Xbox one eller ps 4 till 4k tv

Permalänk
Avstängd

Xbox one eller ps 4 till 4k tv

Hej, har en tv som stödjer 4k, spelar spel på pc så är inte brydd om vilka spel som bara finns till respektive konsol. Vill kunna se 4k material, finn det någon fördel/nackdel mellan dom två, xbox one är ju billigare. Sitter på adsl, så att strömma 4k är uteslutet.

Permalänk
Medlem

Koppla datorn till tvn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varken PS4 ( klarar nog inte 4k, ganska säker på det ) eller PS4 pro har UHD Bluray så där är det kört på den fronten.

Sen är det ju mycket annat som skiljer men främst spel och kontrollerna, äger själv PS4 pro men saknar verkligen de lite större Xbox-kontrollerna.

Sen låter PS4 oavsett version som ett jetplan till och från.

Men det kanske Xbox one också gör.

Permalänk
Medlem

Som @GuuFi säger, inga modeller av PS4 har UHD Bluray, konstigt nog sedan Sony är en av de som står bakom formatet.

Så vill du verkligen har en konsoll och inte bara en Bluray-spelare så är det Xbox One S/Xbox One X som gäller.

Permalänk
Avstängd

@PlogarN97: jo, fast är för långt avstånd.

Permalänk
Avstängd

@GuuFi: ps4 pro stödjer 4k uhd enligt prisjakt, men kan inte spela upp det, är det så du menar?

Permalänk
Avstängd

@gonace: xbox one stödjer 4k uhd, så med den kan jag se 4k material?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@GuuFi: ps4 pro stödjer 4k uhd enligt prisjakt, men kan inte spela upp det, är det så du menar?

Ps4 pro klarar spel i 4k men kan inte spela 4k filmer från bluray skiva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ps4 pro klarar spel i 4k men kan inte spela 4k filmer från bluray skiva

Nope, menade bara att den inte har en spelare för UHD Bluray, och då TS inte kan streama så blir det svårt att spela upp något annat.

Vettafan hur det är med spela upp från hårddisk, har för mig att mediaspelaren var rätt kass med codecs/formatstöd.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@GonAce: xbox one stödjer 4k uhd, så med den kan jag se 4k material?

Xbox one s och one x stödjer uhd blu-ray j. Men originalet (stora svarta) tar bara gamla full HD blu-ray filmer precis som alla ps4.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Pratade om spelaren, du kan inte poppa i en UHD Bluray i dem

Permalänk
Medlem

om du menar xbox one x eller ps4 pro så skulle jag nog säga ps4 pro pga av att dem har fler titlar som är ps4 exclusive som är riktigt bra. exempelvis god of war serien osv

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Xbox one skulle jag säga

Permalänk
Avstängd

@Ziggy_: fast jag vill bara kunna spela upp 4k material, då jag spelar allt på min dator 😀 men blir nog en xbox one då den har det jag söker.

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: alright I'm du känner dig säker på det så kör på, hoppas du blir nöjd

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Hej, har en tv som stödjer 4k, spelar spel på pc så är inte brydd om vilka spel som bara finns till respektive konsol. Vill kunna se 4k material, finn det någon fördel/nackdel mellan dom två, xbox one är ju billigare. Sitter på adsl, så att strömma 4k är uteslutet.

Du kan ju också köpa en 4k Blue rae spelare till datorn. Om du har plats för det

Annars är det x-box ja eller annan 4k spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Du bör ta xbox one x om du ska spela och köra skivor med film den stödjer ju full 4k Atmos

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StegeSWE:

Du bör ta xbox one x om du ska spela och köra skivor med film den stödjer ju full 4k Atmos

jag kommer inte spela, vill bara kunna spela upp 4k material, klarar inte xbox one detta? måste det vara xbox one x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

jag kommer inte spela, vill bara kunna spela upp 4k material, klarar inte xbox one detta? måste det vara xbox one x?

Xbox one X (Dyrare, kraftigare för spel)
Xbox one S (Billigare, mindre kraft för spel)
BARA de två modeller kan göra det du vill att de ska göra då de är de ända som har Ultra HD (4K) Blu-ray läsare. Om du läser under egenskaper på prisjakt så har båda stöd för Dolby Atmos med.
"Vanliga/första" Xbox one (säljs nog inte ny längre, då den är ersatt av S och X) kan det inte då den bara har vanlig Blu-ray läsare.
Så det där S:et eller X:et är viktigt i sammanhanget

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd

@Mega-Dark: tack, då vet jag.

Permalänk

"Xbox One X är en spelkonsol med Ultra HD Blu-ray och stöd för gaming i 4K-upplösning med 60 fps. Modellen kompletterar befintliga Xbox One S med bättre prestanda och är ett kraftfullare alternativ till Playstation 4 Pro."

Snott från Prisjakts beskrivning

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Avstängd

@Shooto Great: Såg i en tråd där en skrev att man ska köpa xbox one x för att få äkta 4k? stämmer detta?

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

@Shooto Great: Såg i en tråd där en skrev att man ska köpa xbox one x för att få äkta 4k? stämmer detta?

Handlar väl om spel då? För 4k bluray ska one S klara av.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

@jOnÄTÄn: jo det kan det vara, ska ju inte spela på den så det kvittar