
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har funnits lite olika försök till större skivor, med flera lager och andra material. Tror det fanns något sätt att göra billiga skivor som skulle kunna lagra 1TB om jag inte minns fel.. men givetvis skulle det isåfall bli en helt ny standard och det tar ju tid innan sånnt blir massproducerat och sedan accepterat. Speciellt när det finns massa chassin som inte har plats för 5.25" enheter.

Var inte denna jag tänkte på utan någon artikel från säkert några år sedan.
Panasonic Touts 1TB Optical Disc For Storing Cold Data
http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=5714...

Du tänker kanske på Holographic Versatile Disc? Utvecklades strax efter och delvis samtidigt som blu-ray men har aldrig gått i produktion.
https://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_Versatile_Disc

Skrivet av Ness:

Jag håller inte riktigt med där faktiskt, jag förstår din poäng. Men är inte digitalisering av äldre spel precis det som räddar många från att försvinna? Problemet du beskriver är väl kanske främst på konsol förvisso, och där har ju den digitala delen inte riktigt hunnit lika långt som PC. Jag menar, om vi tar Nintendo som exempel, där följer inte ens dina virituella nes/snes-spel med mellan konsol-generationerna. Verkligen värdelöst.. Men vad jag har hört så ska det bli ändring på det från och med nu (Switch och framåt dvs).

Andrahandsförsäljning just nu gör nog inte jättestor skada (har inga siffror), men den det är också för att den marknaden inte är lika stor som den en gång var. Mindre utvecklare släpper sina spel enbart digitalt osv. Men det var ett jätteproblem tidigare. Minns att jag läste massor av artiklar om det i samband med Xbone-lanseringen.

Jag skrev om det tidigare här också, men distributionskostnader för digitala spel är långt ifrån lika hög. Vad jag kunnat läsa mig till så brukar den ligga mellan 40-60% för fysisk distribution. Medans Steam tar 30% (säkerligen mycket mindre om det gäller stora utvecklare som Rockstar Games osv.) Sedan får du tänka på att spelet kan ligga kvar till försäljning för evigt. Jämfört med fysisk media som både tar lager och hyllplats för butiker. Speciellt mindre spel blir inte långvariga.

Håller med om att det inte är svart eller vitt. Finns fördelar åt båda hållen, men jag är övertygad om att det kommer vara enbart digitalt inom 20år. Det var säkert 8-10 år sedan jag senast köpte ett spel på skiva.

Haha, detsamma min vän!

Kanske för PC ja, där det kan vara svårt att få tag på tidsenlig hårdvara och ännu svårare få tag på mjukvara som kan lira allt tillsammans. Men för konsoler blir det i de allra flesta fall tvärtom. Det är lätt att få tag på gammal konsolhårdvara, spelen är bara att trycka in och allt "bara funkar".

Jag tror också att det blir mer digitalt trots allt, det ligger åtminstone i spelutgivarnas intresse, så då drivs det dit. Min poäng är att digital distribution inte löser problemet med att spel man inte köper när det är aktuellt i princip försvinner för evigt, det är bara att det är andra typer av spel som går om intet. Och till skillnad från fysiska medium är det med digital distribution fullständigt omöjligt för en eftersläntare att komma ikapp i efterhand och anskaffa äldre spel som ej längre är "i produktion". Det finns inget sätt för mig att spela Plants vs zombies på min Vita eller Shoot many robots på min PC.

Jag hoppas konsumentskyddet kommer ikapp så småningom så att utgivarna och distributörerna inte kan göra precis hur de vill.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian